چرا پرهیز از اشتباه در طراحی سایت اهمیت دارد؟

اگر بخواهیم مفهوم طراحی سایت را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم مکانی از اینترنت که یک صفحه یا بیشتر از یک صفحه را در خود جای می دهند، یک ادرس منحصربفرد است و روی یک کامپیوتر  به نام سرور قرار دارد.

طراحی سایت به کسب و کارها رونق می بخشد، سازمان ها و خدمات معرفی می کند و برای کاربران سایت باعث ایجاد کسب درآمد شود. اما ممکن است در روند طراحی سایت اشتباهاتی صورت گیرد که نه تنها باعث جذب کاربران نشود بلکه باعث شود کاربران بلافاصله پس از ورود به سایت، سایت را ترک کنند.

این اشتباهات موجب می شود که تمام زحماتی که برای طراحی سایت کشیده شده است و تمام هزینه هایی که برای سایت شده است بی نتیجه بماند که در ادامه برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

اشتباه در طراحی سایت

  1. استفاده ی بیش از حد از پاپ ها در صفحه

پاپ ها و یا پیام ها از جمله مواردی هستند که می توانند باعث جلب توجه کاربران شوند و اگر از آن ها به درستی استفاده شود نرخ تبدیل کاربر به مشتری افزایش پیدا می کند و میزان عضویت کاربران در خبرنامه ی سایت رشد چشمگیری خواهد داشت.

اما در مواردی نیز ممکن است پاپ ها باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران شوند، برای مثال حالتی را در نظر بگیرید که کاربر به سختی راهی برای بستن پاپ ها پیدا می کند و یا با نمایش پاپ ها محتوای سایت به کلی ناپدید می شوند. این موارد موجب می شوند که کاربر بلافاصله سایت را ترک کند و در نتیجه تمام زحمات و هزینه هایی که برای سایت شده است بی ثمر باقی بماند.

در سایت هایی مانند سایت فروشگاه های اینترنتی استفاده از پاپ آپ می تواند برای نمایش پیشنهادات ویژه و جشنواره ها بسیار کارآمد باشد اما دقت کنید با استفاده از کوکی و آی پی کاربران رفتار آن ها را رصد کنید تا با تغییر مداوم صفحه و بازگشتن به صفحه ی اصلی پاپ آپ برای کاربران نمایش داده نشود.

 اشتباه در طراحی سایت

  1. داشتن محتوای تکراری

برای این که یک سایت جزو نتایج برتر موتورهای جستجو باشد باید از سئوی خوبی برخوردار باشد. برای این که سایتی سئوی خوبی داشته باشد باید محتوای مناسبی نیز داشته باشد. به طور کلی محتوای تکراری دو نوع است: محتوایی از صفحات مختلف سایت در صفحات دیگر کپی شده اند و محتوای سایت های دیگر که سایت دیگری کپی شده اند.

برای مورد اول یعنی تکرار محتوای یک سایت در صفحات مختلف که یکی از تکرارهایی است که می تواند در سایت فروشگاه های بزرگ و یا سایت های بزرگ اتفاق بیافتد ممکن است در موارد ذیل باعث سردرگم شدن موتورهای جستجو شود:

  • کدام صفحه باید ایندکس شود؟
  • کدام صفحه باید به عنوان نتایج جستجو نمایش داده شود؟
  • کدام صفحه باید انتخاب شود و به عنوان نتایج محبوب تر نمایش داده شود؟

در نتیجه رتبه ی سایت پایین می آید و ترافیک سایت نیز کاهش پیدا می کند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی می توان از قانون ریدایرکت 301 استفاده کرد و صفحات با کیفیت پایین تر را به صفحه ی اصلی سایت ارجاع داد.

 اشتباه در طراحی سایت

اما در حالتی محتوا از سایت دیگری کپی شود این کار باعث ایجاد تاثیرات منفی در طراحی سایت می شود، به این دلیل که موتورهای جستجو قبلا این محتوا را در سایت دیگری ایندکس کرده اند و زمانی سایت شما سئوی آن بهبود پیدا می کند که حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. اما اگر به هر دلیلی مجبور می شوید که مطلبی را در سایت خود کپی کنید برای جلوگیری از تاثیرات منفی این محتوا در سئوی سایت خود باید آن را no follow، no index  کنید.

  1. پخش خودکار موزیک

گاهی برای جلب توجه کاربران سایت و القای حس موجود در سایت، پیشنهاد می شود که با باز کردن سایت موزیکی به طور خودکار پخش شود، اما توجه داشته باشید که پخش موزیک خودکار در مواردی می تواند بسیار دلنشین باشد اما اگر از این ابزار به درستی استفاده نشود ممکن است یکی از اشتباهات طراحی سایت تلقی شود و کاربران بلافاصله پس از ورود به سایت و یا با فاصله چند دقیقه پس از ورود به سایت، سایت را ترک خواهند کرد.

