چگونه می توان مشتریان وفادار داشت؟

همه ما دوست داریم که درآمد زیادی داشته باشیم. چه کسی هست که نخواهد درآمد بیشتر، فروش بیشتر و مشتریان بیشتر را تجربه کند؛ اما رسیدن به همه اینها ممکن نیست؛ مگر اینکه شما با اصول این کار آشنایی داشته باشید و بتوانید مشتریان را به سمت خود جذب کنید و بعد آنها را نسبت به کسب و کارتان وفادار کنید. مشتریان وفادار، سرمایه ارزشمند هر کسب و کاری است که به راحتی به دست نمی آید!

در این نوشته، روشهای وفادار سازی مشتریان را می خوانید و یاد می گیرید که مشتریان بیشتر و وفادارتری داشته باشید.

نکته مهمی که درباره وفادار سازی مشتریانتان بدانید!

نکته مهمی که درباره وفادار سازی مشتریان بدانید این است که وفادار کردن مشتریان کار راحتی نیست و شما باید زمان و انرژی بگذارید تا مشتریان شما نسبت به کسب و کارتان وفادار شوند. شما نمی توانید یک شبه مشتریانتان را وفادار کنید، برای این کار باید دیدگاه بلندمدتی داشته باشید و مطمئن باشید که این کار، به نوعی سرمایه گذاری روی برند شما است.

متاسفانه بسیاری از مشتریان، به هیچ برندی وفادار نیستند؛ پس شما می توانید از این فرصت استفاده کنید و به مشتریان خود توجه کافی داشته باشید تا آنها از نظر عاطفی به شما نزدیک شوند و ارتباط عمیقی با شما برقرار کنند. اگر بتوانید به مشتریان وفادار خود توجه کافی را بکنید، این کار یک مزیت رقابتی قدرتمند و پایدار برای کسب و کار شما است.

برای وفادار کردن مشتریان، باید به آنها واقعا اهمیت بدهید. اگر به مشتریان خود به دید یک کیسه پول نگاه کنید، آنها این موضوع را حس می کنند و نمی توانند به شما اعتماد کنند. احترام به مشتری، برخورد مناسب و شایسته با آنها و تلاش برای حل مشکلات مشتری از جمله کارهایی است که شما باید انجام دهید تا مشتریان را نسبت به خودتان وفادار باشید. البته در ادامه این نوشته، راهکارهای فوق العاده ای را می خوانید که به شما کمک می کنند که مشتریان وفادارتری داشته باشید.

مشتری وفادار

5 اقدام موثر برای وفادار کردن مشتریان

برای اینکه مشتریان نسبت به شما وفادار شوند و همیشه به کسب و کار شما فکر کنند، ابتدا باید به دیدگاه و چشم انداز کسب و کارتان توجه کنید. اگر شما به مشتریان کم قانع باشید؛ پس به احتمال زیادی نمی توانید در وفادار سازی مشتریان فعلی خود موفق باشید؛ زیرا برای این موضوع هیچ ایده و برنامه ای ندارید؛ اما اگر به این فکر کنید که در آینده کسب و کاری بزرگ با تعداد زیادی مشتری خواهید داشت، تلاش می کنید تا دایره مشتریان خود را بزرگ و بزرگ تر کنید. بعد از مشخص کردن دیدگاه خود، با رعایت نکات زیر می توانید مشتریان خود را بیشتر وفادار کنید:

راهکار اول: کاری کنید تا مشتریان وفادار، دلیلی برای انتخاب شما داشته باشند.

سایمون سینک، یک نویسنده و محقق در زمینه روشهای موفقیت کسب و کارهای مختلف است. سایمون سینک به صاحبان و مدیران کسب و کارها پیشنهاد می کند که یک چرایی بزرگ به مشتریان خود بدهید تا آنها بدانند که چرا باید شما را دنبال کنند. شما باید کاری کنید که مخاطبان شما مطمئن شوند که شما بهترین هستید؛ در این صورت، آنها با شور و اشتیاق به سمت شما می آیند و از شما در برابر مخالفان دفاع خواهند کرد.

اما چرا کسب و کار شما ارزش دنبال کردن را دارد؟ برای پیدا کردن ارزش کسب و کارتان، می توانید به موضوعاتی مانند کمک به محیط زیست، سود رساندن به افراد محروم، کمک به رشد علم، بهتر شدن زندگی مشتریان و… فکر کنید.

