با نیچ مارکتینگ برند شما نسبت به سایر برندهای معروف و پر فروش در یک بازار شلوغ متمایز می‌شود. تمرکز روی یک گروه یا یک جمعیت از مشتریان بالقوه که بیشترین منفعت را از کالا یا خدمات شما می‌برند، به نسبت بازاریابی برای فروش محصولی که همه افراد میتوانند از آن استفاده کنند، با جذب مشتریان خاص و دائم درآمد بالاتری برای شما به دنبال می‌آورد، شما می‌توانید با طراحی سایت برای گوشه بازار مورد نظر، یک فروشگاه آنلاین خاص برای مشتریان خاص ایجاد کنید و با سرمایه اولیه اندک، برند خود را داشته باشید!

برای مثال، در بازار لباس، فروش لباس عروس فرمالیته ، یا لباس عروس های سایز بزرگ، یا لباس عروس های رنگی و… همگی نیچ مارکت برای بازار لباس عروس محسوب می‌شوند. شما هم اگر درصنعتی هستید که احساس می کنید بیش از حد اشباع شده است،می‌توانید با گرفتن یک گوشه ی بازار در این صنعت نسبت به سایر رقبا تمایز ایجاد کنید و مشتریان خاص خود را جذب کنید.

آنچه در این مقاله میخوانیم :

  • تعریف نیچ مارکتینگ Niche Marketing
  • یک نیچ مارکت از چه جهاتی می‌تواند متمایز باشد؟
  • چرا نیچ مارکتینگ مهم است؟
  • 3 نمونه نیچ مارکتینگ موفق
  • چگونه نیچ مارکتینگ ایجاد کنیم؟
  • مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

تعریف نیچ مارکتینگ –Niche Marketing

نیچ مارکتینگ_Niche Marketing  بخش کوچک و ویژه ای از یک بازار است که محصول یا خدماتی را متمرکز به برآوردن نیازهای مشتریان خاص آن بخش ارائه می‌کند و اغلب اوقات هزینه ی بالاتری از محصولات رایج دارند  و فرصت بهتری برای شرکت‌های خصوصی و کوچک در رقابت بازار فرآهم می‌آورند.

 در واقع نیچ مارکتینگ، استراتژی کارآمد برای کسب و کارهای کوچک است که می‌توانند با صرف بودجه کم، محصول یا خدماتشان را به بخش مشخص و خاصی معرفی کرده، به فروش برسانند و برای باقی ماندن در بازار، یک مزیت رقابتی داشته باشند.

با گرفتن یک گوشه ی بازار می‌توانید به عنوان یک مرجع منحصر به فرد ظاهر شوید و به جای اینکه با بسیاری ازبرندهای دیگر که همان نوع محصول یا خدمات را ارائه می دهند ترکیب شوید، یک برند برجسته و خاص و با ارزش بیشتر که ارتباط قوی تر، طولانی تر و ایده آل تری با مشتری بر قرارمی کند داشته باشید.

یک نیچ مارکت از چه جهاتی می‌تواند متمایز باشد؟

اکثر صنایع و تقریبا می‌توان گفت هر بازاری را میتوان به نسبت نیازها و اولویت‌های خاصی که دارد به بخش‌ها و قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کرد، از جمله مواردی که به بخش بندی یک بازار کمک می‌کند عبارتند از:

  • از لحاظ قیمت، که می‌تواند زیاد،متوسط، یا کم باشد
  • از لحاظ مقیاس جمعیتی مثل جنسیت،سن،سطح درآمد،سطح تحصیلی و…
  • از لحاظ سطح کیفیت محصول که می‌تواند عالی،خوب،متوسط،کم و ضعیف باشد.
  • از لحاظ روانشناختی به نسبت ارزش ها،علایق،نگرش ها و…
  • از لحاظ جغرافیایی  و در نظر گرفتن موقعیت مکانی خریدار
  • و…..

چرا نیچ مارکتینگ مهم است؟

  • رقابت کم‌تر به خصوصدر حوزه‌هایی که بازیگران جهانی دارد؛ و شما با هدف قرار دادن یک یا چند گروه با تمرکز عمده وارد رقابت ساده تری می‌شوید.
  • شناسایی هدف آسان، هدف شما تمرکز بر روی گروه کوچکی از افراد است، افرادی که جمعیت آن ها کمتر و خاص تر است و شناسایی آن‌ها آسان تر.
  • افزایش وفاداری مشتری اگر مشتری که مدت زمان طولانی نتوانسته محصول و کالای خاص مورد نظر خود را پیدا کند، متوجه این موضوع بشود که شما نیازهای او را درک می‌کنید و کالای مورد نظر را ارائه می‌دهید، مشتری دائم و وفادار شما خواهد شد.
  • شناخته شدن به عنوان یک متخصص اگر برند شما تنها شرکتی باشد که برای افراد کم شنوا محصولی را ارائه می‌دهد، شانس بیشتری برای معرفی شدن به عنوان یک اسم قابل اعتماد را خواهدی داشت.
  • بازاریابی دهان به دهان وقتی تمرکز کاری‌تان مشخص شد، نام شما در صنعت و بازار هدف مورد نظر می‌پیچد.
  • یک شبکه امن هر زمان که این گوشه بازار و مشتریان خاص آن وجود داشته باند، شما هم مشتریان خود را خواهید داشت واین موضوع امنیت کسب و کار شما را تضمین می‌کند.

3 نمونه نیچ مارکتینگ موفق

در این قسمت از مقاله تعدادی از برندهایی که با گرفتن یک گوشه از بازار در صنعت خود توانسته اند برند خود را خاص و متمایز کنند و موفق شوند را بررسی کرده ایم.

  • Divvies Vegan and Nut Free

برندهای بسیاری وجود دارند که خوردنی های شیرین و غذاهای میان وعده مثل کلوچه، براونی ، پاپ کورن و کاپ کیک می فروشند. اکثر ما به نسبت سلیقه و تجربه ای که داشتیم، بین صدها برند یکی را انتخاب می‌کنیم. اما گروهی از افراد هم هستند که به دلیل آلرژی یا محدودیت غذایی یا مثلا دیابت، به این راحتی نمی‌توانند انتخاب کنند.

برند Divvies این بخش کم مصرف در صنعت شیرینی را در نظر گرفت و برندی ایجاد کرد که منحصراً این گروه را هدف قرار می‌دهد. فروش کوکی ها و کیک های کوچک یک ایده منحصر به فرد نیست، اما فروش آنها به عنوان شیرینی های گیاهی و بدون آجیل باعث تمایز Divvies در یک بازار اشباع شده، شد و به آنها این امکان را داد تا شناخته شوند و مشتریان وفادار خود را پیدا کنند.

  • Lefty’s، فروشگاه چپ دستان

شناسایی جامعه ای که خدمات کمتری برای آن ها در نظر گرفته شده، راهی هوشمندانه برای نزدیک شدن به نیچ مارکتینگ است،   از آنجایی که 90٪ مردم بیشتر از دست راست خود استفاده می کنند، چپ دستها چاره ای ندارند جز اینکه خود را با استفاده از محصولات طراحی شده برای اکثریت سازگار کنند.  Lefty’s این فرصت را شناسایی و با ایجاد فروشگاهی که محصولاتی را به طور انحصاری برای 10٪ دیگر طراحی و ارائه میکند، توانست باعث جلب توجه و رضیت این کاربران که اغلب نادیده گرفته می‌شدند و در نهایت موفقیت در کسب و کار خود شود.

  • اسباب‌بازی‌های چوبی ورمونت

حتی با ارائه یک محصول در بهترین شکل و حالت و کیفیت، یک شرکت خاص می‌تواند گوشه ی بازار مورد نظر را بگیرد و موفق شود. شرکت اسباب‌بازی‌های چوبی ورمونت در این زمینه به قدری موفق بوده است که گاها به دلیل تقاضای زیاد توانایی برآورده کردن نیاز مشتریان را ندارد. خطر اسباب‌بازی‌های برقی، نگرانی‌های حریم شخصی و موارد مربوط به محیط زیست یا شاید نوستالژی‌های قدیمی، تقاضای بسیار زیادی برای اسباب‌بازی‌های چوبی دست‌ساز ایجاد کرده است.

شرکت ورمونت این نیاز و این گوشه ی بازار را شناسایی کرد و تصمیم گرفت که از هیچ گونه مواد مصنوعی و دست‌ساخته انسان در اسباب‌بازی‌ها استفاده نکند و فقط از مواد طبیعی بهره ببرد و در نهایت نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.

