دنیای گوگل با جستجوی کلمات شروع میشود، کلمات کلیدی! کلمات هدف کاربر، همان چیزهایی که می‌خواهد بداند و ببیند و بخواند!
آن چه در رقابت برای رسیدن به آن هستیم این است که وقتی کاربر کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ می‌کند، محتوای ما اولین چیزی باشد که در نتایج جستجو می بیند. به نظر می‌رسد تکرار کلمه کلیدی مورد نظر در محتوا باعث می‌شود گوگل بهتر و بیشتر آن محتوا را پیدا کرده و نمایش دهد،اما دست نگه دارید!!

همانطور که می دانید:

محتوا را باید اول برای کاربر ایجاد کرد بعد برای گوگل!

قبل از انجام هرکاری برای دیده شدن، باید این نکته را در نظر داشته باشید که چه تاثیری روی تجربه کاربری میگذارد.
آیا کاربر از خواندن متن شما خسته نمی شود؟
آیا جواب سوال خود را در محتوای شما پیدا میکند؟

استفاده زیاد از کلمه کلیدی میتواند به شدت احساس رضایت را از کاربر گرفته و تاثیر منفی روی تجربه کاربری سایت شما بگذارد،حتی اگر محتوای شما پاسخ سوال های او باشد.

علاوه بر تاثیر منفی روی تجربه کاربری، قوانین و الگوریتم های جدید گوگل نیز اجازه چنین کاری را به شما نمی دهند و در صورتی که متوجه شوند در محتوایی بیش از حد معمول کلمه کلیدی وجود دارد، آن محتوا و سایت را جریمه و به ناکجا آباد می فرستد!

  • چرا از کلمه کلیدی استفاده میکنیم؟
  • چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟
  • به جای تکرار کلمات کلیدی چه چیزی را در متن خود قرار دهیم؟

چرا از کلمه کلیدی استفاده میکنیم؟

هدف و انگیزه ما برای پیدا کردن اطلاعات و جستجو در اینترنت با نوشتن چند واژه در کادر جستجو گوگل مشخص می شود. کلماتی که از آن ها برای پیدا کردن اطلاعات استفاده می کنیم ، کلیدواژه یا کلمه کلیدی Keyword نامیده میشوند. اصطلاحاتی هستند که یک وب سایت یا یک متخصص SEO برای بهینه سازی وب سایت و به امید رتبه بندی در صدر نتایج Google برای موضوع مورد نظر، از آنها استفاده می کنند.

هر چیزی که در موتورگوگل جستجو می شود، خواه یک کلمه یا یک عبارت، یک کلید واژه محسوب می شود. به عنوان مثال، صفحه نتایج کلمه کلیدی “طراحی سایت” اینجا آمده است.

وقتی این کلید واژه ها را سرچ می کنیم، موتور جستجو نزدیک ترین و مرتبط ترین صفحات از نظر موضوعی با آن را نمایش می دهند؛ این اهمیت کلمه کلیدی را نشان می دهد و اینکه شما برای راه پیدا کردن به صدر لیست نتایج باید برای محتوای خود کلمات مناسب و مرتبطی که احتمال سرچ شدن آنها از سمت کاربر زیاد است را هدف قرار دهید.

اما همینقدر که این کلید واژه ها می‌توانند به محتوای ما کمک کنند در صورت عدم استفاده استاندارد و به کار بردن بیش از حد معمول آن ها محتوای ما را به قعر گوگل هدایت می‌کنند!

چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟

در جواب این سوال که، تعداد دفعات استاندارد تکرار کلمه کلیدی در محتوا چقدر است؟ باید بگوییم بستگی به طول محتوای شما دارد!

به عنوان مثال تلاش برای قرار دادن پانزده کلمه کلیدی در محتوای 400 کلمه ای مطمئنا کار درستی نیست ، اما همین تعداد در مقاله ای با 2000 کلمه معقول به نظر می‌آید. برای اطلاعات بیشتر در‌ ارتباط با طول مناسب محتوا می توانید مقاله محتوا چند کلمه باشد را مطالعه کنید.

اکثر کارشناسان سئو اعتقاد دارند که تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی میتواند تکرار شود،  2-3٪ کل محتوا است.

تکرار بیش از حد یک کلمه خاص محتوای شما را ماشینی و خشک معرفی می‌کند،اگر محتوای شما برای کاربر جذاب نباشد، او را درگیر نکرده و اطلاعات مورد نیازش را به او ندهد و در کل کیفیت مورد نظر را نداشته باشد، به محتوای شما اعتماد نمی‌کند و در کسری از ثانیه آن را می بندد. همانطور که گفتیم:

تجربه کاربری ضعیف برای گوگل هم اهمیت زیادی دارد و روی سئو سایت شما تاثیر گذار است

ولی، اگر محتوای شما کیفیت مناسب برای جلب رضایت کاربر را داشته باشد، گوگل اجازه خواهد داد در مسیر رو به رشد خود به سمت رتبه های برتر قدم بردارید.

دقت بالای گوگل در مورد کلمات کلیدی و درک بالای آن در ارتباط با این موضوع، الگوریتم های هوش مصنوعی آن است که گوگل را به هوشمندترین ربات دنیا تبدیل کرده اند.

