در دنیای امروز که همه چیز وابسته به اینترنت و فضای مجازی شده، بازاریابی و فروش نیز حالت جدیدی به خود گرفته و پیشرفت چشمگیری داشته است. بازاریابی نوین تأثیر بسیار بیشتری بر روی کاربران گذاشته و می تواند برای کسب وکارهای مختلف مفیدتر از روش های سنتی پیدا کردن و جذب مشتری باشد. یکی از پرکاربردترین شیوه های جلب مخاطب در دنیای امروز، SEM یا بازاریابی موتور جستجو است. با کمک این بازاریابی و با صرف مقداری هزینه، در مدت زمان بسیار کوتاهی وب سایت شما می تواند به جایگاه بسیار ویژه ای در صفحه نتایج گوگل دست پیدا کند. در ادامه این مقاله از آی وحید به صورت کامل با نکات این شیوه مارکتینگ آشنا می شویم.

بازاریابی موتور جست و جو چیست ؟

SEM که مخفف شده عبارت Search Engine Marketing یا همان بازاریابی موتور جست و جو است، از جدیدترین و کم هزینه ترین روش های جذب مشتری به شمار می رود. این نوع از مارکتینگ در واقع با استفاده از تبلیغات پولی صورت می گیرد و هدف آن ارتقا وب سایت ها از طریق دیده شدن هرچه بیشتر در موتورهای جست و جو است.

پس می توان گفت SEM، مجموعه ای از روش های بازاریابی است که در آن از قابلیت های موتورهای جست و جو در جهت کسب رتبه بهتر و افزایش بازدید سایت استفاده می شود. افزایش بازدید باعث زیاد شدن فروش محصولات یا ارائه خدماتتان شده و از این طریق به سوددهی خواهید رسید. هدف Search Engine Marketing رسیدن به جایگاه های اول در موتورهای جست و جو است.

تاریخچه بازاریابی موتور جستجو

اصطلاح بازاریابی موتور جستجو اولین بار در سال 2001 توسط یک کارآفرین آمریکایی مطرح شد. این فرد در یکی از مقالات معتبر خود درباره تکنیک هایی صحبت کرد که همه آن ها تحت عنوان Search Engine Marketing معروف شدند. در حقیقت دهه 90 میلادی را می توان به نوعی دهه انقلاب اینترنت در نظر گرفت که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین شروع به کار و پیشرفت در این حوزه کردند. با این حال در این سال ها به دلیل نبود اطلاعات و همچنین انسجام کافی الگوریتم های سرچ انجین ها، کار کردن در این فضا دشواری هایی را به دنبال داشت.

با گسترش فعالیت موتورهای جست و جو در این دهه، فعالیت کسب و کارها نیز به مراتب گسترش پیدا کرده و آسان تر شد. در سال 1996، شرکت Open Text برای اولین بار تبلیغات کلیکی یا همان PPC را ابداع کرد که در آن پرداخت به ازای هر کلیک انجام می شد. با گذشت سال ها تبلیغات در موتورهای جست و جو پیشرفت چشمگیری کرد تا این که امروزه می توان آن را اصلی ترین کانال درآمد زایی برای این موتورها در نظر گرفت.

چگونه باید از طریق موتورهای جست وجو بازاریابی کنیم ؟

اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، بازاریابی موتور جستجو بر اساس مزایده انجام می شود. در واقع تبلیغ کنندگان برای دستیابی به یک جایگاه بهتر و بالاتر، با یکدیگر رقابت می کنند و هر کدام بتواند در این مزایده رقابتی برنده شود، به جایگاه بهتری نیز خواهد رسید. برای پیروز شدن در این رقابت دو فاکتور اصلی را باید در نظر گرفت:

  • حداکثر قیمت به ازای هر کلیک یا همان Cost PER Click ( CPC )
  • مرتبط بودن تبلیغات مورد نظر با جست و جوی انجام شده

این پارامترها تأثیرات بسیار زیادی را بر روی عملکرد شما و روند تبلیغات خواهند گذاشت. در اصل هر وب سایتی که بتواند به نحو بهتری این پارامترها را داشته باشد، نتیجه بهتری از SEM خواهد گرفت. شرکت آی وحید می تواند در این زمینه کمک شایانی به شما بکند و با تولید محتوای عالی و همچنین سئو سایت، باعث موفقیت بیشتر شما در روند این بازاریابی بشود.

تفاوت ها و شباهت های SEM و SEO

اگر شما یک کسب و کار آنلاین داشته و به دنبال اقداماتی برای ارتقای هرچه بیشتر آن باشید، بدون شک با واژه های SEO و SEM برخورد خواهید کرد. قبل از اینکه کاری انجام دهید، بهتر است به صورت کلی با تفاوت ها و شباهت های این دو آشنا شده و بدانید که هر کدامشان چه مسئولیت هایی دارند.

شباهت های بازاریابی موتور جستجو و سئو

  • هردوی آن ها به ارتقای وب سایت شما در صفحه نتایج جست و جوی گوگل کمک می کنند.
  • هر دو گزینه به افزایش و جذب ترافیک بیشتر برای سایت شما کمک می کنند. پس باعث می شوند که کسب وکارتان بیشتر از قبل دیده شود.
  • می توان گفت عملکرد هر دوی آن ها به یک صورت بوده و برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر، باید مخاطبین خود را به درستی بشناسند و درک خوبی از آن ها داشته باشند.
  • هر دو برای رسیدن به هدف خود، در قدم اول اقدام به شناسایی و هدف گیری بهترین کلمات کلیدی می کنند.
  • هم SEO و هم SEM نیاز به ارزیابی و بهینه سازی مداوم دارند تا به بهترین عملکرد دست پیدا کنند.

تفاوت های سرچ انجین مارکتینگ با سئو

  • نتایج جست وجویی که برای SEO و SEM نمایش داده می شوند متفاوت هستند. نتایج اول دارای اسنیپت بوده ولی نتایج حالت دوم دارای نسخه های تبلیغاتی هستند.
  • در بازاریابی موتور جستجو هزینه پرداخت تبلیغات به ازای هر کلیک است. در صورتی که در سئو می توان هزینه ها را به صورت ماهیانه، ساعتی یا پروژه ای پرداخت کرد.
  • نتایج SEM در واقع اغلب به مخاطبین هدفی که شما انتخاب کرده اید نمایش داده می شوند. در حالی که در سئو چنین اتفاقی نمی افتد و نمی توانید انتخاب کنید که چه کسی نتایج شما را ببیند.
  • SEM یک استراتژی کوتاه مدت بوده و تأثیری سریع دارد، اما سئو این طور نیست و برای مشاهده تأثیرات آن باید مدت زمانی سپری شود.
  • چنانچه بخواهید ارزیابی انجام دهید، Search Engine Marketing بهتر خواهد بود؛ چراکه تنها با چند کلیک می توانید آن را روشن و یا خاموش کنید. به این ترتیب بررسی نتایج فعال یا غیرفعال بودن این شیوه تبلیغاتی بسیار راحت تر از روش های بهینه سازی سایت است.
  • بازاریابی موتور جستجو بسیار منعطف بوده و اجازه می دهد تا به صورت آنی روش و همچنین جامعه هدف خود را تغییر دهید.
  • چنانچه شما در نتایج اول جست و جو باشید، SEO برای شما نرخ کلیک و ترافیک ارگانیک بیشتری به همراه خواهد آورد. اما اگر در صفحات بعدی قرار گرفته باشید، می توانید از طریق SEM به دریافت کلیک بیشتری بپردازید.

هزینه بازاریابی موتور جستجو چقدر است ؟

هزینه های بازاریابی موتورهای جستجو یا همان SEM شامل تبلیغات متنی، تبلیغات تصویری و یا تبلیغات کلیکی در سرچ انجین ها می شوند. بیشترین سهم هزینه در این نوع بازاریابی مربوط به تبلیغات کلیکی یا همان PPC است. گوگل به صورت کاملا سیستماتیک و با استراتژی های خاص خودش در زمینه این تبلیغات فعالیت می کند و پکیج های مخصوصی را نیز به وب مسترها ارائه می دهد.

