گیمیفیکیشن چیست؟

استفاده از گیمیفیکیشن در واقع استفاده از بازی و تفکرات بازی گونه برای مواردی است که ماهیت اصلی آن ها بازی نیست، این کار باعث می شود که افراد با ایجاد تعامل و انگیزه در مخاطب به اهداف خود برسند. گیمیفیکیشن که گاهی اوقات بازی سازی نیز گفته می شود یکی از زیر مجموعه های دانش طراحی برای تغییر رفتار است.

متاسفانه به دلیل این که در ایران آن چنان که باید ریشه و تاریخچه ی این مفهوم مورد بررسی قرار نگرفته است بسیاری تصور می کنند که گیمیفیکیشن زیر مجموعه ی فناوری اطلاعات است در صورتی که این تصور اشتباه است.

اگر بخواهیم که گیمیفیکیشن را از نظر روانشناسی نیز مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که گیمیفیکیشن شامل رفتار، شخصیت و انگیزش است به عبارتی یکی از مواردی که باعث موفقیت اجرای گیمیفیکیشن می شود تسلط عمیق و درک است.

کاربرد گیمیفیکیشن

حال که با مفهوم گیمیفیکیشن آشنا شدید شاید برای تان این سوال ایجاد شود که کاربرد گیمیفیکیشن چیست و دقیقا در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر کسب و کارهایی که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند از فروشگاه ها، آموزشگاه ها، پزشکی تا برندهای بزرگ از گیمیفیکیشن برای درگیر کردن مخاطب با برند خود استفاده می کنند در واقع گیمیفیکیشن انگیزه های طبیعی مخاطب مانند بازی و تفریح را فعال می کند و باعث می شود مخاطب درگیر محصول و یا خدمت مورد نظر شود.

گیمیفیکیشن در طراحی سایت

اگر می خواهید برندتان فراگیر شود و در ذهن مخاطب ماندگار شود می توانید از گیمیفیکیشن استفاده کنید این کار باعث می شود که برند برای مخاطب جذاب شود. بازی باعث می شود که ویژگی های محصول یا خدمت مورد نظر در ذهن کاربر ماندگار شود و با استفاده از ضمیر ناخودآگاه مخاطب، فرد بتواند اعتمادی برای محصول یا خدمت مورد نظر در ذهن مخاطب ایجاد کند و در نهایت باعث می شود که مخاطب حس خوبی که از برندتان را دریافت کرده است را با دیگران به اشتراک بگذارند.

کاربرد گیمیفیکیشن در طراحی سایت

یکی از مواردی که گیمیفیکیشن در آن مورد استفاده قرار می گیرد در طراحی سایت است، به دلیل این که گیمیفیکیشن باعث شده است که حوصله برترین و خسته کننده ترین چیزها نیز به چیزهای جذاب و لذت بخش تبدیل شوند بسیاری از سایت ها تصمیم گرفته اند که برای جذب مخاطب بیشتر در طراحی سایت خود از گیمیفیکیشن استفاده کنند.

برای درک بهتر این مسئله تصمیم داریم  که شما را در ادامه با چند نمونه از سایت هایی که از گیمیفیکیشن در طراحی سایت خود استفاده کرده اند آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

Trump Donald

حتی اگر از فضای سیاسی و اوضاع درهم برهم آمریکا آگاهی نداشته باشید این پروژه ی ساده و در عین حال جذاب و بامزه می تواند نظر شما را جلب کند و شما نیز می توانید با ذخیره ی تصاویر آن ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

Mira

این سایت در واقع برای تبلیغ و نمایش فریم ورک hydra است که برای این کار روشی سرگرم کننده ارائه داده است، این نرم افزار باعث می شود که کاربر بتواند مدیتیشن فوق العاده ای را تجربه کند و با کمک اجزایی که در پیرامون صفحه به طور آشفته پراکنده شده اند بتواند صدا ایجاد کند.

Defi Ingenieurs

سایت بعدی که در طراحی سایت خود از گیمفیکیشن استفاده کرده است Defi Ingenieurs، پشت این ماجراجویی عجیب شرکت راه آهن ملی فرانسه است و به همین دلیل طرح اصلی و مرکزی این بازی راه آهن و سفر با قطار است. با وجود این که این بازی محیطی ساده دارد به کمی زمان نیاز دارید تا بتوانید از عهده ی این بازی برآیید.

Eyezen Challenge

بازی که در این سایت وجود دارد برای تان چالش هایی ایجاد می کند که باید به خوبی از عهده ی آن ها برآیید و برای این که ماموریت خود را در این بازی تکمیل کنید باید از چشمان خود استفاده کنید. نکته ی دیگری که در مورد این سایت وجود دارد این است که اسم این سایت می تواند به راحتی ایده ی بازی آن ها را نشان دهد، همچنین توسعه دهندگان این بازی با استفاده از روش های پیشگام توانسته اند تجربه ای همه جانبه برای مخاطب خود ایجاد کنند.

Game of scroll

یکی از صنایعی که همیشه از ترندهای طراحی سایت استقبال کرده است، صنعت خودرو سازی بوده است و بازی های آنلاین نیز از این مسئله مستثنی نیستند، سایتی که در این قسمت می خواهیم آن را معرفی کنیم باعث شده است که کمپین تبلیغاتی سیتروئن جذابیت خاصی پیدا کند. در این بازی برای این که برنده شوید باید با سرعت هر چه تمام تر اسکرول کنید.

Colony TV

سایت colony TV برای یک درام علمی تخیلی آمریکایی طراحی شده است. این سایت به گونه ای طراحی شده است که وقتی کاربر وارد سایت می شود به یک ادراک واقعی هدایت می شود و کاربر می تواند در این سایت از امکاناتی همچون انجام ماموریت، تماشای داستان ها، جست و جو در نقشه و … بهره مند شود.

Futurama: game of drone

این سایت واضح، جذاب و روشن طراحی شده است، اما جالب است بدانید این صفحه برای تبلیغ طراحی شده است و مانند سایر سایت هایی که معرفی کردیم بازی در آن قرار ندارد و آن چه باعث شده ما این سایت را در لیست سایت هایی که از گیمیفیکیشن استفاده می کنند قرار دهیم این است که طراحی این سایت با توجه به گیمیفیکیشن است. آن چه در این سایت باعث ایجاد تاثیر عمیق بر مخاطب شده استفاده از ویدئو، محیط کمیک شکل سایت و استفاده از gifهای دینامیک است. در این سایت قسمت هایی از فیلم ها، انیمیشن های پویا قرار داده شده که توانسته با ایجاد محیطی شبیه کارتون حسی زیبا را در مخاطب به وجود آورد.

Collapse

بازی که در این سایت قرار دارد از داده های واقعی استفاده می کند به همین دلیل فرد می تواند با توجه به شهر خود تجربه ی استفاده از این بازی را شبیه سازی کند. داستان این بازی که شبیه سازی حرفه ای است بر اساس داستان های موجود است.

The Avenging LIama

نهمین سایتی که می خواهیم در لیست سایت هایی که از گیمیفیکیشن استفاده می کنند آن را معرفی کنیم سایت The Avenging LIama  است، طراحی این سایت الهام گرفته از گیمیفیکیشن است و طراحی این سایت به صورت یک بازی 5 مرحله ای است که در واقع تف کردن یا ارسال توهین با استفاده از ارسال ایمیل ناشناس است.

همچنین در این بازی می توانید از چهره های دلخواه خود استفاده کنید.

TravelZoo

سایت بعدی که قصد معرفی آن را داریم سایت travelZoo است. این سایت با یک تست جالب و کوتاه پر شده است که میزان دانش کاربر را با پرسیدن سوالات ادبی از نقشه ی بریتانیا می سنجد و کاربر برای پاسخگویی به سوالات تنها 30 ثانیه وقت دارد.

FarCry Primal

این بازی، بازی بسیار مشهور است که تاکنون توانسته جوایز بسیاری را از آن خود کند، این وب سایت تیلیغاتی را FarCry طراحی کرده و روند آن به گونه ای است که باعث می شود کاربر به خوبی در جو بازی قرار گیرد.

این سایت همچنین امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد که از جمله ی این امکانات می توان به مواردی همچون دانلود بسته ی طرفداری، امکان تماشای تریلرها، قسمت های جذاب را کاوش کنید و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

SyFy: The Magicians

یکی دیگر از سایت هایی که در طراحی سایت خود از گیمیفیکیشن استفاده کرده است سایت SyFy: The Magicians است، این سایت این قابلیت را دارد که تجربه ی داستان سرایی با جزئیات تعاملی را در اختیار کاربر قرار دهد، برای مثال شما می توانید درس خود را آغاز کنید در دانشگاه ثبت نام کنید و سپس در آزمون های آن شرکت کنید. سری جدید این بازی با نام جادوگران شروع به کار کرده است.

Celebrity Betmatch

همان طور که از اسم این سایت مشخص است این سایت در مورد سلبریتی هاست، البته این سایت در مورد سلبریتی های آفریقایی است، با استفاده از این سایت کاربر می تواند از تجربه ای کاملا ویدئویی لذت کافی را ببرد.

ویدئوهایی که در این سایت به نمایش گذاشته می شوند فیلم هایی است که بیشتر بازیگران مشهور آفریقایی در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

Maratropa

سایت دیگری که در طراحی خود از گیمیفیکیشن استفاده کرده است و می خواهیم به بررسی آن بپردازیم سایت Maratropa است این سایت در واقع مجسم کننده ی یک حساب توییتری است که دارای تمامی ارتباطات است، همچنین این سایت توانسته از توییت ها چشم اندازی بی نهایت و پویا ایجاد کند.

https://maratropa.com

نکته ی دیگری که در مورد این سایت وجود دارد این است که در این سایت از تکنیک های پیچیده و بسیار پیشرفته استفاده شده است که توانسته یک مفهوم تعاملی و پیشرفته را به خوبی نشان دهد.

Hunt or Be Hunted

این وب سایت توانسته فضای قدرتمندی را برای کاربران خود ایجاد کند تا کاربر بتوانند با جزئیات بسیار دقیق و مناظر شگفت انگیزی که در انیمیشن کوتاه و جذاب این وب سایت وجود دارد، نهایت لذت را از این سایت ببرد.

Cash Contagio

شانزدهمین وب سایتی که از گیمیفیکیشن استفاده کرده است و  قصد معرفی آن را داریم وب سایت Cash Contagio است، فرضیه ای که ایده ی اصلی این وب سایت است انتقال ویروس از طریق اسکناس به انسان است و جالب است بدانید که این وب سایت و بازی آن بر اساس داستان های تام کلنسی ساخته شده است.

Get Vive Ready

اسم این سایت تا حدودی نشان دهنده ی هدف آن است، این سایت یک بازی آنلاین کوچک است که برای بررسی هدست Vive VR طراحی شده است، بازی این سایت به گونه ای است که کاربر برای موفقیت در آن باید با موانع زیادی بجنگد.

Occupied

سایت دیگری که می خواهیم در لیست سایت هایی که از گیمیفیکیشن در طراحی سایت خود استفاده کرده اند به آن اشاره کنیم، سایت Occupied است، بازی کوچکی که در این سایت وجود دارد به کاربر این امکان را می دهد که مسیری برای خود انتخاب کند که این مسیر کاربر می تواند از اشغالگران حمایت کند و یا این که با دشمنان مبارزه کند.

The Most Decisive Game

آخرین سایتی که می خواهیم در لیست سایت هایی که در طراحی سایت خود از گیمیفیکیشن استفاده کرده اند به آن اشاره کنیم سایت The Most Decisive Game است.

بازی که در این سایت وجود دارد یک بازی پیکسلی است و به دلیل این که کاربر تنها یک روز فرصت دارد که وظایف خود در بازی را انجام دهد کمی دشوار است. کاربر برای انجام این بازی می تواند از گوشی تلفن همراه خود یا تبلت استفاده کند تا از ماجراهای این دنیای پیکسلی لذت ببرد.

فرایند گیمیفیکیشن

اما گیمیفیکیشن چگونه است و دقیقا فرایند گیمیفیکیشن چگونه انجام می شود؟

  • در مرحله ی اول گیمیفیکیشن، برای کاربران خود در ازای انجام وظایف معینی که انجام می دهند پاداشی در نظر بگیرید، این پاداش می تواند شامل هدایا، مراحل، تخفیفات، امتیازات و … باشد.
  • در مرحله ی بعدی برای این که روند پیشرفت کاربر را نشان دهید از نوار پیشرفت استفاده کنید، این کار باعث می شود که کاربر در روند گیمیفیکیشن باقی بماند.
  • درون بازی های وبی خود از واحد پول مجازی استفاده کنید تا سیستم تبادل بین کاربران خود را بهبود بخشید
  • در نهایت برای این که کاربران بیشتر به بازی تشویق شوند آن ها را به ایجاد رقابت ترغیب کنید، آن چه که در این مرحله باعث می شود که حس رقابت در آن ها افزایش یابد و بیشتر از محصول مورد نظر استفاده کنند نمایش مراحل، امتیازات و نشانه های کاربر است.

حتما پس از مطالعه ی این مطلب متوجه شدید که گیمیفیکیشن تا چه اندازه توانسته در کمپین های تبلیغاتی و سایر کسب و کارها موفق ظاهر شود، جالب است بدانید که  این کمپین های تبلیغاتی توانسته اند با استفاده از گیمیفیکشن در طراحی سایت خود، بدون این که خود را به موقعیت و یا مناسبت خاصی محدود کنند توجه کاربران را به سمت خود جلب کنند و  با جلب توجه کاربران توانسته اند حمایت آن ها را نیز به سمت خود معطوف کنند.