امروزه یکی از پرکاربردترین و گسترده ترین برنامه هایی که توسط تمامی اقشار جامعه استفاده می شود اینستاگرام است. این پلتفرم علاوه بر سرگرمی، ارتباطات اجتماعی و… به یکی از ابزارهای درآمدزایی برای افراد نیز تبدیل شده است. اگر در حال حاضر مشغول به مدیریت پیج اینستاگرام شخصی خود یا شرکت خاصی هستید، باید بدانیدکه روش ها، ابزارها و قوانینی برای بهتر دیده شدن، تعامل بیشتر، افزایش ارتباطات و بالا بردن مشارکت وجود دارد. یکی از این روش ها که به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد تحلیل و بررسی هشتگ های اینستاگرام هستند. اما بهتر است قبل از پرداختن به موضوع اصلی که معرفی ابزارهای آنالیز هشتگ اینستاگرام است، نگاهی به مطالب اولیه داشته باشیم.

هشتگ برای اولین بار

اولین بار Hashtag در زبان برنامه نویسی c، توسط برایان کرنیگان و دنیس ریچی در سال 1998 استفاده شد. البته استفاده از این نماد در سوشال مدیا در سال 2007 مربوط به فرد دیگری به نام کریس مسینا از کامندان اسبق شرکت گوگل بود. که اولین بار در توییتر برای لغت barcamp# از آن استفاده کرد، سپس توییتر درسال 2009 تمامی آن ها را به لینک تبدیل کرد.
هشتگ ها در واقع کلمات یا عباراتی هستند که در کنار کاراکتر # استفاده می شوند و ترکیب هر کلمه با این نماد یک هشتگ را می سازد، که همه این ها با توجه به موضوع محتوا انتخاب خواهند شد و این امر سبب ایجاد اتحاد بین کاربران می شود و موضوعات ترند شده در جامعه را پوشش می دهد.

همانطور که می دانید آپدیت جدید اینستاگرام به ما این امکان را می دهد که حتی یک هشتگ را دنبال کنیم و پست های مربوط به آن برای ما آپلود شود، پس همین مورد به تنهایی اهمیت این موضوع را مشخص خواهد کرد. انواع مختلفی که توسط کاربردشان نامگذاری شده اند هم وجود دارد که به نظر می رسد با توجه به نامی که برای آن ها انتخاب شده است نیازی به توضیحات بیشتری نداشته باشند مانند:

  • هشتگ های ترند
  • هشتگ های برند
  • هشتگ های مرتبط با متن
  • هشتگ های دعوت به یک اقدام

البته لازم به ذکر است که هشتگ ها همانطور که به شما در پیشرفت پیج و افزایش ترافیک پست ها کمک می کنند به همان اندازه هم سبب زیان به آن خواهند شد پس بهتر است آگاهی، دانش لازم و آپدیت را در مورد استفاده ازآن ها بدست آورید. مثلا بهتر است تعداد هشتگ ها بین 5 تا 10 مورد باشد که هر چه کوتاه تر باشند مناسب تر هستند. البته که هر چه به محتوا نزدیک تر باشند نیز کاربردی تر هستند.

نحوه آنالیز هشتگ اینستاگرام

استفاده درست از دنیای هشتگ ها به سادگی امکان پذیر است و با مختصرترین امکانات خواهید توانست از این مورد استفاده بهینه در راستای افزایش تعاملات خود داشته باشید. در واقع Hashtag ، اینستاگرام را متوجه می کند که پست شما در کدام گروه محتوایی قرار دهد. البته خودInstagram با استفاده از گزینه Insights به ما کمک خواهد کرد، اما آیا این گزینه برای شما کافیست؟

پاسخ ما به شما خیر است. از آن جایی که مهم ترین اقدام در استفاده از هشتگ ها تحلیل و آنالیز دقیق و جز به جز آن هاست و گزینه insights به ما کمک می کند تا صفحه خود را فقط به طور کلی تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین در مورد آنالیز هشتگ ها هم مفید است و میتوانیم ورودی ها را از طریق هشتگ های پست ها ببینیم. ولی اگر بخواهیم بازدید دریافت شده از هر # را به صورت مجزا مشاهده کنیم این گزینه کمک چندانی به ما نخواهد کرد و ابزارهای مناسب تری موجود است مانند 10 ابزار کاربردی آنالیز هشتگ اینستاگرام که در ادامه ما شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.برخی ازاین ابزار ها رایگان و برخی شامل هزینه خواهند بود.

  • Command
  • Sprout Social
  • Hashtagify
  • instavast
  • Sistrix
  • iconosquare
  • Keyhole
  • All hashtag
  • ingramer
  • Simply Measured

ابزار آنالیز اینستاگرام Command

Command یک ابزار موثر و کارآمد برای آنالیز و بررسی دقیق پیج شماست. اطلاعات و آمار مفیدی را در مورد رشد و موقعیتی که اکنون در آن قرار دارید، در دسترس شما قرار می¬دهد. باید بدانید که آنالیز یک صفحه اینستاگرام پس از تولید محتوای قوی مهم ترین اقدام است. بهتر است نقاط ضعف و قوت پیج خود را بدانید و برای هر کدام از آن¬ها برنامه ریزی کنید. برای این منظور در قسمت آنالیز پست وارد قسمت Post Stats می شویم و در بخش Hashtags آنالیز آن را مشاهده می کنیم. به این صورت که هر هشتگ براساس میزان جذب فالوور رتبه بندی می شود. همچنین میزان تعاملات و تاثیر هر# هم بدست خواهد آمد. البته این آپ اطلاعات دیگری مانند میزان تعامل هر محتوا، تعداد کامنت ها ولایک ها را به ما نشان می دهد. این ابزار فقط مخصوص ios می باشد و برای اندروید کاربرد ندارد، رایگان نیست و مستلزم پرداخت هزینه¬ی ماهیانه به مبلغ 99/9 دلار می باشد.

ابزار آنالیز اینستاگرام Sprout Social

یک ابزار دقیق برای تحلیل Hashtags می باشد گرچه این اپلیکیشن برای آنالیز کلی پیج شما مناسب نمی باشد و بیشتر جنبه مدیریتی دارد، ولی در مورد آنالیز هشتگ اینستاگرام بسیار قوی عمل کرده است. می توان گفت در حال حاضر یکی از دقیق ترین ابزارهاست.

Sprout Social آمار دقیقی از تعداد بازدید از هر # را در پست ها نشان می دهد و همچنین دو نوع داده به صورت نمودار در اختیار شما قرار میدهد:

Most engaged Hashtags.1 (بیشترین نرخ تعامل هشتگ ها):

یک لیست کامل از هشتگ هایی که بیشترین تعامل را برای پیج شما بوجود آورده اند نشان می دهد.

2.Most used Hashtags (بیشترین هشتگ استفاده شده):

در این قسمت هشتگ هایی که بیشتر استفاده کرده اید به همراه تعداد استفاده از آن ها نشان داده می شود.

با استفاده از همین دو گزینه می توانید هشتگ های جدید را امتحان کنید و از استفاده درست یا نادرست آن ها آگاه شوید. به این صورت که اگر یک گزینه در بالای هر دو لیست آمده باشد، در واقع شما از هشتگ درستی استفاده کرده اید، به این دلیل که بیشترین نرخ تعامل را داشته است. این ابزار دارای قابلیت های جذاب دیگری هم می باشد، که البته در این قسمت فقط به مبحث هشتگ ها پرداختیم. این اپلیکیشن هم برای سیستم عامل اندروید و هم ios استفاده می شود، رایگان نیست و هزینه استفاده ماهیانه 99/59 دلار می باشد.

ابزار آنالیز اینستاگرام Hashtagify

یکی از ابزار های آنالیزهشتگ اینستاگرام Hashtagify می باشد، که یک اپلیکیشن اختصاصی است. هدف اصلی از تولید این ابزار تحلیل و بررسی هشتگ ها و بهبود کیفیت هشتگ گذاری و یافتن صحیح ترین استراتژی می باشد. علاوه بر اینستاگرام در توییتر هم کاربرد دارد.

این ابزار اطلاعاتی از قبیل بررسی پیج های رقبا و دیگر اینفلوئنسرها، بررسی روند کاری آن ها، در دسترس قرار دادن هشتگ ها به صورت real time، همچنین قابلیت جذاب نمایش نمودار های تحلیل عمیق، بررسی هشتگ ها، آنالیز دیگر پیج ها و امکان دانلود فایل نمودار ها را فراهم می کند. خوشبختانه استفاده از این اپ رایگان است.

ابزار آنالیز اینستاگرام instavast

این اپلیکیشن یکی از بهترین ها در میان ابزار های آنالیز هشتگ اینستاگرام می باشد که البته جز این، کاربرد های دیگری نیز دارد.

این ابزار هشتگ های بن شده، مسدود شده، ممنوع شده (دارای دو بخش همیشه ممنوع شده و در انتظار ممنوع شدن)، دارای الفاظ رکیک، خارج از عرف و توهین آمیز را نمایش می دهد.

