قبل از این که پاسخ این سوال را مورد بررسی قرار دهیم در ابتدا نیاز است که با مفهوم سئو و کاربرد آن آشنا شوید، سپس در گام بعدی ما پاسخ این سوال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سئوی سایت

سئو یا SEO مخفف کلمه ی Search Engine Optimization است و به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است، البته منظور از بهینه سازی موتورهای جستجو دستکاری و یا فریب کاری موتورهای جستجو با استفاده از روش های غیر اخلاقی نیست بلکه منظور انجام روش هایی است که باعث می شود سایت در نتایج طبیعی جستجو در جایگاه بالاتری قرار گیرد.

جالب است بدانید که موتورهای جستجویی همچون گوگل برای این که بتوانند کاربر را هر چه سریع تر به آن چه مدنظر اوست برسانند از 200 معیار برای سئو استفاده می کنند

برای این که افراد بتوانند سئوی سایت خود را بهبود بخشند باید از چند مورد از مهم ترین های این 200 معیار را برای سایت خود استفاده کنند.

نکته ی دیگری که در مورد سئو باید به آن اشاره کنیم سئوی سایت از سه بخش کلی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می شود:

  • سئو محتوایی
    سئوی محتوایی همان طور که از اسم آن مشخص است مربوط به سئوی محتوای سایت و مسائلی از این دست است. در واقع استفاده از سئوی محتوایی نه تنها باعث می شود که شما متوجه شوید که کاربران به دنبال چه محتوایی هستند، بلکه باعث می شود که شانس حضور سایت شما در میان نتایج برتر گوگل افزایش یابد.
  • سئوی خارجی
    یکی دیگر از بخش های سئو، سئوی خارجی است، سئوی خارجی به تمام فعالیت ها و تکنیک های سئویی گفته می شود که افراد در خارج از وب سایت خود انجام می دهند تا رتبه ی وب سایت آن ها در میان نتایج گوگل بهبود یابد. برای مثال مواردی همچون لینک های خارجی، قدمت سایت، سرعت لود شدن سایت، اعتبار سایت، شبکه های اجتماعی و مواردی این چنینی همه از جمله مواردی هستند که در سئوی خارجی تاثیر دارند.
  • سئوی فنی یا تکنیکال
    سئوی فنی یا تکنیکال به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که به منظور بهبود رتبه ی سایت در بین نتایج گوگل انجام می شود در واقع سئوی فنی یا تکنیکال به معماری سایت و نحوه ی برنامه نویسی آن گفته می شود. در واقع برخی از مسائلی که در سئوی فنی مورد بررسی قرار می گیرند این است که آیا موتورهای جستجو صفحات سایت را ایندکس می کنند، آیا موتورهای جستجو می توانند صفحات سایت را رندر کنند و این که آیا این صفحه ارزش رتبه بندی را دارد.

قالب اختصاصی سایت در سئو

زمانی که ما از سئوی قالب وب سایت صحبت می کنیم منظور همان سئوی فنی یا تکنیکال است که در آن به طراحی قالب می پردازند. پس همان طور که متوجه شدید قالب اختصاصی سایت می تواند در سئوی سایت تاثیر داشته باشد به همین دلیل نیاز است که در هنگام طراحی قالب اختصاصی برای سایت به چند نکته توجه شود تا سئوی سایت هر چه بیشتر بهبود پیدا کند.

نکاتی برای طراحی قالب وب سایت

قبل از این که در مورد نکاتی برای طراحی قالب وب سایت صحبت کنیم، شاید برای تان سوال باشد که به طور کلی قالب وب سایت به چه چیزی گفته می شود و این که اصلا سئوی قالب وب سایت به چه معناست. در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که قالب سایت به طور کلی چارچوبی برای سایت است که به صورت خاصی برنامه ریزی شده است.

در مورد قالب وب سایت و سئوی آن جالب است بدانید حتی فونت که شما در سایت تان استفاده می کنید در سئوی سایت و نتایج گوگل تاثیر دارد. البته فونت هایی که گوگل آن ها را پشتیبانی می کند فونت های بسیار خوبی هستند.

همچنین از دیگر ویژگی های قالب که می تواند در سئوی سایت شما تاثیر داشته باشد داشتن فوتر و البته لینک های مناسب است. البته اگر شما در کد نویسی قالب خود به صورت بهینه از html5  و همچنین استانداردهای قالب برنامه نویسی برند معتبر w3 استفاده کنید چندین برابر به قدرت سایت تان افزوده خواهد شد.

یکی دیگر از نکاتی که شما باید در طراحی سایت خود به آن توجه کنید تا سئوی سایت تان بهبود پیدا کند این است که تا جایی که ممکن است از تصاویری در سایت خود استفاده کنید که فشرده تر و البته با فرمت سازگارتری باشند و سعی کنید تا جایی که ممکن است از فلش در تم خود استفاده نکنید زیرا به صورت پیش فرض بسیاری از مرورگرها و دستگاه ها فلش را پشتیبانی نمی کنند و همین مسئله باعث می شود که کاربران خیلی زود سایت شما را ترک کنند و مسئله ای که در این جا وجود دارد این است که این که کاربران چه مدت زمانی را در وب سایت تان وقت بگذرانند نیز در سئوی وب سایت شما تاثیر دارد و ترک زودتر سایت توسط کاربران شما می تواند تاثیر منفی در سئوی سایت شما بگذارد.

در ادامه برای این که تاثیر قالب وب سایت در سئوی سایت را بهتر مورد بررسی قرار دهیم نکاتی که باید در طراحی قالب اختصاصی وب سایت رعایت کنید تا سئوی سایت تان بهبود پیدا کند را به صورت بخش بخش بیان خواهیم کرد.

  • استفاده بهینه از CSS و جاوا اسکریپت

یکی از بزرگ ترین و رایج ترین اشتباهاتی که برنامه نویسان در طراحی قالب برای وب سایت مرتکب می شوند این است که از کدهای CSS در داخل صفحات خود به صورت Inline استفاده می کنند. البته گوگل بیان کرده است که چنین مشکلاتی را در نظر نمی گیرد و خود آن ها را رفع می کند اما به طور کلی توصیه می کنیم که از چنین کدهایی در قالب وب سایت خود استفاده نکنید، زیرا بر روی سرعت لود شدن سایت شما تاثیر منفی می گذارد و این مسئله نه تنها باعث می شود که کاربران سایت تان کاهش پیدا کند بلکه باعث ایجاد تاثیرات منفی روی سئوی سایت تان می شود.

یکی دیگر از مواردی که باید در کد نویسی قالب وب سایت به آن توجه شود تا روی سئوی سایت تاثیر منفی نگذارد این است که از کدهای جاوا اسکریپت در جای مناسب استفاده نکنید زیرا در غیر این صورت تاثیر منفی روی سئوی سایت تان خواهد گذاشت، برای مثال لینک های سایت خود را در منوهای آبشاری جاوا اسکریپت قرار ندهید زیرا این مسئله موجب می شود که گوگل و سایر موتورهای جستجو نتوانند سایت شما را شناسایی و در نهایت ایندکس کنند.

پس توصیه می کنیم برای این که کدنویسی قالب وب سایت تان روی سئوی سایت تان تاثیر منفی نگذارد از کدهای جاوا اسکریپت و CSS در فایل خارجی استفاده کنید.

سئو

  • عدم استفاده از جدول

یکی دیگر از اصولی که باید در طراحی قالب اختصاصی برای سایت خود به آن توجه کنید تا سئوی سایت تان بهبود پیدا کند این است که از تگ table در سایت خود استفاده نکنید. زیرا این کار نه تنها مشکلاتی در طراحی سایت ایجاد می کند بلکه روی چگالی سایت اثر منفی می گذارد و همچنین باعث حجیم شدن کدهای صفحه می شود.

در نتیجه این مسئله باعث خواهد شد امتیازی که سایت شما در چگالی اطلاعات می گیرد نسبت به سایر سایت ها کم تر باشد و در نتیجه سئوی سایت تان کاهش پیدا خواهد کرد.

  • استفاده از معماری مناسب در طراحی قالب سایت

یکی دیگر از نکاتی که باید در طراحی قالب سایت به آن توجه کنید این است که از معماری مناسبی در طراحی قالب سایت خود استفاده کنید. زیرا اگر شما از معماری مناسبی در طراحی قالب سایت خود استفاده نکنید ممکن است صفحات مختلف سایت شما برای گوگل در دسترس نباشد.

اما داشتن یک معماری مناسب برای طراحی قالب اختصاصی برای وب سایت باعث می شود که نه تنها معماری مناسبی برای لینک های داخلی سایت ایجاد شود بلکه باعث می شود بین صفحات سایت لینک داخلی مناسبی ایجاد شود و در نهایت این مسئله می تواند بر روی سئوی سایت و بهینه سازی وب سایت تاثیر بگذارد.

  • طراحی قالب بدون خطا

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود قالب اختصاصی روی سئوی سایت تاثیر بگذارد این است که قالب اختصاصی که برای سایت طراحی می شود بدون خطا طراحی شود. یعنی طراحی برای قالب وب سایت انجام می شود باید طبق فرمت xhtml باشد و همچنین تگ ها در جای مناسب باز و بسته شوند و  همچنین خطایی در کدهای html قالب وجود نداشته باشد.

توجه داشته باشید که این مسئله به این دلیل حائز اهمیت است که اگر مشکلی در طراحی قالب وجود داشته باشد ممکن است این خطا را در مرورگرهای اینترنتی نمایش ندهد اما خطایی که در طراحی قالب وجود داشته باشد می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بالا آمدن سایت شما در گوگل شود.

برای این که بتوانید چنین مشکلاتی را در طراحی قالب سایت خود متوجه شوید می توانید از مرورگر فایرفاکس و گزینه ی view page source استفاده کنید آن گاه اگر مشکلی در کد نویسی قالب شما وجود داشته باشد می توانید این مشکلات را با رنگ قرمز در این بخش مشاهده کنید.طراحی قالب بدون خطا

  • داشتن تجربه ی کاربری و رابط کاربری مناسب

تجربه ی کاربری و رابط کاربری که به ترتیب UX و UI  نامیده می شوند دو موردی هستند که متاسفانه در ایران خیلی به آن ها پرداخته نمی شوند و خیلی در طراحی قالب وب سایت به آن ها توجه نمی شود. در واقع تجربه ی کاری همان حسی است که کاربر در زمان استفاده از یک محصول و یا خدمت کسب می کند و رابط کاربری نیز نقش بسیار مهمی در جذب، حفظ و هدایت کاربر دارد.

زمانی که سایتی از تجربه ی کاربری و رابط کاربری خوبی برخوردار باشد کاربر زمان بیشتری را در سایت سپری می کند در نتیجه این مسئله می تواند در سئوی سایت تان تاثیر بسیار خوبی داشته باشد. پس توصیه می کنیم چنان چه می خواهید سئوی سایت تان به واسطه ی قالب اختصاصی که دارد بهبود پیدا کند به نکات تجربه ی کاربری و رابط کاربری توجه داشته باشید و آن ها را در طراحی قالب اختصاصی برای وب سایت خود رعایت کنید.

  • استفاده از تگ های مهم در طراحی قالب وب سایت

یکی دیگر از نکاتی که باید در طراحی قالب اختصاصی وب سایت خود رعایت کنید تا سئوی سایت تان بهبود پیدا کند این است که از تگ های مهم درون محتوای وب سایت و قالب آن استفاده کنید. برای مثال هر صفحه دارای یک عنوان اصلی است به همین دلیل برای این عنوان پیشنهاد می شود که از تگ H1 استفاده کنید و به دلیل این که هر صفحه یک عنوان اصلی دارد از این تگ یک بار در صفحه استفاده کنید و همچنین می توانید برای عنوان های سطح دوم از تگ H2 استفاده کنید و برای سایر عنوان ها به ترتیب اهمیتی که دارند از سایر تگ های H استفاده کنید.

نکته ی دیگری که در مورد استفاده از تگ های با اهمیت در طراحی قالب اختصاصی وب سایت باید به آن اشاره کنیم این است که به دلیل این که ممکن است تصاویر سایت تان به هر دلیلی توسط مرورگر کاربر بارگذاری نشوند از  تگ alt برای تصاویر خود استفاده کنید و توضیحی یا عنوان در آن برای تصویر ذکر کنید.

در ضمن توجه داشته باشید که اگر شما از فرمت htm15 در طراحی قالب وب سایت خود استفاده کنید این کار یک مزیت برای سئوی سایت تان خواهد بود.

استفاده از تگ های مهم در طراحی قالب وب سایت

در نهایت باید به این مسئله اشاره کنیم که برای بسیاری این سوال ایجاد می شود که بهتر از قالب اختصاصی برای سایت خود استفاده کنیم از قالب های آماده ای که توسط فروشگاه های اینترنتی فروش قالب مانند سایت تمی به صورت رایگان و پولی عرضه می شود استفاده کنیم. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر شما از سیستم های مدیریت محتوای آماده ای مانند وردپرس و جوملا استفاده می کنید سئوی قالب و در نتیجه سئوی سایت برای وب سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا اگر شما نتوانید از این قالب ها به صورت صحیح استفاده کنید با مشکلاتی همچون کندی و … مواجه خواهید شد.

اما به طور کلی تفاوتی بین قالب آماده و اختصاصی از نظر سئو وجود ندارد بلکه آن چه که اهمیت دارد بهینه بودن قالب وب سایت و سبک بودن آن است.