همه این ها به این دلیل است که سلیقه ی کاربران مختلف در موزیک متفاوت است و استفاده از پخش موزیک خودکار ممکن است برای همه ی کاربران خوشایند نباشد، از طرف دیگر به این دلیل که ممکن است افراد در محل کار خود سایتی را باز کنند آمادگی برای پخش موزیک نداشته باشند، به همین دلیل ممکن است کاربران برای جلوگیری از پخش موزیک به سرعت سایت مورد نظر را ترک کنند و یا در بهترین حالت ممکن است صدای سیستم خود را قطع کنند.

 اشتباه در طراحی سایت

علاوه بر این، پخش خودکار موزیک با افزایش حجم صفحه سرعت بارگذاری صفحه را افزایش می دهد و در نتیجه می تواند تاثیرات منفی در سئوی سایت داشته باشد. پس اگر می خواهید از موزیک در سایت خود استفاده کنید پیشنهاد می کنیم که دکمه ای برای پخش موزیک قرار دهید تا کاربران در صورتی که تمایل داشته باشند دکمه ی پخش موزیک را بزنند.

  1. وجود عکس هایی با کیفیت پایین در سایت

یکی از مواردی که می تواند سایت شما را به یک سایت آماتور تبدیل کند، وجود عکس هایی با کیفیت پایین در سایت است. عکس ها برای زیبایی بصری سایت در سایت قرار داده می شوند تا باعث جلب توجه کاربران سایت شوند اما اگر کیفیت پایینی نداشته باشند نه تنها تاثیری در کاربران نخواهد نداشت بلکه ممکن است زیبایی بصری سایت را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

همچنین توجه داشته باشید که عکس ها باید کسب و کار شما مرتبط باشند و پیام مناسبی به کاربر القا کنند این کار باعث می شود که بتوانید با کاربران خود ارتباط برقرار کنید، پس توصیه می کنیم که برای جذب هر چه بیشتر کاربران از عکس های با کیفیت بیشتر در سایت خود استفاده کنید برای این کار می توانید از عکاس حرفه ای کمک بگیرید و یا از عکس های با کیفیت موجود در اینترنت استفاده کنید.

  1. عدم برخورداری از طراحی ریسپانسیو

یکی از دیگر از اشتباهاتی که می توان در طراحی سایت به آن اشاره کرد، این است که سایت طراحی Responsive نداشته باشد. ریسپانسیو و یا واکنش گرا بودن سایت به این معنا است که اگر کاربر از سایر وسایل همچون تلفن های همراه هوشمند و یا تبلت به سایت وارد شد نیاز نباشد که برای دیدن مطالب سایت روی مطالب زوم کند.

کاربران با این گونه سایت ها ارتباط برقرار نمی کنند و به دلیل زحمتی که برای آن ها به همراه دارد ممکن است بلافاصله و یا تنها پس از چند دقیقه سایت را بدون هیچ نتیجه ای ترک کنند.

 اشتباه در طراحی سایت

پس اگر می خواهید سایت تان کاربران خود را از دست ندهد در کنار طراحی اصلی سایت، آن را ریسپانسیو نیز طراحی کنید به این معنا که در تلفن های همراه مختلف و با اندازه های مختلف، محتوای سایت به خوبی نمایش داده شود.

  1. استفاده ی بیش از حد از کلمات کلیدی

یکی از مواردی که می تواند تاثیرات مطلوبی در سئوی سایت و در نتیجه در نمایش به عنوان نتایج برتر موتورهای جستجو داشته باشد استفاده از کلمات کلیدی است. اما ممکن است برخی از افراد در استفاده از کلمات کلیدی افراط کنند و بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده کنند. اما نکته ای که در این جا باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ وقت به خاطر سئو، محتوای سایت خود را نابود نکنید، به این دلیل که گاهی اوقات توجه زیاد به سئو می تواند موجب شود سایت جذابیت نگارشی نداشته باشد و در نتیجه کاربران به سرعت سایت را ترک کنند و یا این که محتوای سایت را به طور کامل مطالعه نکنند.

 اشتباه در طراحی سایت

باز هم یاددآوری می کنیم که سئوی سایت و بهبود آن برای جذب کاربران است حال اگر بدون در نظر گرفتن جذابیت های نگارشی سایت، تنها به سئو توجه شود باعث می شود که کاربران آن چنان که باید به محتوای سایت توجه نکنند در نتیجه تمام زحماتی که برای سئوی سایت کشیده می شود بی نتیجه و بی معنا خواهند بود.

