دانستن معنی و تفاوت اصطلاحات ریچ و ایمپرشن برای هدایت و مدیریت کسب و کارهای اینستاگرامی که امروز با سرعت هرچه تمام تر به سمت همه گیری پیش می‌روند ضروری است. اینستاگرام بستری مناسب برای فعالیت انواع کسب و کارها فراهم و ارتباط با کاربر و مشتری را برای صاحبان مشاغل بسیار ساده تر کرده است، تا جایی که میتوان گفت بیزینس شما بدون فعالیت اینستاگرامی در واقع بخش بزرگی از مخاطب مشتری خود را از دست می‌دهد. برای شروع فعالیت و موفقیت در این زمینه کافی است در استراتژی های اینستاگرام سرمایه گذاری کنید و در محور آن عمل کنید. در این مقاله از سری مقالات آموزشی آی وحید قصد داریم شما را با مفهوم و تفاوت دو اصطلاح اساسی ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام آشنا کنیم. با ما همراه باشید!

فهرست عناوین:

  • ریچ و ایمپرشن اینستاگرام چیست؟
  • تعریف ریچ اینستاگرام ( Reach )
  • تعریف ایمپرشن اینستاگرام ( Impression )
  • تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام
  • اهمیت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام
  • تاثیر ریچ و ایمپرشن بر الگوریتم های اینستاگرام
  • ریچ و ایمپرشن اینستاگرام در تبلیغات

ریچ و ایمپرشن اینستاگرام چیست؟

اول باید اشاره کنیم که ریچ و ایمپرشن اینستاگرام که در بخش آمار Insight پیج شما وجود دارند، فقط در صورتی نمایش داده می شوند که پیج خود را به حالت Business profile تغییر داده باشید. اکثر کاربران با مفهوم ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام که مربوط به بخش آمار اینستاگرام است آشنا نیستند. اما درک معنی و تفاوت این دو کار دشواری نیست. درواقع ریچ تعداد دفعاتی است که روی پست شما تَپ شده و پست به صورت کامل برای مخاطبین نمایش داده می‌شود، اما ایمپرشن تعداد دفعاتی است که پست شما در اینستاگرام در اکسپلور، فید، هشتگ‌ها، لوکیشن و ارسال به دیگران نمایش داده می‌شود. در ادامه به تعریف هر یک از این اصطلاحات می‌پردازیم.

تعریف ریچ اینستاگرام ( Reach )

ریچ ( Reach ) در لغت به معنای رسیدن می باشد. اما در بحث اینستاگرام این معنی چندان کاربردی محسوب نمی شود. ریچ را اینجا می‌توان معادل بازدیدکننده در نظر گرفت. در واقع ریچ یعنی تعداد کاربران منحصر به فرد، اکانت یا پروفایل هایی که پست یا استوری شما را مشاهده کرده اند.

در بخش insight پست های اینستاگرام عددی نمایش داده می‌شود که به معنی تعداد بازدید پست شما است. اگر فرض کنیم عدد نمایش داده شده 700 باشد یعنی 700 اکانت یا پروفایل منحصر به فرد از پست شما بازدید کرده اند. در واقع تعداد بازدید یک پروفایل از پست شما تاثیری بر این عدد ندارد، کاربر شما چه یک بار و چه چندیدن بار از یک پروفایل خاص پستتان را ببیند، تنها یک عدد به مقدار ریچ اضافه می‌شود. این بازدید کننده‌گان ممکن است از راه های مختلف مثل هشتگ، استوری، لوکیشن، اکسپلور و … به پست شما رسیده باشند و تعداد ریچ پست هایتان را بالا ببرند که تاثیر قابل توجهی در رشد پیج و کسب کار اینستاگرامی شما خواهد داشت.

اما همانطور که می‌دانید احتمالا یکایک فالوورها محتوا و پست هایتان را مشاهده نخواهند کرد، حتی در صورتی که پست هایتان ویژگی قابل توجه و جذابیت لازم برای جلب توجه کاربر را داشته باشد که نیاز به هزینه‌های جدی و صرف زمان قابل توجهی دارد، بعید است که شما به همه فالورهای خود ریچ داشته باشید. این مسئله نشان دهنده اهمیت تعداد ریچ پست های شما است و شما باید در نظر داشته باشید که این معیار را به حداکثر برسانید تا بتوانید میزان آگاهی از برندتان را افزایش دهید.

تعریف ایمپرشن اینستاگرام ( Impression )

ایمپرشن در لغت به معنای احساس و عقیده می باشد که با این معنی در بحث اینستاگرام برای ما مفهوم درستی ندارد و بهتر است که اینجا با معنی بازدید و مشاهده معرفی شود. در واقع ایمپرشن تعداد دفعاتی است که پست یا استوری شما توسط کاربران و دنبال کنندگانتان مشاهده شده است.

