در سال های ابتدایی ظهور اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی، شاهد موفقیت صفحات زیادی بودیم که بسیاری از آن ها برحسب اتفاق و شانس توانستند تا حد زیادی در این فضا دیده شده و به موفقیت برسند. اما امروزه همه چیز متفاوت است، Instagram بسیار هوشمندانه تر از سال های قبل مشغول فعالیت است و طبق الگوریتم هایی که در هر آپدیت تغییر می کنند، روند موفقیت نیز دشوارتر می شود. شما برای اینکه بتوانید در این شبکه دیده شوید و به جایگاه دلخواه خود برسید باید در مسیر درست و به صورت اصولی قدم بگذارید. انجام چند اشتباه می تواند شما را به کل از مسیر اصلی دور کرده و با وجود فعالیت و هزینه بسیار، ممکن است به نتیجه دلخواهتان نرسید. در ادامه این مقاله چند نمونه از اشتباهات رایج مدیریت پیج اینستاگرام را نام برده و درباره آن ها توضیح خواهیم داد تا شما به عنوان یک کاربر از آن ها دوری کنید. شما می توانید برای مدیریت پیج اینستاگرام خودبه طور کاملا اصولی از متخصصان تیم آی وحید کمک بگیرید.

آن چه در این مطلب می آموزیم:

  • استفاده زیاد از هشتگ ها
  • داشتن نگاه کوتاه مدت به فعالیت پیج
  • بی توجهی به مخاطب
  • خرید فالوور و لایک
  • انتشار پست به صورت نامنظم
  • بی توجهی به نتایج آنالیز صفحه
  • گذاشتن استوری های سریالی به جای تکی در ابتدای کار
  • استفاده از فیلم ها یا متن های بیش از حد طولانی
  • محدود کردن راه های ارتباطی
  • نداشتن CTA خوب
  • عدم توجه به کیفیت محتوا
  • انتشار محتوای نامربوط به فعالیت صفحه

1. استفاده زیاد از هشتگ ها

استفاده از هشتگ ها باید طبق اصول خاصی انجام شود تا بتوانید نتیجه دلخواهتان را بگیرید. هشتگ ها برای نمایش راحت تر پست های مورد علاقه کاربر مورد استفاده قرار می گیرند و این غلط است که صرفا به خاطر افزایش بازدید و لایک پست هایتان از آن ها استفاده کنید. اینستاگرام برای هر پست اجازه استفاده از 30 عدد هشتگ را می دهد که این مقدار واقعا زیاد است و بهتر است برای هر پست بین 5 تا 9 هشتگ استفاده کنید. شما باید از هشتگ های مرتبط با موضوع پستتان استفاده کرده و از هشتگ زدن بی قاعده دوری کنید. برای استفاده اصولی از این قابلیت باید 80 درصد از هشتگ های عمومی استفاده کنید و با کمک گرفتن از 20 درصد هشتگ های اختصاصی، به خصوصی سازی پست هایتان کمک کنید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اصول هشتگ گذاری، 20 تا 30 عدد هشتگ مرتبط با حوزه فعالیت خود را دنبال کنید.

می توانید برای بهینه سازی استفاده هشتگ به دو مطلب زیر مراجعه کنید :

2. داشتن نگاه کوتاه مدت به فعالیت پیج

اگر انسان صبور و باحوصله ای نیستید، بهتر است که اصلا فعالیت در اینستاگرام را شروع نکنید؛ چرا که نتیجه فعالیت و سرمایه گذاری خود را در طول زمان خواهید دید و هیچ چیز در این شبکه به صورت آنی و در مدت زمان کوتاه اتفاق نخواهد افتاد. برای رسیدن به موفقیت، رشد عالی و تعداد فالوور بالا، یک مسیر طولانی پیش پای شما قرار داد که باید در آن کاملا ثابت قدم باشید. بسیاری از صاحبان پیج های پابلیک و تجاری نگاهی کوتاه مدت به پیج خود دارند و گمان می کنند که در مدت زمان کوتاه می توانند به میزان زیادی دیده شوند و فالوور کسب کنند. اما باید به چنین افرادی بگوییم که این باور کاملا غلط است. قرار نیست فعالیت و تمام پست و استوری هایی که منتشر می کنید باب میل مخاطب باشد و از آن نتیجه بگیرید. پس اصلا به فعالیت پیج خودتان نگاه کوتاه مدت نداشته باشید.