در نهایت به شما پیشنهاد می کنیم ساختار محتوای خود را تغییر دهید و به گونه ای از استانداردهای سئو استفاده کنید که تاثیر منفی در محتوای شما نگذارند این کار در سایت های شرکتی بسیار اهمیت دارد زیرا نشان دهنده ی اعتبار شرکت است.

  1. داشتن لینک های شکسته 404

لینک های شکسته به لینک هایی گفته می شود که دیگر صفحه ای برای آن لینک ها وجود ندارد و در نتیجه اگر صفحه ای وجود ندارد کاربر باید به صفحه ی 404 هدایت شود. این یکی از اشتباهاتی است که در طراحی سایت ممکن است اتفاق بیافتد یعنی لینکی وجود داشته باشد که کاربر با ورود به آن با صفحه ی 404 مواجه شود.

صفحه ی 404 به هر دلیلی ممکن است ظاهر شود، برای مثال ممکن است صفحه ای از سایت پاک شده باشد، به دلیل این که وجود صفحه ی 404 در سایت می تواند تاثیرات نامطلوبی در سئوی سایت داشته باشد به طور مرتب پیوندها و صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید تا امکان مواجه کاربر با صفحه ی 404 را کاهش دهید.

همچنین تمام لینک ها بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که کاربران با بن بست مواجه نخواهند شد.

  1. وجود تبلیغات بیش از حد در سایت

بسیاری از سایت های پر بازدید برای کسب درآمد از سایت خود از تبلیغات در سایت خود استفاده می کنند، اما در برخی موارد ممکن است با اشتباهاتی که در طراحی سایت رخ می دهد و یا  با این تصور اشتباه که هر چه تعداد تبلیغات بیشتر باشد سایت درآمد بیشتری را کسب خواهد کرد تبلیغات زیادی در قسمت بالایی سایت قرار داده شود.

این کار باعث می شود که زیبایی بصری سایت از بین برود و کاربران حس خوبی از مشاهده ی این همه تبلیغ نداشته باشند، اهمیت این مسئله تا آن جاست که گوگل اخیرا سایت هایی که تبلیغات زیادی در قسمت بالایی سایت خود قرار می دهند را جریمه می کند. پس به شما پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید از تبلیغات در سایت خود استفاده کنید حداکثر یک تبلیغ در قسمت بالایی سایت یعنی قسمتی که کاربران بدون اسکرول کردن می توانند محتوای آن را ببینند بگذارید و بقیه ی تبلیغات سایت خود را در ستون های کناری قرار دهید.

 اشتباه در طراحی سایت

  1. استفاده از چندین فونت در یک سایت

یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد ممکن است در طراحی سایت مرتکب شوند استفاده از چندین فونت در طراحی سایت است. نکته ای که در این جا باید به آن  توجه داشته باشید که استفاده از فونت های مختلف می تواند برای سایت مضر باشد زیرا هر فونت می تواند بین 50 تا 200 کیلو بایت حجم صفحه را افزایش دهد و در نتیجه سرعت بارگذاری صفحه کاهش پیدا می کند و کاهش سرعت بارگذاری صفحه می تواند باعث سر رفتن حوصله ی کاربر شود و کاربر هم پس از مدتی سایت را ببندد.

حتی در شرایطی نیز ممکن است که صفحه به طور کامل لود شود ولی تا زمانی که تک تک فونت ها دانلود شوند فونت های سایت نمایش داده نشوند. علاوه بر این، استفاده از چندین فونت در طراحی سایت موجب می شود که سایت از حالت حرفه ای خارج شود به این دلیل که نمی توان چند فونت پیدا کرد که از نظر ظاهری شبیه به هم باشد و از طرفی استفاده از چندین فونت که از نظر ظاهری شبیه به هم هستند بی معنی است.

اما اگر می خواهید از فونت های مختلف در سایت خود استفاده کنید پیشنهاد می کنیم حداکثر از دو فونت استفاده کنید و از فونت هایی استفاده کنید که در یک فضای ذهنی باشد تا بتواند حس خوبی را به کاربر القا کند برای مثال اگر فونت عنوان فانتزی است فونت محتوای سایت جدی نباشد.

  1. استفاده از لوگوی طراحی شده ضعیف

آخرین اشتباهی که می خواهیم در زمینه ی طراحی سایت به آن اشاره کنیم استفاده از لوگویی است که طراحی ضعیفی داشته باشد. لوگو قسمت مهمی از نام تجاری سایت است و با وجود کوچک بودن ارتباط زیادی با کسب و کار شما دارد.

 اشتباه در طراحی سایت

پس با توجه به اهمیتی که لوگوی سایت دارد از لوگوی طراحی شده ارزان و  یا لوگوهایی که به طور غیر حرفه ای توسط خودتان طراحی شده است استفاده نکنید.