در واقع شما با انتخاب یک پکیج، باید قیمت پیش فرض آن را پرداخت کنید؛ اما درصورتی که سفارش تبلیغات به گوگل به صورت مستمر و دنباله دار ادامه داشته باشد، به شما تخفیف های خوبی خواهد داد. پس اگر بتوانید به یکی از مشتریان ویژه آن تبدیل شوید، می توانید از پکیج های خاص Google نیز بهره مند شوید. به همین دلیل است که بسیاری از وب سایت ها هنگام استفاده از این روش بازاریابی تا مدت ها آن را اولویت اصلی خود قرار می دهند و فعالیت های خود را مطابق آن تنظیم می کنند. از طرف مقابل اگر شما یک بار سفارش این تبلیغات را بدهید و در ادامه مطابق با اصول، قوانین و یا پیشنهادات گوگل عمل نکنید، طبیعی است که این موتور جست و جو تسهیلات ویژه ای را برای شما در نظر نخواهد گرفت.

مزایای بازاریابی با موتورهای جست و جو

حال که به صورت کلی با مفهوم بازاریابی موتور جستجو و همچنین عملکرد و نحوه هزینه های آن آشنا شدیم، نوبت به بررسی مزایای آن می رسد. قبل از این که اقدام به چنین تبلیغاتی بکنید باید ببینید که چه سودی از این طریق می توانید کسب کنید. در ادامه چند نمونه از مهم ترین و اصلی ترین مزایای این نوع بازاریابی را معرفی می کنیم.

1. کسب درآمد سریع

همان طور که اشاره کردیم این نوع بازاریابی تأثیر خود را به صورت کاملا آنی می گذارد و می تواند شما را به کسب درآمد در کوتاه ترین زمان ممکن برساند. برای این کار کافی است که از استراتژی های مناسبی استفاده کرده و اقدام به تولید محتواهای جذاب و ترغیب کننده بکنید. سپس خواهید دید که در همان روز ثبت آگهی، بازدیدهای شما به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده و می توانید به سوددهی برسید. امروزه فروشگاه های معتبر و به نام بسیار زیادی از همین طریق فعالیت خود را گسترش داده بر روی آن سرمایه گذاری می کنند. برای اینکه به این مرحله برسید، نیازی به انجام دادن کارهای دشوار نیست و با رعایت چند نکته ساده می توانید بهترین نتیجه را از تبلیغات خود ببرید.

2. مشهور شدن سریع در موتورهای جست و جو

می دانیم که استراتژی ها و کمپین های سئو به صورت زمان دار هستند و در طولانی مدت تأثیرات خود را نشان می دهند. همچنین اگر بخواهید در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت کنید باز هم نیاز به وقت بسیار زیادی برای دیده شدن و معروف شدن خواهید داشت. Google نیز در این زمینه گفته است که برای قرار گرفتن در جایگاه مناسب در نتایج جست و جو نیاز به یک سال تلاش بی وقفه است.

در بازاریابی موتور جستجو اما همه چیز متفاوت است. شما در روز اول فعالیت خود نیز می توانید با کمک این تبلیغات به جایگاه ویژه ای در صفحه اول نتایج دست پیدا کنید. پس با کمک این روش مارکتینگ می توانید کسب و کار و تجارت خود را در چشم برهم زدنی به شهرت برسانید و باعث شوید تا افراد بسیار زیادی شما را ببینند. این کار نیاز به تلاش گسترده ای نیز نداشته و صرفا با چند کلیک و پرداخت هزینه موردنیاز انجام می شود، اما قبل از آن حتما باید زمینه سازی های لازم را انجام داده باشید. منظور از زمینه سازی همان داشتن وب سایت سریع و کاربردی، محتوای باکیفیت و جذاب و … است که باعث می شود مخاطب تمایل به شناخت بیشتر شما و همچنین گذراندن وقت بیشتری در وب سایتتان داشته باشد.

3. هزینه های مناسب و قابل کنترل

SEM انعطاف بسیار بالایی داشته و برای کسب و کارهای کوچک و نوپا و همچنین تجارت های غول آسا مورد استفاده قرار می گیرد؛ یعنی هر تجارتی می تواند بسته به بودجه و نیاز خود از این استراتژی بهره ببرد. کسب و کارهای نوپا می توانند با حداقل هزینه نیز از این تبلیغات بهره ببرند و اندک اندک فعالیت خود را گسترش دهند. پس نتیجه می گیریم که برای این روش بازاریابی هیچ اجباری به پرداخت پول هنگفت وجود نداشته و هر شخصی خودش تعیین می کند که می خواهد چه مقدار هزینه بپردازد.

