یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای رایگانی که برای بررسی آمار روزانه سایت می توانیم از آن استفاده بهینه ای داشته باشیم، ورژن جدید گوگل آنالیتیکس (GA4) می باشد. در واقع این ابزار با ارائه تحلیل هایی در ارتباط با نرخ بانسریت، تعداد کلیک های روزانه و آمار افراد حاضر در سایت می تواند گزارش دقیقی را ارائه دهد. توسعه ابزارهایی که از سمت گوگل ساخته شده اند می تواند بسیار کاربردی باشد به همین دلیل در سه ماهه سال جاری گوگل آنالیتیکس آپدیت جدیدی را از برنامه خود به بازار عرضه کرد. از آن جایی که این بروزرسانی ها هر ماهه برای این محصولات عرضه می شدند اکنون وقت مناسبی برای جمع آوری و اطلاع رسانی آپدیت های این برنامه می باشد که به آن اشاره خواهیم کرد. از آن جایی که این ابزار بسیار مفید می باشد و می تواند اطلاعات دقیقی را ارائه دهد به همین دلیل بهتر است برای به دست آوردن آمار سایت خود در آن ثبت نام کرده و کد جاوا اسکیریپت را به سایت خود متصل کنید.

اهمیت تغییر در ورژن جدید گوگل آنالیتیکس (GA4)

کسب و کارهای مختلفی نیازمند ارائه دقیق و بهتر برخی از آمارها از سمت ابزارهای رایگان هستند به همین دلیل این کمپانی بزرگ در نظر داشته تا بهترین تغییرات را برای آن ها اعمال کند و امسال با ارائه نسخه جدید توانست این کار را برای انواع کسب و کارهای آنلاین راه اندازی کند. ابزارهای تجزیه و تحلیل این امکان را می دهد تا روزانه و ماهانه میزان بانسریت سایت و کلیک ها و … را بسنجید و طبق عملکرد آن ها استراتژی بهتری را در نظر بگیرید. برای این کار تجزیه و تحلیل نقش اساسی را در بردار و این ابزار می تواند اطلاعات دقیقی را به کاربران سایت ارائه دهد. یکی از مواردی که در این رابطه لازم است آن را حتما ذکر کنیم بررسی کد جاوا اسکیریپت گوگل آنالیتیکس در سایت می باشد. طراحی این مورد به صورتی است که اگر کوکی ها باعث به وجود آمدن شکاف ها و تغییرات شوند این ابزار نمی تواند آمار دقیقی را ارائه دهد. طراحی آن نیز به صورتی است که می توانید حریم خصوصی وب سایت خود را حفظ کنید و از عوامل جدیدی که گوگل برایتان در نظرگرفته است استفاده نمایید. به همین دلیل این کمپانی در تلاش است تا به طور مرتب ویژگی های جدید را برای ابزار خود ارائه دهد تا کاربر اطلاعات دقیق تری را از این ابزار به دست آورد.

پیش بینی های دقیق گوگل آنالیتیکس چه کمکی به ما می کند؟

روند کلی آمارهای ارائه شده توسط این ابزار می تواند عامل تاثیرگذاری در انتخاب هر یک از نقش های در حال بارگذاری داشته باشد. اگر صفحاتی را که مخطبان به آن اهمیت زیادی را می دهند را مورد بازبینی قرار دهید و به آن توجه کنید می توانید عملکرد خوبی را برای سایت خود رقم بزنید. در واقع هنگامی که بودجه ای مشخص را برای محصولات در نظر می گیرید باید از این مورد اطلاع داشته باشید که کدام یک از آن ها به فروش بیشتر شما کمک می کند. در این قسمت آنالیتیکس با نشان دادن آمار روزانه، کار شما را ساده تر می کند تا بتوانید بهترین محصولات خود را وارد سایت کنید. بنابراین بهتر است برای بهبود اوضاع سایت خود از این ابزار بهره برده و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

در این آپدیت google analytics تلاش کرده تا به صورت بهینه تری گوگل ادز را به آن اضافه کند. درست است که در ورژن قبلی این امکان وجود داشت اما باید بگوییم در آپدیت امکانات ویژه دیگری به آن اضافه شد که اقدامات بهینه تری را به کاربر ارائه می داد. اندازه گیری مشتری محور یکی از ملاک هایی است که در این مورد امکان آن وجود دارد که از چنین فضای هویتی با سیگنال های بازاریابی منحصر به فرد این سازمان بزرگ بهره ببرید. در این مورد شما می توانید مشاهده کنید که آیا مشتریان سایت شما را در آگهی ها مشاهده کردند یا خیر. این مورد به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به شیوه های مختلف به جذب مشتری خود پردازید. همچنین می توانید در این قسمت کاربران هدایت شده از طریق کانال های مختلف را مشاهده کرده و از آن ها آمارهای دقیقی را دریافت کنید. این مورد در قسمت منو نمی باشد و شما برای پیدا کردن گوگل ادز باید به قسمت Admin رفته و در قسمت Property آن را مشاهده نمایید.

اجزای تغییر یافته در ورژن جدید گوگل آنالیتیکس (GA4)

تغییرات بسیار زیادی برای وژن جدید آنالیتیکس رخ داده است که در ادامه هر یک از آن ها را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

رابط کاربری تمیزتر ( UI تمیزتر و مرتب تر)

برای جهت یابی آسان تر و بهتر، این سازمان تلاش کرده تا در این ورژن تغییرات ظاهری بیشتر و قابل فهم تری را به کاربر ارائه دهد. به گفته بسیاری از کاربران این عنصرهای تغییر یافته تمرکز بیشتری را برای مشاهده آمار فراهم کرده است.

راه اندازی APP برای گوگل آنالیتیکس

در این ورژن می توانید از نسخه app استفاده نمایید و آن را بر روی گوشی های همراه خود اجرایی نمایید. این ورژن برای بسیاری از موبایل ها تاکنون اطلاعات دقیقی را ارائه نمی داد ولی این آپدیت با تغییرات فراوانی از جمله امکان مشاهده از طریق app را برای کاربران خود فراهم کرد.

نمایش معیارهای پیش بینی شده

تجزیه، تحلیل و پیش بینی داده ها و آمارها به شما این امکان را می دهد تا با بهره گیری از این عامل بتوانید محتواهای خوبی را بارگذاری کنید.

آیا استفاده از ورژن جدید گوگل آنالیتیکس (GA4) الزامی است؟

از آن جایی که تغییرات به صورت گسترده رخ نداده است می توانید از Universal Analytics (نسخه قبلی) استفاده نمایید اما بهتر است نسخه جدید را نیز امتحان نمایید. آپدیت کردن آن ضرری ندارد و اگر دوست نداشید می توانید از ورژن قبلی آن استفاده نمایید. زیرا بعضی از ابزارهای آن در ورژن جدید قرار داده نشده و شما نمی توانید از آن ها استفاده نمایید. ناگفته نماند که این تغییرات به حدی جزئی هستند که در صورت تغییر می توانید آن ها را با ابزارهای دیگر بررسی نمایید.

تاریخچه انتشار ورژن جدید گوگل آنالیتیکس (GA4) آپدیت های آن

از 14 اکتبر سال 2020 ورژن Google Analytics 4 عرضه شد ولی تا سال 2021 تغییرات فراوانی کرد و آخرین تغییر آن در January 22, 2021 رخ داده است اگر قبل از تاریخ اعلام شده ثبت نام کرده باشید آنالیتیکس با همان نسخه جهانی برای شما نشان داده خواهد شد. در واقع پیش فرض حساب های جدید به گونه ای است که وقتی سایت خود را در آن ثبت می کنید نسخه جدید آن برای شما نمایش خواهد گرفت. فرقی نمی کند که از کدام یک استفاده می کنید زیرا هر دو نسخه بدون تفاوت اساسی شکل گرفته اند اما تغییرات ظاهری فراوانی را به چشم دیده اند. در واقع تفاوت بزرگی که می توانیم برای این دو نسخه بیان کنیم این است که ورژن جدیدتر به صورتی است که هم برنامه های تلفن همراه را پشتیبانی می کند و هم داده های وب سایت ها را می شمارد.

