بازاریابی مجدد در واقعی اقدامی است که در آن شما سعی می کنید مخاطبتان را مجددا به سمت خود جذب کرده و فروش کسب و کار خود را افزایش دهید. در برخی از موارد ممکن است کاربر برای خرید وارد وب سایت یا صفحه فروشگاه شما شود، ولی پس از گشت وگذار در آن، از خرید منصرف شده و خارج شود. این موضوع یک اتفاق بسیار ناخوشایند برای شما به عنوان مالک یک کسب وکار تلقی می شود که باید اقداماتی را برای جبران آن انجام دهید. ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ همان روش های بازاریابی مجدد هستند که می توانند کمک کنند تا کاربر مجدد به فروشگاه شما بازگشته و محصول مورد نظر خود را خریداری کند. این روش ها هیچ گونه محدودیتی نداشته و هر نوع کسب وکاری می تواند از مزایای آن ها بهره ببرد. در این مقاله از آی وحید به توضیح بیشتر در این باره می پردازیم.

ریتارگتینگ چیست ؟

ترجمه تحت اللفظی Retargeting، هدف گذاری دوباره است؛ اما اگر بخواهیم برای این واژه در علم بازاریابی یک معادل در نظر بگیریم، باید بگوییم نوعی تبلیغات است که می تواند افرادی را که قبلا از وب سایت شما بازدید کرده اند، اما خریدی انجام نداده اند، مجددا به سمت شما بکشاند.این موضوع را می توانیم با شرح یک مثال، واضح تر توضیح دهیم. حتما برای شما هم بارها پیش آمده است که برای خرید یک محصول، وارد سایت یک آنلاین شاپ شده اید، اما به هر دلیلی محصول موردنظر خود را خرید نکرده و پس از مدتی از سایت موردنظر خارج شده اید.

مدتی بعد از این اتفاق به یک سایت خبری صرفا برای خواندن یک مقاله مراجعه کرده و به محض ورودتان تبلیغ محصول موردنظر را که در سایت اول بازدید کرده بودید، در این صفحه می بینید. این مثال دقیقا نحوه انجام بازاریابی مجدد با هدف گذاری دوباره را بازگو می کند. احتمال اینکه شما با دیدن این تبلیغ، به خرید محصول ترغیب شده و مجددا به سایت فروشگاه بازگردید بسیار زیاد بوده و مالک کسب وکار نیز بر روی همین احتمال سرمایه گذاری کرده و در کمپین های تبلیغاتی ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ شرکت می کند.

نحوه کار ریتارگتینگ به چه صورت است ؟

بار مسئولیت ریتارگتینگ، بر روی دوش کوکی ها است. کوکی در اصل یک یا چند تکه کد به زبان جاوا اسکریپت است که به محض وارد شدن شما یا هر کاربر دیگر به سایت، در مرورگرتان ذخیره خواهد شد. این کوکی ها می توانند مسیری را که شما در سایت مورد نظر سپری کرده اید، در خودشان ذخیره کنند. با کمک همین ابزار کوچک، می توان فهمید که شما از چه محصولی بازدید کرده اید و توجهتان به سمت کدام محصول جلب شده است. کوکی ها بعد از کسب این اطلاعات، آن ها را در اختیار سیستم های بازاریابی گوگل قرار می دهند.

این سیستم ها می توانند به خوبی شما را شناسایی کرده و در اولین برخورد، تبلیغاتی را که به مسیر طی شده توسط شما مربوط می شوند نمایش بدهند. به این ترتیب توسط این کوکی ها، شما به صفحاتی که قبلا بازدید کرده بودید، هدایت خواهید شد و احتمال اینکه از آن صفحات خرید کنید، در این روش بسیار افزایش پیدا می کند. برای اینکه وب سایتتان از این روش استفاده کرده و اطلاعات کاربران را ذخیره کند، باید یک کد ریتارگتینگ از سیستم بازاریابی مجدد مورد نظر خود دریافت کرده و آن را در وب سایتتان قرار دهید. در این حالت شما آزاد و مختارید که کوکی ها را در برخی از صفحات وب سایتتان یا اینکه در تمام صفحات آن قرار دهید.

ریمارکتینگ به چه صورتی کار می کند ؟

در ریمارکتینگ، تمرکز بیشتر بر روی مشتریان گذاشته شده است. به طور کلی تنها 5 درصد از بازدیدکنندگان کلی، از شما محصولی را خریداری می کنند. این که خریداران قبلی خود را به حال خود رها کنید، اشتباه بسیار بزرگی است.باید به آن ها نشان دهید که مشتریانتان تا چه حد برایتان ارزش دارد و دوست دارید که با آن ها در ارتباط باشید. برای بازاریابی مجدد از طریق ریمارکتینگ، شما نیاز به یک لیست ایمیل از مشتریان خود دارید؛ چراکه این روش عموما از طریق ارسال ایمیل یا Email Marketing انجام می شود. در این راستا شما باید ایمیل های مختلفی را با موضوعات مشخص به این افراد بفرستید. در Remarketing معمولا ایمیل هایی با موضوعات زیر ارسال می شوند:

