سئو چیست؟

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است، یعنی تغییراتی در وب سایت خود ایجاد کنید که وب سایت تان جزو نتایج اول گوگل باشد. این کار به منظور بهبود عملکرد سایت انجام می شود و تلاش می شود با تطبیق فاکتورهای مورد نیاز با استانداردهای موتورهای جستجو، تعداد بازدید کنندگان سایت را نیز افزایش دهیم.

اما اگر بخواهیم تعریف دقیقی برای سئو ارائه دهیم باید بگوییم سئو به معنای مجموعه فعالیت هایی است که در تولید محتوا، طراحی سایت و تعیین استراتژی محتوایی انجام می دهیم تا از این طریق رتبه ی سایت را در موتورهای جستجویی همچون گوگل بهبود بخشیم. جالب است بدانید مفهوم سئو تنها برای موتورهای جستجو کاربرد ندارد بلکه سایت سئو شده سایتی است که برای بازدید کنندگان نیز مناسب باشد، اهمیت این مسئله تا آنجاست که گوگل استانداردهای خود را با انتظارات بازدید کنندگان همسو کرده است.

سئو در طراحی سایت

حال که با مفهوم سئو آشنا شدید، شاید برای تان سوال باشد که چگونه می توان سئوی سایت را بهبود بخشید و به عبارتی چگونگی پیاده سازی سئو در طراحی سایت به چه صورت است، اگر می خواهید به جواب این سوال برسید پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه ی پیاده سازی سئو در طراحی سایت

برای این که بتوانید سئوی سایت خود را بهبود بخشید نکات زیادی را باید در نظر بگیرید و رعایت کنید که ما این نکات را در چند دسته طبقه بندی کرده ایم:

سئو در طراحی سایت

تغییرات مربوط به عکس ها

عکس ها جز جدانشدنی یک سایت هستند و معمولا سایت ها در کنار محتوای مناسب تلاش می کنند برای جذب هر چه بیشتر کاربران سایت خود از عکس هایی جذاب و مرتبط با محتوای خود استفاده کنند، اما در هنگام استفاده از عکس ها باید چند نکته را رعایت کنید:

  • استفاده از اندازه ی واقعی عکس ها : برخی از افراد از عکس هایی استفاده می کنند که متناسب با اندازه ی مورد نظرشان نیست و تلاش می کنند با استفاده از کدهای HTML اندازه ی عکس ها را تغییر دهند و آن ها را بزرگ یا کوچک کنند، توصیه می کنیم برای این که این مسئله در سئوی سایت تان تاثیر منفی نگذارد از عکس ها در اندازه های واقعی شان استفاده کنید.
  • یکی کردن عکس های کوچک و کم حجم : برای این که تعداد درخواست هایی که به سمت سرور می رود کاهش پیدا کند و در نتیجه سرعت بارگذاری سایت تان افزایش پیدا کند، عکس هایی که کوچک و کم حجم هستند را یکی کنید. اما شاید برای تان این سوال ایجاد شود که آن گاه چگونه می توانیم عکس ها را از هم تفکیک کنیم، در پاسخ باید بگوییم با استفاده از کدهای CSS به راحتی می توانید بخشی از عکس که مورد نیازتان است را برش دهید.
  • مشخص کردن ابعاد عکس ها : یکی دیگر از نکاتی که برای عکس هایی که در سایت خود استفاده می کنید باید مدنظر داشته باشید این است که ابعاد عکس های خود را در کدهای HTML خود مشخص کنید.
  • بهینه سازی حجم عکس ها : عکس ها به دلیل حجم نسبتا زیادی که دارند می تواند موجب شوند که سرعت بارگذاری سایت تان کاهش پیدا کند و همین مسئله می تواند روی سئوی سایت تان تاثیر منفی بگذارد، اما این مسئله به این معنا نیست که نباید از عکس در سایت خود استفاده کنید، بلکه می توانید حجم آن ها را کاهش دهید تا فضای کمتری را اشغال کنند. برای این که حجم عکس های خود را کاهش دهید می توانید از ابزارهای آنلاینی همچون compressor.io  و compressjpeg.com استفاده کنید.
  • استفاده از پارامترهای alt و title برای عکس ها : برخی از عکس ها ممکن است توسط موتورهای جستجو نمایش داده نشوند، به همین دلیل ممکن است کاربر تنها قسمتی خالی از سایت را مشاهده کند، به همین دلیل هم برای بهبود سئو و هم برای این که کاربران در صورت مشاهده نکردن عکس از محتوای کلی آن مطلع شوند بهتر است در عکس های خود از پارامترهای alt و title استفاده کنید.

سئو در طراحی سایت

تغییراتی که باید در محتوای صفحات خود ایجاد کنید.

برای این که بتوانید با استفاده از تغییراتی که در سایت خود ایجاد می کنید سئوی سایت خود را بهبود بخشید باید چند نکته را رعایت کنید:

  • خلاصه کردن کدهای HTML : خلاصه کردن کدهای HTML به این معنا نیست که بخشی از قسمت های ضروری سایت خود را پاک کنید بلکه تنها نیاز است کدهای اضافی، فاصله ها و فضای خالی که بین کدهای HTML وجود دارد را پاک کنید.
  • کاهش تعداد درخواست ها : یکی دیگر از مواردی که می تواند به سئوی سایت تان کمک کند و سرعت بارگذاری سایت تان را افزایش دهد این است که تعداد درخواست های سایت خود را کاهش دهید، این درخواست ها شامل بارگذاری فایل های  CSS و JS در قسمت header می شود، به عنوان مثال می توانید برای کاهش این درخواست ها، این درخواست را با هم ادغام یا Merge کنید.
  • استفاده از رنگ مناسب برای لینک ها : لینک ها در سایت ها می توانند تاثیر زیادی در سئو داشته باشند و سئوی سایت را بهبود بخشند و معمولا با رنگ آبی مشخص می شوند، اما برخی از لینک ها همرنگ متن اصلی هستند و این که کم رنگ هستند، به دلیل این که گوگل این لینک ها را تشخیص نمی دهد توصیه می کنیم از رنگ های مناسبی برای لینک های سایت خود استفاده کنید.
  • پرهیز از ساخت مطالب اتوماتیک : برخی از سایت ها به طور اتوماتیک صفحه سازی می کنند و در صفحه ی اول تا سوم نتایج گوگل قرار می گیرند، چنین سایت هایی نه تنها استانداردهای مورد نیاز برای جذب کاربران را ندارد بلکه می توانند باعث کاهش رتبه ی سایت در گوگل شوند و حتی می توانند دیگر در نتایج محتوا قرار نگیرند.
  • کاهش تعداد Redirect در Http Redirect : یعنی انتقال بین صفحات. به طور کلی توصیه می شود اگر می خواهید زمان مشاهده ی صفحات سایت توسط کاربران کاهش پیدا نکند و تاثیر منفی در سئوی سایت تان نگذارد، تعداد انتقال بین صفحات را با استفاده از کدهای جاوا کاهش دهید.
  • از Rich Snippet در جای درست استفاده کنید : برخی از سایت ها برای این که سایت خود را محبوب نشان دهند تعداد نظرات و ارای کاربران سایت را با عددهای نامعقول و زیاد نشان می دهند، این کار می توانند تاثیرات منفی برای سئوی سایت تان به همراه داشته باشد، پس توصیه می کنیم جدا از انجام این کار پرهیز کنید.
  • در منابع استاتیک از Querystring استفاده نکنید : برای این که منابع سایت تان از قبیل فایل های CSS، js  و مقادیر Querystring در مرورگر کش شوند، پیشنهاد می کنیم در منابع استاتیک سایت خود از این فایل ها استفاده نکنید.
  • از منابع مشترک استفاده کنید : استفاده از منابع مشترک به این معناست که اگر می خواهید از منبع یا فایلی برای مثال از یک فایل js در سایت خود استفاده کنید آن را در تنها در یک جای سرور خود آپلود کنید و در هر جای سایت که می خواهید از آن استفاده کنید مجددا آن را آپلود نکنید.
  • Character Set صفحات سایت خود را مشخص کنید : سرعت بارگذاری سایت می تواند تاثیر بسیار خوبی در سئوی سایت داشته باشد یکی از عواملی که می تواند باعث بهبود سرعت بارگذاری سایت و در نتیجه سئوی سایت شود مشخص کردن Character Set صفحات است، برای مثال مشخص کنید که می خواهید Character Set صفحات UTF-8 باشد یا windows-1256. برای انجام این کار می توانید در کدهای php در قسمت header  و در کدهای HTML در قسمت meta، Character Set مدنظر خود را مشخص کنید.
  • از مدل شی گرایی یا DOM element کم تر استفاده کنید : برای این که پیچیدگی کدهای HTML خود را کاهش دهید و در نتیجه حجم صفحات سایت خود را کاهش دهید توصیه می کنیم از مدل های شی گرایی کم تر استفاده کنید.
  • تعداد DNS Loockup ها را کاهش دهید : DNS Loockup به معنای این است که در هنگام مشاهده ی صفحات و در هنگام بارگذاری فایل هایی همچون عکس ها، فایل های CSS و JS و …از دامین های متفاوتی استفاده کنید، اما به طور کلی پیشنهاد می شود برای جلوگیری از تاثیرات نامطلوب این مسئله روی سئو کم تر از DNS Loockup استفاده کنید و تا جایی که امکان دارد فایل های خود را روی سرور خود قرار دهید.

سئو در طراحی سایت

تغییراتی که باید در مباحث عمومی ایجاد کنید.

تغییراتی که در این قسمت می خواهیم به آن ها بپردازیم و مانند قسمت های دیگری که بیان کردیم در مورد چگونگی پیاده سازی سئو در طراحی سایت است، در مورد کار روی قسمت های مختلف سایت است که می توانید از این طریق سئوی سایت خود را بهبود بخشید.

  • استفاده از ابزار Web Master Tools : برای این که سایت خود را به موتورهای جستجو بشناسانید بهترین راه استفاده از ابزار Web Master Tools است، استفاده از این ابزار باعث می شود زمانی که موتورهای جستجو برای شناسایی سایت تان صرف می کنند کاهش یابد.
  • از iframe استفاده نکنید : iframe ها توسط موتورهای جستجو دیده نمی شوند پس بهتر از iframe ها در سایت خود استفاده نکنید.
  • تبادل لینک با سایت های دیگر : یکی از مواردی که می تواند در سئوی سایت تاثیر زیادی داشته باشد و بهتر است در هنگام پیاده سازی سئوی سایت به آن توجه شود این است که با سایت های دیگر تبادل لینک داشته باشید، البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که با سایت هایی تبادل لینک داشته باشید که رتبه ی آن ها در گوگل از سایت شما بالاتر است.
  • برای کاربران سایت خود نقشه ی سایت ایجاد کنید : برای این که کاربران سایت تان راحت تر بتوانند به محتوای مدنظرشان در سایت تان دسترسی پیدا کنند برای سایت خود نقشه ی سایت طراحی کنید، یعنی صفحه ای مخصوص درست کنید و لینک های سایت خود را به صورت دسته بندی در آن قرار دهید.

سئو در طراحی سایت

  • بروز رسانی وب سایت : از جمله دیگر نکاتی که باید در پیاده سازی سئوی سایت خود به آن توجه داشته باشید این است که سایت خود را هر چند وقت یک بار، به عنوان مثال هر دو هفته یک بار بروزرسانی کنید و برای هر متن نیز از کلمات کلیدی مناسبی استفاده کنید.
  • برای ربات ها نیز یک نقشه ی سایت تهیه کنید : برای این کار باید فایل sitemap.xml را درست کنید و آن را در root وب سایت خود قرار دهید.

بهترین نحوه ی آدرس گذاری برای سئوی گوگل

شاید برای تان جالب باشد که بدانید تنها آن چه که در وب سایت قرار می گیرند بر سئوی سایت تاثیر نمی گذارند بلکه آدرس وب سایت تان نیز می تواند در سئوی سایت تان تاثیر گذار باشد به همین دلیل در انتخاب آدرس برای سایت تان باید نکاتی را رعایت کنید تا سئوی سایت تان بهبود پیدا کند.

  • حذف کلمات توقف : کلمات توقف شامل کلماتی مانند “از” و “و” و یا در حالت انگلیسی شامل کلماتی همچون “and” و “A”  می شود، این کلمات را از آدرس سایت تان حذف کنید تا آدرس سایت تان به حالت ساده تبدیل شود. البته اگر با آدرس قبلی خود لینک دریافت کرده اید بهتر است با استفاده از ریدایرکت این لینک ها را به آدرس اصلی خود انتقال دهید.

سئو در طراحی سایت

  • استفاده از www یا عدم استفاده از آن : در مورد این مسئله باید تصمیم بگیرید که می خواهید ابتدای آدرس سایت تان با www شروع شود یا خیر. برای مشخص کردن این که می خواهید ابتدای آدرس سایت تان www داشته باشید یا خیر، اگر سیستم های مدیریت محتوایی همچون وردپرس برای سایت خود استفاده می کنید می توانید به قسمت تنظیمات عمومی سایت خود بروید و حالتی را که می خواهید را انتخاب کنید.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که نکاتی که در این جا برای پیاده سازی سئو در طراحی سایت بیان کردیم تنها بخشی از نکاتی است که می تواند به بهبود سئو کمک کند زیرا دنیای سئو دنیایی بزرگ و پیچیده است، اما با این حال شما هم می توانید با دانستن تنها چند نکته در مورد سئو تفاوت بزرگی ایجاد کنید و با کمی تمرین و البته بسته به زمان و میزان تمایلی که به یادگیری سئو دارید می توانید به یک متخصص سئو تبدیل شوید و سایت خود را بهینه سازی کنید.