گزارش های ورژن جدید آنالیتیکس

بر روی هر منبعی که می خواهید دریافت کنید کلیک کنید به طور مثال در قسمت فهرست سمت چپ با انتخاب Acquisition و انتخاب گزینه All Traffic و مراجعه به قسمت های مورد نظر می توانید آمار را مشاهده کنید. در واقع با انتخاب هر یک از اجزای فهرست ها می توانید صفحات ورود (آدرس هایی که هر یک از بازدید کنندگان به سایت شما مراجعه کرده اند) منبع (که شامل وب سایت هایی می شود که کاربران را به سمت صفحه شما هدایت کرده اند) و در آخر کلمه کلیدی را (با مراجعه به قسمت خود می توانید بفهید که کاربران از چه طریقی و با چه عنوان هایی وارد سایت شما شده اند) است. این موارد را می توانید در اکانت های گوگل مانند آنالیتیکس مشاهده نمایید.

برای اطلاع از اطلاعات بصری توانید به قسمت All Traffic> Treemaps رفته و تمامی گزارش های به دست آمده را مشاهده نمایید. اما این مورد برای ورژن قدیمی آن می باشد و برای به دست آوردن هر یک از اطلاعات باید بر روی گزینه Acquisition کلیک کرده و بخش مورد نظر خود را نگاه کنید از آن جایی که  پنل ها تفاوت زیادی دارند به همین دلیل در یک بخش به صورت خودکار تمامی بخش ها با یک نوع معماری نشان داده نمی شوند اما در ورژن جدید شما می توانید گزینه های مختلف را مشاهده نمایید. پس توجه داشته باشید که طبقه بندی از ورژن جدید بسیار متفاوت تر می باشد.

در قسمت Tech details نیز می توانید بیشترین ورودی های خود از مرورگرهای مختلف را مشاهده نمایید. طبق آخرین آمار به دست آمده مرورگر chrome بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است و بعد از آن Firefox با اختلاف کمی بعد از کروم قرار گرفته است.

در قسمت Demographics overview می توانید آمار بازدید خود را از شهر و کشورهای مختلف مشاهده کنید.

با مراجعه به Engagement در قسمت Pages and screens می توانید بیشترین سرچ خود را از سمت گوگل مشاهده نمایید.

قسمت Reports snapshot (گزارش فوری) می تواند گزارش های کاربران را در جدول های مختلف را ارائه دهد. به طور مثال بازدید کاربران در 30 دقیقه اخیر را می توانید مشاهده کنید.

User acquisition در واقع در ارتباط با جذب کاربر می باشد که ترافیک های Organic، none، Referral را در اختیار شما خواهد گذاشت و می توانید آن ها را مشاهده نمایید.

در قسمت Events ها می توانید تعداد رویدادها را بر اساس طول زمان و نام رویداد مشاهده نمایید. این اطلاعات دقیق کمک می کند تا بیشترین رخدادهای پرتکرار را با توجه به امتیازی که کسب کرده اند بررسی نمایید.

در قسمت Engagement overview اطلاعات گسترده ای را در ارتباط با تعامل کاربران و همچنین افراد آنلاین، رویدادهای مختلف و تعداد آن ها، فعالیت کاربران در 30 روز گذشته و بیشترین زمان ماندن کاربر در سایت را به کاربران نشان می دهد.

گوگل آنالیتیکس جدید تغییرات زیادی پیدا کرده است به گونه ای که بسیاری از گزینه های آن حذف شده اند. ممکن است این گزینه های مهم مانند behavior در آپدیت های جدید نمایش بگیرند. بنابراین می توانید با استفاده از ابزارهایی مشابه مانند hotjar و یا Google Search Console آمار را به دست آورید.

با این ابزار کاربردی می توانید ردیابی جهانی داشته باشید، Google Analytics 4 که به GA4 نیز معروف است انعطاف پذیری بالایی را نسبت به نسخه قبلی در برداشته است تا به راحتی بتوانید آمارهای خود را بررسی کنید.

