ابزارهای مختلفی برای سنجش سئو و آنالیز سایت وجود دارد و می توانید با استفاده از آن ها عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید. یکی از بهترین ابزارهایی که به راحتی با آن می توانید به بررسی انواع لینک های داخلی و خارجی خود بپردازید اسکریمینگ فراگ ( Screaming Frog ) می باشد. این ابزار خزنده با استخراج داده های شما از طریق وارد کردن لینک ( URL ) صفحه اصلی و یا صفحات دیگر، اطلاعات مرتبط با سئو را به شما خواهد داد. در ادامه با ما همراه باشید تا دیگر کاربردهای این برنامه را بررسی کرده و هر کدام را توضیح دهیم.

فهرست عناوین:

  • نرم‌ افزار Screaming Frog چیست؟
  • ویژگی های برنامه اسکریمینگ فراگ
  • بررسی بخش های مختلف نرم افزار Screaming Frog
  • آموزش کار با اسکریمینگ فراگ

نرم‌ افزار Screaming Frog چیست؟

این ابزار همانند ربات های خزنده عمل می کند تا اطلاعات دقیقی را به مخاطب ارائه دهد. با وارد کردن URL صفحه اصلی تمامی المان های آنالیز شده به صورت یکپارچه در اختیار شما قرار می گیرد. ابزار رایگان اسکریمینگ فراگ کمک می کند تا سئو تکنیکال را بر روی تمامی صفحات خود بررسی و مدیریت نمایید. به طور مثال می توانید از تعداد لینک های داخلی خود با خبر شده و با استفاده از آن ها با برنامه هدفمند لینک های دیگر را بر روی سایت قرار دهید. در واقع این قورباغه جیغ جیغو ابزاری برای بهینه سازی وب سایت است.

ویژگی های برنامه اسکریمینگ فراگ

این نرم افزار به صورت رایگان در دسترس می باشد اما باید برای استفاده از آن نرم افزار را به صورت کرک شده تهیه نمایید. شما می توانید با مراجعه به سایت Download.ir این برنامه را دانلود کرده و به راحتی آن را نصب نمایید. این نسخه به صورت کرک شده برای ویندوز نسخه 64 بیتی ارائه شده است.

  • پیدا کردن ارورهای مختلف در وب سایت ( خطاهای سرور )
  • نشان دادن نقشه ی کلی سایت
  • بررسی صفحه مورد نظر به جای بررسی کل صفحات ( در اینجا می توانید ارورها و یا خطاهای صفحه مورد نظر خود را بررسی کنید. )
  • نشان دادن توضیحات متا، کلمات کلیدی، عنوان های مختلف و …
  • نمایش لینک های داخلی و خارجی
  • اتصال به به گوگل آنالیتیکس و دیگر سایت های آمارگیر از طریق API
  • نمایش لینک های شکسته
  • امکان آنالیز و بررسی سئو سایت های مختلف
  • نمایش لینک های فالو و نوفالو
  • بررسی لینک های تکراری موجود در سایت

توجه داشته باشید که استفاده از این ابزار برای بررسی 500 صفحه به صورت رایگان می باشد و با تمام شدن اعتبار صفحات خود باید نسخه پرو آن را خریداری کنید. با نصب دوباره این برنامه می توانید از پرداخت آن صرف نظر کرده و یک بار دیگر از این نرم افزار استفاده کنید. پس می توانید بارها و بارها آن را نصب کرده و بدون پرداخت مبلغی از کار کردن با آن لذت ببرید.

بررسی بخش های مختلف نرم افزار Screaming Frog

آنالیز و بررسی تمامی URL ها

از بهترین و مهم ترین قابلیت هایی که Screaming Frog دارد قابلیت منحصر به فرد ساختار URL ها است که با این قابلیت تمامی فیلترهایی که شناخته شده نشده اند و مورد بررسی قرار نگرفته اند مانند حروف بزرگ، تکراری، Underscores ( به معنای زیر خط می باشد مانند کلماتی که زیر آن ها خط می کشیم ) ، یونی کد ASCII ( اَسکی نوعی کدبندی استاندارد شده ) و در آخر URL های فعال می باشد. همه ی موارد ذکر شده می توانند مشکلاتی را برای ایندکس ایجاد کنند اما با بررسی آن ها از طریق این نرم افزار می توانید به بهبود سایت خود کمک کنید.