نمونه موفق در زمینه وفادار سازی مشتریان، کمپانی اپل است. تعداد زیادی از افراد در دنیا مشتری محصولات اپل هستند. بعضی از افراد به قدری عاشق این برند هستند که نماد اپل را به صورت بزرگ به دیوار اصلی خانه خود می چسبانند یا لوگوی اپل را روی بدنشان تتو می کنند. موضوعی که باعث شده کمپانی اپل تا این اندازه پرطرفدار شود، این است که به مشتریان نشان می دهند که بهترین نسخه از محصولاتشان را ارائه می دهند. با همین راهکار است که افراد به تلاش های گروه اپل پی می برند و به این کمپانی اعتماد می کنند. در هر کسب و کاری، انسانهای بااعتقاد، وفادارترین افراد آن کسب و کار خواهند بود.

مشتری وفادار

راهکار دوم: با راه های مناسب و جذاب، با مشتری های خود ارتباط داشته باشید.

اگر دائما با مشتریان خود در ارتباط باشید، در ذهن آنها برجسته می شوید و این موضوع باعث افزایش اعتماد و وفاداری آنها نسبت به شما می شود. با کمک راه های زیر می توانید مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهید و با آنها ارتباط داشته باشید:

  • یک فهرست از مشتریان خود و اطلاعات آنها تهیه کنید. اگر کمی وقت بگذارید، می توانید پایگاه داده ای از اطلاعات مشتریان خود بسازید. اطلاعات مهم مانند ایمیل، شماره تلفن، آیدی اینستاگرام و… از مخاطبان خود را در جایی نگهداری کنید و در مواقع مهم مانند فروش های ویژه، سال نو، ارائه کد تخفیف، تبریک تولد و… برای آنها پیام بفرستید یا برای آنها ایمیل ارسال کنید. نوع پیام شما به صدای برندتان و سیاست های کاری شما بستگی دارد؛ مثلا اگر با مشتریان خود صمیمی حرف می زنید، باید در پیامهایتان هم همین لحن صمیمی را داشته باشید
  • در شبکه های اجتماعی با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. یکی از راه های عالی برای ارتباط و تعامل با مشتریان، استفاده از شبکه های اجتماعی است. شما باید در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر و… به پیامهای مشتریان خود اهمیت بدهید و این پیامها را ارزشمند بدانید. در فضای شبکه های اجتماعی می توانید به خوبی با کاربران ارتباط نزدیک و صمیمی داشته باشید.
  • به نیازهای مشتریان خود اهمیت بدهید. شما باید بهترین مشاور افراد در زمینه تخصصی خود باشید. مشتریان شما باید مطمئن شوند که شما به فکر سود آنها هستید؛ نه سود خودتان! با ارائه پیشنهادها و راهنمایی های صادقانه، می توانید کاری کنید که مردم به شما اعتماد کنند.
  • اگر به صورت حضوری مشتریان را می بینید، در هنگام برخورد با آنها زبان بدن مثبتی داشته باشید. افرادی که به صورت حضوری مشتریانشان را می بینند، این شانس را دارند که آنها را مجذوب خودشان و کسب و کارشان کنند. اگر در هنگام ورود مشتری لبخند بزنید، به او خوشامدگویی کنید، مودب و باحوصله باشید و مشتری ها را با اسم صدا بزنید، آنها به شما بیشتر نزدیک خواهند شد و به احتمال زیاد، در آینده هم فروشگاه شما را انتخاب خواهند کرد.
  • بعد از خرید، ارتباط با مشتری را فراموش نکنید. شما باید به عنوان یک فروشنده، ارتباط با مشتری را به بخشی از خدمات پس از فروش خود تبدیل کنید؛ یعنی باید بعد از خرید به مشتری خود زنگ بزنید و از میزان رضایت او مطلع شوید. با همین تماس ساده، احساس رضایت در مشتری ایجاد می شود و حس خوبی از این خرید خواهد داشت. با کمک امکاناتی مانند سیستم های پشتیبانی و چت آنلاین، با مشتریان خود در ارتباط باشید و اعتماد آنها را نسبت به کسب و کار خودتان جلب کنید.

مشتری وفادار

راهکار سوم: از مشتریان خود بخواهید که نظرشان را با شما در میان بگذارند.

وقتی شما نظرات و بازخوردهای مشتریانتان را دریافت می کنید و شکایات آنها را می شنوید، می توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و از آنها برای بهبود کسب و کارتان استفاده کنید. با گوش دادن به نظرات مشتریان، شما می توانید از ریزش آنها جلوگیری کنید. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید مشتریان ناراضی خود را شناسایی کنید و بفهمید که آنها به چه دلیلی از شما ناراضی هستند. با کمک نظرات مشتریان، می توانید درباره محصولات و خدمات جدید نیز ایده های خوبی بگیرید. اگر مشتریان شما احساس کنند که به نظر و دیدگاه آنها اهمیت می دهید، به شما بیشتر اعتماد می کنند و احساس وفاداری آنها بیشتر می شود. نکته مهم دیگر این است که بعد از بازخورد گرفتن از مشتریان، اگر بابت مشکلی اعتراض داشتند، حتما نسبت به رفع آن مشکل اقدام کنید و با تماس تلفنی، پیام یا ایمیل به مشتری خود بگویید که آن مشکل را حل کرده اید.

راهکار چهارم: کیفیت محصولات و خدمات خود را ثابت نگه دارید.

مشتریان شما باید درک و تصور ثابتی از کیفیت خدمات شما داشته باشند. اگر کیفیت محصولات شما افت و خیز داشته باشد، مشتری برای خرید از شما مردد می شود؛ پس اگر می خواهید اعتماد و وفاداری مشتری را به دست آورید، همیشه محصولات و خدمات باکیفیت و درجه یک را به افراد ارائه دهید. باور کنید که با این کار، مشتریان فعلی شما، برندتان را تبلیغ می کنند و دایره مشتریان شما را بزرگتر خواهند کرد.

راهکار پنجم: بر اساس هر مشتری، رفتار متفاوتی داشته باشید.

یکی از کارهایی که باعث قطع ارتباط میان کسب و کار و مشتری می شود، رفتار ربات گونه است! وقتی شما برای ارتباط با همه مشتریان خود از ادبیات یکسانی استفاده می کنید، نشان می دهید که برای مشتریان خود هیچ تمایزی قائل نیستید و این موضوع به ضرر کسب و کار شماست! به تیم خدمات مشتریان خود بسپارید که با افراد مختلف، رفتار مختلفی داشته باشند و همه آنها را به یک دید نبینند!

یک راهکار عالی برای افزایش وفاداری مشتریان

شما با راه اندازی باشگاه مشتریان، می توانید آنها را با کسب و کارتان درگیر کنید. در باشگاه مشتریان خود، به ازای هر تعامل و فعالیت مشتری، یک امتیاز به او بدهید و افراد را بر اساس امتیازهایشان رتبه بندی کنید. هر نظر در شبکه های اجتماعی، بازدید از سایت، خرید محصولات، نوشتن دیدگاه و… باید یک امتیاز مثبت برای مشتری داشته باشد. بعد از مدتی هم می توانید به افراد وفادار که رتبه بالایی دارند هدیه بدهید و با این کار از حضور و همراهی آنها تشکر کنید.

به یاد داشته باشید که باشگاه مشتریان وفادار کسب و کار شما باید جذاب، ساده و قابل فهم باشد و با کسب و کار شما هماهنگی کامل را داشته باشد. با کمک سیستم باشگاه مشتریان، شما می توانید مطمئن باشید که مشتریان فعلی، به مشتریان وفادار شما تبدیل خواهند شد.

باشگاه مشتریان

با کمک سیستم باشگاه مشتریان، شما افراد قبیله خود را در کنار هم قرار می دهید و کاری می کنید که آنها شما را فراموش نکنند. با راه اندازی باشگاه مشتریان، شما برای افراد انگیزه ایجاد می ‌کنید که از شما بیشتر خرید کنند، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنند و درباره شما بیشتر صحبت کنند.

با راهکارهای گفته شده در این مقاله، شما می توانید کاری کنید که مشتریان شما، نسبت به برند شما وفادار شوند و برای هر خریدی، شما را بر دیگر رقیبانتان ترجیح دهند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با آی وحید همراه بودید از شما متشکریم.

آیا شما هم قصد افزایش تعداد مشتریانتان را دارید؟ برای این منظور می خواهید چه کارهایی انجام دهید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.