طراحی سایت جوملا از گزینه های روی میز یک کاربری است که می خواهد سایت خود را با یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند ایجاد کند. جوملا بعد از ❤️ وردپرس دومین سیستم مدیریت محتوا CMS قدرتمند در جهان است که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده. این سیستم مدیریت محتوا از یک فریمورک مبتنی بر MVC بهره می گیرد و برای ذخیره سازی داده ها از پایگاه داده MySQL استفاده می کند.

فضای کامل جوملا مدیریت و تولید محتوا را برای ادمین آسان می کند و بیش از 10000 افزونه برای کاربران و برنامه نویسان در دسترس دارد که البته اکثر آن ها رایگان هستند. درست است که تعداد سایت های وردپرسی چندین برابر جوملا است اما قدرتمندی جوملا در بازار CMS ها باعث شده تا سایت های پیچیده تر به سراغ آن بیایند و برای سایت شرکتی و سایت فروشگاهی از آن بهره ببرند.

سیستم مدیریت محتوا چیست و چه کمکی در ایجاد سایت می کند

یک سیستم مدیریت محتوا ، ایجاد ، ویرایش و انتشار محتوا را امکان پذیر می کند تا بتوانید در عین ذخیره کردن اطلاعات در پایگاه داده آنها را طبق یک الگو خاص یعنی قالب سایت نمایش دهید. همچنین به مدیر سایت این امکان را می دهد تا محتوای سایت را بدون نیاز به طراحی دوباره را ایجاد کند و به سهولت سایت را نگهداری و به روزرسانی کند.

معمولا سایت فروشگاهی ، تجاری و غیره برای مدیریت بلاگینگ خود نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا دارند تا بتوانند صفحات زیادی را ایجاد و مدیریت کنند و هر زمانی که لازم دیدن آنها را نمایش دهند یا حذف کنند. سیستم مدیریت جوملا نیز با قابلیت های متنوع و امکان شخصی سازی رنگ و قالب در حال حاضر یکی از بزرگترین سیستم مدیریت محتوا های مستقل است.

جوملا یک سیستم مدیریت محتوا

جوملا یک نرم افزار مدیریت محتوای متن باز و رایگان است که به زبان PHP نوشته شده و در بسیاری از سایت های معتبر دنیا و همچنین ایران استفاده می شود. البته در نسخه آخر جوملا سرعت بارگذاری صفحات ، امکانات و ویژگی های مربوط به سئو بهبود پیدا کرده و ویژگی های جدیدی به آن اضافه شده است.

ویژگی های جوملا در آخرین نسخه :

  • یکی از مواردی که در این نسخه مورد توجه قرار گرفته سهولت در کاربری ادمین جوملا است.
  • از فریم ورک محبوب بوت استرپ 4 پشتیبانی می کند.
  • در طراحی ساختار اصلی مدیریت سایت رابطی کاربرپسند تر نسبت به نسخه قبلی دارد تا کاربران در حین کار احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

جوملا با انعطاف پذیری فوق العاده ، امکانات تغییر در ساختار ، چینش ماژول ها و گرافیک کمک می کند تا بتوانید بدون هیچگونه محدودیتی سفارشی سازی طراحی سایت را انجام دهید و از آن به عنوان بستری مناسب و مطمئن برای یک فعالیت بلند مدت مورد استفاده قرار دهید.

چرا از جوملا استفاده کنیم

جوملا با یک محیط کاربرپسند ، ساده و البته امکانات متنوع برای یک کاربر مبتدی تا برنامه نویسان حرفه ای مناسب است و می تواند حتی برای پرتال های بزرگ پاسخ گو باشد.

ویژگی های دیگر جوملا :

  • نیاز به دانش برنامه نویسی ندارد.
  • از قالب های پیشرفته و زیبا برخوردار است.
  • امنیت آن در سطح بالایی قرار دارد و پایداری بیشتری نسبت به گذشته را در افزونه و به روزرسانی ها دارد.
  • برای زبان فارسی بومی سازی شده است و کاربران فارسی به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.
  • به طور مداوم هسته اصلی آن به روز می شود.

برای استفاده از جوملا نیاز است که دوره ی layout را یاد بگیرید تا بتوانید از پیچیدگی گزینه های مختلف سر در بیاوید و از امکانات آن بهینه تر استفاده کنید.

مزایا و معایب طراحی سایت با جوملا

سیستم های مدیریت محتوا هر کدام ویژگی هایی دارند که برنحوه ایجاد سایت تاثیر می گذارند. در ادامه می توانید آگاهی خود را نسبت به مزایا و معایب جولا بیشتر کنید و طراحی سایت جولا را انجام یا سفارش دهید.

مزایا

  • قالب های جوملا نیاز به ترجمه ندارند و مدیریت همه چیز وابسته به مطالب شماست.
  • کنترل بیشتری بر ظاهر و عملکرد سایت دارد.
  • انعطاف پذیر است و گزینه های خلاقانه برای سفارشی کردن نیازهای شما دارد. 
  • تعداد قالب های موجود برای جولا خیلی بیشتر از وردپرس است و در عین حال می توان همزمان از چند قالب استفاده کرد.
  • به راحتی می توانید هر صفحه را مطابق سلیقه خودتون طراحی کنید.
  • در صفحات مختلف از قالب های متفاوتی استفاده کنید.
  • امکان تغییر رنگ های قالب وجود دارد و می توان آن ها را حرفه ای تر کرد.

معایب

استفاده از سیستم جوملا برای کسانی که تازه کار با آن را یاد گرفتند کمی مشکل و روند سفارشی سازی کمی طولانی می کند. همچنین گزینه های محدود جوملا برای بهینه سازی سایت نیاز بیشتر کاربران را به افزونه ها و گزینه های اضافی بیشتر می کند.

کاربردهای جوملا

اگر قصد قابلیت عضوگیری ، محتوای خبری ، انجمن ، مقاله و ارائه مقالات دیگر نویسندگان را دارید، سیستم مدیریت محتوا جوملا انتخاب خوبی است و امکان انتقال محتوای کامپوننت ها را فراهم می کند.

جوملا قابلیت های و کاربرد های فراوانی دارد اما در مواردی استفاده خود را در موارد پایین نشان داده است.

  • سایت های خبری و اطلاع رسانی مانند مجله و نشریه ها
  • به راه اندازی انجمن ها و پرتال
  • سایت شخصی
  • سایت شرکتی
  • و در مواردی سایت فروشگاهی

جوملا انتخاب مناسبی است و می تواند انتخاب های زیادی را برای شخصی سازی قالب پیش روی شما قرار دهد تا جایی که با ورود به قسمت ادمین سیستم احساس می کنید گیج شدید و نمی دانید با کدام قسمت باید بروید. ( دیدن ویدئو آموزشی به سیستم آشنایی پیدا می کنید )

چگونه در جوملا سایت بهینه سازی می شود

جوملا توانسته از نسخه 2.5 به خود ابزار و گزینه هایی را برای سئو اضافه کند و بهینه سازی سایت را آسان تر کند. تا جایی که احتمالا نیازی به افزونه اضافی نخواهید داشت.

بهینه سازی تصاویر و محتوا در سیستم جوملا مانند هر سیستم دیگری اهمیت زیادی دارد و باید به کمک افزونه های موجود جوملا با فشرده سازی حجم تصاویر را تا جای ممکن کاهش داد و با توجه به توصیه های پیج اسپید گوگل موارد سئو را رعایت کرد.

یکی از راهکار های بهینه سازی در جوملا فعال کردن حافظه کش آن است تا مرورگر فایل ها را فقط یک بار لود کند و در دفعات بعد از آن استفاده کند و سرعت بارگذاری صفحات را تا حد بالایی افزایش دهد.

تفاوت جوملا با وردپرس

کاربران بین تمام سیستم های مدیریت محتوا بیشتر از وردپرس و جوملا استفاده می کنند به همین دلیل تصمیم گرفتیم بیشتر راجب تفاوت و ویژگی های این دو سیستم صحبت کنیم. با وجود اینکه این دو سیستم می توانند طراحی ، ساخت و پشتیبانی قدرتمندی را انجام دهند و با داشتن ماژول و افزونه های وسیع نیاز های لازم ایجاد سایت را در خود داشته باشند.

  • جوملا با قابلیت چند زبانه بودن را به صورت Built-in این امکان را به شما می دهد تا ترتیب و نظم خاصی را برای عملکرد صحیح در سیستم داشته باشید.
  • قابلیت پیمایش قوی و عمیق ، بخش در بخش ، دسته بندی ها جوملا در زبان زد است.
  • در مقابل وردپرس به دلیل بلاگینگ بودن مورد علاقه گوگل است و به همین خاطر از نظر مارکتینگ و تجاری چشم پوشی از طراحی سایت وردپرس دشوار می باشد.
  • جوملا خیلی دیرتر از وردپرس کرول می شود سایتی که با وردپرس بالا می آید 2 روز بعد در گوگل لیست می شود اما یک سایت با جوملا 12 روز زمان می برد تا در گوگل لیست شود.
  • وردپرس بازدیدکنندگان را با تعداد بسیار بالا به راحتی مدیریت می کند.
  • قابلیت عضوگیری در جوملا کاربری بهتری دارد و قوی عمل می کند چون اصولا جوملا برای کاربرد های این چنینی ساخته شده است.
  • تعداد افزونه های وردپرس در حدود 36000 می رسد و بسیاری از آنها قابلیت ارتقا به نسخه پریمیوم دارد ولی افزونه های جوملا نهایتا بیش از 10000 افزونه شود.

پایان

در نگاه کلی جوملا امکان انجام ترفند های بیشتر را فراهم می کند تا بتوانید سایت های پیچیده تری ایجاد کنید و تمام جزئیات را بهتر تنظیم کنید. بسیاری از کاربران با نصب تقویم های پیچیده ، نرم افزار های اجتماعی و انجمن های مختلف به کمک طراحی سایت جوملا کارآیی وب سایت خود را ارتقا دادند.