در بخش insight پست های اینستاگرام عددی به عنوان ایمپرشن ( Impression ) نمایش داده می‌شود. اگر فرض کنیم عدد نمایش داده شده 800 باشد یعنی پست مورد نظر 800 بار توسط کاربران و دنبال کنندگان شما مشاهده شده است. یعنی اگر کاربری از یک پروفایل پست شما را 100 بار دیده باشد 100 عدد به آمار ایمپرشن پست شما اضافه خواهد شد. تعداد ایمپرشن پست های شما در حالت معمول با عدد ریچ یکسان نیست. چرا که شاید یک مخاطبی پست یا استوری شما را چند مرتبه دیده باشد. مثلا ممکن است ایمپرشن عدد 800 را نشان بدهد که به معنایی تعداد دفاعاتی است که از پست یا استوری شما بازدید شده ولی عدد ریچ برای همان پست 500 باشد، یعنی تعدادی از این پانصد اکانت بیش از یک بار پست شما را دیده اند. در ادامه مقاله به شکل واضح تری تفاوت ریچ و ایمپرشن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید!

تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام

ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام معمولا با هم اشتباه گرفته می شوند. همانطور که در بخش های قبلی اشاره شد، ایمپرشن تعداد دفعاتی است که پست شما دیده شده است و ریچ تعداد اکانت یا پروفایل های منحصر به فردی هستند که از پست شما بازدید کرده اند. بنابراین اگر عدد ایمپرشن شما بیشتر از ریچ باشد، به این معنی است که مخاطبان شما چندین بار به محتوای شما سر زده و محتوای شما توسط یک کاربر، چندیدن بار مشاهده شده است. یک فالوور پیج اینستاگرام آی وحید 14 بار از پیج بازدید کند، 1 ریچ و 14 ایمپرشن محسوب می‌شود.

به شکل واضح تر برای مثال، اگر تعداد ریچ پست مورد نظر عدد 5 و ایمپرشن آن عدد 15 را نشان می دهد. یعنی 5 فالوور مختلف از 5 اکانت مختلف پست شما را مشاهده کرده اند، در حالی که ممکن است هر کدام از آن ها سه بار و یا حتی یکی از آن ها ده بار پست را دیده و ایمپرشن شما را به عدد 15 رسانده باشد. در شمارش تعداد ریچ، هر بار که کاربری پست شما را ببیند، هنوز هم 1 ریچ حساب میشود، در صورتی که در شمارش تعداد ایمپرشن با هر بار بازدید یک عدد به تعداد ایمپرشن ها اضافه می‌شود.

همچنین این امکان وجود دارد که دوست شما برای معرفی محتوای پستتان، آن را استوری کند و 20 نفر روی استوری دوستتان پست شما را ببینند. در این صورت به ایمپرشن پست شما عدد 20 اضافه میشود، اما ریچ هنوز ۱ هست.

در صورتی که اگر این 20 نفر از طریق استوری دوستتان، روی پست شما کلیک و از پیج خودتان، پست شما را ببینند، به تعداد ریچ 20 عدد اضافه می‌شود.

بنابراین باید در نظر داشته باشید که این دو مفهموم با وجود شباهت هایی که دارند کاملا با هم متفاوت هستند. و درک این تفاوت می‌تواند در شناسایی سلیقه مخاطب، جذب مخاطب و ارتقا کسب و کار اینستاگرامی تان، راهنمای شما باشد.

اهمیت ریچ و ایمپرشن اینستاگرام

ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام از اساسی ترین بخش های آماری اینستاگرام هستند که صاحبان کسب و کارها می‌توانند بر اساس تفاوت ارقام این دو داده، تصمیم گیری کنند.که البته برای هر کسب و کاری، نحوه تصمیم گیری متفاوت خواهد بود.

مثلا یک پیج با محتوای سلامت، پزشکی و یا روان شناسی، احتمالا تفاوت ریچ و ایمپرشن بالایی خواهد داشت. چرا که هر یک از کاربران چندین بار محتوای پیج را مرور کرده و یا برای دوستان و عزیزان خود ارسال می‌کنند.

یا در یک پیج فروشگاهی مانند فروشگاه کفش؛ مخاطب پست مورد نظر را چندین بار بازدید کرده و با دیگران به اشتراک می‌گذارد که در این صورت نیز تعداد ایمپرشن از تعداد ریچ خیلی بیشتر است.

تمامی این آمار و ارقام دید نسبی نسبت به سلایق و انتخاب کاربران به صاحب پیج می دهند. که اگر با ظرافت و دقت به آن ها توجه و در راستای آن ها عمل شود، بیشترین تاثیر گذاری را خواهیم داشت.

تاثیر ریچ و ایمپرشن بر الگوریتم های اینستاگرام

در صورتی که تفاوت تعداد ایمپرشن یک پست ، از تعداد ریچ زیاد نباشد، به این معنی است که مخاطبان با پست مورد نظر تعامل بیشتری داشته، پیج شما را دوست دارند و پست های شما را دنبال می کنند.

