Mobile friendly چیست؟

با توجه به این که امروزه آمار کاربرانی که با استفاده از گوشی های تلفن همراه هوشمند از اینترنت استفاده می کنند و به سایت های مختلف مراجعه می کنند در حال افزایش است، نیاز است که این کاربران نیز مانند کاربرانی که از کامیپوترهای شخصی و یا لپ تاپ برای ورود به سایت استفاده می کنند سایت را بدون نیاز به زوم و یا اسکرول کردن مشاهده کنند گوگل برای این منظور الگوریتمی در نظر گرفته است که به آن الگوریتم Mobile friendly گفته می شود.

Mobile friendly بودن به این معناست که افراد با استفاده از تلفن های همراه خود نیز سایت ها را به راحتی و بدون هیچ مشکلی مشاهده کنند، به تکنولوژی که سایت ها از آن استفاده می کنند تا بتوانند خاصیت Mobile friendly بودن را در خود ایجاد کنند تکنولوژی ریسپانسیو گفته می شود و موتور جستجوی گوگل نیز به چنین سایت های لقب mobile friendly داده است.

همان طور که مشخص است الگوریتم mobile friendly تنها بر نتایج جستجو از طریق موبایل تاثیر می گذارد، نکته ی دیگری که باید در مورد این ویژگی به آن اشاره کنیم این است که  زمانی که الگوریتم mobile friendly به روزرسانی شود سایت هایی که دارای این خاصیت باشند رتبه های آن ها در موتور جستجو گوگل بهبود پیدا خواهد کرد و برعکس سایت هایی که mobile friendly نباشند جایگاه خود را در رتبه بندی گوگل از دست خواهند داد در نهایت این مسئله موجب خواهد شد سایت هایی که mobile friendly نیستند کاربران خود را از دست بدهند.

Mobile Friendly چیست

مزیت های Mobile Friendly

ویژگی mobile friendly مزایای زیادی برای سایت ها به همراه دارد که در ادامه این ویژگی ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • افزایش سرعت بارگذاری سایت

یکی از پارامترهای مهم در اینترنت سرعت است. اگر سایتی از نظر سئو بهینه سازی نشده باشد ممکن است هنگامی که کاربران با استفاده از تلفن همراه خود به آن مراجعه می کند یا بارگذاری نشود و یا سرعت بارگذاری آن بسیار پایین باشد و از آن جا که امروزه کاربران می توانند در عرض چند ثانیه به آن چه که به آن نیاز دارند در اینترنت دست پیدا کنند اگر سایت بیشتر از 5 تا 9 ثانیه سرعت بارگذاری آن طول بکشد کاربران آن را رها خواهند کرد.

جالب است بدانید که می توانید برای محاسبه سرعت بارگذاری صفحه از ابزاری به نام Speed Scorecard که گوگل به این منظور معرفی کرده است استفاده کنید. طراحان سایت و سئو کاران با استفاده از این ابزار می توانند از سرعت بارگذاری سایت خود در تلفن های همراه با شبکه ی 3G و 4G بررسی کنند.

  • برتری نسبت به رقبا

آیا می خواهید نسبت به رقبای خود برتری داشته باشید و همیشه یک گام از رقبای خود جلو باشید ما به شما پیشنهاد می کنیم که سایت های رقبای خود را در زمینه ی کاری خود بررسی کنید، زیرا بسیاری از شرکت ها هنوز برای سایت خود نسخه ی موبایلی ندارند و شما نیز می توانید با بررسی سایت های رقبای خود بفهمید که در چه وضعیتی قرار دارید.

  • افزایش زمانی که کاربر در سایت می گذراند

یکی دیگر از مزیت های mobile friendly این است که باعث می شود کاربران زمان بیشتری در سایت بمانند. حتما شما هم جمله ی معروف وقت طلاست را شنیده اید، در کنار سرعت، زمان نیز یکی از پارامترهای مهم در اینترنت است بدین معنا که وقتی کاربر وارد سایت می شود طراحان سایت وقت کمی دارند که بتوانند کاری کنند که کاربر در سایت بماند.

پس اگر سایتی دارای خاصیت mobile friendly نباشد و درصد زیادی از کاربران با استفاده از تلفن های همراه خود به این سایت مراجعه کنند، کاربران خیلی زود این سایت را ترک خواهند کرد.

  • بهبود رتبه ی سئوی سایت

یکی دیگر از مزیت هایی که mobile friendly برای سایت ها به همراه دارد بهبود رتبه ی سایت هاست به این معنا که سایت هایی که دارای این ویژگی باشند در جایگاه بالاتری در نتایج گوگل قرار خواهد گرفت. اما شاید برای تان سوال باشد که چه چیزی باعث می شود که ویژگی mobile friendly تا این حد روی سئوی سایت تاثیر بگذارد. در پاسخ باید بگوییم عواملی همچون افزایش سرعت بارگذاری سایت، افزایش زمان ماندن کاربر در سایت که از جمله مزایای mobile friendly هستند و همچنین طراحی html جداگانه برای سایت باعث افزایش سئوی سایت می شوند.

  • تجربه ی کاربری بهتر

کاربران اینترنت همیشه ترجیح می دهند از سایت هایی استفاده کنند که در کنار ارائه ی مطالب و محتوای مورد نیازشان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. حال اگر کاربران به راحتی نتوانند از یک سایت استفاده کنند خیلی زود آن را رها می کنند و به سراغ سایت دیگری می روند، اما در عوض اگر سایتی تجربه ی کاربری بهتری را در اختیار افراد قرار دهد امکان این که کاربر به مشتری تبدیل شود زیاد است.

استانداردهای Mobile Friendly

منطبق بودن سایت با استانداردهای Mobile Friendly

در سال 2009 گوگل ابزاری را معرفی کرد که افراد با استفاده از آن بتوانند سرعت سایت خود و قابلیت های صفحات سایت خود را اندازه گیری کنند این ابزار page speed tool نام داشت، 6 سال بعد گوگل نسخه ی دوم این ابزار را منتشر کرد اما این بار این ابزار page speed insights نام داشت این ابزار در کنار این که می توانست بهینه بودن صفحات وب و سرعت ان را مورد بررسی قرار دهد می توانست بررسی کند که سایت استانداردهای mobile friendly را داراست یا خیر.

در واقع می توان گفت این ابزار بستری است که تطبیق وب سایت ها با استانداردهای mobile friendly و همچنین عملکرد آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. امروزه بسیاری از کارشناسان و بازاریابان دیجیتالی و طراحان وب شروع به استفاده از این ابزار کرده اند تا بتوانند سایت های خود را با استانداردهای mobile friendly منطبق کنند.

اما توجه داشته باشید امکان این وجود دارد که اگر از ابزار page speed insights نیز برای بررسی انطباق سایت خود برای استانداردهای mobile friendly استفاده کنید باز هم امکان این وجود دارد که موتور جستجو گوگل نتواند آن را بررسی کند و این تنها به این دلیل است که گوگل این روزها در حال ارائه ی الگوریتم جدید خود به نام Mobilegeddon است.

در کنار ابزار page speed insights که امروزه مورد توجه بسیاری از کارشناسان و طراحان وب قرار گرفته است ابزار دیگری نیز برای بررسی انطباق سایت با استانداردهای mobile friendly وجود دارد، این ابزار Mobile Friendly Test نام دارد و مانند ابزار page speed insight است اما با این تفاوت از ربات های گوگل پیروی می کند و  فایل های مهمی که در robots.txt مسدود شده اند را پیدا می کند، این فایل ها باعث می شوند که سایت ها برای نمایش در موبایل به خوبی ارائه نشوند.

ابزار دیگری که برای بررسی انطباق سایت با استانداردهای mobile friendly وجود دارد و سئو کاران می توانند از آن استفاده کنند شبیه ساز موبایل گوگل کروم است. برای استفاده از این ابزار، افراد ابتدا باید صفحه ی سایت مورد نظر را در گوگل کروم باز کنند سپس با فشردن کلید F12 وارد محیط DevTools شوند، در نهایت یا با استفاده از کلیک بر روی آیکون موبایل و یا با فشردن Ctrl+Shift+M از شبیه ساز گوگل کروم استفاده کنند. با استفاده از این شبیه ساز می توانید سایت مورد نظر در موبایل به صورت افقی و یا عمودی تست کنید.

طراحی سایت Mobile Friendly

سه تکنیک اصلی برای طراحی سایت Mobile Friendly

گوگل برای تعریف سایت های mobile friendly سه تکنیک اصلی را تعریف کرده است که عبارتند از:

  • Responsive Web Design

سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا به سایت هایی گفته می شود که در همه ی دستگاه ها مانند تبلت، لپ تاپ و تلفن های همراه هوشمند که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند سایت تنها با یک کد HTML به کاربران ارائه می شوند اما با توجه به سایز دستگاهی که به سایت مراجعه کرده است سایت ظاهر و  اندازه ی فونت متفاوتی خواهد داشت.

·       Dynamic Serving

تکنیک بعدی Dynamic Serving نام دارد، در طراحی سایت هایی از تکنیک Dynamic Serving استفاده می کنند تا جزو سایت های mobile friendly به حساب بیایند، با توجه به عرض دستگاه کدهای HTML متفاوت است ولی آدرس URL برای انواع دستگاه یکسان است.

