زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت چیست؟

زبان برنامه نویسی در طراحی سایت یا زبان برنامه نویسی وب نوعی از زبان های برنامه نویسی هستند که اپلیکیشن یک نرم افزار خاص را کنترل می کنند، برای مثال یکی از این زبان ها جاوا اسکریپت است که عملکرد یک مرورگر وب را کنترل می کند.

اما شاید برای افرادی که به تازگی وارد حوزه ی برنامه نویسی شده باشند این سوال ایجاد شود که برای طراحی سایت از چه زبان های برنامه نویسی استفاده می شود و این که از چه زبان های برنامه نویسی می توان در طراحی سایت استفاده کرد، اگر شما هم جزو این افراد هستید برای تان یک خبر خوب داریم، ما در این مقاله می خواهیم شما را با انواع زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت آشنا کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت

  • HTML

HyperText Markup Language یا HTML اولین زبان برنامه نویسی تحت وب است که در سال 1989 پای به دنیای برنامه نویسی گذاشت، تیم برنزلی خالق وب برای انتشار داده ها زبان html را معرفی کرد. ساختار و پیکره ی این زبان برنامه نویسی بر اساس عناصر html است که توسعه دهندگان وب به این عناصر تگ html می گویند و به این صورت است که تمامی اطلاعاتی که نیاز است کاربر نمایش دهد در بین این تگ ها قرار می گیرد.

اما اگر بخواهیم کمی تخصصی تر به زبان برنامه نویسی که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد نگاه کنیم باید بگوییم زبان html در واقع یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه زبانی است که برای نشانه گذاری عناصر صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که حتی HyperText Markup Language نیز به معنای زبان نشانه گذاری فرامتنی است. با گذشت زمان امکانات بیشتری به این زبان برنامه نویسی یا زبان نشانه گذاری افزوده شد و در حال حاضر نیز یکی از جدیدترین نسخه های این زبان، html5 است  امکاناتی که به این نسخه ی زبان برنامه نویسی html افزوده شده است کارشناسان را به این باور رسانده است که در این نسخه ی زبان برنامه نویسی عناصر صفحه معنادارتر شده است و کم کم تبدیل به زبانی می شود که می توان از آن برای تولید اپلیکیشن ها استفاده کرد.

نکته ی دیگری که در مورد این زبان برنامه نویسی باید به آن اشاره کنیم این است که استیو جابز مدیر شرکت اپل در سال 2010 طی نامه ای سر گشاده خبر از ظهور html5 و نابودی فلش داده است.

زبان html زبانی بسیار ساده و در عین حال کاربردی است و اگر می خواهید به دنیای برنامه نویسی وب یا زبان های برنامه نویسی طراحی سایت وارد شوید این زبان برنامه نویسی گزینه ی بسیار خوبی است.

  • CSS

Cascading Style Sheets یا به اختصار CSS، یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی است که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد. پس از ظهور HTML نیاز به زبان برنامه نویسی دیگری که بتواند به صفحات رنگ و طرح خوبی ببخشد به خوبی احساس می شد زیرا تگ های html هیچ گونه زیبایی نداشتند و فقط مانند سازه ی اصلی یک ساختمان طرح کلی و اصلی سایت را روی آن پیاده می کردند.

به همین دلیل هر چه وب بیشتر پیشرفت می کرد یکی از اساسی ترین نیازهای کاربران آن یعنی نیاز به زیبایی بیش از پیش خود را نشان می داد به همین دلیل تیمی از کنسرسیوم جهانی وب آغاز به کار کرد تا این نیاز کاربران را برآورده سازد و در نهایت نتیجه ی کار این تیم در سال 1960 منتشر شد که زبان برنامه نویسی CSS نام داشت. زبان CSS این قابلیت را داشت که تغییراتی را روی رنگ پس زمینه و فونت صفحات و رنگ ها ایجاد کند و از این طریق توانست رنگ و بوی خاصی به صفحات وب ببخشد و تا حدودی نیاز کاربران به زیبایی صفحات وب را برطرف کند.

نکته ی دیگری که نیاز است در مورد این زبان برنامه نویسی به آن اشاره کنیم این است که این زبان برنامه نویسی در سال 1980 توسعه داده شد تا از طریق آن بتوان اطلاعات اسناد وب را منسجم کرد. به عبارت دیگر زبان برنامه نویسی CSS زبانی است که از آن می توان برای آرایش عناصر مختلف صفحه و شکل دادن آن ها استفاده کرد.

در نهایت در سال 1998 نسخه ی دوم CSS منتشر شد. جالب است بدانید که امروزه زبان CSS و HTML دو یار جدانشدنی هستند که به خوبی یکدیگر را تکمیل می کنند.

  • جاوا اسکریپت

یکی از معروف ترین زبان های برنامه نویسی زبان جاوا اسکریپت است، توسعه دهندگان وب از زبان جاوا اسکریپت برای تعاملی کردن سایت خود استفاده می کنند، البته امروزه از زبان جاوا اسکریپت برای تولید اپلیکشن های موبایل نیز استفاده می شود. در مورد تاریخچه ی این زبان برنامه نویسی باید بگوییم که این زبان در پروژه ی مرورگر نت اکسیپ توسط برند ایچ توسعه داده شد و در ابتدا در نسخه ی بتای نت اسکیپ2 به بازار عرضه شد، این زبان که در ابتدا لایو اسکریپت نام داشت بعدها به زبان جاوا اسکریپت تغییر نام داد.

زبان جاوا اسکریپت این امکان را به کاربران سایت می دهد که در شرایط مختلف بازخوردهای مختلفی را از سمت سایت دریافت کند که این بازخوردهای مختلف شامل جلوه های بصری سایت نیز می شود. به عبارت دیگر پویایی یا رویدادی که در صفحات وب اتفاق می افتد بر پایه ی همین زبان برنامه نویسی است. برای این که مفهوم جاوا اسکریپت را بهتر متوجه شوید بگذارید یک مثال برای تان بزنیم، تصور کنید که می خواهید امکانی در سایت خود قرار دهید که اگر کاربر با ماوس روی یکی از گزینه های منوی اصلی سایت برود زیر دسته های این گزینه با افکت خاصی نمایش داده شوند، برای این که بتوانیم برای این زیر دسته ها از افکت خاصی استفاده کنیم باید از زبان جاوا اسکریپت استفاده کنیم.

اما اگر بخواهیم به طور کلی کارهایی که می توانیم با زبان جاوا اسکریپت انجام دهیم را مورد بررسی قرار دهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • با استفاده از زبان جاوا اسکریپت می توان داده ها را از سایر سایت ها ایمپورت کرد و آن ها را تحلیل نمود.
  • می توانیم داده ها را با استفاده از چارت ها و نمودارها نمایش دهیم
  • می توانیم ظاهر وب سایت خود را کنترل کنیم برای مثال می توانیم تگ های html را اضافه و یا حذف کنیم.
  • با استفاده از این زبان برنامه نویسی می توانیم پیش از این که درخواست به سرور ارسال شود می توانیم ارور فرم ها را در سمت مرورگر چک کنیم.
  • می توانیم با استفاده از این زبان، بخش های تعاملی به وب سایت خود اضافه کنیم این بخش های تعاملی شامل بخش هایی همچون date picker ها، Menu ها و … می شود.
  • برای این که از لود شدن مجددا صفحات وب خود جلوگیری کنیم و در نتیجه تجربه ی کاربری بهتری را ایجاد کنیم می توانیم با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت از فناوری Ajax استفاده کنیم.

قبل از این که به سراغ معرفی زبان برنامه نویسی دیگری که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد برویم باید نکته ای را برای تان بیان کنیم برای طراحی رابط کاربری سایت یا سایت های سمت کاربر باید از زبان های برنامه نویسی HTML، CSS  و جاوا اسکریپت استفاده کنیم، اما توجه داشته باشید که از این زبان ها برای تولید سایت های استاتیک استفاده می شود اما اگر می خواهید سایتی دینامیک یا پویا داشته باشید یعنی سایت تان به گونه ای باشد این امکان را فراهم کند که از طریق قابلیت هایی مانند ثبت نام در سایت، ورود به ناحیه ی کاربری، امتیاز دادن به محصولات  یا محتوای سایت و … باید از زبان های برنامه نویسی دیگری استفاده کنید.

