سئو یک دنیای بسیار گسترده است که هر روزه بر وسعت آن افزوده می شود؛ به همین دلیل شاید در نظر گرفتن همه پارامترهایی که بر سئو تاثیرگذار هستند، قدری دشوار باشد. یکی از مهم ترین قسمت های هر سایت که متاسفانه معمولا در این فرآیند نادیده گرفته می شود؛ پارامترهای URL است. آدرس سایت و انتخاب URL همواره یک چالش جدی پیش روی کارشناسان سئو است. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم URL Parameters و تاثیر آن بر سئو سایت را بررسی کرده و یک بار برای همیشه ابهامات شما را درباره این قسمت از سایت و نحوه استفاده از آن در سئو از بین ببریم. پس تا انتها با این مقاله همراه باشید.

فهرست عناوین

  • منظور از پارامترهای URL چیست؟
  • چرا پارامترهای URL در سئو اهمیت دارند؟
  • کاربرد اصلی URL Parameters چیست؟
  • URL Parameters و تاثیر آن بر سئو سایت
  • چرا پارامترهای URL بر سئو تاثیر منفی می گذارند؟
  • آیا پارامترهای آدرس سایت همیشه برای سئو مضر هستند؟
  • کدام پارامترهای URL بر سئو تاثیر می گذارند؟
  • چگونه می توان پارامترهای URL را برای موتورهای جستجو بهینه کرد؟

منظور از پارامترهای URL چیست؟

پیش از اینکه URL Parameters و تاثیر آن بر سئو سایت را مورد بررسی قرار دهیم؛ باید بدانیم که با چه چیزی طرف هستیم. به عبارت بهتر باید بدانیم که منظور از پارامترهای یو آر ال چیست و چه چیزهایی در این حوزه قرار می گیرند.

منظور از URL Parameters همه عناصری است که در آدرس وب سایت شما درج می شوند. این پارامترها به عنوان رشته های کوئری یا پارامترهای URL کوئری شناخته می شوند. با استفاده از این پارامترها می توانید اطلاعات را در وب سایت خود ردیابی کرده و یا به سایر افراد اجازه دهید که به راحتی آن ها را پیدا کنند.

با توجه به این موضوع می توان گفت که پارامترهای URL راهی هستند که شما می توانید از آن برای انتقال اطلاعات مربوط به یک کلیک استفاده کنید. با استفاده از این پارامترها متوجه خواهید شد که کلیک های دریافتی از چه منبعی بوده اند؛ برای مثال تبلیغات بنری این کلیک را برای شما ایجاد کرده اند یا اینکه نتیجه ای از شبکه های اجتماعی بوده است؟

پس با استفاده از این پارامترها می توانید صفحات مختلف وب سایت خود را که در یک دسته بندی قرار میگیرند؛ از هم جدا کنید. این صفحه ها معمولا شباهت زیادی با هم دارند و همگی از یک صفحه اصلی مانند لندینگ پیج نشات می گیرند.

چرا پارامترهای URL در سئو اهمیت دارند؟

اگر بخواهیم URL Parameters و تاثیر آن بر سئو سایت را به طور ساده بیان کنیم؛ باید بگوییم که یو آر ال در واقع راهی است که ربات های گوگل برای پیدا کردن وب سایت شما و نفوذ به آن استفاده می کنند. به همین دلیل اگر به درستی اصول نوشتن URL را رعایت نکرده و از پارامترهای غیر مجاز در آن استفاده کنید؛ ممکن است که وب سایت شما هیچ گاه توسط گوگل دیده نشود.

به همین دلیل است که برای داشتن یک فرآیند سئوی موفق، باید به خوبی اصول URL نویسی را بدانید و بر طبق آن ها عمل کنید. این کار باعث می شود که بتوانید مسیر ردیابی وب سایت را توسط ربات های گوگل هموار کرده و به آن ها اجازه دهید که به راحتی برای رتبه بندی، به آدرس وب سایت دسترسی داشته باشند.

پارامترهای URL در کدام قسمت از آدرس سایت قرار می گیرند؟

برای نوشتن یو آر ال پارامتر معمولا در آدرس هر سایت پس از نام دامنه اصلی و دسته بندی، یک علامت سوال قرار می گیرد. همه کاراکترهایی که پس از این علامت سوال قرار دارند؛ به عنوان URL Parameters شناخته می شوند. این پارامترها به دو دسته اصلی Key و Value تقسیم می شوند که معمولا با استفاده از یک علامت مساوی (=) از هم جدا شده اند. علامت مساوی به عنوان یک جداکننده است. علاوه بر این با استفاده از کاراکتر & می توان پارامترهای مختلفی را به یک صفحه اضافه کرد. این پارامترها معمولا به صورت خودکار ایجاد می شوند.

نمونه ای از پارامترهای URL در ادامه آورده شده اند:

https://www.exampel.com/widgets?colour=blue&sort=newest

در این آدرس پارامترهای یو آر ال پس از علامت سوال شروع شده اند. کلمه های Colour و Sort در این آدرس به عنوان key و کلمه های blue و newest به عنوان Value شناخته می شوند.
همچنین نمونه ای از این پارامترها در یک فروشگاه اینترنتی که صفحه های مختلف مربوط به محصولات را از هم جدا کرده اند؛ به صورت زیر نمایش داده میشوند:
آدرس صفحه اصلی:

https://www.domain.com/shoes

URL های دارای پارامتر:

https://www.domain.com/shoes?sessionid=bluesneakers
https://www.domain.com/shoes?rank=newest

در این آدرس ها هم مواردی که قبل از مساوی نوشته شده اند؛ بخش key و پس از آن بخش value هستند.
با توجه به این موارد می توان گفت که ساختار اصلی آدرس هایی که دارای پارامتر هستند؛ به صورت زیر است:

https://www.domain.com/page?key1=value1&key2=value2

شما می توانید به تعداد دلخواه مقادیر key و value را به آدرس URL خود اضافه کنید. این مقادیر با استفاده از جداکننده & به هم مرتبط می شوند. البته باید دقت کنید که هرچه تعداد این مقادیر بیشتر باشد؛ ردیابی آدرس برای روبات ها دشوارتر خواهد شد.

  • Key1: نام متغیر اول
  • Key2: نام متغیر دوم
  • VALUE1: اولین مقدار ویژگی
  • VALUE2: دومین مقدار ویژگی
  • ?: رشته Query شروع می‌شود
  • =: جداکننده مقدار (value separator)
  • &: جداکننده پارامترها

کاربرد اصلی URL Parameters چیست؟

پارامترهای URL معمولا زمانی استفاده می شوند که سایت شما دارای صفحاتی با آدرس های مختلف باشد؛ اما نکته مهم اینجا است که این صفحات محتوای یکسانی دارند. به عبارت بهتر استفاده از این پارامترها می تواند به خزنده های گوگل کمک کند تا درک بهتری از محتوای صفحات مختلف وب سایت شما داشته باشند و بتوانند آن ها را تا انتها بررسی کنند.

URL Parameters و تاثیر آن بر سئو سایت

یکی از هشدارهایی که گوگل به کارشناسان سئو داده است؛ این است که تا حد امکان از پارامتر در URL سایت خود استفاده نکنند. زیرا این کار ممکن است خزنده های گوگل را گیج کرده و به طور کلی فرایند ایندکس گذاری را در وب سایت شما مختل کند.

علاوه بر این استفاده از پارامترهای یو آر ال باعث می شود که روبات های گوگل بخش زیادی از پهنای باند شما را مورد استفاده قرار داده و به این ترتیب تاثیر بدی بر تجربه کاربری وب سایت شما داشته باشند.

به همین دلیل اگر بخواهیم URL Parameters و تاثیر آن بر سئو سایت را بررسی کنیم؛ باید بگوییم که این پارامترها بر روی سئو تاثیر منفی خواهند داشت. پیشنهاد گوگل به شما این است که تا حد امکان از آدرس های ساده برای صفحات وب سایت خود استفاده کنید. به علاوه سعی کنید از امکانات ایجاد URL خودکار در وردپرس استفاده نکرده و خودتان به صورت دستی و بر اساس اصول سئو، این آدرس را انتخاب کنید.