  • ارائه کوپن تخفیف برای مشتریان گذشته
  • تبلیغ محصولات مکمل با محصول خریداری شده
  • پیشنهادهای جدید برای خرید
  • فروش محصولات خریداری شده قبلی
  • یادآوری سبد خرید به مشتری

علت اهمیت ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ چیست ؟

در حالت عادی تا ایده آل، تنها 1 تا 5 درصد از بازدیدکنندگان سایت شما، تبدیل به مشتری شده و از محصولات شما خرید می کنند. در این حالت از هر 1000 بازدید، تنها 50 عدد از آن ها از شما خرید می کنند و 950 نفر بدون اینکه خریدی انجام دهند، از وب سایت خارج می شوند.
در حالت معمول این 950 نفر به حال خود رها شده و می روند، اما در ریتارگتینگ Retargeting یا ریمارکتینگ Remarketing برای همه این افراد سرمایه گذاری می شود تا آن ها را مجددا به وب سایت بازگردانده و تبدیل به مشتری کرد. با این کار شما می توانید درصد بسیار زیادی از بازدیدکنندگان خود را تبدیل به مشتری کرده و نرخ تعامل وب سایتتان را تا حد چشمگیری افزایش دهید. شرکت آی وحید که در زمینه بازاریابی فعال و مجرب است، می تواند در این راستا کمک های شایانی را به شما برساند.

اهداف اصلی Remarketing یا Retargeting

ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ دو روش برای انجام بازاریابی مجدد است که اهداف خاصی را دنبال می کنند. در این قسمت دو هدف اصلی این کار را معرفی می کنیم.

افزایش نرخ تبدیل و فروش

همان طور که در قسمت قبلی اشاره کردیم، 95 درصد از بازدیدکنندگان هر سایت، بدون خرید کردن از آن خارج می شوند. صاحبان کسب وکارهای مختلف، سعی می کنند تا با کمک Remarketing یا Retargeting، این بازدیدکننده های ازدست رفته را، به سایت خود بازگردانند و نرخ فروش و تعامل سایت خود را افزایش دهند. این موضوع را می توان اصلی ترین هدف بازاریابی مجدد دانست.

افزایش آشنایی و آگاهی نسبت به برند

بدیهی است که اگر مخاطب با برند شما آشنایی داشته باشد یا صرفا چندین بار، اسم آن را شنیده باشد، احتمال خرید او بیشتر خواهد شد. یکی دیگر از اهداف Retargeting یا Remarketing در حوزه برندینگ بوده و کمک می کند تا مخاطبان، بیشتر با برند شما آشنا شوند. وقتی مخاطب مدام تبلیغات وب سایت شما را در صفحات مختلف ببیند و نام برند شما به چشمش بخورد، به احتمال زیاد، هنگامی که قصد خرید یک محصول مرتبط را داشته باشد، به وب سایت شما مراجعه خواهد کرد. این موضوع نیز یکی دیگر از هدف های اصلی ریتارگتینگ و ریمارکتینگ است.

ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ، کدام یک بهتر است ؟

عده کثیری به اشتباه این دو موضوع را به جای یکدیگر به کار می برند، اما باید بگوییم در عین شباهت های بسیار زیاد، تفاوت هایی نیز بین هدف گذاری مجدد و بازاریابی دوباره وجود دارد. ریمارکتینگ و ریتارگتینگ، هر دو روش ها و به نوعی می توان گفت ابزارهایی برای بازگردادندن مشتری هستند.
در هردوی آن ها تمرکز بر روی مخاطبانی است که قبلا به هر نحوی، با برند شما آشنایی پیدا کرده اند. از دیگر شباهت های این دو می توان به این اشاره کرد که هدف آن ها هدایت کردن اشخاصی است که احتمال خرید آن ها بیشتر بوده و نسبت به برند، آگاهی و شناخت کافی دارند. اما سوال اینجا است که کدام یک از این گزینه ها برای شما بهتر است و چه زمانی باید از هریک استفاده کرد؟

اصلی ترین تفاوت های ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ از قرار زیر هستند :

1- روش جذب

اصلی ترین تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ، در روش جذب مخاطب خلاصه می شود. عموما در روش ریمارکتینگ برای جذب مخاطب از ایمیل استفاده می شود. پس برای اینکه بتوان از این روش بازاریابی مجدد بهره برد، نیاز به یک لیست ایمیل از مشتریان دارید.
روش جذب در ریتارگتینگ از طریق تبلیغات پولی بوده و شما باید برای آن بودجه ای را در نظر بگیرید. پس درصورتی که توانایی پرداخت هزینه برای بازاریابی مجدد را ندارید، می توانید از ریمارکتینگ استفاده کنید. در صورت دارا بودن شرایط لازم، شما می توانید بدون محدودیت از هر دو روش برای تبلیغات و بازاریابی بهره برده و تأثیرات آن ها را در کوتاه مدت ببینید.