4. نمایش مداوم نام تجاری و کمک به برندینگ

نمایش مداوم نام تجاری و برند شما به مشتریان باعث می شود تا در ضمیر ناخودآگاه آن ها نفوذ کنید. در حالت عادی ممکن است یک مشتری از یک سایت خرید کند؛ اما شاید بعد از این فرآیند دیگر نام برند نیز به گوشش نخورد. این در حالی است که با استفاده از SEM، نام برند شما به طور دائمی در معرض دید مشتریان قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که سرمایه گذاری بر روی مشتریان سابق بیشتر از جذب مشتریان جدید نتیجه می دهد، بازاریابی موتور جستجو نیز با علم به این موضوع باعث می شود تا همواره در هر مبحثی شما جلوی چشم مشتریان گذشته خود جلوه کنید. به این کار اصطلاحا تقویت مجدد نام برند می گویند.

این عمل هم بر روی مشتریان قدیم تأثیرگذار بوده و هم مشتریان جدید را به سمت شما سوق می دهد. این کار را می توان یکی از جالب ترین نکات در دنیای تبلیغات دانست که حتی بزرگ ترین کمپانی ها نیز از آن برای گسترش هرچه بیشتر خود استفاده می کنند. مردم با دیدن عنوانی که قبلا از آن خرید کرده اند، توجهشان جلب خواهد شد. در این زمان کافی است شما محصولات یا خدمات خود را به روز کرده باشید تا آن ها مجددا ترغیب شوند که از شما خرید کنند.

5. پرداخت هزینه صرفا در ازای هرچه که سفارش می دهید

در تبلیغات سنتی هیچ تضمینی برای رسیدن به نتیجه وجود نداشت و احتمال داشت که مخاطبان هیچ واکنشی نشان ندهند. در این حالت شما برای همه مخاطبان هزینه پرداخت کرده اید؛ در حالی که شاید تنها درصد جزئی از آن ها تبدیل به مشتریتان شوند.

اما در بازاریابی موتور جستجو شما به عنوان مالک یک تجارت، تنها در ازای تبلیغاتی هزینه پرداخت خواهید کرد که بر روی آن ها کلیک شود. ممکن است هزاران نفر تبلیغات شما را ببینند، اما بر روی آن کلیک نکنند که در این صورت نیازی نیست شما به خاطر آن ها پولی بدهید. افرادی که با کلیک بر روی تبلیغ وارد آن می شوند، هدف دارند و اغلب حدود 50 درصد احتمال دارد که تبدیل به مشتری برای شما شوند.

نکات قابل توجه در بازاریابی موتور جستجو

برای اینکه بتوانید به بهترین نتیجه از طریق SEM دست پیدا کنید، لازم است تا نکات و اصول مهم آن را بدانید و اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. در این قسمت ما تعدادی از مهم ترین نکات و استراتژی های این تبلیغات را به شما معرفی می کنیم.

1. در نظر گرفتن بودجه مناسب

در قدم اول باید یک بودجه برای بازاریابی خود در نظر بگیرید. این بودجه هرچقدر هم که محدود و اندک باشد، باید برای راه اندازی یک کمپین جزئی کافی باشد. این هزینه را باید طوری در نظر بگیرید که برای تولید و بازاریابی محتوا، ابزارهای آنالیز، تبلیغات کلیکی و … کافی باشد.

2. تعیین هدف

هر اقدامی که بخواهید برای کسب و کار خود انجام دهید باید حتما هدفمند باشد. هدف شما ممکن است افزایش فروش و سوددهی، برند سازی، افزایش آمار بازدید و … باشد. بعد از اینکه هدف خود را مشخص کردید می توانید اقدامات بعدی را نیز به خوبی انجام دهید.

3. تحقیق کلمات کلیدی

تمرکز بر روی کلمات کلیدی را حتما جدی بگیرید و به هیچ عنوان از تأثیرات آن غافل نشوید. حتما باید در این زمینه تحقیقات لازم را انجام دهید و با کلمات کلیدی مرتبط با زمینه کاری خودتان آشنا شوید تا بتوانید آن ها را به بهترین نحو ممکن به کار ببرید. برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی هم می توانید به صورت دستی عمل کنید و هم از ابزارهایی که در این زمینه ارائه شده اند کمک بگیرید.

4. شناسایی مخاطبان هدف

همان طور که اشاره کردیم بازاریابی موتور جستجو، یک روش هدفمند است که بر روی مخاطبین خاصی متمرکز می شود. پس برای این که نتیجه خوبی از تبلیغات خود بگیرید، لازم است تا مخاطبین هدف را شناسایی کنید. در ابتدا باید تشخیص دهید که خدمات و یا محصولات شما برای چه افرادی مناسب هستند. بعد از آن نوبت به این می رسد که آن ها را ترغیب به خرید کنید. برای اینکه دقیقا با اولویت ها، علایق و خواسته های مشتریان آشنا شوید، می توانید از بازاریابی شبکه ای یا انواع دیگر مارکتینگ نیز کمک بگیرید.

5. طراحی خلاقانه و منحصر به فرد

حتما توجه کرده اید زمانی که شما موضوعی را در گوگل جست وجو می کنید، نتایج جست وجو در صفحات نخست بسیار شبیه به یکدیگر هستند و احتمال دارد که وب سایت شما در این بین گم شود، برای جلوگیری از این واقعه، بهتر است که تبلیغات خود را به گونه ای منحصربه فرد طراحی کنید. در این راستا می توانید از تیترهای چشمگیر و یا قانع کننده استفاده کنید تا مانند یک آهنربا مخاطب را به سمت وب سایت خود بکشانید.

ابزارهای مورد استفاده در SEM

برای اینکه بتوانید SEM را به خوبی انجام دهید، باید با ابزارهای مرتبط با آن آشنایی کامل داشته باشید که در ادامه تعدادی از آن ها را معرفی می کنیم :

  • گوگل ادوردز

شما با کمک گوگل ادز می توانید فهرست رقبایی را که در مزایده بازاریابی موتور جستجو شرکت کرده اند ببینید. ابزار Google Adwords Keyword Planner نیز زیر مجموعه گوگل ادز است که کاملا رایگان بوده و بر روی یافتن کلمات کلیدی تمرکز دارد. این ابزار همچنین می تواند حجم ترافیک شما را بر اساس کلمات کلیدی انتخابی تخمین بزند.

  • گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس نیز ابزار رایگان دیگری است که امکانی را فراهم می کند تا شما بتوانید عملکرد خود را در بازاریابی موتور جستجو با سایر رقبایتان مقایسه کنید. همچنین این ابزار میانگین زمان بازدید سایت، حجم بازدید و نرخ بازدهی تبلیغات را نیز به شما نمایش می دهد. می توانید از این اطلاعات در جهت ارتقای فعالیت خود و گسترش آن استفاده کنید.

سخن پایانی

بازاریابی موتور جستجو، یک شیوه مارکتینگ با نتایج کوتاه مدت است که می تواند سریعا بر روی رتبه وب سایت شما تأثیر گذاشته و تا حد زیادی آن را ارتقا دهد. تعاریف SEO و SEM تفاوت های بنیادی با یکدیگر دارند که در این مقاله به صورت کامل آن ها را بررسی کردیم. در Search Engine Marketing شما به میزان بازدید و نتیجه ای که دریافت می کنید، باید هزینه پرداخت کنید؛ یعنی نیازی نیست برای مخاطبانی که بی توجه از کنار تبلیغ شما عبور می کنند هزینه کنید. این روش از بازاریابی دارای مزایای ویژه ای است. ابزارهای ویژه ای توسط گوگل ارائه شده اند که به کاربران برای این روش تبلیغات کمک می کنند. ما در شرکت آی وحید در کنار شما هستیم تا بتوانید بهترین راه برای جذب مشتری با کمترین هزینه را پیدا کرده و روز به روز موفق تر از دیروز شوید.