·       Separate URLs

همان طور که از نام این تکنیک مشخص است در این طراحی از برای دستگاه های موبایل و کامیپوترهای شخصی از URL متفاوتی استفاده می شود و همچنین با توجه به نوع موبایل و کامیپوترهای شخصی کد HTML نیز متفاوت خواهد بود. در چنین سایت هایی سرور نوع دستگاه کاربر را تشخیص می دهد.

اما نکته ای که در این جا باید به آن اشاره کنیم این است که تکنیک ریسپانسیو بیشتر از تکنیک های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند تا آن جا که بیشتر طراحان سایت گاهی به اشتباه به جای واژه ی mobile friendly از واژه ی ریسپانسیو استفاده می کنند. اما چیزی که باعث شده تکنیک ریسپانسیو تا این حد مورد استقبال طراحان سایت قرار بگیرد مسئله ی سئو نیست زیرا این سه تکنیک از نظر سئو تفاوتی با هم ندارند بلکه تکنیک ریسپانسیو باعث مدیریت بهتر سایت و خطای کمتر برنامه نویسی می شود.

چند نکته در مورد Mobile Friendly

  1. اولین نکته ای که در مورد خاصیت mobile friendly بودن باید به آن اشاره کنیم این است که اگر سایتی برای تلفن همراه مناسب نیست یا به اصطلاح mobile friendly نیست این مسئله روی باز کردن سایت از طریق کامپیوترهای شخصی تاثیری نمی گذارد. زیرا ارزیابی نتایج جستجوی موبایل و تجزیه کردن شاخص ربطی به کامپیوترهای شخصی که از آن برای ورود به سایت ها استفاده می کنند ندارد. اما به شما پیشنهاد می کنیم در اولین زمان ممکن فرصتی را برای افزودن قابلیت mobile friendly به سایت خود اختصاص دهید آن گاه خواهید دید این مورد پیامدهای برای ارزیابی نتایج جستجو از طریق کامیپوترهای شخصی خواهد داشت. زیرا این کار باعث می شود که کاربران بیشتری از طریق تلفن همراه به سایت مراجعه کنند و همچنین این کار کاهش نرخ پرش کاربران را به همراه خواهد داشت.
  2. نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کنیم در مورد سایت هایی است که لینک هایی در مورد اتصال زیر دامنه به موبایل دارند. برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که ایا چنین سایت هایی نیز mobile friendly به حساب می آیند. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که پس از این ک برچسب زدن های mobile friendly افزایش پیدا کرد رتبه ی چنین سایت هایی در SERP مویابل بهبود پیدا کرد. این مسئله بدین معناست که موتورهای جستجو داشتن چنین زیر دامنه هایی را نشانه ی mobile friendly بودن دانسته اند. اما پس از این که گوگل الگوریتم دیگری را ارائه داد در این الگوریتم گوگل توانست سایت هایی که سیگنال های مربوط به موبایل کمتری را شامل می شوند را شناسایی کنند.
  3. در سایت خود از ویدئوهایی استفاده کنید که در موبایل نیز قابل پخش باشند.
  4. از ریدایرکت اشتباه پرهیز کنید، برای مثال اگر از تکنیک separate URLs برای mobile friendly کردن سایت خود استفاده می کنید وب سرور خود را به گونه ای تنظیم کنید که اگر کاربر بخواهد به یک صفحه با آدرس دسکتاپ مراجعه کند معادل همان صفحه در موبایل ریدایرکت شود.
  5. نکته ی دیگری که در مورد خاصیت mobile friendly به آن توجه داشته باشید این است که خزنده ی گوگل که سایت را از نظر سئو مورد بررسی قرار می دهد به همه ی منابع سایت از قبیل CSS، HTML، عکس و … در کنار user-agent دسکتاپ به user-agent موبایل نیز دسترسی دارد. برای این کار می توانید در قسمت سرچ کنسول از ابزار Fetch as Google و در نسخه جدید وبمستر تولز از طریق URL inspection استفاده کنید.
  6. در نهایت به این مسئله توجه داشته باشید که اگر می خواهید کاربران موبایل را به آدرس URL که مخصوص موبایل است ریدایرکت کنید اطمینان حاصل کنید که همه ی دستگاه های موبایل از قبیل Android، ios و Windows phone نیز ریدایرکت می شوند.

و سخن اخر …

حتما تا به این جا به اهمیت mobile friendly بودن سایت پی بردید، پس اگر می خواهید تعداد کاربران و مشتریان سایت تان روز به روز افزوده شوند و فروش سایت تان بالا رود باید سایت خود را mobile friendly طراحی کنید.