آنالیز توضیحات متا

توضیحات متا در واقع همان جمله هایی هستند که در نتایج جستجوی گوگل در پایین عنوان سرچ شده هر سایت نمایش می گیرند. مقدار استاندارد برای این توضیحات 160 کارکتر می باشد که با وارد کردن صحیح آن می توانید در صفحات اول گوگل آن را مشاهده نمایید. پس توجه داشته باشید که با وارد کردن اصولی توضیحات متا می توانید بهترین بازخورد را داشته باشید. در نسخه جدیدی که از اسکریمینگ فراگ ارائه شده است می توانید آن ها را مشاهده کرده و در صورت دلخواه در صفحه SERP Snippet آن ها را تغییر دهید. توجه داشته باشید که این مورد فقط برای شما قابل مشاهده است و برای بهبود آن باید به سایت خود مراجعه کرده و توضیحات متا آن را تغییر دهید.

بخش اول Internal Link

این بخش شامل اجزای مهم و مختلفی می شود که می توانید با کلیک بر روی آن تمامی داده های خود را مورد بررسی قرار دهید. در واقع با وارد کردن آدرس سایت اطلاعات کلی درباره لینک ها را بر روی آن مشاهده خواهید کرد. این لینک ها به صورت داخلی می باشد اما برای بررسی لینک های خارجی با کلیک بر روی گزینه External link می توانید آن ها را مورد تحلیل قرار دهید.

Response Codes ( ارائه خطاهای مختلف )

با وارد کردن آدرس سایت می توانید کدهای وضعیت HTTP که شامل ارورهای مختلف 404، 500، 503، 301، 200 و … می باشند را مشاهده کنید. حتی در این بخش نیز می توانید ریدایرکت های 404، ریدایرکت دائمی 302 و خطای 500 را مشاهده کرده و در صورت نیاز آن ها را اصلاح کنید. در این بخش میتوانید تمامی تغییر مسیرها را در سایت مشاهده و بررسی کنید که آیا از نسخه صحیح استفاده کرده اید یا خیر. همانطور که میدانید کد 301 یعنی تغییر مسیر به صورت دائمی انجام شده اما در رابطه با کد 302 این مورد صدق نمیکند. پس از آن حتما خطاهای 404 را بررسی کنید و در صورت وجود چنین صفحاتی حتما کد 301 را روی آن ها اعمال نمایید. در این قسمت حتی میتوانید صفحاتی که دارای لینک های داخلی شکسته و خراب هستند را ببینید و اقدام به برطرف کردن آن ها کنید. کد 500 مربوط به خطاهای سمت سرور می باشد که در ارتباط با بروزرسانی نرم افزارها و سخت افزار سایت می باشد. کد 200 هم به معنای صحیح بودن URL و عملکرد مناسب داده ها از سمت سرور می باشد.

بخش Image

در این تب تمامی تصاویری که دارای تگ Alt و یا دارای حجم و یا سایز استاندارد نیستند نمایش داده می شود که میتوانید از آن ها یک خروجی اکسل گرفته و خطاهای موردنظر را برطرف کنید. از آن جایی که تصاویر نقش زیادی در سرعت سایت دارند پس باید آن ها را در بهینه ترین حالت ممکن بارگذاری کرد. شما در اسکریمینگ فراگ می توانید تمامی عکس هایی را که با حجم های مختلف بارگذاری کرده اید مشاهده کنید و در صورت بالا بودن حجم آن ها هر یک را با ابزارهای متفاوت مورد بررسی قرار دهید. در اینجا این برنامه امکاناتی مانند ورژن قبلی سایت GTmetrix را به شما می دهد که با آن می توانید عکس هایی را که با حجم بالا در سایت خود آپلود کرده اید را تغییر دهید.

بخش Canonical ( نمایش اطلاعات دایرکتیو )

این نرم افزار مانند خزنده های گوگل عمل می کند بنابراین می توانید در این بخش متاتگ ها، لینک های Canonical و … را پیدا کنید. در ادامه فیلترهای خاصی را برای این اطلاعات به کار می گیریم تا خزش ربات ها در تمامی صفحات را مشاهده کنیم. به طور مثال می توانید تمامی آدرس هایی را که دارای تگ Canonical هستند را برسی کرده و خروجی گرفته و به صورت دقیق مشکلات را برطرف نمایید.

بخش Sitemap

اطلاعاتی از نقشه سایت به شما ارائه می شود که می توانید آن ها را به صورت تصویری مشاهده نمایید. در نوار کناری این بخش میتوانید از گزینه های Spelling & Grammar ، API، Response time ، Overview ، Site Structure خطاهای هر بخش را به طور دقیق تر مشاهده نمایید.

بررسی معماری صفحات مختلف

با وارد کردن آدرس سایت های مختلف می توانید ساختارهای URL و نمودار های عملکرد ساز و کار سایت را مشاهده نمایید.

تحلیل و بررسی سرعت سایت

بخش Page Speed نرم افزار Screaming Frog که دقیقا مانند پیج اسپید اینسایت گوگل عمل میکند می تواند سرعت صفحات سایت شما را مورد سنجش قرار دهد.