اینستاگرام نیز به عنوان یک هوش مصنوعی در الگوریتم های خود برای این موضوع اهمیت قائل شده و رفتار کاربر نسبت به پیج شما را بررسی می‌کند و در حقیقت اهمیت و ارزش پیج شما را با رفتار کاربران می سنجد.

به این شکل که هرچه کاربر زمان بیشتری روی پست های شما صرف کند، آن ها را به اشتراک بگذارد و سیو کند، یعنی پیج شما از نظر مخاطب ارزشمند بوده و فالوور واقعی پیج شما محسوب می‌شود. در این صورت اینستاگرام در مراحل بعدی، پست های شما را برای کاربران بیشتری نمایش می‌دهد.

بنابراین تفاوت بین تعداد ریچ و ایمپرشن پیج می‌توانند اطلاعات ارزشمندی به حساب بیایند که از طریق آن ها میتوان رفتار کاربران را سنجید و بر اساس علایق آن ها پیش رفت تا در نهایت اینستاگرام ارزش پیج و محتوای شما را متوجه شده و آن را در اکسپلور به نمایش بگذارد.

از جوانب دیگر هم میتوان به این موضوع نگاه کرد، به عنوان مثال در صورتی که ریچ شما تعداد زیادی داشته باشد ( مثلا 2000 ) اما لایک و کامنت زیادی نگرفته باشد، باز هم نشان دهنده ناکارآمدی محتوای شما و عدم علاقه مخاطب به پست مورد نظر می‌باشد. در واقع شما باید تلاش کنید که تعداد ایمپرشن های پست بالا رود که در نتیجه ی آن تعداد ریچ ها بالا رود. حال اگر اکانت هایی که به سمت شما سرازیر شدند، محتوای شما را نپسندیده و لایک و کامنتی به همراه نداشته باشند به این معنی است که باید به فکر تغییر رویکرد در محتوای خود باشید

ریچ و ایمپرشن اینستاگرام در تبلیغات

با بررسی تفاوت تعداد ریچ و ایمپرشن می توانیم متوجه عملکرد کمپین های تبلیغاتی خود شویم. دقت داشته باشید که مهم ترین مرحله پس از تبلیغات، پیگیری نتایج تبلیغات است که از طریق شناخت شما از مفاهیم ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام و تفاوت این دو و همچنین بررسی تعداد فالور های جدید ، تعداد اشتراک گذاری و مواردی از این دست میسر می‌شود. در مدتی که تبلیغات شما در حال انجام است، ایمپرشن بالا خواهد رفت. حال اگر همزمان تعداد ریچ نیز با ایمپرشن زیاد شود، به معنای بالا بودن نرخ تبدیل ایمپرشن به ریچ و مورد پسند بودن محتوای شما برای کاربر است.

در واقع اگر ایمپرشن شما 10 هزار و ریچ شما 100 است. یعنی کاربران پست شما را در استوری تبلیغاتی مورد نظر دیده اند اما به آن جذب نشده اند. پس باید مشکلات محتوایی پیج و یا قیمت اجناس و دیگر مسائل را بررسی و برطرف کنید.

معمولا در پیج های فروشگاهی، 2 درصد از کل بازدیدکننده‌گان مشتری می شوند. در واقع شما با بالا بردن ریچ، شانس تبدیل 2 درصد از تعداد ریچ پست خود را به مشتری دارید. در اینستاگرام بازدیدکننده ها به معنای تعداد ریچ هستند و ایمپرشن به ما آماری نشان می دهد که چند کاربر به صورت سطحی پست ما را دیده اند، اما مهم این است که چه تعدادی از کاربران پس از مشاهده پست به آن رجوع کرده و آن را باز کرده اند. این قسمت از تبلیغات مهم است.

جمع بندی

دانستیم که برای بالابردن کارایی پیج و پیشرفت یک کسب و کار اینستاگرامی، باید روش های آنالیز آمارهای Insights اینستاگرام و مفاهیم آن را بدانیم. و سعی کردیم تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام که دو اصطلاح آماری مهم و کاربردی در insights اینستاگرام هستند را بشناسیم و همینطور با روش های آنالیز و استفاده از این تفاوت ها آشنا شویم. تا در نهایت در مورد محتوا و تبلیغات موثر پیج خود تصمیم گیری کنیم.

درک تفاوت بین ریچ و ایمپرشن، ممکن است گاهی کمی پیچیده باشد اما غیر ممکن نیست. با درک این موضوع که هدف مشترک در همه کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی، افزایش تعامل کاربران است و اگر اختلاف بین اعداد ریچ و ایمپرشن بالا باشد به این معنی است که سطح این تعامل پایین است. در واقع اختلاف این دوعدد نشان دهنده آن است که اشتباهی در کار است و باید در محتوای خود تجدید نظر کنید.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم سوالات و ابهامات شما را در این زمینه پاسخگو بوده باشیم، همچنین و پیشنهادات و انتقادات شما را در بخش نظرات در سریع ترین زمان ممکن بررسی خواهیم کرد.