چگونه نیچ مارکتینگ ایجاد کنیم؟

پس از دیدن چند نمونه بالا، برای شناسایی فرصت های نیچ مارکتینگ در صنعت خود، آمادگی بیشتری دارید. برای پیدا کردن و بیرون کشیدن یک ایده در ایجاد نیچ مارکت ، 4 مرحله ی زیر را در نظر بگیرید:

نقاط قوت و علایق خود را شناسایی کنید

بهترین استراتژی‌های بازاریابی در نقاط قوت و اهداف منحصر به فرد شما پنهان هستند. بنابراین در مورد ویژگی های خاص و استثنایی برند و پیشنهادات تیم خود فکر کنید.

همچنین مناطقی را که از کار در آنها لذت می برید و افرادی را که دوست دارید با آنها کار کنید در نظر بگیرید. نیچ مارکتینگ فرصتی برای آموزش و تمرکز بر افرادی است که می‌خواهید ارتباط بیشتری با آن ها برقرار کنید، بنابراین تصمیم بگیرید که بیشتر مشتاق خدمت رسانی و ارائه خدمات به چه کسانی هستید.

چه کاری و ساخت چه محصولی از عهده  شما بر می آید؟  در چه حرفه یا زمینه ای مهارت دارید؟ 

چه مشکلات خاصی را می‌توانید حل کنید؟

چه مسائلی را بهتر از رقبا می توانید حل کنید؟

کجا ویژگی  برتری دارید؟

در ارتباط با چه موضوعی اطلاعات بیشتری دارید؟

دوست دارید به چه کسی خدمت کنید؟

تحقیقات بازار انجام دهید

هنگامی که درباره نوع نیچ مارکت ها فکر می‌کنید و‎ ایده می‌دهید، اطمینان پیدا کنید که یک ایده منطقی است. همچنین رقبا را تجزیه و تحلیل کنید تا متوجه شوید که آیا رقبایی در این فضا وجود دارد یا نه و اینکه این رقبا چه کاری با چه کیفیتی ارائه  می‌دهند.آیا ممکن است فرصت خاصی در بازار هدف شما از دست رفته باشد یا خیر و آیا تقاضای قابل توجهی وجود دارد یا نه!

تحقیقات کلمات کلیدی انجام دهید تا در صنعت مورد نظر شما برای پیدا کردن ایده های خاص و مربوطه به شما کمک کند. همچنین می توانید دسته های محصولات آمازون یا دیجی کالا را بررسی کنید. از آنجا که آمازون یک خرده فروش آنلاین بزرگ است، برای الهام گرفتن از دسته بندی کالاهایی که شاید فکرش را هم نکرده باشید، به شما کمک قابل توجهی می‎کند.

مشتری ایده آل خود را شناسایی کنید

روش دیگر برای به دست آوردن بینش و ایجاد جرقه در نیچ مارکتینگ این است که از نزدیک به مخاطب هدف خود نگاه کنید و آنچه را که آنها واقعاً می خواهند و نیاز دارند شناسایی کنید. شناسایی دقیق و آشنایی با مشتری ایده آل خود می تواند به شما در ارائه محصول ، خدمات یا پیام بهتر کمک کند.

برای تحقیق درباره مخاطبان ایده آل خود، از ابزارAlexa استفاده کنید. به سایت خود یا سایتی وارد شوید که مخاطبانی دارد که دوست دارید به آنها دسترسی پیدا کنید تا متوجه شوید مخاطب ممکن است به چه چیز دیگری علاقه مند باشد.

به عنوان مثال ، یک آکادمی یوگا ممکن است وارد یک سایت برنامه ریزی آنلاین برای کلاس های تناسب اندام و سلامتی شود و ببیند که مخاطبان نیز به طور مکرر به سایت Potterybarn.com ،  Anthropologie.com و Urbanoutfitters.com مراجعه می کنند. از آنجا که این سایت ها همه فروشگاه هایی به سبک بوتیک با لباس ، دکوراسیون و هدایای منحصر به فرد هستند ، ممکن است آکادمی یوگا این موضوع را فرصتی برای ایجاد یک فروشگاه یا کالای ویژه محصولات خاص فقط برای علاقه مندان به یوگا در نظر بگیرد.

انتخاب ، آزمایش ، تنظیم و تکرار

مانند سایر استراتژی های بازاریابی ، شما نمی توانید فقط یک کمپین بازاریابی ویژه ایجاد کنید و تصور کنید که به نتایج دلخواه شما می رسد. شما باید ایده اولیه خود را آزمایش کنید ، نتایج را بررسی کنید و مطابق آن ادامه دهید.

ممکن است ایده اولیه شما برای نیچ مارکتینگ مفید و کارساز نباشد، اما با یک تغییر خیلی ساده می تواند به نقطه دلخواه شما برسد و مخاطبان را به خود جلب کند. مثلا شاید یک بوتیک کامل برای علاقه مندان به یوگا مورد توجه قرار نگرفته باشد ، اما این که بیش از نیمی از خریداران کارهای هنری خریده اند، این ایده را در شما ایجاد کند که ارائه کارهای هنری برایافراد علاقمند به یوگا قابل بررسی است یا خیر!

مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

  • راه اندازی با سرمایه اولیه کم، بر خلاف تصوری که در ارتباط با راه اندازی کسب و کارها وجود دارد، در نیچ مارکتینگ و تمرکز روی گوشۀ کوچکی از بازار ، با سرمایۀ اندک هم می‌توان کسب و کاری را راه‌اندازی و از آن کسب درآمد کرد.
  • قدرت رقابت بیشتر، در بازارهای بزرگ و شلوغ توان رقابت یک کسب‌وکار نوپا بسیار پایین است. اگر بخواهید وارد یک بازار بزرگ شوید، باید ریسک شکست در آن را بپذیرید. اما ورود به یک گوشه بازار تخصصی، قدرت رقابت قابل توجهی برای شما دارد.
  • فرصت برای مطالبه قیمت بالاتر، زمانی که محصول یا خدمات خاصی ارئه می‌دهید، ساده تر می‌توانید پول بیشتری از مشتریان طلب کنید، چرا که احتمال کمی وجود دارد مشتری محصول خاصی که شما ارائه می‌دهید را جای دیگری پیدا کند.
  • شناخت مخاطب ساده‌تر و حرفه‌ای‌تر انجام می‌شود در هر کسب و کاری تا ندانید مخاطبان شما دقیقا چه افرادی با چه ویژگی‌های مشترکی هستند، نمی‌توانید نیاز آن ها را شناسایی و مطابق با آن عمل کنید. شناخت بازار هدف کاری زمان بر و دشوار است، پس هر چه تعداد کمتر باشد کار سریع‎تر پیش می‌رود.
  • سریع‌تر برند می‌شوید ورود تخصصی به یک زمینه کاری، شما را در بین مخاطبان آن حوزه سریع تر معرفی می‌کند و باعث می‌شود سریعتر شناخته شده و به یک برند تبدیل شوید.
  • اگر طراحی سایت یا طراحی فروشگاه اینترنتی انجام دهید؛ سئوی آن آسان‌تر است سایت های معروف هزینه و زمان زیادی صرف سئو و بهینه سازی می‌کنند تا در نتایج گوگل رتبه بالاتری کسب کرده و در جایگاه بالاتری به کاربر معرفی شوند. بنابراین رقابت با آنها کار راحتی نیست؛ اما موتور جستجوی گوگل، به سایت‌های تخصصی ارزش بیشتری می‌دهند و به عنوان مثال شانس شما برای رتبه گرفتن در کلمه هایی مانند “لوازم جانبی لپ تاپ” یا “لپ تاپ های دست دوم” بیشتر از سایتی مثل دیجی کالا با کلمه کلیدی “لپ تاپ” است.

نیچ مارکت خود را هدف قرار دهید و به آن دست پیدا کنید

اگر تا کنون در نیچ مارکتینگ فعالیت نکرده اید، زمان آن فرا رسیده است که این روش را به عنوان وسیله ای برای ارتباط با زیرمجموعه کوچکتر، اما وفادارتر از مشتریان کشف کنید. با استفاده از نکات و مثالهای موجود در این پست، سعی کردیم نیچ مارکتینگ را به شما معرفی و برای پیدا کردن گوشه بازار مناسب در صنعت یا در زمینه مورد علاقه شما کمک کوچکی کرده باشیم. شما در چه صنعتی فعالیت میکنید؟ چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟ آیا مشتریان خاص بازار خود را نیز در نظر گرفته اید؟ کدام گوشه بازار مال شماست؟ همچنین خوشحال می‌شویم نمونه نیچ مارکت‌هایی که می‌شناسید را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.