برای داشتن محتوای جذاب و پرمخاطب اول از همه باید یک عنوان مغناطیسی داشته باشید! در واقع عنوان جذاب، ورود خواننده به جهان شما و تبدیل شدن او به مخاطب دائمی شماست.

اگر محتوا پادشاه باشد ، میتوان گفت عنوان ملکه ی آن است.

در این مقاله، فارغ از این که چه نوع محتوایی ایجاد می کنید یک فرایند گام به گام پیش گرفتیم تا بتوانید یکی پس از دیگری عناوین قدرتمند بنویسید و با استفاده از یک سری نکات که بررسی میکنیم، ساده تر جلب توجه کنید و کاربر را به دنبال کردن محتوای خود تشویق کنید.

آمارها نشان میدهد 80 درصد  کاربران تیتر را می خوانند اما فقط 20 درصد تا آخر مقاله همراه شما خواهند بود. دراین مقاله می بینیم که حتی کوچکترین ترفندها می توانند تأثیر زیادی بر جذابیت عنوان ما داشته باشند. به عنوان مثال مطالعه شرکت Content Marketing Institute نشان داده که یک عنوان شامل دونقطه، نرخ کلیک را 9 درصد افزایش داده است.

فهرست

  • از اعداد و ارقام خاص در عنوان استفاده کنید
  • برای خواندن محتوا یک دلیل منطقی در عنوان به کاربر بدهید
  • از کلماتی استفاده کنید که توجه کاربر را جلب می‌کند
  • از فرمول های عنوان نویسی استفاده کنید
  • موفقیت عنوان را بررسی کنید

از اعداد وارقام خاص درعنوان استفاده کنید

عنوان بیش از 50 درصد در تاثیرگذاری محتوای شما نقش دارد،اگه نتوانید عنوان جذابی بنویسید که مخاطب را به کلیک کردن ترغیب کند، هر قدم دیگه ای که در راستای بازاریابی محتوا بر می دارید ، اتلاف وقت خواهد بود.

ترکیب اعداد و کلمات خاص درعنوان ، یک روش مؤثر برای جذاب تر کردن عنوان شما برای خواننده است. چندین تحقیق پژوهشی نشان داده اند که عنوان هایی که در آن ها از اعداد استفاده شده 73 درصد برای کاربران جذاب تر بوده و مشارکت اجتماعی بیشتر ( به اشتراک گذاری توسط کاربر، دریافت کامنت و … ) ایجاد کرده اند.

اکثرا محتوایی که وایرال شده اند(بیشترین تعداد بازدید در حداقل زمان را گرفته) درعنوان خود اعداد فرد داشتند، شاید عجیب به نظر برسد که چرا نویسنده ها از اعداد زوج کمتر استفاده میکنند!

طبق تحقیقات، گفته شده مغز اعداد فرد را بهتر از اعداد زوج باور میکند! همچنین به نظر می رسد که اعداد فرد به هضم و یادآوری اطلاعات بیشتر کمک می کنند!

در حالت ایده آل، به جای استفاده از کلمه “هفت”  بهتر است ان را با “7” در عنوان جایگزین کنید. یعنی به جای نوشتن “هفت قدم برای شروع مشاغل خانگی” ، از “7 قدم برای شروع مشاغل خانگی “ استفاده کنید.

توجه : اگر یک راهنمای مرحله به مرحله می نویسید سعی کنید بیشتر از نه مرحله نشود، چرا که گفته شده مغز انسان به طور معمول پردازش بیش تر از نه مورد را همزمان انجام نمیدهد. اما، اگرمثلا روشهای مختلف انجام یک کار را می نویسید محدودیتی در استفاده از اعداد در آن ندارید.

برای خواندن محتوا یک دلیل منطقی در عنوان به کاربر بدهید

انتظار دارید کاربر جذب محتوای شما شده و مطالب شما را مطالعه کند؟  دلیل منطقی هم برای این انتظار دارید؟

آمار نشان می دهد که 89 درصد مقاله های وبلاگ کمتر از 100 بازدید دارند. برای جلوگیری از اتلاف وقت در محتوا به کاربر دلیل منطقی بدهید که چرا باید روی محتوای شما کلیک کند، بخواند و به اشتراک بگذارد!

مثلا :

  • 5 نکته برای بهینه سازی سایت
  • 15 درس که به عنوان کارشناس محتوا باید بدانید
  • 8 اصل در طراحی لندینگ پیج
  • 17 واقعیت که در درباره بازاریابی محتوا نمی دانید
  • 6 بینش به آینده بهینه سازی موتور جستجو
  • 3 راز برای افزایش بازدید سایت

از کلماتی استفاده کنید که توجه کاربر را جلب می‌کند

هدف عنوان محتوا این است که کاربر را به خواندن اولین جمله یا پاراگراف متن شما تشویق کند، و در واقع جلب توجه کند.

 توجه داشته باشید که مخاطب شما در طول روز در معرض چیزهای مختلفی قرار دارد که سعی می کنند توجه او را جلب کنند، و متاسفانه هر ساله توجه افراد کمتر میشود. آمار سایت Statistica ، مدت توجه یک فرد را 8.25 ثانیه تخمین زده است، و این کار شما را سخت تر میکند!

اگه کسب و کار کوچکی دارید، یکی از راه های دستیابی و نگهداری مشتری، درگیر کردن آن ها با محتوای عالی است و محتوای عالی باید، عنوان عالی و قدرتمند نیاز دارد که توجه خواننده شما را به خود جلب کند.

 به جای اینکه همه وقت و انرژی خود را روی فروش یا مثلا ایمیل مارکتینگ متمرکز کنید، عنوان محتوا را قدرتمند کنید و کاربر را به سمت خواندن اولین جمله متن تشویق کنید، در واقع هدف اصلی یک عنوان قدرتمند همین است!

برای رسیدن به عنوان مناسب، این سه قانون را دنبال کنید :

  • عنوان شما منحصر به فرد و خاص باشد
  • یک فوریت یا ضرورت را منتقل کند
  • و مفید باشد

1- عناوین منحصر به فرد و خاص :

عنوان شما باید متفاوت از دیگران باشد، چگونه می توانید منحصر به فرد بودن آن را تست کنید؟

خیلی ساده، آن را در گوگل سرچ کنید.

خدمات و محصولات شما میتواند پاسخگوی سوالات کاربر باشند و اگر بتونید یک عنوان فوق العاده خاص برای این پاسخ ها ارائه دهید، آن ها را به کاربران و مشترکین وفادار خود تبدیل می کنید.

مخاطبان خود را بشناسید و عناوینی بنویسید که نیازهای آنها را برآورده کند

چگونه عناوین فوق العاده خاص بنویسید؟

فرض کنیم کلمه کلیدی شما  ” استارت آپ ” است :

13 مرحله راه اندازی استارت آپ برای مبتدیان

10 استارت آپ برتر که موفق شدند

راه اندازی گام به گام یک استارت آپ در 30 دقیقه

متوجه خاص بودن عنوان های بالا شدید؟ بخش های پررنگ عباراتی هستن که کل عنوان را خاص می کنند.

2- عنوان باید یک فوریت یا ضرورت را منتقل کند

اگر این فوریت و ضرورت را منتقل نکنید خواننده شما احتمالاً صفحه شما را می بندد یا مارک میکند و هرگز دوباره به آن برنمیگردد.

هدف این است که در لحظه کاربر را ترغیب کنید محتوای شما را مطالعه کند !

3- عنوان شما باید مفید باشد

آخرین قانونی که برای ایجاد عنوانی که توجه مخاطب شما را جلب کند و حتماً باید آن را رعایت کنید، سودمند کردن عناوین است. هر دو قانون قبلی یعنی ،منحصر به فرد و خاص بودن، انتقال یک فوریت یا ضرورت با سودمندی ارتباط دارند.

