ممکن است از خودتان سوال کنید آیا طراحی وب و سئو با هم در ارتباط اند؟ و یا اینکه چه ارتباطی میان طراحی وب سایت خوب و بهینه سازی موتور جستجو (یا سئو) وجود دارد؟ بهینه سازی موتور جستجو مسئول بهبود رتبه موتور جستجوی یک وب سایت است و به وب سایت اجازه می دهد تا ترافیک بیشتری تولید کند و باعث جذب بیشتر مخاطبان می شود. بعد از ایجاد ترافیک، سئو مسئول طراحی وب تعاملی است به طوری که توجه بازدیدکنندگان را جلب کند. وقتی شما به ارتباط میان طراحی وب سایت و سئو فکر می کنید همه چیز ساده به نظر می رسد.

وب سایت هایی هستند که ظاهرا بسیار خارق العاده هستند اما معمولا زمان کمی برای بهینه سازی صفحات آن در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر صفحاتی که بهینه سازی شده اند و برای موتورهای جستجو بسیار مناسب هستند غالبا فاقد طراحی کاربر پسندی هستند و تجربه کاربری مناسبی را ارائه نمی دهند. این امر ثابت می کند که طراحی وب و سئو با همدیگر در ارتباط هستند چونکه بدون طراحی وب خوب، سئو نمی تواند به حداکثر پتانسیل خود برسد. بنابراین ترکیب کاملی از هر دو باعث می شود که افراد بیشتری از سایت شما بازدید کنند. قابلیت های طراحی و عناصر کوچک در سایت می توانند تاثیر بسزایی در SERP های شما داشته باشند.

در ادامه مهمترین مسائلی که باید در طراحی وب سایت و سئو در نظر داشته باشید را لیست خواهیم کرد:

ساختار وب سایت

اولین چیزی که موتورهای جستجو بررسی می کنند ساختار وب سایت است. به همین دلیل ساخت یک وب سایت در ابتدا و رها کردن سئو تا بعد اشتباه بزرگی است. ساخت یک سایت ساده که توسط گوگل شناخته شده باشد و فاقد صفحات بی ارتباط و URL های بی فایده باشد بسیار مهم است.

ساختار URL کارآمد

ساختار URL کارآمد

برای اینکه توجه گوگل را به سمت سایت خود جلب کنید باید صفحات وب سایت خود را به زبان گوگل طراحی و بهینه سازی کنید. به همین دلیل استفاده از ساختارهای URL موثر حائز اهمیت است. یک URL خوب و کارآمد به جای اینکه شامل اعداد و سمبل ها باشد حاوی کلمات کلیدی است چونکه استفاده از اعداد و سمبل ها هیچ اطلاعات دقیقی را در اختیار گوگل قرار نمی دهد.

طراحی وب سایت تعاملی

امروزه بخش زیادی از افراد جهان برای مرور اینترنت از وسایل دیگری غیر از کامپیوتر دسکتاپ و یا لپ تاپ استفاده می کنند. سایت شما باید به طور صحیحی در هر دستگاهی ( از قبل لپ تاپ، تبلت، گوشی هوشمند و…) قابل مشاهده باشد. اگر سایت شما به طور موثری با دستگاه مورد استفاده تعامل نداشته باشد می تواند مشکلات دیداری و فنی ایجاد کند که روی رتبه سایت شما تاثیر منفی می گذارد.

طراحی وب سایت تعاملی

کپی و لینک های داخلی

کاربران غالبا به طراحی وب و چیدمان عناصر بصری در یک صفحه اهمیت می دهند اما باید روی محتوا نیز کار شود. مسئله کپی رایتینگ یکی از موضوعات مهم برای هر وب سایتی است چونکه نه تنها کاربر بلکه موتورهای جستجو باید بدانند که وب سایت شما در مورد چیست. وب سایت خود را با شعارهای تبلیغاتی و بازاریابی و یا کلمات کلیدی پر نکنید چونکه گوگل متن مفید و کاربردی را در اولویت قرار می دهد. ساختار لینک های داخلی نیز یکی دیگر از موضوعات مهمی است که باید به آن بپردازید اما باز هم باید لینک های ایجاد شده با هم مرتبط باشند.

کپی و لینک های داخلی

ناوبری ساده در طراحی وب و سئو

وقتی شما به یک وب سایت مراجعه می کنید می خواهید بدون معطلی آنچه را که به دنبال آن هستید را پیدا کنید و اگر این چنین نباشد کاربر احتمال دارد وب سایت شما را ترک کند، بنابراین ضروری است وقتی بازدیدکنندگان به صفحه ای از وب سایت شما وارد می شوند در آنجا بمانند و از طریق این صفحه به صفحات دیگر سایت شما وارد شوند. اگر ناوبری پیچیده و گیج کننده باشد احتمالا بازدیدکنندگان وب سایت شما را ترک می کنند. ناوبری ساده هم برای سئو و هم برای کسب تجربه کاربری مثبت ضروری می باشد. آیا تا بجال با چیز آزاردهنده ای که باعث شده باشد که نتوانید صفحه مورد نیاز خود را پیدا کنید برخورد کرده اید؟ اول از همه سعی کنید چند صفحه داشته باشید این کار باعث می شود که قسمت ناوبری ساده تر شود. طراح وب وظیفه دارد با استفاده از کلمات کلیدی اولیه و زیباشناسی روش ناوبری کاربران به سایت را ایجاد کند.

بهینه سازی عکس ها و تصاویر در طراحی وب و سئو

کیفیت عکس ها و تصاویری که در وب سایت خود استفاده می کنید به افزایش رتبه سایت شما و بهبود سئوی سایتتان کمک می کند. تمام عکس هایی که در وب سایتتان استفاده می کنید با حداقل اندازه را داشته باشند تا با تگ های مناسب کدگذاری شوند. بنابراین فشرده سازی تصاویر تا حد ممکن لازم و ضروری می باشد. هر اندازه عکسی که حداکثر 3 ثانیه برای بارگذاری زمان نیاز داشته باشد مناسب و هر عکسی که بیشتر از این زمان برای لود شدن نیاز داشته باشد موجب از دست دادن بازدیدکنندگان سایت شما می شود.

برای استفاده از کلمات کلیدی استراتژی داشته باشید

بسیاری از افراد صفحه اصلی یا خانه وب سایت خود را محلی برای قرار دادن کلمات کلیدی می دانند. کلمات کلیدی در درجه اول باید به عنوان بخشی از محتوای شما ظاهر شود. به همین دلیل است که تولید محتوا (به ویژه در قالب مقالات وبلاگ) از اهمیت خاصی برخوردار است و بسیاری از شرکت های سئو این تاکتیک را به کار می گیرند. مکان های زیاد دیگری در وب سایت شما وجود دارد که می توانید کلمات کلیدی را در آنجا ها تعبیه کنید به طور مثال:

  • تگ عنوان
  • تک تیترها
  • توضیحات متا
  • کلمه کلیدی متا
  • ناوبری
  • عنوان لینک ها
  • لینک های فوتر یا پا صفحه
  • آدرس های اینترنتی یا URL
  • نام فایل ها
  • لینک های داخلی
  • نام پوشه

در هنگام طراحی وب و سئو به یاد داشته باشید که ربات های جستجو یا اسپادرها تمام متن وب سایت از جمله کدها را جستجو می کنند.

محتوای وب سایت

شاید از اینکه بدانید که دلیل مراجعه اصلی کاربران به وب سایت شما محتوایی است که به کار می گیرید تعجب نکنید. با این حال جالب است بدانید که چه چیزی محتوا محسوب می شود

نام دامنه – نام دامنه بخشی از ساختار و محتوای سایت شما است. اگر نام دامنه به خوبی انتخاب شده باشد می توان نام دامنه را در دو یا سه کلمه خلاصه کرد. پسوند هم بخشی از نام دامنه است که باید به صورت مناسبی انتخاب شود. شما باید یک نام دامنه به یادماندنی را انتخاب کنید که کسب و کاری که دارید را به خوبی نشان دهد.

صفحه ها – صفحه انواع مختلفی دارند که می توان به صفحه فرود، خانه، درباره ما، تماس با ما، پرسش های متداول، دسته بندی بلاگ و صفحات تگ، پست های بلاگ، صفحه جزئیات محصول، دسته بندی محصول اشاره کرد. تمام صفحات باید سئو و بهینه شده باشند. صفحه اصلی باید بازدیدکنندگان را به سمت صفحات محصول سوق دهد اما هیچ کدام از محصولات را به نمایش نگذارد. صفحه درباره ما فرصت مناسبی را برای اثبات هویت تجاری شما فراهم می آورد و می تواند شما را از سایر کسب و کارها متمایز کند. هر کلمه مربوط به شرکت، کسب و کار، آژانس، شرکت، دفتر یا انواع مشابه این کلمات کلیدی برای صفحه درباره ما ساخته شده است.

در صفحه تماس با ما شما در واقع نحوه برقراری ارتباط بازدیدکننده با خود را بیان می کنید. کاربران می خواهند درباره شما اطلاعات بیشتری کسب کنند و می خواهند بدانند که شما در کدام استان یا شهر زندگی می کنید. در این بخش شما می توانید از نقشه و عکس استفاده کنید و صفحه خود را بهینه سازی کنید.

دسته بندی محصول به کاربر اجازه می دهد تا آنچه را که به دنبال آن هستند به صورت راحتتری پیدا کنند. نکته مهم این است که آنها می توانند محصولات مرتبط را مشاهده کنند. بنابراین واضح است که دسته بندی باید کاربردی و فکر شده ایجاد شود. در صفحه جزئیات محصول باید توضیحات کوتاه و شفاف و عکس های محصول با کیفیت استفاده شود و مزایا و ویژگی ها و مشخصات محصول بیان شده باشد.

مقالات وبلاگی می توانند حاوی اطلاعات زیادی باشند اما بررسی تک به تک آنها می تواند وقت گیر و خسته کننده باشد. افرادی که از سئو و اصول طراحی وب اطلاع دارند از این صفحات استفاده می کنند و یک کادر جستجو و برچسب های متناسب با محتوای وبلاگ را استفاده می کنند. با توجه به اهمیت روز افزون سئو، پست های وبلاگ درصد بیشتری از مطالب شما را به خود اختصاص می دهد. برای اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله چک لیست سئو ۲۰۱۹ را مطالعه بفرمایید.

ویژگی های یک طراحی وب خوب

ویژگی های یک طراحی وب خوب

بنابراین یک وب سایت خوب باید قابلیت های مهم زیر را داشته باشد:

  • ساختار پوشه
  • کدنویسی ساده
  • زمان دانلود شدن صفحات مناسب
  • تولید URL مناسب
  • ساختار لینک داخلی

برای نتیجه گیری از این مطلب می توان عنوان کرد که سئو به طور کلی استفاده می شود تا بازدیدکنندگان به وب سایت شما وارد شوند. بعد از ورد بازدیدکنندگان به وب سایت شما نقش اصلی سئو به پایان می رسد و نقش اصلی طراحی وب سایت شروع می شود. بنابراین یک طراحی وب تعاملی و محتوای باکیفیت در صفحه اصلی، بازدیدکنندگان را برای مدت زمان طولانی تری نگه می دارد و همچنین باعث می شود که بازدیدکنندگان به وب سایت شما علاقمند شوند و به صفحات دیگر وب سایت شما وارد شوند.

به خاطر داشته باشید که طراحی وب و سئو همیشه دست در دست هم کار می کنند.