چرا پارامترهای URL بر سئو تاثیر منفی می گذارند؟

شاید از خودتان بپرسید که URL Parameters و تاثیر آن بر سئو سایت چه مشکلاتی را می تواند برای سایت ایجاد کند؟ به عبارت بهتر چرا استفاده از پارامترها در آدرس می تواند باعث ایجاد مشکل در سئو شده و بهینه سازی را برای شما سخت کند؟ در ادامه به تعدادی از مشکلاتی اشاره خواهیم کرد که پارامترهای یو آر ال می توانند در سئو به وجود آورند.

1-URL Parameters می توانند محتوای تکراری ایجاد کنند

صفحاتی که توسط پارامترهای URL از هم متمایز می شوند؛ معمولا شباهت زیادی به صفحه اصلی دارند. از سوی دیگر خزنده های گوگل با صفحه هایی که دارای آدرس URL مجزا هستند؛ به عنوان یک صفحه جدید برخورد می کنند. به همین دلیل از دید این خزنده ها شما تعداد زیادی صفحه در سایت خود دارید که همگی کلمه های کلیدی یکسان و موضوع مشابهی دارند. در نتیجه سئوی شما ضربه خواهد دید.

2-URL Parameters می توانند باعث از دست رفتن کرال باجت شوند

یکی از مهم ترین نکات در بهینه سازی آدرس سایت، ساده بودن URL است. استفاده از پارامترها می تواند باعث پیچیده شدن آدرس شوند؛ از آنجا که محتوای صفحاتی که با پارامترهای URL از هم جدا می شوند، تقریبا یکسان هستند، ممکن است گوگل تصمیم بگیرد که برخی از صفحات را نادیده گرفته و ارزش گذاری نکند. به این ترتیب پهنای باند کمتری توسط ربات های گوگل اشغال می شود؛ اما در این میان برخی از صفحات وب سایت شما به طور کامل از ایندکس گذاری حذف می شوند.

3-همنوع خواری کلمه های کلیدی

ایجاد محتوای تکراری با کلمه کلیدی یکسان توسط پارامترهای URL نمی تواند شما را از صفحه نتایج حذف کند؛ اما احتمالا به فاجعه بزرگتری منجر خواهد شد. فاجعه ای که در طی آن صفحه های وب سایت شما با هم رقابت می کنند تا یک رتبه بندی یکسان را به دست آورند. این موضوع می تواند به طور کلی باعث تضعیف وب سایت شود. زیرا در این میان برخی از صفحات فیلتر شده و کرالرها را به این نتیجه می رسانند که این صفحات فاقد ارزش هستند.

4-تضعیف رتبه بندی

یکی دیگر از معایب URL Parameters این است که می تواند فرآیند رتبه بندی سایت را دچار اختلال کند. زیرا ربات های گوگل در یافتن صفحه ای که باید رتبه شود گیج می شوند و ممکن است نتوانند به خوبی فرآیند ایندکس گذاری را انجام دهند.

5-خوانایی ضعیف آدرس برای کاربر

زمانی که کاربر به یک وب سایت مراجعه می کند؛ ترجیح می دهد با آدرس ساده ای مواجه شود که اشتراک گذاری و کنترل آن ساده است. به همین دلیل URL هایی که حاوی کاراکترهای عجیب و غریب، کدهای مخصوص و اعداد هستند؛ معمولا مورد توجه قرار نمی گیرند. حتی ممکن است این دسته از آدرس ها غیر قابل اعتماد جلوه کرده و وجه شما را در نزد مخاطب خراب کنند.

آیا پارامترهای آدرس سایت همیشه برای سئو مضر هستند؟

البته باید بدانید که استفاده درست از پارامترهای URL می تواند بر روی سئوی سایت شما تاثیر مثبت داشته باشد. به عبارت بهتر برای اینکه بتوانید از امکان استفاده از پارامترها در آدرس سایت به نفع خود استفاده کنید؛ باید کاراکترهای مجاز برای انجام این کار را بشناسید و به درستی از آن ها استفاده کنید.