اگر عنوان محتوای شما مفید نیست، صرف نظر از این که چقدر روی آن کار کردید، شکست میخورد. هیچ راهی نیست که مطالب خاص و منحصر به فرد  بنویسید در حالی که آن مطلب اصلا مفید نباشد!نکته اصلی این است که:

کاربر را امیدوار کنیم که هنوز مشکلش قابل حل است

عنوان زیر را در نظر بگیرید :

چرا بعضی سایت ها با وجود بهینه نشدن رتبه بالایی درGoogle دارند؟

خواننده متوجه میشود که این پست قصد دارد رازی را فاش کند، اگرچه عنوان پرسشی است، اما انتظار خاصی را به کاربر می دهد و او رو ترغیب میکند کلیک کند تا دلیل این “چرا” را ببیند.

دنبال کردن این قوانین کمک می کند محتوایی ایجاد کنید که طی 2 سال بیش از 100000 کاربر برای شما ایجاد کند. در ادامه مقاله روش های مختلف برای نوشتن عناوین قدرتمند که باعث افزایش کلیک و پیشرفت سایت شما می شود را بررسی میکنیم:

عنوان را واضح بیان کنید

عنوانی بنویسید که به راحتی قابل فهم باشد و کاربر برای فهمیدن اینکه در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید به کمک نیاز نداشته باشد.

هدف عنوان این است که توجه کاربر را جلب و او را به کلیک کردن روی محتوای ما تشویق کند، نه این که خیلی باهوش و فرهیخته به نظر برسیم. همچنین استفاده از کلمات یا عباراتی که رایج نیستند کار بر را سردرگم میکنند.

به عنوان مثال :

ننویسید: چگونه التهاب پوست ناشی از هوای نامساعد را از بین ببرید

بنویسید: چگونه می توان از آکنه و سایر مشکلات پوستی خلاص شد

مطمئناً، باید سطح محتوای خود را بالا ببرید اما همیشه از کلمات و صفت های معمولی استفاده کنید که کاربر بتواند راحت با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

از صفت های جالب استفاده کنید :

نمونه هایی از صفت های جالب که می توانید در عنوان ها به کار ببرید:

  • سرگرم کننده
  • مشکل ساز
  • رایگان
  • ضروری
  • عجیب
  • باور نکردنی
  • بدون دردسر
  • مطلق

عنوان را برای مخاطب شخصی سازی کنید

 “تکنیک پرچم گذاری” یه روش قدرتمند برای نوشتن عناوین است، روشی که کاربر را با کلمه “شما” مخاطب قرار می‌دهد. تجربه نشان داده عنوان هایی که از کلمه شما استفاده کرده اند درگیری بیشتری به وجود می‌آورند، از آنجایی که محتوا را برای خواننده شخصی سازی کرده و او را مجذوب خود می کنند.

خوانندگان خود را صدا بزنید و عناوین خاصی را برای آنها بنویسید .

به عنوان مثال :

  • 7 راه برای ایمن سازی وبلاگ شما در برابر هکرها
  • با این سه راهکار بازدید کنندگان سایت خود را بالا ببرید

از کلمات عاطفی استفاده کنید :

همانطور که می‌دانید، همه کلمات حس یکسانی ایجاد نمیکنند، کلمات تأثیرگذار از نظر عاطفی به “کلمات قدرت” معروف‌اند. می توانید از یک یا چند کلمه قدرت در عنوان استفاده کنید اما قبل از آن باید مطمئن شوید که برای کاربر مفید، ساده و قابل درک باشند.

نشانه گرفتن احساسات کاربر نرخ کلیلک و بازدید سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد .

از فرمول های عنوان نویسی استفاده کنید

یک عنوان خوب ساختار مناسب یا به اصطلاح “فرمول” دارد. هر وبلاگ نویس و بازاریاب محتوا یک یا چند فرمول برای نوشتن عنوان ها دارد.

  • فرمول “راههای کمتر شناخته شده ” :

 چند بار از این فرمول برای نوشتن تیتر جذاب استفاده کردید؟ این نوع عناوین معمولاً در ذهن افراد حک می‌شنوند و می‌توان گفت یک جور آهنربای اجتماعی محسوب می‌شوند.

به عنوان مثال در حوزه عکاسی :

7 راه کمتر شناخته شده برای گرفتن عکس های پرتره

25 نکته کمتر شناخته شده  که در روشنایی فضای شما اثر دارد

یا  در حوزه دیجیتال مارکتینگ:

3 گام کمتر شناخته شده برای کسب درآمد از یک سایت جدید

چگونه این 5 راز کمتر شناخته شده ترافیک جستجوی من را 54٪ افزایش دادند

  • فرمول “یک بار برای همیشه خلاص شوید” :

کسی هست که نخواهد از شر یک مشکل آزار دهنده که روزانه با آن سروکار دارد خلاص شود؟  نوشتن عنوان با استفاده از این استراتژی در جذب کاربر به شدت تاثیر گذار است! چرا که او را به دانستن راز شما ترغیب میکند.این فرمول اکثراً در صنعت بهداشت کاربرد دارد، جایی که افراد دنبال معالجه، درمان یا کاهش یک مشکل جسمی هستند – مثلاً آکنه ، زخم های پوستی ، فشار خون بالا ، اگزما ، بوی بد دهان و غیره.

عناوینی که به کاربر قول کمک برای خلاص شدن از یک مشکل خاص را می‌دهند، او را تشویق میکنند به انجام این سه مرحله:

روی عنوان کلیک کند

پاراگراف اول را بخواند تا مشخص شود که واقعاً جواب او را دارید یا نه

مطلب شما را تا انتها بخوانند و مشارکت کنند ( کامنت بگذارند، به اشتراک بگذارند و … )

به عنوان مثال:

15 را ساده برای خلاص شدن از یکنواختی زندگی

7 راه موثر برای رهایی از استرس و فشار عصبی

فرمول تیتر “خلاص شدن از شر” معمولاً وایرال می شود

موفقیت عنوان خود را بررسی کنید

بعضی از معیارهایی که باید روی آن‌ها تمرکز کنید عبارتند از :

سوالات مشتری

در مدت زمان 2 – 3 ماه ، محتوای شما برای مشتری سوال ایجاد کرده ؟

لازم نیست زیاد باشند اما این واقعیت که شما همان تعداد محدود مشتری را هم بدست آوردید، یک سیگنال مطمئن برای کارکرد سبک عنوان شما‌ست. باید متوجه شویم که کدام محتوا بیشترین نتیجه را برای ما ایجاد میکند!

رسانه های اجتماعی

باید تعداد اشتراک گذاری و لایک های فیس بوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام و غیره را کنترل کنید. و همینطور، تعداد لینک های ورودی که از طریق عناوین و مطالب سایت به وجود آمده، لینک های داخلی بهترین راه افزایش بازدید هستند و رتبه سایت شما را در گوگل بالا می برند.

حرف اخر

با توجه به استراتژی های جدید بازاریابی که روزانه در حال ظهورند، تولید کننده محتوا باید نظم و انضباط وتمرکز بیشتری را دستور کار خود قرار دهد، اهمیت محتوای عالی را درک و با استفاده از آن ترافیک جستجو بیشتری ایجاد کند، به همین دلیل عنوان قدرتمند یک عنصر جدا نشدنی از محتوا‌ست.

 تمرکز کلی شما باید آموزش مطالب جدید و مفید به کاربر باشه، این که کاربر روی عنوان شما کلیک کند کافی نسیت، باید اطلاعات مورد نیازش را در متن محتوای شما پیدا کند!

چه چیزی در نوشتن عناوین عالی بیشتر به شما  کمک کرده ؟ راهنمایی دیگری برای نوشتن یک عنوان جذاب دارید؟ در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید …