سلام خدمت شما دوستان عزیز . امیدوارم اردیبهشت ماه خوبی رو داشته باشید . امروز تصمیم گرفتیم تا مطلبی تحت عنوان بررسی نسخه php 7 رو آماده کنیم . همینطور که میدونید در حال حاضر آخرین نسخه پی اچ پی منتشر شده نسخه 7  است (البته منظور از نسخه 7 فقط نسخه 7 نیست و منظور ما 7.1 و 7.2 نیز هست ) . نسخه 7.0 در سوم دسامبر سال 2015 و نسخه 7.1 در 1 دسامبر 2016  و نسخه 7.2 در تاریخ 30 نوامبر 2017 منتشر شد . اکنون بررسی در مورد این نسخه از پی اچ پی خواهیم داشت .

بررسی نسخه php 7 – اختصاصی آی وحید

ما سعی میکنیم در این مطلب مقایسه نسخه پی اچ پی 7،7.1 با نسخه قدیمی تر آن یعنی 5.6 داشته باشیم . ان شاء الله در مطلب بعدی در مورد ویژگی های جدید نسخه 7.2 صحبت خواهیم کرد .

نسخه 5.6 پی اچ پی در تاریخ 28 آگوست 2014 منتشر شد و بیشتر از یک سال بعد از آن نسخه 7 با امکاناتی قابل توجه منتشر شد .

چند نکته مزیت نسخه 7 را نسبت به نسخه 5.6 مشخص خواهد کرد . در ادامه درباره آن ها صحبت کرده ایم :

 

1- سرعت پیشرفته

یکی از مزیت های جدید نسخه 7 پی اچ پی در مقایسه با نسخه های قدیمی تر آن بهبود عملکرد و سرعت آن میباشد . ویژگی جدید در نسخه 7 پی اچ پی این است که ، نه تنها کدها سریعتر اجرا میشوند بلکه میزان درخواست ها نیز کمتر شده است . در تصاویر زیر بررسی سیستم مدیریت محتوای وردپرس در دو نسخه پی اچ پی و همچنین فریم ورک های لاراول و zend قرار داده شده است .

بررسی نسخه php 7 - اختصاصی آی وحید
بررسی نسخه php 7 – اختصاصی آی وحید

 

فریم ورک ها (لاراول و Zend):

بررسی نسخه php 7 - اختصاصی آی وحید
بررسی نسخه php 7 – اختصاصی آی وحید

 

تفاوت فاحش میزان درخواست ها در ثانیه بسیار در تصاویر مشخص است ! نیازی به توضیح درباره آنها نیست .

 

2- بهبود مدیریت خطا

مدیریت استثناها قسمتی مهم از کدهای شماست . مدیریت استثنا به ذخیره وضعیت های متفاوت شما کمک میکند . اگر exception در نسخه 7 پی اچ پی تنظیم نشود همان خطاهایی که در نسخه 5.6 مشاهده میکردید اکنون نیز با آنها برخورد میکنید اما با تعریف یک exception ساده از بروز خطاهای متعدد میشود جلوگیری کرد .

 

3- پشتیبانی از سیستم های ویندوز 64 بیتی

PHP معمولا بر اساس سیستم عامل لینوکس طراحی شده است اما علاوه بر آن شما قابلیت اجرای آن بر روی ویندوز را نیز دارید . در نسخه پی اچ پی 5.6 شما نمیتوانستید آن را بر روی ویندوز های 64 بیتی اجرا کنید و در نهایت به مشکل برمیخوردید اما اکنون در PHP 7 از نسخه 64 بیتی ویندوز نیز پشتیبانی میشود .

 

4- شناخت دقیقتر انواع مقداری

نسخه 7 php به توسعه دهندگان و برنامه نویسان این امکان رو داده که در کدهای نوشته شده خودشان بهبود داشته باشند . کد زیر یک آرایه ساده را برمیگرداند :

function test():  array {

return [ ];  }

در پی اچ پی نسخه 7 شما میتوانید آنها را در 4 نوع داده ای مختلف دریافت کنید : int, float, string و bool .

 

5- عملگرهای Spaceship 

این عملگرها که البته به آنها عملگرهای ترکیبی مقایسه ای نیز گفته میشود برای بررسی دو مقدار میباشد که به صورت <=> نیز نمایش داده میشود . به صورتی که اگر جواب 0 برگرداند یعنی دو متغیر با هم برابر بوده . اگه 1 برگرداند یعنی متغیر اول و اگر -1 برگرداند یعنی متغیر دوم بزرگتر میباشد .

بررسی نسخه php 7 - اختصاصی آی وحید
بررسی نسخه php 7 – اختصاصی آی وحید

 

اگر بخواهیم از این مطلب نتیجه گیری کنیم باید بگوییم نسخه 7 PHP کمک زیادی هم به برنامه نویسان و هم به صاحبان سایت کرده است ، زیرا سرعت دو برابر شده و در عین حال تعداد درخواست ها در ثانیه کمتر شده است . مدیریت خطاها و تعریف استثناها باعث شده کمتر سایت به مشکل برخورد کند و به علاوه تغییرات دیگری که خود را بیشتر در برنامه نویسی نشان میدهد .

امیدواریم که از مطلب بررسی نسخه php 7 استفاده کافی برده باشید . ان شاء الله در روزهای آتی در مورد ویژگی های نسخه 7.2 پی اچ پی نیز بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد .