یکی از مهم ترین اصول در طراحی سایت داشتن نسخه پشتیبان از سایت شماست . یک مدیر یا طراح سایت به دلیل اینکه زحمات چند وقته و حتی چندین ساله اش از بین نرود نیاز دارد تا از فایل های خود هر از چند مدت بکآپ تهیه کند . در اکثر هاستینگ ها عملیات بکآپ گیری انجام میشود اما بعضی اوقات به دلیل حساسیت شما نیز خواهد بکآپ گرفتن از سایت خود خواهید بود و حتی ممکن است شما از سرور های مجازی استفاده کنید که در آنها بکآپ گیری انجام نمیشود . به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا مطلبی آموزشی درباره فایل های مهم وردپرسی برای بکآپ و روش صحیح انجام آن برای شما منتشر کنیم .

فایل های مهم وردپرسی برای بکآپ و روش صحیح انجام آن

چرا باید بکآپ بگیریم ؟

ممکنه این سئوال برای برخی افراد به وجود بیاد البته جواب اون بسیار ساده هست . همیشه امکان از دست رفتن اطلاعات هست و ما مجبوریم که یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خودمون داشته باشیم . این نکته نه تنها در مورد سایت بلکه در مورد اطلاعات شخصی که بر روی گوشی های هوشمند ، کامپیوترها ، وسایل ذخیره سازی و سایر قطعات الکترونیکی که امکان ذخیره اطلاعات بر روی اونها هست صدق میکنه . در مورد سایت ها این حساسیت بالاتر میره بخاطر اینکه امکان بروز حملات DDOS ، ویروس ها و شل های مختلف بر روی سایت شما بیشتر از سایر مکان ها میباشد .

بکآپ گیری و داشتن نسخه پشتیبان فایل های شما را در مقابل اینگونه حملات و پاک شدن های ناخواسته بیمه میکند . در مورد بحث بکآپ گیری در وردپرس افزونه های متعددی وجود دارد که بعضی از آنها رایگان و بقیه پولی میباشند . علاوه بر اینها شما به صورت شخصی و دستی میتوانید از اطلاعات خود بکآپ تهیه کنید .

 

چه فایل هایی برای بکآپ گیری مهم هستند ؟

 

سه نوع فایل و یک پایگاه داده برای بکآپ گیری مورد نیاز هستند :

  • فایل های هسته وردپرس
  • فایل های موجود در پوشه wp-content ( شامل فایل های افزونه ها ، قالب ها و آپلود ها)
  • فایل پیکربندی وردپرس
  • بانک اطلاعاتی سایت شما

 

شما به صورت ساده برای بکآپ گیری میتوانید از طریق محیط FTP یا کنترل پنل هاست خود اقدام به گرفتن نسخه پشتیبان از سایت خود کنید . به جهت اطمینان خاطر بیشتر شما میتوانید تمامی پوشه ها و فایل های موجود در ریشه سایت خود را در یک فایل فشرده قرار داده و از طریق هاست خود (phpmyadmin) اقدام به export کردن پایگاه داده خود کنید .

فایل های مهم برای پیکربندی سایت شما شامل دو فایل میشود :

1- فایل wp-config.php

2- فایل  .htaccess

 

اگر میخواهید ، میتوانید یک برنامه تنظیم شده به صورت دوره ای برای بکآپ گرفتن از اطلاعات خود تنظیم کنید ، به عنوان مثال :

  • بکآپ گرفتن کامل از سایتتان (تمامی فایل ها و دیتابیس) به صورت ماهانه
  • بکآپ گرفتن جزئی ( مثلا فایل های درون پوشه wp-content) به صورت هفتگی
  • بگآپ گرفتن از دیتابیس به صورت روزانه

 

افزونه های زیادی برای گرفتن بکآپ از وردپرس شما وجود دارد که در پست های قبلی آی وحید درباره آنها توضیح داده ایم . شما میتوانید جهت دقیقتر بودن برنامه ریزی نسخه پشتیبان سایت خود از افزونه ها استفاده کنید و آنها را در یک مکان ذخیره سازی ثانویه قرار دهید . توصیه میشود هیچگاه نسخه پشتیبان را در همان فضای هاست و سایت خود قرار ندهید زیرا با پاک شدن اطلاعات سایت و هاست شما ، بکآپ شما نیز پاک خواهد شد .

 

امیدواریم که از مطلب فایل های مهم وردپرسی برای بکآپ و روش صحیح انجام آن لذت و استفاده کافی برده باشید . خوشحال میشویم نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را درباره مطالب آموزشی بلاگ آی وحید با ما مطرح کنید .