با استفاده درست از این پارامترها می توانید مسیر مستقیمی را برای مخاطبان و ربات های گوگل ایجاد کنید که با استفاده از آن بتوانند به صفحه های مختلف وب سایت شما دسترسی پیدا کنند. برای مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید که تعداد زیادی محصول مشابه را در یک دسته بندی ارائه می دهید؛ می توانید با استفاده از پارامترها در URL، این صفحه ها را به خوبی از هم مجزا کنید.

کدام پارامترهای URL بر سئو تاثیر می گذارند؟

به طور کلی دو دسته پارامتر URL وجود دارد که به نام های اکتیو و پسیو شناخته می شوند. پارامترهای پسیو بر روی Seo تاثیر ندارند و تعیین کننده نحوه نمایش صفحات نیستند. از این نوع پارامترها با هدف تحلیل رفتار بازدیدکنندگان و مخاطبان وب سایت استفاده می شود.

اما دسته دیگری از پارامترهای URL وجود دارند که به طور مستقیم بر روی سئو تاثیر می گذارند. بنابراین در زمان بررسی URL Parameters و تاثیر آن بر سئو سایت باید به پارامترهای اکتیو توجه کرد. این نوع از پارامترها از ایجاد آدرس های تکراری جلوگیری می کنند. پارامترهای اکتیو را می توان برای فیلتر کردن صفحات، مرتب سازی صفحات، صفحه بندی محصولات، تعیین نوع تولید محتوا و ترجمه برای وب سایت های دو زبانه مورد استفاده قرار داد.

چگونه می توان پارامترهای URL را برای موتورهای جستجو بهینه کرد؟

حال که با URL Parameters و تاثیر آن بر Seo سایت آشنا شدیم؛ زمان آن فرا رسیده که بهترین راه را برای بهینه سازی آدرس سایت برای موتورهای جستجو به شما معرفی کنیم. برای این کار می توانید از یک ابزار بسیار قدرتمند به نام سرچ کنسول استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می کند تا بتوانید از پارامترهای درست در URL خود استفاده کرده و آن را بهینه سازی کنید.

با استفاده از این ابزار می توانید پارامترهایی را مشاهده کنید که خزنده های گوگل آن ها را در آدرس سایت شما شناسایی کرده اند. شما می توانید این پارامترها را بسته به نیاز خود بهینه کنید. همچنین اگر پارامتری در URL شما وجود دارد که هنوز توسط خزنده های گوگل شناسایی نشده است؛ می توان آن را به صورت دستی اضافه کنید. البته ممکن است پس از گذشت مدتی این پارامتر توسط هوش مصنوعی گوگل شناسایی شود؛ اما تا رسیدن این زمان ممکن است ایندکس گذاری سایت شما دچار اختلال شود.

زمانی که از پارامترهای URL استفاده می کنید؛ باید به شیوه ای به ربات های جستجوگر گوگل بفهمانید که کدام صفحات را ایندکس کرده و کدام یک را نادیده بگیرند. این سیگنال ها باید کاملا واضح باشند تا ربات ها را به اشتباه نیندازند. صفحاتی را که باید ایندکس شوند؛ حتما کنونیکال کنید.

جمع بندی

URL Parameters و تاثیر آن بر سئو سایت اهمیت بسیار زیادی در وب سایت هایی دارد که خدمات مختلفی را ارائه می دهند. برای مثال فروشگاه های اینترنتی که با استفاده از URL ها صفحات محصول خود را از هم متمایز می کنند؛ باید از این پارامترها با دقت زیادی استفاده کنند تا به سئوی سایت ضربه ای وارد نشود. به طور کلی توصیه می شود که از پارامترها در آدرس سایت خود استفاده نکنید. اما اگر قصد انجام این کار را داشتید؛ باید آن را به گونه ای انجام دهید که مسیر دسترسی به وب سایت و ایندکس گذاری را برای ربات های گوگل دشوار نکند.