3. بی توجهی به مخاطب

یکی دیگر از اشتباهات رایج مدیریت پیج اینستاگرام عدم توجه به مخاطب در زمان تولید محتوا است. فعالیت مستمر تنها عاملی نیست که می تواند شما را به موفقیت در این فضا برساند. برای این که بتوانید به تعداد فالور بالا برسید و رشد اساسی داشته باشید، باید به نیازهای مخاطبان خود توجه کنید. در این راستا باید بخش insight را بررسی کنید و از وضعیت مخاطبان خود آگاه شوید. در این قسمت می توانید متوجه شوید که چند درصد مخاطب خانم و چند درصد مخاطب آقا دارید، رنج سنی مخاطبان و نیاز محتوایی آن ها به چه صورت است، مخاطب به چه علتی صفحه شما را دنبال می کند و چگونه می توانید نیاز آن ها را پاسخ دهید. یکی از اقداماتی که در این راستا باید انجام دهید، پاسخ دهی به کامنت ها و دایرکت های فالوورها است. قطعا فالوورها اگر بدانند که برایتان ارزش دارند و به سؤالاتشان پاسخ می دهید، با علاقه بیشتری صفحه شما را دنبال خواهند کرد.

4. خرید فالوور و لایک

از دیگر اشتباهات رایج مدیریت صفحه در اینستاگرام می توان به خرید فالوور و لایک فیک اشاره کرد. با خرید فالوور فیک در ازای مبلغی پول در عرض چند ساعت صاحب یک اکانت با چندین هزار فالوور خواهید شد، اما به قیمت از دست دادن اعتبارتان! فالوور فیک هیچ علاقه ای به محتوای پیج شما نداشته و هیچ سودی برای حساب تجاریتان به دنبال نخواهد داشت. همچنین تعداد لایک فیک نیز به درد نخواهد خورد. یکی از راه های موفقیت در این پلتفرم ورود به اکسپلور است که برای آن پیج باید معتبر باشد و تعامل بالایی با فالوورها داشته باشد. زمانی که شما اقدام به خرید فالوور و لایک فیک می کنید، Instagram به اندازه ای هوشمند است که بفهمد هیچ گونه همخوانی بین تعداد لایک ها، فالوورها و میزان تعامل شما با مخاطبانتان وجود ندارد؛ از این رو اعتبارتان در این شبکه کمتر شده و مسیر رسیدن به اکسپلور سخت تر خواهد شد.

5. انتشار پست به صورت نامنظم

این را همیشه در خاطر داشته باشید که این شبکه قرار نیست به تعداد پست ها امتیاز دهد، بلکه این برنامه به روند فعالیت و پست گذاری در یک بازه زمانی مشخص و منظم اهمیت می دهد. حتی اگر شما در هفته یک پست هم منتشر می کنید، باید این کار را به صورت پیوسته و منظم و در یک زمان مشخص انجام دهید.. اگر در یک روز چندین پست منتشر کنید و برای 10 روز هیچ فعالیتی نداشته باشید، نمی توانید در این برنامه به موفقیت برسید. انتشار پست به صورت نامنظم و در زمان اشتباه یکی از اشتباهات رایج مدیریت پیج اینستاگرام است که اغلب کسب و کارها و پیج های پابلیک انجام می دهند. کارشناسان ما در شرکت آی وحید می توانند با تدوین یک تقویم محتوایی خوب و ارزشمند، نظم را برای شما به ارمغان آورده و در رسیدن به موفقیت در Instagram به شما کمک کنند.

6. بی توجهی به نتایج آنالیز صفحه

توجه به آنالیز صفحه یکی از روش هایی است که شما را به موفقیت می رساند و نادیده گرفتن آن، یکی از اشتباهات فعالان این پلتفرم است. باید به صورت مستمر لایک و کامنت های پست های صفحه تان را آنالیز کنید و ببینید کدام یک از آن ها توانسته اند لایک بیشتری بگیرند و از این طریق به علایق مخاطب خودتان پی ببرید. با آنالیز صفحه می توانید بفهمید که پست های ویدئویی نتیجه بهتری داشته اند یا تصاویر، مطرح کردن چه موضوعاتی در کپشن باعث شده تا تعداد کامنت بیشتری دریافت کنید؟ با توجه به نتیجه آنالیز صفحه خود می توانید در مسیر درست تری قدم برداشته و به صورت هدفمندتر تولید محتوا کنید.

7. گذاشتن استوری های سریالی به جای تکی در ابتدای کار

ابتدای شروع فعالیت در اینستاگرام زمان بسیار حساسی است و برای دیده شدن باید اصول خاصی را در پیش بگیرید. یکی از اشتباهاتی که برخی کاربران در این برهه انجام می دهند این است که استوری های تکی منتشر می کنند؛ درصورتی که روش درست این است که استوری های خود به صورت سریالی به اشتراک بگذارند. انتشار استوری تکی در روز باعث می شود که مخاطب صفحه شما را یک یا دو بار در روز ببیند و به همین خاطر زمانی نخواهید داشت که در ذهن او ماندگار شوید. بهتر است در ابتدای فعالیت خود استوری های سریالی منتشر کنید و در پایان هرکدام مخاطب را دعوت و متقاعد کنید که استوری های بعدی را نیز تماشا کند. استفاده از استوری های سریالی به صمیمیت با مخاطب کمک کرده و روند اعتمادسازی بین شما را کلید خواهد زد. البته یکی از اشتباهات رایج مدیریت صفحه در اینستاگرام این است که تعداد زیادی استوری منتشر کنید، به حدی که مخاطب کلافه شود. بنابراین باید حد اعتدال را رعایت کنید.

8. استفاده از فیلم ها یا متن های بیش از حد طولانی

محتوایی که تولید می کنید باید برای مخاطب جذاب باشد. خیلی کم پیش می آید که یک فیلم و یا یک کپشن طولانی آن قدر جذابیت داشته باشد که مخاطب را تا انتها میخکوب کند. در این راستا پیشنهاد می کنیم که از انتشار فیلم های طولانی بپرهیزید و به جای آن ها از فیلم های کوتاه تر استفاده کنید که سیر اتفاقات در زمان کمتری رخ دهد. در این صورت احتمال اینکه مخاطب فیلم را تا انتها مشاهده کرده و آن را بپسندد خیلی بیشتر خواهد شد. همچنین این موضوع درباره متن ها و کپشن های پست ها نیز صدق می کند و اگر متن کوتاه تری منتشر کنید که به صورت پیوسته در آن درباره موضوع صحبت شده باشد، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

9. محدود کردن راه های ارتباطی

همان طور که اشاره کردیم میزان تعامل و ارتباط با مخاطب برای کسب اعتبار در Instagram بسیار اهمیت دارد. اگر راه های ارتباطی با مخاطبانتان نظیر کامنت های پست ها و یا ریپلای استوری ها را محدود و یا مسدود کنید دیگر نمی توانید آن طور که باید با آن ها ارتباط برقرار کنید. شما باید این اجازه را به مخاطب خود بدهید که از طریق راه های ارتباطی مختلف سؤال های خودش را بپرسد و یا نظراتش را نسبت به شما بیان کند و از طرف دیگر باید به این سؤال ها و یا نظرات به خوبی پاسخ دهید تا تعامل بین شما و مخاطبتان ایجاد شود. محدود کردن راه های ارتباطی یکی از اشتباهات رایج مدیریت صفحه در اینستاگرام است که بسیاری از پیج های کاری بدون اینکه بدانند دچار آن می شوند.

