با سلام خدمت شما کاربران گرامی . در این مطلب از سایت آی وحید میخواهیم با شما درباره راه های مقابله با نظرات اسپم در وردپرس صحبت کنیم . نظرات اسپم همیشه در وردپرس باعث اذیت صاحبان سایت ها میشود . امروز تصمیم گرفتیم تا راه هایی را درباره مقابله با اینگونه نظرات و مدیریت و جلوگیری کردن از وقوع آنها برای شما قرار دهیم تا شما بتوانید از این موارد استفاده کنید . پیشنهاد میکنم تا پایان مطلب با ما همراه باشید .

راه های مقابله با نظرات اسپم در وردپرس

در ابتدا که نیازی به توضیح درباره دلیل ایجاد این مقابله نیست و همگی میدانید که نظرات اسپم از لحاظ سود و فایده و حتی سئو هیچ کاربردی برای ما ندارد . نظراتی که صرفا با ربات ها و یا افرادی بیکار صرفا جهت قرار دادن لینک سایت خود در نظرات مطالب ایجاد شده و به نظر نمیتواند کاربردی برای ما داشته باشد . حتی در برخی مواقع باعث ضربه زدن به سایت شما خواهد شد . به دلیل اینکه همگی با اهمیت این موضوع آشنایی کافی داریم سریعتر به سراغ اصل مطلب و بیان راه های موجود میرویم .

1- فعال کردن مدیریت نظرات در مدیریت وردپرس

وردپرس و اکثر سیستم های مدیریت محتوا امکانی به خصوص برای خود دارند که اجازه میدهد نظرات قبل از اینکه به صورت همگانی نمایش یابد توسط مدیریت تایید شده و سپس در معرض نمایش عمومی قرار گیرد . این یک مزیت برای هر سیستم مدیریت محتوا میباشد . برای انجام اینکار از منو تنظیمات گزینه گفتگو را انتخاب کرده و سپس تیک گزینه “دیدگاه‌ها باید به صورت دستی تأیید شوند” را فعال کنید و در نهایت تنظیمات را ذخیره کنید . با انجام این کار هر نظر که ارسال شود باید برای نمایش به تائید شما یعنی مدیریت سایت برسد .

راه های مقابله با نظرات اسپم در وردپرس

2- فعال کردن افزونه آکیسمت

افزونه آکیسمت یک افزونه کاربردی و پیشفرض وردپرس میباشد که با فعال کردن آن مدیریت نظرات اسپم برای شما بهتر خواهد شد . این گونه نظرات قبل از اینکه وقت شما را برای تائید کردن یا نکردن بگیرند توسط افزونه به عنوان اسپم شناخته شده و به زباله دان منتقل میشوند . در صورتی که تمایل داشته باشید میتوانید نظرات را شخصا بررسی و نظراتی که فکر میکنید اسپم نیست را از زباله دان خارج کنید .

راه های مقاله با نظرات اسپم در وردپرس
راه های مقابله با نظرات اسپم در وردپرس

3- استفاده از افزونه Honeypot برای گیر انداختن نظرات اسپم

راه های مقاله با نظرات اسپم در وردپرس
راه های مقابله با نظرات اسپم در وردپرس

افزونه Honeypot نیز یکی دیگر از افزونه های مدیریت نظرات میباشد که میزان دانلود و نصب مناسبی در مخزن افزونه های ورپرس داشته است . پس از نصب افزونه از منو تنظیمات گزینه ای با نام Antispam Bee قابل مشاهده میباشد که شما میتوانید تنظیمات دلخواه خود را درباره مدیریت نظرات در آنجا اعمال کنید . فقط در پایان حتما تغییرات انجام شده را ذخیره کنید تا نتیجه دلخواه خود را مشاهده کنید .

4- افزودن Google reCAPTCHA به نظرات

کپتچای گوگل بدون شک یکی از پرطرفدارترین و معتبرترین کپتچاهای دنیا است . حتما شما حداقل یکی دو بار با آن سر و کار داشته و عملکرد آن را میدانید . برای استفاده از این امکان کافیست افزونه reCAPTCHA in WP Comments را نصب و فعال کنید . سپس کد کپتچای مربوط به سایت خود را از گوگل دریافت کنید .

5- حذف فیلد آدرس وبسایت از بخش نظرات سایت

بدون شک یکی از دلایلی که اسپمرها نظرات اسپم ارسال میکنند قرار دادن آدرس سایت خود در بخش نظرات سایت شما میباشد . مطمئنا اگر کسی بخواهد نظر سودمند و جدا از اسپم ارسال کند ، نیازی به خودنمایی و ارسال نظر با فیلد وبسایت نخواهد داشت . پس در صورتی که این فیلد را حذف کنید میتوانید کسانی که علاقه به اسپم دارند را از افرادی که نظر سودمند میدهند جدا کنید . برای اینکار کافیست کد زیر را به فایل Functions.php قالب وردپرس خود اضافه کنید :

function wpi_disable_comment_url($fields) { 
unset($fields['url']);
return $fields;
}
add_filter('comment_form_default_fields','wpi_disable_comment_url');

6- غیر فعال کردن HTML در نظرات

برخی افراد متاسفانه شیطنت هایی به خرج میدهند و نظرات را به صورت HTML قرار میدهند که همان نظیر اسپم میباشد . البته این کار اکثرا توسط روبات ها انجام میشود . برای جلوگیری از اینکار میتوانید کد زیر را به فایل Functions.php درون پوشه قالب خود اضافه کنید :

function wpi_comment_post( $incoming_comment ) {
    $incoming_comment['comment_content'] = htmlspecialchars($incoming_comment['comment_content']);
    $incoming_comment['comment_content'] = str_replace( "'", ''', $incoming_comment['comment_content'] );
    return( $incoming_comment );
    }
    function wpi_comment_display( $comment_to_display ) {
     $comment_to_display = str_replace( ''', "'", $comment_to_display );
     return $comment_to_display;
}
add_filter( 'preprocess_comment', 'wpi_comment_post', '', 1);
add_filter( 'comment_text', 'wpi_comment_display', '', 1);
add_filter( 'comment_text_rss', 'wpi_comment_display', '', 1);
add_filter( 'comment_excerpt', 'wpi_comment_display', '', 1);
remove_filter( 'comment_text', 'make_clickable', 9 );

این کد باعث میشود تغییراتی در کد اچ تی ام ال به وجود آمده و نوشته هایی که به صورت کد است را به صورت همان نوشته نمایش دهد و توسط مرورگر قابل لینک دهی و … نباشد .

7 – تنظیم حداقل و حداکثر اندازه متن نظرات

شما به راحتی و با افزونه Yoast Comment Hacks این کار را انجام دهید . این افزونه توسط Yoast طراحی شده و معتبر میباشد . این کار برای جلوگیری از اسپمرهایی که نظرات بسیار طولانی حتی تا 1000 کلمه تولید میکنند مناسب میباشد .

8- غیر فعال کردن نظرات برای نوشته های قدیمی

نوشته های قدیمی معمولا بازدید آنچنانی ندارد و البته مطالبشان نیز ارزش چندانی جهت نظر دادن ندارد . اما اسپمرها به نوشته های قدیمی و جدید رحم نمیکنند . برای اینکه از این کار جلوگیری کنید میتوانید نظرات را برای نوشته های قدیمی تر خود غیرفعال کنید . برای انجام این کار از منو تنظیمات گزینه گفتگو را انتخاب کرده و سپس تیک گزینه “بستن دیدگاه‌ها در نوشته‌های قدیمی‌تر از” را بگذارید و زمان دلخواه خود را برای آن مشخص کنید . به صورت پیشفرض عدد روز 14 برای آن تنظیم شده است که میتوانید آن را کم یا زیاد کنید .

راه های مقاله با نظرات اسپم در وردپرس
راه های مقابله با نظرات اسپم در وردپرس

9 – غیرفعال کردن کامل نظرات

در صورتی که اصلا بخش نظرات برای شما کاربردی ندارد میتوانید بخش نظرات سایت خود را غیر فعال کنید . این کار از طریق همان منو تنظیمات و گزینه گفتگو قابل انجام میباشد .

بخش نظرات سایت علی رغم تصور برخی مدیران سایت بخش مهمی میباشد . در این مطلب سعی شد بخشی از راه های مقابله با نظرات اسپم گفته شود . روش های دیگری هم وجود دارد که در صورتی که 9 روش ذکر شده در بالا برای شما سودمند نبودند در مطالب بعدی برای شما گفته خواهد شد . امیدوارم که از این مطلب استفاده کافی برده باشید . خوشحال میشویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید .