ما در زمینه تولید محتوا و سئو، همیشه دنبال بهترین و تاثیرگذارترین روش ها هستیم.
وقتی محتوایی آماده می‌کنیم یا برای بهینه سازی سایت اقدام می کنیم مدام به این فکر هستیم که بهترن روش کدام است؟ روش X بیشتر جواب می دهد یا روش Y ؟
تعداد کلمات کمتر برای مقاله بهتر است یا تعداد بیشتر ؟
لینک داخلی کمتر یا بیشتر ؟
یکی دیگر از سوالات چالش برانگیزی که هر کس بنا بر تجربه ی خود نسخه متفاوتی برای جواب آن پیچیده مربوط به فارسی یا انگلیسی بودن آدرس صفحه است! بعضی گفته اند استفاده از آدرس فارسی باعث بهبود سئو سایت می‌شود و عده ای بر این باور هستند که گوگل آدرس انگلیسی را بهتر درک می‌کند، اما واقعا جواب درست کدام است ؟

در این مقاله قصد داریم به بهترین جواب برای این سوال برسیم …

فهرست

  • دیدگاه گوگل در رابطه با فارسی یا انگلیسی بودن آدرس صفحات
  • چگونه آدرس صفحات را بهینه بنویسیم
  • آدرس صفحات را معنادار و مرتبط با محتوابنویسید
  • آدرس صفحات فارسی و انگلیسی چه تفاوتی دارند
  • 7 نکته مهم در مورد آدرس صفحات

دیدگاه گوگل در رابطه با فارسی یا انگلیسی بودن آدرس صفحات

مثل همیشه باید اشاره کنیم مهمترین مسئله این است که محتوای ما برای کاربر ایجاد شده باشد، اگر ما بتوانیم کاربر را راضی کنیم و تجربه کاربری خوبی ایجاد کنیم، گوگل هم از ما راضی خواهد بود، و اگر محتوای ما کیفیت مورد نظر و راضی کننده کاربر را نداشته باشد، این رضایت را از سمت گوگل نیز نخواهیم داشت.

از طرفی کارشناسان و متخصصین گوگل هم در این مورد گفته اند، برای سایت هایی که محتوایی به زبان های دیگر دارند استفاده از زبان غیرانگلیسی مشکلی ندارد و ربات های گوگل قادر هستند محتوای آن ها را آنالیز کرده و در اختیار کاربر قرار دهند.

بنا بر این بهتر آن است، به‌جای این‌که در مورد زبان مناسب صفحات فکر کنیم، در نظر داشته باشیم که چگونه آدرس را برای کاربر بهینه کنیم.

اما این بهینه بودن چی معنایی دارد ؟

چگونه آدرس صفحات را بهینه بنویسیم

به عنوان مثال آدرس صفحات باید طوری باشد که کاربر برای لینک دادن به آن ها با مشکلی مواجه نشود.استفاده از ویرگول، کاما، اسپیس و یا هر کاراکتری که خوانایی آدرس را کم کند مشکل ساز است.

گوگل روز به روز با هوش تر می شود! و می بینیم که امروز به خوبی میتواند بین کلمات فارسی و انگلیسی ارتباط برقرار کند، مثلا اگر شما محتوایی تحت عنوان “طراحی سایت” داشته باشید و برای آدرس آن نوشته باشید ” web design ” گوگل متوجه ارتباط معنایی بین URL شما و محتوا می‌شود.

گوگل همچنین در یک سری مقالات مربوطه به این که چه آدرسی برای صفحه مناسب تر است، اشاره هایی در مورد این موضوع داشته

  • از اسم های عمومی استفاده نکنید ( page1.html )
  • سعی نکنید مدام کلمه کلیدی را در آدرس تکرار کنید. ( ivahid.com/blog/pageurl/page-url )
  • از پوشه های دنباله دار زیاد استفاده نکنید. ( ivahid.com/example1/example2/example3/example4/example5/example6 )
  •  کلمات بی ربط به محتوا را در ادرس صفحه به کار نبرید.

در نتیجه:

آدرس صفحه باید معنا دار ، مرتبط با محتوا و کوتا باشد

آدرس صفحه باید معنادار و مرتبط با محتوا باشد

حتما تجربه این را داشته اید که موضوعی را سرچ کنید و در نتایج، صفحاتی ببینید با آدرس همان موضوع مورد نظر، ولی وقتی آن ها را باز کردید با محتوایی تو خالی و دریایی از تبلیغات مواجه شدید.  امروزه شاهد چنین ماجرایی نخواهیم بود.

گوگل دیگر یک ربات خشک نیست، به شدت هوشمند شده و توانایی درک ارتباط آدرس و متن محتوا و میزان این ارتباط را دارد.

بنابراین از نظر معنایی اگر بتوان از روی آدرس صفحه شما فهمید که در آن چه محتوایی قرار دارد، قطعا نکته مثبتی برای محتوا و سایت شما خواهد بود.

آدرس صفحه باید کوتاه باشد

حتما تا به حال تجربه کردید که آدرس صفحه ای را کپی و در شبکه اجتماعی یا تلگرام و واتس آپ Paste کنید و با طوماری از کاراکتر ها و اعداد و ارقام رو به رو شوید.

مطمئنا چنین چیزی به اصطلاح تو ذوق کاربر می‌زنه !! و روی تجربه کاربری سایت شما تاثیر منفی می‌گذارد.

همانطور که می‌دانید مهم ترین مسئله برای ما رضایت کاربر است، حتی در مورد مسئله ای مثل آدرس صفحه!

آدرس صفحات فارسی و انگلیسی چه تفاوتی دارند

آدرس های فارسی و انگلیسی را با توجه به نکات گفته شده مقایسه می‌کنیم :

از نظر کوتاه بودن آدرس صفحه

آدرس های انگلیسی نسبت به آدرس فارسی خیلی کوتاه تر هستند، برای اطمینان از صحت این موضوع کافی است یک آدرس فارسی و یک آدرس انگلیسی را کپی کنید و در یکی از صفحات اجتماعی خود انتشار دهید.

البته شاید بگویید که آدرس‌های فارسی در لیست نتایج جستجو به همان شکل نشان داده می‌شوند و مشکلی ندارند، اما این ظاهر قضیه است نه ساختار فنی آن، و با  بررسی سورس صفحات سایت، متوجه می شوید که با همان کلمات بی معنی نوشته شده‌اند.

 از طرفی اگر عنوان شما بلند باشد، موقع ساخته شدن لینک بخش‌های آخر حذف می‌شود چرا که وردپرس برای ارائه سایت بهتر از نظر سئو کاراکترهای قابل استفاده در آدرس را محدود کرده است، به همین خاطر ممکن است بخشی از عنوان که شامل کلمه کلیدی است در آدرس وجود نداشته باشد.

از نظر تاثیر بر تجربه کاربری

همانطور که قبلا اشاره کردیم، وقتی کاربر URL انگلیسی را به اشتراک می گذارد دیگر UTF8 به هم نمی‌ریزد ولی در URL های فارسی لینک به هم می ریزد و به شکل طوماری از اعداد و ارقام و کاراکترهای عجیب در می آید، که این موضوع تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار می دهد.

وقتی آدرس مقالات شما انگلیسی باشد کاربر پسندتر خواهد بود، کاربر به راحتی با یک نگاه موضوع محتوا را حدس میزند در حالی که این موضوع در ارتباط با آدرس فارسی صادق نیست.

در بعضی موارد هم کاربر از کلیک روی لینک های فارسی در شبکه های اجتماعی خود داری می کند،چرا که به هم ریختگی و نمایش کاراکترهای طولانی و نامشخص، ترس از هک شدن و یا مخرب و ویروسی بودن لینک ها را القا میکند.

همچنین خیلی از طراحان سایت و وبمسترها، مستقیم آدرس سایت‌های مورد نظر را تایپ می‌کنند و وارد صفحه‌ای خاص از یک وب سایت میشوند، در حالی که به خاطر طولانی و پیچیده بودن آدرس های فارسی کسی آن ها را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ نمی‌کند.

تجربه نشان داده، لینک های انگلیسی سریع‌تر و راحت‌تر ایندکس می شوند و این باعث افزایش سرعت سایت می شود؛ می‌دانیم که سرعت سایت هم یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی تجربه کاربری است.

از نظر سهولت در آنالیز آدرس صفحه

برای بهینه سازی و ارتقا رتبه سایت ابزار متفاوتی وجود دارد و ما برای رسیدن به رتبه های برتر گوگل به آن ها نیاز داریم. سرچ کنسول یکی از آن ها است.

وقتی آدرس صفحات ما فارسی باشد، تشخیص این که هر آدرس برای کدام مقاله یا صفحه است مشکل خواهد بود،در حالی که چنین مشکلی را با آدرس انگلیسی نخواهیم داشت و ارتباط آدرس و محتوا به راحتی با چشم قابل تشخیص خواهد بود.

7 نکته مهم در مورد آدرس صفحات

1-کلمات کلیدی را در ابتدای آدرس قرار دهید، موتورهای جستجوی گوگل به کلمات انتهای آدرس های طولانی اهمیت نمی دهند، پس اگر بنا به دلیلی آدرس شما طولانی شد،حداقل سعی کنید کلمه کلیدی ابتدای آن باشد.

2- از حروف بزرگ در آدرس استفاده نکنید سعی کنید آدرسی یک دست از حروف کوچک داشته باشید (در صورتی که آدرس شما انگلیسی است).

3- اکیدا از کلمات تکراری در آدرس استفاده نکنید.

4- لزومی ندارد حتما کلماتی که در آدرس به کار می‌روند در عنوان تکرار شوند، می‌توانید در آدرس از کلمات کلیدی هم معنا استفاده کنید.

5-از کاراکترهای نامناسب استفاده نکنید، کاراکترهایی مثل : ?، & و %

6- مکرر کلمات کلیدی را به کار نبرید، اعتدال را رعایت کنید! اگر در آدرس سایت از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید، این کلمات باید واقعا گویای محتوای سایت شما باشند تا کاربر با مشاهده آدرس سایت متوجه محتوای صفحه شود که این نکته روی تجربه کاربری تاثیر مثبت دارد.

7- وقتی کلمات کلیدی را در آدرس صفحه به کار می برید از کلمات کم ارزش مثل “از” –”یا” – “برای” و از این قبیل استفاده نکنید، چرا که آدرس کوتاه و قابل درک می‌شود.

حرف آخر

با توجه به نکاتی که گفته شد، به خصوص چند پاراگراف آخر، احتمالا به این نتیجه رسیده‌اید که آدرس انگلیسی برای صفحه شما مناسب تراست! ولی همانطور که بارها به آن اشاره کردیم، چیزی که در طول این مقاله قصد داشتیم بگوییم هم این است که تجربه کاربری و رضایت کاربر مهم ترین مسئله است. آدرس صفحه باید کوتاه ،معنادار و مرتبط با موضوع محتوا باشد و این فارغ از فارسی یا انگلیسی بودن آدرس صفحه است. در واقع استراژی یک کسب و کاری می‌تواند در تعیین زبان آدرس آن تاثیرگذار باشد.

شما آدرس صفحات خود را فارسی می‌نویسید یا انگلیسی؟ ورودی شما از صفحاتی که آدرس فارسی برای آن ها در نظر گرفته اید بیشتر است یا صفحاتی که آدرس انگلیسی دارند؟ نظر و تجربه ی شما برای ما ارزشمند است، با ما به اشتراک بگذارید….