متاسفانه اینترنت ایران قطع است و این قطعی به بالای 70 ساعت رسیده است . متاسفانه ضرر مالی بر اساس این قطعی اینترنت بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده و این مقدار همینطور بالاتر خواهد رفت . آمار افرادی که به اینترنت بین المللی از ایران متصل هستند 4% گفته شده است . به جرات میتوان گفت بیش از 98% افراد استفاده کننده از اینترنت از قطعی اینترنت بین الملل ناراضی هستند .

در مطلب قبلی در مورد مقایسه کلی هاست ایران و هاست خارج صحبت کردیم . آن مطلب تنها و تنها در مورد مقایسه کلی دو نوع هاست بوده اما در این مطلب میخواهیم در مورد اینترانت یا به اصطلاح اینترنت داخلی ایران صحبت کنیم و از مشکلاتی که در استفاده از اینترانت برای طراحان وب وجود دارد برای شما عزیزان بگوییم . این مطلب ممکن است مطلب چالشی باشد و نظرات مثبت و منفی فراوانی به خود اختصاص دهد . ما به تمامی نظرات به جز نظرات حاوی توهین احترام میگذاریم و آنها را منتشر میکنیم ، پس از شما خواهش میکنم در صورتی که نظر خاصی دارید با ما در میان بگذارید .

بیاید به سراغ مشکلات اینترنت داخلی برویم و معایب آن را که البته شما نیز با آن آشنایی کامل دارید :

نبود موتور جستجوی درست و حسابی !

اصل کار طراحی سایت به سئو بعد از آن میباشد . سئو به معنی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو میباشد . اما فکر کنید در کشوری زندگی میکنید که موتور جستجوی درست و حسابی ندارد . موتور جستجوی فارسی یوز زمانی خیلی از آن تعریف میشد و در هنگام نوشتن همین پست خواستیم آن را بررسی کنیم که متوجه شدیم در هنگام جستجوی عبارت با خطای ریدایرکت مواجه میشود ! در کنار این موتور جستجو ، باشگاه خبرنگاران جوان اقدام به معرفی موتور به اصطلاح جستجوی پارسی جو کرد . سایتی که کاش قبل از معرفی با طراحان سایت هماهنگ میکردند تا حداقل زمان بازدید کاربران از آن با صفحه ای که بدون هیچگونه استایل ظاهری و سی اس اس بارگزاری میشود مواجه نشوند . پس از یک روز و بعد از اعتراض شدید کاربران صفحه اول سایت تصحیح شد و با بررسی ما متوجه شدیم در صورت جستجوی هر عبارتی نتایج مربوط به حالت اینترنت صرفا از سایت ویکی پدیا و نتایج مربوط در حالت اینترانت بدون هیچ نتیجه خروجی بود . در زمان نوشتن این مقاله متوجه شدیم که این مشکل نیز رفع شده و نتایج کمی از حالت مشکل دار خارج شده اند . البته باز هم مشکلاتی در نتایج جستجو وجود دارد .

نکته جالب این که آخرین به روز رسانی بلاگ پارسی جو مربوط به 2 سال پیش یعنی اسفند 96 میباشد که پس از آن تا به این موقع پروژه بلا استفاده رها شده بود . اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم باید این مورد را اعلام کنیم که کسی به این پروژه توجه نمیکرد .

یک طراح سایت برای رفع مشکلات خود نیاز به جستجو دارد . نمیتواند مشکلات خود را در کتاب ها پیدا کند و نبود یک موتور جستجوی درست و حسابی مشکلات را چند برابر میکند .

نبود منابع اطلاعات قوی داخلی

یک طراح وب نیاز به پرسیدن سئوالات و مشکلات خود در مرجع و منبع قوی میباشد که افراد صرفا به کپی کردن مطالب قناعت نکنند . کاری که متاسفانه اکثر ایرانی ها همین کار را میکنند . در این مورد علی رغم میل باطنی که هدف تعریف از هموطنان عزیزمان است باید این نکته را میگفتم . نمونه افرادی وجود دارند که ما آنها را مشاهده کرده ایم و متاسفانه مطالب بلاگ آی وحید ، نمونه کار ها و طراحی های انجام شده توسط آی وحید را به نام خودشان در وب سایت خودشان استفاده میکنند . مطالب بلاگ بدون ذکر منبع کپی میشود و حتی تصاویر مقالات بلاگ را برش میدهند تا نام آی وحید را حذف و از آن به عنوان مطلب با اسم خود استفاده کنند ! متاسفانه تعداد این افراد اندک است اما همین اسکی رفتن اینگونه افراد باعث بدنام کردن سایر همکاران میشود .

فکر کنید در حال طراحی قالب یا افزونه ای برای وردپرس هستید و با خطای مواجه میشوید . برای این خطا در گوگل جستجو میکنید و جواب سئوال خود را معمولا از سایت های stackoverflow یا stackexchange و حتی انجمن وردپرس انگلیسی و فارسی پیدا میکنید . اکنون تمام این سایت ها از دسترس خارج هستند ! البته از دسترس ایرانی ها بخاطر این که سرور این سایت ها خارج از کشور است . یا میخواهید یک فایل را از شخصی دریافت کنید . آن شخص آدرس ایمیل شما را دریافت میکند و منتظر دریافت ایمیل میشوید . نکته جالب اینکه بهترین سرویس های ایمیل نیز در ایران نیستند . میگردیم به دنبال سرویس دهنده ایمیل در ایران ، برخی از سایت ها محدودیت زیادی برای ایمیل کاربران اعمال کرده اند و برخی دیگر بهتر هستند اما باز هم سرویس دهنده ای که مانند گوگل بتواند هم مخاطبین شما را در خود نگه دارد هم تمامی رمز های عبور شما را که نیاز نباشد تمامی یوزر و پسورد ها را در حافظه خود نگه دارید و حتی در سیستم دیگر نیز قابل دسترسی باشد و هم برنامه پیشفرض گوشی باشد و به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید کم پیدا میشود . این را نمیتوان انکار کرد .

فکر کنید یک لپ تاپ دارید و نیازمند دانلود درایور های آن برای سیستم عامل جدیدی هستید که آن را به تازگی نصب کرده اید و یا میخواهید نصب کنید ، نکته جالب اینکه سایت هایی مانند لنوو و سونی ایران را از دانلود درایور لپ تاپشان محروم کرده اند و حال ما حتی به اینترنت بین الملل دسترسی نداریم چه برسد بخواهید با فیلترشکن به اینگونه سایت ها متصل شویم .

فکر کنید دانشجوی یکی از دانشگاه های ایران هستید و برای پایان نامه خود نیازمند دریافت مقاله معتبر از ژورنال های معتبر خارجی هستید . چه کاری میتوان انجام داد ؟ تصمیم با خودتان!

ضرر به کسب و کارهای مرتبط به خارج از کشور

ابتدای مطلب گفته شد تا کنون بیش از یک میلیارد دلار ضرر مالی به دلیل قطعی اینترنت به وجود آمده برآورد شده است . نمیتوان هیچ فرد ایرانی را از کار کردن با خارج از کشور محروم کرد . بسیاری از کاربران محصولات خود را در خارج از کشور به فروش میرسانند . بسیاری افراد در حوزه بورس های خارجی فعالیت میکنند . بسیاری در حوزه ارزهای مجازی فعال هستند . برخی افراد حتی هاست خود را از خارج کشور و از شرکت های خارجی تهیه کرده اند که ممکن است در طول مدتی که اینترنت در دسترس نبوده از سررسید فاکتور هاستشان گذشته باشد . این ها ضررهایی است که بسیار عمومی است . اگر بخواهیم بر روی هر کدام از این موارد به صورت جزئی متمرکز شویم بدون شک بیش از هزار مورد میتوان بیان کرد . افرادی که هاست و سایتی در خارج از کشور دارند در ایران با ریزش شدید کاربر مواجه شده اند . حتی افرادی که در ایران هاست دارند با توجه به عدم دسترسی کاربران به گوگل در ایران با افت شدید کاربر مواجه شده اند . سرورهای تلگرام ، واتسآپ ، اینستاگرام ، توئیتر اکنون ترافیک آرام و روانی دارند !!

برای برخی افراد شاید مهم این باشد که بتوانند به سایت و حساب بانکی خود دسترسی داشته باشند . اما برای من به شخصه این مهم است که بتوانم سایت کاربر خود را که قرار بود هفته گذشته به وی تحویل بدهم را هر چه زودتر به دست کاربر برسانم . برای من مهم این است که الان بدانم سرور خارج از کشورم در چه وضعیتی است ؟ آیا روشن است یا خاموش ؟ آیا هک شده و یا به خوبی به کار خود ادامه میدهد ؟ مهم این است در صورت بروز مشکل بتوانم جواب سئوالات خود را در منابع معتبر پیدا کنم .

داشتن اینترانت هیچ مشکلی ندارد ، به شرطی که ابتدا به گونه ای زیرساخت ها فراهم شده باشد که در تمامی زمینه ها از خارج از کشور رفع نیاز شده باشد . اما با شرایط فعلی سوئیچ کردن به اینترانت ضرر بیشتری به مردم وارد میکند .

معایب و مشکلات اینترانت اینقدر است که در یک مقاله و دو مقاله و حتی بیشتر نتوان به صورت کامل در مورد آن صحبت کرد .

خوشحال میشویم هر چیزی در مورد معایب و مشکلات اینترانت در ذهن خود دارید که در این مقاله مطرح نشده در نظرات بیان کنید تا ما نیز از نظرات شما کاربران عزیز مطلع شویم .