زبان هایی که تا این جا بیان کردیم زبان های برنامه نویسی سمت کاربر نام دارند و همان طور که از اسم آن ها مشخص است وظیفه ی ارتباط با کاربر را بر عهده دارند، اما زبان های برنامه نویسی دیگری که در می خواهیم در ادامه بیان کنیم و این زبان ها هم مانند زبان هایی که تاکنون به آن ها اشاره کردیم در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرند زبان های برنامه نویسی سمت سرور هستند، زبان های سمت سرور در واقع زبان هایی هستند که بیشتر کاربرهای محاسباتی توسط آن ها انجام می شود و انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  • Php

Hypertext preprocessor یا php یکی از زبان های برنامه نویسی است که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله زبان های برنامه نویسی سمت سرور به شمار می آید. این زبان برنامه نویسی در سال 1998 و توسط راسموس لردورف به جهان عرضه شد. این زبان برنامه نویسی یک زبان منبع باز و قابل توسعه است که غالبا برای طراحی برنامه های سرور ساید در طراحی سایت های دینامیک مورد استفاده قرار می گیرد.

این گفته به این معناست که دستوراتی که توسط زبان برنامه نویسی php  نوشته می شود توسط سرور اجرا و ترجمه می شود و در نهایت نتیجه ی ان به کاربر نمایش داده می شود، نکته ی دیگری که در این باره باید به آن اشاره کنیم این است که اگر کاربر کد سورس سایت را ببیند کدهای اصلی سایت را نمی بیند بلکه دستورات ترجمه شده ی نهایی را می بیند.

ساختار زبان برنامه نویسی php بسیار شبیه به زبان برنامه نویسی perl و زبان برنامه نویسی c است و آن چه که موجب شده این زبان برنامه نویسی تا این حد قدرتمند ظاهر شود این است که با اغلب بانک های اطلاعاتی از قبیل Mysql  همگونی دارد و همچنین شکل پذیری فوق العاده ای دارد.

زبان برنامه نویسی php به قدری قدرتمند بود که از آن برای تولید نرم افزارهای مشهور استفاده شد که از جمله ی این نرم افزارها می توان به نرم افزار Mambo، Joomla، mybb، Phpbb، SMF و مدیاویکی اشاره کرد.

  • Python

زبان برنامه نویسی python  در سال 1991 و توسط خودو فان رسوم طراحی شد. این زبان برنامه نویسی امروزه یکی از برترین زبان های برنامه نویسی است که محبوبیت بسیار زیادی در میان برنامه نویسان و توسعه دهندگان دارد. اصلی ترین دلیل محبوبیت این زبان برنامه نویسی سمت سرور را شاید بتوان سادگی آن دانست به گونه ای که می توان گفت افرادی که می خواهند به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شوند، انتخاب این زبان گزینه ی بسیار مناسبی برای آن ها است.

سادگی این زبان برنامه نویسی تا جایی که امروزه در سراسر جهان یکی از مناسب ترین گزینه ها برای آموزش برنامه نویسی به افراد و مخصوصا به کودکان است. البته سادگی این زبان به معنای این نیست که کاربرد چندانی ندارد بلکه این زبان برنامه نویسی از جمله زبان هایی است که کاربرد گسترده ای دارد و همچنین به طور گسترده ای نیز پشتیبانی می شود، به گونه ای که برنامه هایی به زبان پایتون نوشته می شوند روی سیستم عامل ها و بسترهای اصلی و سیستم عامل خاص تر به خوبی اجرا می شوند.

زبان برنامه نویسی پایتون در واقع برای پر کردن شکاف بین دنیای برنامه نویسی و همچنین ارائه ی راهکاری بهتر برای نوشتن اسکریپت هایی که فرایند انجام یک سری از کارهای روتین خسته کننده را به طور خودکار انجام می دهند و یا این که در ساخت یک نمونه از برنامه ی کاربردی که در یک یا چند زبان برنامه نویسی دیگر پیاده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ASP

Active Server Pages یا ASP یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی است که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد و توسط شرکت مایکروسافت در سال 1993 ارائه شده است، این زبان برنامه نویسی تنها بر روی سرویس های میزبانی وب ویندوز قابل اجرا هستند و به نوعی می توان گفت که قابلیت هایی که دارد بسیار شبیه به زبان برنامه نویسی php است.

زبان برنامه نویسی ASP مانند زبان برنامه نویسی PHP نیز یکی از زبان های سمت سرور در طراحی سایت است که کدهای اصلی زبان را به کاربر نمایش نمی دهد بلکه دستورات ترجمه شده ی نهایی را به کاربر نمایش می دهد و این قابلیت باعث می شود که به آسانی نتوان از روی کدها کپی برداری و یا سرقت کرد.