10. نداشتن CTA خوب

اصطلاح CTA یا Call To Action را ممکن است زیاد در بازاریابی شنیده باشید. این اصطلاح در واقع به معنای دعوت از مخاطب برای انجام یک کار است. این دعوت می تواند در قالب یک هشتگ، تصویر، ویدئو و … انجام شود. اگر یک اکانت تجاری در اینستاگرام دارید باید بتوانید با استفاده از یک CTA خوب، مخاطب را به سمت خودتان جلب کرده و او را ترغیب به استفاده از خدمات پیج کنید. اشتباه بسیاری از پیج های تجاری این است که نمی توانند مخاطبان خود را دعوت به خرید از برند خود بکنند یا به عبارت دیگر CTA خوبی نداشته و صرفا به تولید محتوا و انتشار عکس و فیلم از محصولات خود اکتفا می کنند.

11. عدم توجه به کیفیت محتوا

همان طور که اشاره کردیم، فعالیت و تولید محتوا در Instagram لازم بوده و برای موفقیت، باید این کار را به صورت منظم و پیوسته انجام دهید. نکته قابل توجه هنگام تولید محتوا این است که به هیچ عنوان نباید کیفیت را فدای کمیت کنید. چنانچه هرروز یک پست منتشر کنید اما محتوای شما از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، قطعا مورد پسند مخاطبان نیز نخواهد بود و به اکسپلور این شبکه وارد نخواهد شد. کیفیت محتوا به کمیت آن ارجحیت دارد و باید همه تلاش خود را به کار بگیرید تا بتوانید محتوای باکیفیت و مخاطب پسند تولید کنید. ما در گروه آی وحید به شما کمک می کنیم تا بتوانید محتوای خوب و کاربرپسند تولید کرده و به این ترتیب میزان بازدید پست ها و استوری های خود را در اینستا افزایش دهید.

12. انتشار محتوای نامربوط به فعالیت صفحه

برای اینکه در فضای اینستاگرام موفق شوید باید در یک مسیر واحد قدم بردارید و فعالیت خود را به یک حوزه محدود کنید. تولید محتوا و انتشار پست های مختلف با موضوعات گوناگون که ارتباطی با یکدیگر ندارند راه درستی برای فعالیت در این برنامه نیست. برای دیده شدن در این شبکه اجتماعی نباید به انتشار محتوای نامربوط به حوزه فعالیتتان بپردازید، بلکه باید کاملا هدفمند و در یک راستا تولید محتوا کنید. پریدن از شاخه ای به شاخه دیگر هیچ گاه مسیر موفقیت نخواهد بود.

سخن پایانی

امروزه فعالیت در دنیای Instagram بسیار گسترده شده و هر کسی به دنبال درآمدزایی از این شبکه اجتماعی است. فعالیت در این شبکه اجتماعی قوانین و قواعد خاص خود را داشته و شما صرفا با تولید محتوای بی قاعده و تبلیغات نمی توانید موفق شوید. اشتباهات زیادی وجود دارند که ممکن است به عنوان مدیر یک پیج دچار آن ها شده و از مسیر اصلی موفقیت دور شوید. در این مطلب ما به بررسی 12 نمونه از اشتباهات رایج مدیریت پیج اینستاگرام پرداختیم تا با علم و آگاهی کامل، بتوانید از آن ها دوری کنید و در زمان فعالیت خود دچار مشکل نشوید. جبران کردن اشتباهات گفته شده و فعالیت در جهت عکس آن ها کمک بزرگی به موفقیت شما خواهد کرد.