مشتری محور بودن این نسخه می تواند کمکی اساسی به کاربر کند تا بر حسب معیارهای مختلفی مانند فعالیت و جمعیت شناسی بتواند به ردیابی مشتریان بپردازد. بنابراین برای بهبود عملکرد باید ورودی سیستم عامل ها را بررسی کرده و بر حسب آن موارد SEO خود را پیاده سازی نمایید.

هدف اصلی GA4 در واقع این است که از کوکی ها دوری کند. از آن جایی که کوکی ها به عنوان یک عامل مزاحم شناخته می شوند و با توجه به معایبی که دارند سعی شده تا از این مورد استفاده نشود. google analytics ورژن جدید قصد دارد تا با جمع آوری داده های شخصی مشکلات موجود در مورد کوکی ها را بر طرف کند.

مراحل آپدیت کردن نسخه جدید

به این نکته توجه داشته باشید که اگر برای وب سایت خود از قبل این ابزار را نصب کرده باشید نیاز است که آن را به ورژن جدیدتر بروزرسانی کنید. اما اگر می خواهید تازه آن را نصب کنید با تغییرات فراوانی مواجه خواهید شد. این تغییرات همانطور که گفته شد شامل تغییرات ظاهری (مانند تغییرات UI) و تغییرات در گزینه های اعمال شده و… می باشد. اما در ادامه به بررسی بروز رسانی نسخه آن می پردازیم همچنین اگر در آپدیت کردن با مشکل مواجه شدید می توانید با کارشناسان آی وحید تماس گرفته و مشکل خود را برطرف کنید.

در مرحله اول در منوی سمت چپ با کلیک بر روی گزینه Admin می توانید وارد جزئیات بشوید. این مرحله دارای سه آیکون است. آیکون Account، Property و View است که به شما گزینه های مختلفی را در ارتباط با تنظیمات در اختیار شما قرار می دهد.

در قسمت Property بر روی GA4 Setup Assistant کلیک کرده و منتظر باشید تا پنجره بعدی برای شما باز شود.

در این مرحله صفحه به این شکل برای شما نمایش داده می شود که با کلیک بر روی گزینه Get Start آخرین تغییرات را اعمال کنید. اما توجه داشته باشید که تفاوتی در UI کار برای شما نشان داده نمی شود و گوگل آنالیتیکس همانند همان نسخه قبل است.

بعد از کلیک کردن بر روی گزینه Get Start به صفحه جدیدی انتقال داده می شوید که باید بر روی Create property کلیک کرده تا بعد از آن به صفحه جدیدی انتقال داده شوید و در این مرحله تمامی تنظیمات کپی می شوند.

در این مرحله شما می توانید ویژگی های جدید را مشاهده نمایید اما توجه کنید که مراحل بعد از آن برای وصل کردن به گوگل تگ منیجر می باشد.

جمع بندی

در تغییرات جدید این ابزار بسیاری از کاربران هنگام نصب با سردرگمی مواجه می شوند و ممکن است بسیاری از گزینه های را پیدا نکنند. بنابراین بهتر است این مقاله را به طور کامل خوانده و در صورت نیاز با کارشناسان آی وحید در تماس باشید تا جواب سوالات خود را به دست آوردید. همانطور که گفته شد این ابزار برای سایت هایی که از تاریخ September 17, 2021 بروز شد. در واقع از این تاریخ هر کاربری که این ابزار را برای سایت خود نصب می کرد می توانست ورژن جدید تغییر یافته آن را مشاهده کند. اگر ابزار را در ماه های قبل نصب کرده اید می توانید طبق مراحل ذکر شده ی بالا آن را آپدیت کنید. ناگفته نماند که تغییرات زیادی برای آن رخ نخواهد داد اما شاید در آپدیت های بعدی با کامل شدن تمامی گزینه های به کار گرفته شده ورژن جدید گوگل آنالیتیکس (GA4) با تغییرات ظاهری و تغییرات در قسمت منو مواجه شود.