با سلام خدمت شما دوستان . امروز میخواهیم تبدیل سایت وردپرسی به HTTPS را به شما آموزش دهیم . هر چند آموزش های مختلفی قبلا در همین سایت آی وحید ارائه شده است . اما به دلیل تنوع و انعطاف پذیری بالای وردپرس برای هر مسئله چندین راه حل برای شما وجود خواهد داشت . به همین دلیل ما سعی کردیم امروز یکی از روش هایی که سایت شما را از حالت معمولی به نسخه https تبدیل میکند را به شما عزیزان آموزش دهیم .

چرا سایت را به بستر امن HTTPS تبدیل کنیم

اول به سراغ این سئوال میرویم که چرا باید سایت خود را به بستر امن HTTPS تبدیل کنیم . در حالت https داده ها رمز نگاری شده است و امنیت اطلاعات تا حدود بالایی در صورت نداشتن حفره های امنیتی مربوط به سایت ( بعنوان مثال ضعف امنیتی قالب و یا افزونه ها و خود سیستم سایت ) تضمین شده است . همان گونه که در هنگام پرداخت های اینترنتی مربوط به بستر شاپرک عبارت HTTPS و قفلی در کنار آدرس سایت مشاهده میکنید به شما اعلام میکند ارتباط شما با سایت مورد نظرتان ایمن میباشد . گوگل کروم در آخرین آپدیت های خود به گونه ای عمل کرده که اگر سایتتان دارای https و به اصطلاح ssl نباشد عبارت Not Secure در کنار سایت مشاهده میشود . اما اگر سایت دارای https باشد تنها به نشان دادن قفل اکتفا میکند . این بدین معنی میباشد که شرکت گوگل و مرورگر کروم حداقل نوع سایت را برای ارتباط با کاربران خود بر پایه ایمن و دارای HTTPS تنظیم کرده است .

تبدیل سایت وردپرسی به HTTPS

تصویر بالا مربوط به یک سایت بدون SSL و https میباشد . اما تصویر زیر مربوط به سایت آی وحید در مرورگر کروم است.

تبدیل سایت وردپرسی به HTTPS

همانگونه که مشاهده میکنید تفاوت هایی میان سایت های با آدرس http و https وجود دارد . مرورگر فایرفاکس نیز احتمالا در آپدیت های بعدی خود از این کار گوگل کروم تبعیت خواهد کرد و مبنای خود را بر روی سایت های https دار قرار داده و سایر سایت ها را به صورت ناامن نمایش خواهد داد .

انتقال سایت به بستر امن HTTPS

برای اینکه بتوانید سایت خود را تبدیل به https کنید باید ابتدا SSL را بر روی هاست خود فعال کنید . برای فعال کردن این گزینه میتوانید با ارائه دهنده خدمات هاستینگ خود مشورت کنید . پس از آن باید از طریق منوی تنظیمات ، وارد گزینه عمومی شده و آدرس های خود را به https تغییر دهید .

تبدیل سایت وردپرسی به HTTPS
تبدیل سایت وردپرسی به HTTPS

پس از این کار باید درون فایل htaccess موجود در ریشه سایت خود کد زیر را اضافه کنید :

 RewriteEngine On RewriteCond %{HTTPS} off RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

با این کد تمام آدرس هایی که با http وارد سایتتان میشوند به نسخه https به صورت 301  ریدایرکت خواهند شد .

برای اینکه دسترسی به مدیریت تنها بر پایه https انجام شود شما میتوانید کد زیر را درون فایل wp-config.php هاست خود در ریشه سایت قرار دهید :

define('FORCE_SSL_ADMIN', true);

پس از اینکه اینکار را انجام دادید ممکن است به جای علامت قفل ، در کنار آدرس سایت خود علامت تعجب مشاهده کنید که نمونه آن در زیر برای شما آورده شده است .

این بدین معنی است که ممکن است یک سری لینک ها و فایل ها در سایت شما به جای https دارای لینک http باشند . به فرض شما در فهرست خود لینک صفحه اصلی سایت خود را با http داده اید . این کار کمی برای شما مشکل ساز میشود . اگر لینک ها درون فایل قالب شما باشد باید آن ها را به صورت دستی پیدا کرده و تغییر دهید . اما اگر لینک ها به صورت ذخیره شده در وردپرس و دیتابیس سایتان باشد میتوانید افزونه Better Search Replace را در پیشخوان افزونه سایت خود جستجو کرده و آن را نصب و فعال کنید .

تبدیل سایت وردپرسی به HTTPS
تبدیل سایت وردپرسی به HTTPS
تبدیل سایت وردپرسی به HTTPS
تبدیل سایت وردپرسی به HTTPS

پس از نصب افزونه از منو ابزارها گزینه ای به نام افزونه اضافه خواهد شد . با کلیک بر روی آن ، شما میتوانید درون دیتابیس خود تمامی لینک های با آدرس http را به آدرس دارای https تغییر دهید . بدون اینکه نگرانی بابت خراب شدن سایت و دیتابیس خود داشته باشید .

توجه کنید که تمامی جدول ها را انتخاب کرده باشید . همچنین گزینه آخر به نام Run as Dry Run بدین منظور است که تغییری درون دیتابیس داده نشود و تنها شما میتوانید بررسی کنید که این عملیات چقدر زمان میبرد و چه مقدار لینک با http مساوی با لینک وارد شده در سایتتان وجود دارد . به نوعی میتوان آن را گزینه ای با حالت آزمایشی نامید . هر زمان که مطمئن شدید میخواهید لینک های خود را تغییر دهید تیک این گزینه را برداشته و بر روی دکمه Run Search/Relace کلیک کنید . با این کار قاعدتا نباید سایت شما علامت تعجبی در کنار آدرس به خود ببیند و علامت تعجب به قفل تبدیل خواهد شد .

حال تنها یک قدم مانده است . آن هم این است که وارد حساب گوگل آنالایتیک خود شده و از قسمت تنظیمات نوع سایت خود را به حالت https تغییر دهید .

با این کار ، شما به صورت کامل سایت خود را به HTTPS تبدیل کرده اید . همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد راه های مختلفی برای تبدیل سایت به حالت https وجود دارد . اگر شما نمیخواهید دردسر زیادی به خود دهید و سایتتان را با یک افزونه به https تبدیل کنید ، کافی است مطلب قدیمی تر سایت آی وحید درباره تبدیل سایت وردپرس به https را مطالعه کنید .

امیدوارم که از این آموزش استفاده کافی برده باشید . خوشحال میشویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید .