بهترین ابزارهای گوگل برای سئو چیست؟

سئو یکی از روش های بازاریابی برای وب سایت است که در صورت سرمایه گذاری روی آن، می توانید در موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کنید و از سایر رقبای خود در این زمینه جلو بیفتید.

همانطور که می دانید، تعیین کننده اصلی الگوریتم های سئو، شرکت گوگل است و استانداردهایی که وب سایت های جهان برای کسب رتبه بهتر باید رعایت کنند را گوگل تعیین می کند. به همین خاطر گوگل ابزارهای مختلفی را ارائه داده که به شکل های مختلفی می توانند در بهبود سئوی وبسایت موثر باشند و به ما کمک کنند سریعتر و راحت تر سئوی وبسایت خودمان را بهبود دهیم. در این مقاله می خواهیم در مورد بهترین و مفید ترین ابزارهای گوگل برای سئوی وبسایت صحبت کنیم تا شما را بیشتر با این ابزارهای کاربردی آشنا کنیم.

معرفیGoogle Search Console

در این قسمت می خواهیم شما را با 5 مورد از بهترین ابزارهای گوگل برای سئو آشنا کنیم. بیایید شروع کنیم تا با این ابزارهای مفید و موثر برای سئو بیشتر آشنا شویم:

1- ابزار سرچ کنسول (وبمستر تولز):

Google Search Console

احتمالا می دانید که ما هیچ شماره یا راه ارتباطی خاصی از شرکت گوگل نداریم که هروقت نیاز داشتیم با گوگل صحبت کنیم با آن شماره تماس بگیریم یا اگر گوگل پیغامی برای ما داشت، از طریق آن شماره به ما اطلاع رسانی کند. به همین خاطر گوگل یک ابزار را به عنوان راه ارتباطی وبمسترها با خودش تعیین کرده است که در این ابزار، آمارهای مهم و حیاتی و پیغام های گوگل برای هر وبمستر نمایش داده می شود.

سرچ کنسول (Search Console) ابزاری است که شما برای معرفی وبسایت خودتان به گوگل، باید حتما مراحل ثبت وبسایت در آن را انجام دهید و دامنه وبسایت خودتان را به گوگل معرفی کنید تا از این به بعد، گوگل برای ذخیره مطالب وب سایت شما، اقدام کند.

ابزار سرچ کنسول وبمستر تولز

وقتی شما وبسایت خودتان را در سرچ کنسول ثبت می کنید، آمارهای مهم و حیاتی وبسایت شما مانند رتبه شما در کلمات کلیدی، میزان کلیک روی لینک وبسایت شما در هر کلمه کلیدی و آمارهای مهم دیگر به شما نمایش داده می شوند.

همچنین گوگل خطاها و مشکلات احتمالی وبسایت شما مانند مشکلات امنیتی، مشکلات سئو و… را در این ابزار به شما اعلام می کند و می توانید به راحتی این مشکلات را با راهنمایی های گفته شده حل کنید تا پیشرفت بیشتری در سئوی وبسایتتان داشته باشید.

مثلا اگر وبسایت شما هک شود یا کدهای مخربی در وبسایت شما وجود داشته باشند، گوگل این موضوع را به شما از طریق پنل سرچ کنسول اطلاع رسانی می کند و می توانید خیلی سریع این مشکلات را حل کنید.

همچنین بد نیست بدانید که در سرچ کنسول، شما می توانید تمامی وبسایت هایی که دارید را مدیریت کنید و سئوی همه ی آنها را در یکجا داشته باشید و آمارهای مهم کسب و کار خودتان را ببینید.

وبمسترهای زیادی را دیده ایم که ثبت سایت در سرچ کنسول را جدی نمی گیرند و فکر می کنند این ابزار خیلی مهم نیست، اما باید بدانید که سرچ کنسول پل ارتباطی شما با گوگل است و در صورت دریافت نکردن پیغام های گوگل و عمل نکردن به آنها، ممکن است مشکلات بزرگی برای سئوی وبسایت شما اتفاق بیفتد و این مشکلات جبران ناپذیر باشند.