شناسایی کدهای جاوا اسکریپت

با این نرم افزار به راحتی تمامی کدهای JS خود را می توانید شناسایی کنید، این برنامه همانند ربات های خزنده می تواند کدها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

در ادامه آموزش نحوه کار با دیگر بخش ها و تب هایی که در این نرم افزار وجود دارد را به طور کامل شرح می دهیم. در واقع شما میتوانید با وارد کردن آدرس مورد نظر خود و انتخاب کردن گزینه Start صفحه مورد نظر خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. حتی می توانید SubDomain هایی مانند صفحات بلاگ و یا شاپ را کرال کرده و با انتخاب گزینه Crawl All Subdomains آن ها را مورد بازبینی قرار دهید.

آموزش کار با اسکریمینگ فراگ

در وهله اول با دانلود این برنامه به صورت کرک شده از سایت معتبر می توانید آن را راه اندازی کرده و گزارشات مختلف از داده ها، لینک ها و… را مشاهده نمایید.

وارد کردن آدرس صفحه

با وارد کردن URL خود در قسمت مورد نظر می توانید با زدن بر روی دکمه Start فعالیت خود را شروع کرده اما در ادامه باید در انتظار Crawl شدن آدرس باشید تا داده های موجود را دریافت نمایید. بعد از وارد کردن آن می توانید تمامی اطلاعاتی نظیر لینک های داخلی، خارجی، توضیحات متا، سرعت سایت و… را مشاهده نمایید. اطلاعات مهم دیگر از قبیل ایندکس شدن نیز در این نرم افزار می تواند کمک بزرگی به شما بکند. در صورت نمایش هر یک از خطاها نیز می توانید به سایت خود مراجعه کرده و آن ها را مورد بازبینی و بررسی قرار دهید.

مشخص کردن Mode

با مشخص کردن مود نیز می توانید به صورت دلخواه منوی خود را به نمایش بگذارید و هر آن طور که میخواهید لینک ها و آدرس های مورد نظر را مشاهده کنید.

منوی configuration

در منوی Configuration با تنظیم Exclude پیکربندی برنامه خود را به حالت پیش فرض گوگل قرار دهید اینگونه برنامه همانند خزنده های گوگل برای شما عمل خواهد کرد. یکی از متداول ترین روش هایی که بسیاری از مخاطبان به آن تکیه می کنند استفاده از گزینه Exclude است. در ادامه باید گفت اگر از کدهایی مانند JS استفاده می کنید با مراجعه به این قسمت  Configuration > Spider > Rendering می توانید نوع خزیدن آن ها را مشاهده نمایید.

جزئیات Response Codes

این قسمت شامل بخش های مختلفی می باشد اما با مراجعه و کلیک کردن بر روی آن می توانید ارور مورد نظر خود را همانطور که در سطرهای بالا ذکر کردیم مورد بررسی قرار دهید.

شناسایی خطاها و مشکلات

کافی است به قسمت Overview مراجعه کرده و در هر زبانه مشکلات موجود را مورد بازبینی قرار دهید. این ابزار امکان برطرف کردن خودکار مشکلات سایت شما را ندارد به همین دلیل باید به صورت دستی هر یک از داده ها را مورد بررسی قرار داده و بعد از آن در سایت مشکلات را برطرف کنید.

دریافت داده ها به صورت فایل Excel

با وارد هر آدرسی می توان تمامی اطلاعات موردنظر اعم از لینک های داخلی، لینک های خارجی و … را با این فرمت دانلود کرده و مورد بررسی قرار داد.

ذخیره سازی اطلاعات

بهتر است تمامی داده های خود را با توجه به داشتن لایسنس درون برنامه ای ذخیره کنید. ذخیره کردن اطلاعات به دو روش زیر صورت می پذیرد.

1- از طریق مراجعه به قسمت File و انتخاب گزینه Open (Ctrl+O)

2- از طریق مراجعه به قسمت File و انتخاب گزینه Save (Ctrl+O)

جمع بندی

در این مقاله به بررسی نرم افزار Screaming Frog پرداختیم تا بتوانید تمامی داده های سایت خود را مورد بازبینی قرار دهید. در واقع اسکریمینگ فراگ یک برنامه برای به کارگیری سئو تکنیکال می باشد و همانند ربات های موتورهای جستجوی گوگل عمل می کند. همچنین باید گفت ربات های این برنامه همانند گوگل می تواند فرآیند کرال کردن ( Crawl ) را برای شما به نمایش بگذارد تا بتوانید فرمت سایت خود را به صورت درست بهینه سازی و معماری کنید. با این برنامه حتی می توانید عملکرد سایت های رقیب خود را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و به خوبی از آن استفاده نمایید.