Instavast هشتگ هایی برای عکس ها و url و همچنین کلید واژه مورد نظر ما تولید خواهد کرد و کمک به سزایی در استراتژی شما برای صفحه مورد نظرتان خواهد داشت.

ابزار آنالیز اینستاگرام Sistrix

در این ابزار با استفاده از وارد کردن کلید واژه و یک enter ساده می توانیم به هشتگ های مناسبی دست پیدا کنیم. این اپ به طور مستمر و روزانه در حال به روز رسانی می باشد، تا ترند ترین و به روز ترین ها را در دسترس شما قرار دهد. حدود 15 میلیارد هشتگ را پشتیبانی می کند، که 8 میلیارد آن ها به طور زنده آپدیت می شوند. البته یک محدودیت در این ابزار وجود دارد به این صورت که هر کاربر، روزانه امکان استفاده بیش از 25 کلید واژه را ندارد. با وجود این که 6 قسمت از این برنامه غیر رایگان می باشد اما خوشبختانه قسمت هشتگ ها کاملا رایگان است.

ابزار آنالیز اینستاگرام iconosquare

یک اپلیکیشن حرفه ای…

همین یک جمله برای معرفی کامل این ابزار کافیست. iconosquare یکی از مقبول ترین ها از میان ابزار های آنالیز هشتگ اینستاگرام می باشد. آنالیز تمام و کمال هشتگ های پیج شما و بازدید از میزان رشد آن ها توسط این اپ انجام خواهد شد. البته آنالیز هشتگ ها در بسته های تجاری این اپ موجود می باشد، که برای استفاده از آن باید حتما بسته elite و یا بسته های بعد از آن را خریداری کرد.

امروزه از مهم ترین فعالیت هایی که همگی با آن سرو کار دارند و به نحوی در هر حیطه ای نیاز است، استفاده از علم بازاریابی و مارکتینگ است. پس اگر پیج اینستاگرام شما در زمینه ی فعالیت های بازاریابی و تبلیغات است و یا این که با این پیج ها نیز بسیار سرو کار دارید، ما این اپ را به شما پیشنهاد می کنیم. چرا که کمک قابل توجهی به شما خواهد کرد و میزان تعاملات ایجاد شده توسط هر هشتگ را صورت مجزا به شما نشان خواهد داد، تا بتوانید مواردی را که لازم است بیشتر روی آن ها تمرکز کنید را بیابید.

این ابزار یک هشتگ را بعد از وارد کردن آن طی چند روز بررسی خواهد کرد و اینگونه نخواهد بود که با وارد کردن هشتگ بتوانید سریعا آنالیز از قبل موجود آن را دریافت کنید.

گزینه ی مثبت این اپ قابلیت استفاده از آن بر روی موبایل شماست که کار را برایتان راحت تر خواهد کرد. در این ابزار بر روی Hashtags و سپس Add Hashtags کلیک کنید. سپس کلید واژه مورد نظر را وارد نمایید و منتظر بمانید این هشتگ طی چند روز آتی تحلیل و آنالیز شود.

یک سری نمودار هم به شما نشان داده خواهد شد که اطلاعات مفید را به راحتی به شما منتقل میکند. یکی از این مسائل جالب نشان دادن موقعیت جغرافیایی کاربرانی است که با پیج شما در تعامل هستند و به وضوح مشخص است که از این قابلیت به خوبی می توان در مبحث هشتگ ها استفاده کرد.

iconosquare یک لیست از هشتگ های اضافه شده توسط شما از طریق منوی analytics ارائه می دهد. که در مقابل هر هشتگ میانگین نرخ تعامل کاربران بر اساس بیش ترین نرخ رتبه بندی شده موجود می باشد. که البته می توان فیلتر نرخ تعامل را تغییر داد مانند نرخ تعامل به صورت جدول و نمودار، بر اساس نوع پست (مانند ویدئو،عکس یا هردو)، انتخاب بازه زمانی برای مشاهده نرخ تعامل و …

نکته ی جالب دیگر دانلود تمامی این اطلاعات به صورت یک فایل اکسل است.

این ابزارحرفه ای، غیر رایگان می باشد، هزینه آن از ماهیانه 29 دلار آغاز می شود و با توجه به حیطه ی استفاده ی شما افزایش خواهد یافت.

ابزار آنالیز اینستاگرام Keyhole

یکی از کاربردی ترین و کار آمد ترین ابزار های مورد استفاده برای مدیران بازاریابی اینترنتی کسب و کارها، آژانس های تبلیغاتی، روزنامه نگاران فعال و.. می باشد.

یکی از قوی ترین ها از 10 ابزار کاربردی آنالیز هشتگ اینستاگرام می باشد که در زمینه ی استخراج مفید ترین هشتگ ها در Instagram و یوتیوب بسیار موفق عمل کرده است.

برای شروع تحلیل و آنالیز خود و دسترسی به آمار ها و نمودار ها ابتدا باید وارد بخش account tracking option شوید، سپس در قسمت choose optimization باید اکانت مورد نظر را انتخاب کنید.

این ابزار اطلاعات مفیدی مانند بهترین زمان انتشار پست، مناسب ترین hashtagبرای استفاده در پست مورد نظر و همچنین 5 هشتگ برتر که بیش ترین تعامل را برای شما ایجاد کرده اند را هم در اختیار شما قرار خواهد داد.

همچنین با کمک آن می توانید تا بهترین استراتژی ها را برای تولید محتوای صفحه خود برنامه ریزی کنید. گزینه Hashtag &keyword tracking شما را وارد قسمت آنالیز هشتگ ها خواهد کرد، بعد از تایپ هشتگ مورد نظر داده های لازم به شما نشان داده خواهد شد. البته که برای آنالیز آن ها یک سری فاکتور وجود دارد که نتایج بر این اساس به شما عرضه خواهد شد مانند:

Reach (نمایش تعداد بازدید صورت گرفته در هر هشتگ)

impressions (نمایش تعداد مشاهده هر هشتگ)

نمایش تعداد کاربران دنبال کننده هر hashtag و نمایش تعداد پست هر هشتگ، که میزان رشد هم بر همین اساس نشان داده خواهد شد.

بعد از همه ی توضیحاتی که راجب اطلاعاتی که این اپ در اختیار ما قرار می دهد دادیم، باید این گزینه را هم به کاربرد های این ابزار اضافه کنیم که به راحتی می توان top post های هر هشتگ را مشاهده کرد. در واقع همان پست هایی که نسبت به بقیه برتر هستند و همچین یک لیست از صفحاتی که بیشترین استفاده از یک هشتگ خاص را دارند و بیشترین تعامل را دریافت کرده اند.

یک نکته که بهتر است راجب keyhole بدانیم این است که گرچه هشتگ گذاری در قسمت کامنت ها با قسمت کپشن تفاوت خاصی ندارد، ولی این اپلیکیشن فقط هشتگ های قسمت caption را بررسی و تحلیل می کند و اقدامی راجب hashtag در کامنت انجام نخواهد داد. این اپلیکیشن رایگان نمی باشد و هزینه آن بستگی به استفاده شما از 132 دلار آغاز می شود.

ابزار آنالیز اینستاگرام All hashtag

این وب سایت یک هشتگ ساز بسیار ساده و جذاب است که می تواند نیاز های شما را در این زمینه آنالیز هشتگ اینستاگرام در حد پیشرفته ای برطرف کند. از سال 2015 که این اپ تولید شده به طور مداوم در حال پیشرفت و به روز رسانی می باشد.

قسمت hashtag generator این اپ بهترین و به روز ترین هشتگ ها را تولید می کند و 30 عدد از مناسب ترین ها را در اختیار شما قرار می دهد، فقط کافیست کلید واژه تایپ شود، تا هشتگ ها با سه حالت live ,top و random به شما عرضه شود. با انتخاب گزینه top بهترین هشتگ ها و با انتخاب گزینه live هشتگ های استفاده شده توسط دیگر کاربران به شما ارائه خواهد شد و با فیلتر random اپلیکیشن شروع به تولید هشتگ های تصادفی می کند.

قسمت Hashtag Analytics هشتگ های مورد نظر وارد شده توسط شما را در راستای هدف های بازاریابیتان و نحوه مدیریت شما بررسی خواهد کرد.

قسمت Hashtag Creator که در ساخت هشتگ های جدید به شما کمک می کند و در این قسمت میتوانید هشتگ های شخصی خود را ایجاد کنید.

قسمت Top Hashtag ترند ترین، داغ ترین و مورد استقبال ترین ها را برای شما نمایان خواهد کرد.

بعد از به دست آمدن همه این اطلاعات می توانید تمامی آن ها را کپی و استفاده کنید.

ابزار آنالیز اینستاگرام ingramer

این اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی توانسته است یکی از جالب ترین اپ ها از بین ابزار های آنالیز هشتگ اینستاگرام باشد. درingramer جستجوی هشتگ ها با سه فیلتر تصویر و کلید واژه و url امکان پذیر می باشد.

در قسمت popular hashtags ترند ترین آن ها با رتبه های بالا به شما نشان داده می شود. فقط کافیست روی دکمه سبز رنگ ایجاد هشتگ کلیک کنید تا لیستی از آن ها را دریافت،کپی و استفاده کنید.

این ابزار اطلاعاتی شامل تعداد پست های روزانه، تعداد کل پست های مرتبط با هشتگ، رتبه بندی، میزان رقابت در این هشتگ و … را در اختیار شما قرار خواهد داد.

این اپ به طور کلی هشتگ های ارائه شده را به سه گروه تقسیم بندی می کند:

  • Frequent (هشتگ های رایج و محبوب)
  • Average (هشتگ های متوسط)
  • Rare (هشتگ های کمیاب)

پیشنهاد جالب این برنامه به شما این است که برای رسیدن به نتیجه بهتر راجب هشتگ ها از آن ها به این صورت استفاده کنیم:

  • حداقل کاربرد 2 هشتگ رایج
  • حداقل کاربرد 8 هشتگ متوسط
  • 10 الی 12 هشتگ کمیاب

طبق جدولی که ingramer به شما ارائه می دهد، متوجه خواهید شد که در چه زمان هایی بازدید و لایک بیشتر است در واقع خواهید فهمید hashtagدر چه ساعاتی بیشتر جست وجو خواهد شد که دقیقا همین زمان ها برای ارائه پست های جدید با هشتگ مورد نظر بسیار مناسب می باشد.

ابزار آنالیز اینستاگرام Simply measured

برخی اپ ها مانند هر کدام از تک تک این ابزار ها فقط گزارش هایی در این موضوع برای ما فراهم می کنند و برخی دیگر هم فقط به آنالیز می پردازند در صورتی که بهتر است با اپلیکیشنی آشنا شوید که هر دو این خدمات را به شما ارائه کند.

Simply measured این امکان را برای شما فراهم میکند که به جای استفاده از دو اپ یک ابزار کامل را در دسترس داشته باشید. علاوه بر این که هشتگ های شما را تحلیل می کند، آنالیز دقیقی از صفحه ی اینستاگرام شما هم ارائه می دهد. همچنین هشتگ های به کار رفته در پست های شما را با هم مقایسه می کند، تا به نتایج مهمی از جمله افزایش بازدید یا بالا رفتن تعامل پست ها برسید و آمار دقیقی را از نرخ مشارکت کاربران درهر # را مشخص می کند.

یکی از اطلاعات جالبی که این اپلیکیشن در اختیار شما قرار می دهد، نمودارهایی بر اساس بازه های زمانی مختلف است که در مقایسه کردن هشتگ ها بسیار به کار خواهد آمد و همچنین میزان رشد در ساعاتی که کاربران بیشترین فعالیت را دارند و هشتگ هایی که تعداد زیادی از کاربران با آن ها در تعامل هستند را نمایش می دهد. علاوه بر این قابلیت مشاهده موقعیت جغرافیایی کاربران و فالوور ها و… را مشخص می کند.

قسمت دیگری که توسط آن ارائه می شود بخش صفحه ی امتیاز هاست که تعداد لایک ها، کامنت ها، نرخ تعامل و هر نوع اطلاعاتی که برای آنالیز پیج نیاز است به شما ارائه می دهد.

جمع بندی

در سوشال مدیا بهتر است از تمامی ابزار هایی که در اختیار شما قرار می گیرد، استفاده کنید. مانند تگ، استوری، هشتگ و … . اما همانطور که مستحضر هستید هیچ گزینه ای جای محتوای عالی و پر بار را نخواهد گرفت و هشتگ ها نمی توانند کمبود آن را جبران کنند. ولی با رعایت یک سری قوانین خواهید توانست به نحو احسن از آن ها بهره ببرید. البته بهتر است که در استفاده از آن ها زیاده روی نکنید، چرا که در این صورت مخاطبان خود را خسته خواهید کرد، اینستاگرام شما را به عنوان اسپم شناسایی خواهد کرد و اهمیت زیادی به پست های شما نخواهد داد. البته در صورت استفاده از هشتگ های نامرتبط توسط برند های مختلف هم این اتفاق خواهد افتاد. همه ی این چند ابزار آنالیز هشتگ اینستاگرام به شما کمک های خواهد کرد تا به بهترین نتیجه دست یابید، اگر چه که تعداد این اپلیکیشن ها بسیار زیاد است، اما تقریبا می توان گفت فقط چند عدد از آن ها برای به سر انجام رساندن فعالیت های شما کافیست و مابقی تقریبا مشابه هستند.