الگوریتم هایی مثل:

الگوریتم مرغ مگس خوار که گوگل با استفاده از آن ، منظور عبارت جستجو شده کاربر را می‌فهمد و در همان صفحه نتایج به کاربر پاسخ می‌دهد.

الگوریتم رنک برین که بر اساس آن گوگل رفتار کاربر در هنگام جستجو را رصد می‌کند و با استفاده از آنالیز آن ها بهترین نتیجه را در اختیار او قرار می‌دهد.

و الگوریتم برت که جدیدترین و مهم ترین الگوریتم گوگل در درک زبان گفتار انسان با استفاده از فناوری هوش مصنوعی است.

به جای تکرار کلمه کلیدی چه چیزی را در متن خود قرار دهیم؟

محتوا را اول برای کاربر بنویسید

محتوا را اول برای کاربر بنویسید بعد روی استفاده از کلمات کلیدی متمرکز شوید، عادی بنویسید، و به صورت ارگانیک از کلمه کلیدی استفاده کنید.

با استفاده از نکات مربوط به نوشتن محتوا به عنوان راهنما ، محتوائی باکیفیت ، قانع کننده و با ارزش ایجاد کنید. وقتی نوشتن متن انجام شد، به عقب برگردید و ببینید آیا می توانید به طور طبیعی کلمه کلیدی را اضافه یا حذف کنید یا نه! همیشه به یاد داشته باشیدکه :

بهترین محتوا ابتدا برای کاربر ایجاد می شود

از کلمات مترادف و اصلاحات مربوط به کلمه کلیدی هدف استفاده کنید

کلمات کلیدی مرتبط کلمات و مفاهیمی هستند که به درک کلمات کلیدی هدف شما کمک می‌کنند. حتی به گوگل کمک می‌کنند تا محتوای شما را راحت تر درک کند. الگوریتم های گوگل مفهوم کلیدی را جایگزین کلمه کلیدی در تحلیل موضوع صفحه کردند.

قبلا هر کلمه کلیدی در نتایج جستجو صفحه مخصوص خود را داشت، اما امروز گوگل به قدری هوشمند شده که بیشتر هدف و مفهوم جستجو را در نظر میگیرد تا بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد، در نتیجه صفحه ای که بهترین پاسخ را به سوال کاربر و کلید واژه مورد نظر او بدهد رتبه اول گوگل را می‌گیرد.

کلمات هم خانواده و مترادف کلیدواژه اصلی محتوا خوانایی متن شما را بالا می‌برند و برای گوگل و کاربر این مفهوم را دارند که شما جوانب مختلف موضوع را در نظر گرفته‌اید!

از کلمات کلیدی دنباله بلند استفاده کنید

 کلمات کلیدی دنباله بلند یا طولانی، عباراتی متشکل از سه کلمه یا بیشتر هستند که کلید واژه اصلی را هدف قرار می‌دهند. رقابت در آن ها کمتر و کسب رتبه‌ی گوگل برای آنها آسان‌تر از کلمات کلیدی اصلی است.

دنباله بلند‌ها به نسبت کلید واژه اصلی کمتر جستجو می‌شوند، اما نکته جالب کلمات کلیدی  دنباله بلند این است که برخلاف میزان جستجوی کم‌ آن ها، نرخ تبدیل بالایی دارند. یعنی کاربری که از طریق این عبارات به محتوا و سایت شما رسیده باشد، بیشتر احتمال دارد به کاربر دائمی و یا مشتری شما تبدیل شود.

مثلا برای شرکتی که خدمات تولید محتوا ارائه می‌دهد، بهترین کلمات کلیدی ” تولید محتوا”، “آموزش تولید محتوا” فرض می‌شود، رقابت دراین موضوع زیاد است و رسیدن به رتبه های برتر گوگل در این کلید واژه ها پرهزینه و زمان بر است.

ولی کلمات کلیدی دنباله بلند برای این موضوع مثل، “تولید محتوای اختصاصی در تهران”، “تولید محتوای ویدیویی”، “تولید محتوا برای مبتدیان” اگرچه ترافیک و بازدید کمتری نسبت به نوع پر جستجوی خود ایجاد می‌کنند اما به دلیل این که از کلمات خاص و مشخص تر در آن‌ها استفاده شده، نرخ تبدیل را بالا می‌برند.

حرف آخر

محتوا باید کاربر را راضی کند و اعتماد او را برای دنبال کردن محتوا و سایت ما جلب کند و تجربه کاربری را بهبود بدهد.

هرچقدر نیاز کاربر را بهتر درک کنید، زبان ادبیات شما به ادبیات کاربر نزدیک تر باشد، اصطلاحاتی که برای هر موضوع به کار می رود را بدانید و دایره کلمات گسترده تری داشته باشید ،شانس بیشتری برای رسیدن به رتبه های بالای گوگل و موتور های جست و جو خواهید داشت.

 در صورتی که تکرار غیر استاندارد و بی رویه کلمات کلیدی، نتیجه عکس برای تجربه کاربری و در نهایت رتبه سایت شما ایجاد خواهد کرد.