پس اگر تابه حال از ابزار سرچ کنسول استفاده نکرده اید، توصیه می کنیم همین امروز وبسایت خودتان را در این ابزار ثبت کنید و با استفاده از آن سئوی وبسایت خودتان را راحت تر بهبود دهید.

ابزار سئو Google Analytics

2- گوگل آنالیتیکس:

www.analytics.google.com/analytics/web

یکی از مهمترین چیزها در بازاریابی به خصوص بازاریابی اینترنتی، آمار و ارقام هستند. اهمیت داشتن آمار و ارقام و تحلیل آنها بسیار زیاد است و همین آمار و ارقام می توانند باعث موفقیت یا شکست یک کسب و کار یا یک کمپین بازاریابی شوند.

مثلا فرض کنید شما در یک وبسایت تبلیغ می کنید و می خواهید بدانید آیا این تبلیغ شما بازدهی خوبی دارد تا آن را مجددا تمدید کنید یا خیلی مناسب نبوده است. یا مثلا می خواهید بدانید با تبلیغ وبسایت شما، چند نفر محصول x را خریداری کرده اند یا فرم لندینگ پیج را تکمیل کرده اند. در حالت عادی فهمیدن این موارد کار بسیار مشکل و پیچیده ای است، اما گوگل در اینجا هم به فکر وبمسترها بوده و برای آنها یک ابزار تحلیلی حرفه ای و بی نظیر تولید کرده است.

ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، بسیار پیشرفته و حرفه ای است و تمامی آمارهای وب سایت شما از جمله میزان بازدید روزانه، منابع ترافیک وبسایت شما، سن و جنسیت مخاطبین شما، ساعت هایی که مخاطبین شما بیشتر در وبسایت حضور داشته اند، نرخ خروج صفحات وبسایت شما و… را به شما می دهد و می توانید با این آمارها، بازاریابی خودتان را حرفه ای و قوی تر کنید.

تصویر Google Analytics

مثلا تصور کنید مانند مثال بالا، شما می خواهید در وبسایت آی وحید تبلیغ کنید و در تبلیغات خود، لینک صفحه فرود خودتان را قرار داده اید. حالا می خواهید بفهمید چند نفر از وبسایت آی وحید روی تبلیغ شما کلیک کرده اند و اطلاعات خودشان را در فرم وارد کرده اند و به صفحه بعد که صفحه تشکر است رسیده اند. برای فهمیدن این موضوع، فقط کافی است در گوگل آنالیتیکس یک goal یا هدف تعیین کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید تا بتوانید متوجه شوید تبلیغات شما در سایت آی وحید موثر بوده است یا نه.

اما باید بدانید که اکثر وبمسترها و مدیران وبسایت ها، به گوگل آنالیتیکس توجهی ندارند و تبلیغاتی که مدتها است هیچ بازدهی برای آنها ندارد را تمدید می کنند و پول خودشان را دور می ریزند.

استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس و جدی گرفتن آن، می تواند باعث تمایز و موفقیت بیشتر شما شود چون همانطور که گفتم اکثر وبمسترها از این ابزار استفاده خاصی نمی کنند و آمارهای آن را جدی نمی گیرند.

 Google Trends گوگل ترندز

3- گوگل ترندز:

Google Trends

کسب و کارهای زیادی هستند که برخی از کلمات کلیدی آنها به صورت فصلی و یا در بازه های خاصی پرجستجو می شوند. دانستن این کلمات کلیدی می تواند باعث شود زمانی که رقبای آنها بی توجه هستند، آنها در آن کلمات رتبه بهتری کسب کنند و در آن بازه یا فصل سود بیشتری از آن کلمه کلیدی داشته باشند.

به همین خاطر بازهم شرکت گوگل ابزار دیگری را برای فهمیدن کلمات کلیدی ترند و پرجستجو معرفی کرده است که می توانید به کمک آن، بهترین کلمات را برای بازه های مختلف پیدا کنید و روی آن تمرکز بیشتری داشته باشید.

تصویر گوگل ترندز

مثلا فرض کنید شما می خواهید بدانید آیا الان خرید لباس زمستانی جستجو می شود یا خیر. در حالت عادی شاید اطلاعات خاصی از این موضوع نداشته باشید اما با استفاده از گوگل ترندز، به راحتی می توانید به میزان جستجوی کلمات کلیدی در فصل ها و زمان های مختلف دسترسی داشته باشید.

همچنین از این ابزار می توانید برای مقایسه دو کلمه کلیدی هم استفاده کنید.

مثلا شما می خواهید بدانید کلمه بازاریابی اینترنتی بیشتر جستجو می شود یا آموزش بازاریابی اینترنتی، به راحتی می توانید این کلمات را در ابزار گوگل ترندز وارد کنید و آمارهای این دو کلمه را باهم مقایسه کنید تا بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنید.

پس توصیه می کنیم حتما برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب تر، از ابزار گوگل ترندز استفاده کنید تا کلماتی را انتخاب کنید که میزان جستجوی آنها بیشتر است و راحت تر می توانید از طریق آنها درآمدزایی کنید.

گوگل کیورد پلنر Google Keyword Planner

4- گوگل کیورد پلنر:

Google Keyword Planner

در مورد قبلی گفتیم که شما می توانید کلمات کلیدی پرجستجو را با استفاده از ابزار گوگل ترندز پیدا کنید.

حالا برایتان یک ابزار جالب تر داریم، شما می توانید با استفاده از ابزار گوگل کیورد پلنر(Google Keyword Planner)، کلمات کلیدی مختلف را با آماری دقیق تر در مورد میزان جستجوی ماهانه آنها بررسی کنید و به راحتی این کلمات را برای مقالات وبسایت خودتان و صفحات استفاده کنید.

موضوع جالب تر اینکه وقتی شما کلمات مختلفی را در گوگل کیورد پلنر جستجو کنید، این ابزار به صورت خودکار کلمات کلیدی مشابه را به شما پیشنهاد می دهد و می توانید با استفاده از این پیشنهادها، کلمات کلیدی بیشتری را پیدا کنید و روی آنها تمرکز کنید.

البته باید بدانید که این ابزار مربوط به تبلیغات گوگل است و اگر می خواهید از آن استفاده کنید، باید یک پنل تبلیغات ادوردز فعال داشته باشید و در آن یک بار تبلیغ انجام داده باشید تا بتوانید به آمارهای مهم کیورد پلنر دسترسی کامل داشته باشید.

گوگل پیج اسپیدGoogle Pagespeed insights

5- گوگل پیج اسپید:

Google Pagespeed insights

همانطور که احتمالا می دانید، یکی از پارامترهای مهم در رتبه سئوی وبسایت، سرعت لود آن وبسایت در دستگاه های مختلف است. به همین خاطر شما به عنوان یک وبمستر، باید هرچند وقت یکبار سرعت وبسایت خودتان را اندازه گیری کنید و آن را بهبود دهید تا بتوانید رتبه سئوی وبسایت خودتان را بهتر و بهتر کنید.

ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری سرعت لود وبسایت وجود دارند که یکی از بهترین آنها، ابزار گوگل پیج اسپید است که شما با استفاده از این ابزار می توانید سرعت لود وبسایت خودتان در کامپیوتر و موبایل را اندازه گیری کنید و ببینید مشکلات وبسایتتان چیست تا آنها را برطرف کنید.

تصویر گوگل پیج اسپید

در این ابزار شما به راحتی می توانید آدرس وبسایت خودتان را وارد کنید و سپس نمره وبسایتتان از نظر گوگل و مشکلات وبسایتتان را مشاهده کنید و راه حل برطرف کردن هرکدام از این مشکلات و خطاها را هم ببینید.

به این ترتیب به راحتی می توانید سرعت وبسایت خودتان را بهتر کرده و نتایج بهتری را از سئوی وبسایتتان دریافت کنید.

جمع بندی:

در این مقاله 5 مورد از بهترین ابزارهای گوگل برای سئو را معرفی کردیم که می توانید با استفاده از آنها، سئوی وبسایت خودتان را قوی تر کنید و راحت تر به مشکلات وبسایت خودتان دسترسی داشته باشید و آنها را حل کنید.

امیدواریم از این ابزارها بهترین استفاده را کنید و با استفاده درست از آنها سئوی بهتری داشته باشید.