2- نوع مشتریان

تفاوت دیگری که مشخص می کند ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ برای شما بهتر است، نوع مشتری شما است. در Retargeting شما به دنبال مشتریانی می روید که بدون خرید از وب سایت شما خارج شده اند و سعی دارید تا آن ها را برای اقدام موثر به سایت خودتان برگردانید. اما در Remarketing مشتریانی هدف شما کسانی هستند که یک بار از شما خرید کرده و یا اقدامی را در وبسایت انجام داده اند.

3- هزینه

معیار دیگری که به شما نشان می دهد Remarketing یا Retargeting را انتخاب کنید، هزینه است. به دلیل اینکه هدف گذاری مجدد یک شیوه تبلیغاتی تقریبا مستقیم است، شما باید به صورت کلیکی یا PPC هزینه ای را پرداخت کنید. اما در Remarketing تنها کافی است که هزینه بازاریابی ایمیلی را بپردازید که به مراتب پایین تر است.

4- بازدهی

به طور قطع نمیتوان گفت که بازدهی ریمارکتینگ برای شما بیشتر است یا ریتارگتینگ؟ اما درصد زیادی از افراد هستند که اصلا ایمیل های تبلیغاتی را باز نمی کنند و همین موضوع می تواند بازدهی Remarketing را کاهش دهد. به همین دلیل است که در این روش معمولا از راهکارهای دیگری مانند پیامک یا حتی تماس تلفنی هم استفاده می شود.

مزایای استفاده از ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

استفاده از روش های بازاریابی مجدد یا هدف گذاری دوباره برای بازگردانی مشتریان از دست رفته، مزایای بسیار زیادی را به دنبال دارد که در این قسمت به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

کاهش هزینه های بازاریابی

قطعا اطلاع دارید که هزینه تبلیغات در گوگل به ازای هر کلیک برآورد می شود. پس اگر شما تبلیغ سایتتان را در یک سایت پرمخاطب منتشر کنید و روزانه کلیک های زیادی بر روی آن انجام شود، هزینه تبلیغ شما سر به فلک خواهد کشید.
در روش ریتارگتینگ تبلیغات هدفمند بوده و کاربرانی که احتمال خرید کمتری دارند، حذف می شوند. در نتیجه صرفا کاربران با احتمال خرید بالا، مخاطب قرار داده خواهند شد. پس نرخ کلیک بر روی بنر تبلیغاتی شما کمتر شده و هزینه آن نیز به مراتب کمتر خواهد شد. در روش ریمارکتینگ نیز شما بدون هیچ هزینه ای و فقط از طریق ایمیل، می توانید اقدام به جذب مشتریان سابق خود بکنید.

نرخ تبدیل بالاتر نسبت به سایر روش های تبلیغاتی

افزایش نرخ تبدیل و فروش، یکی از هدف های ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ است. در این روش افرادی مورد هدف قرار می گیرند که تمایل بیشتری به خرید داشته و احتمال اینکه در نهایت بازدید آن ها به خرید محصول ختم شود بیشتر است؛ پس به همین خاطر باعث افزایش نرخ تبادل سایت شما خواهد شد.

کمک به برند سازی

از دیگر مزیت های Retargeting و Remarketing افزایش آگاهی و آشنایی کاربران نسبت به برند شما است. همین موضوع می تواند به برندینگ یا همان برند سازی کمک بسیار زیادی کند. امروزه مردم در معرض تبلیغات زیادی قرار گرفته اند و دائما در حال آشنایی با انواع برندها هستند.
در چنین شرایطی شما مدام باید برند خود را به مخاطبانتان یادآوری کنید تا از ذهن او پاک نشود. اگر فرد نسبت به برند شما آگاهی داشته باشد، احتمال اینکه برای خرید محصولات مرتبط نیز مراجعه کند، بسیار بیشتر خواهد شد.

سخن پایانی

در دنیای امروز، فروش محصولات و ارائه انواع خدمات به صورت آنلاین انجام می شوند؛ در همین راستا بازاریابی دیجیتال اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. یکی از زیرشاخه های بازاریابی دیجیتال، بازاریابی مجدد یا هدف گذاری دوباره است که به دو صورت ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ انجام می شود.

این روش ها مزایای بسیار زیادی نسبت به روش های تبلیغاتی معمولی و ساده دارند و می توانند تأثیر به سزایی بر روی کسب و کار شما بگذارند. در این نوع از راهکارهای جذب مشتری، تمرکز بر روی مشتریان گذشته و کاربرانی است که قبلا از صفحه یا وب سایت شما بازدید کرده اند. زیرا احتمال خرید این افراد بیشتر از کاربران معمولی بوده و تبلیغات برای آن ها نتیجه بخش تر خواهد بود. شرکت آی وحید که در زمینه طراحی سایت و همچنین دیجیتال مارکتینگ فعالیت بسیار گسترده ای دارد، می تواند در این زمینه نیز به شما کمک کند.