با افزایش خرید مردم از فروشگاه های اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاهی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و خیلی از کسب و کار های برای وارد شدن به عرصه فروش آنلاین نیاز به طراحی سایت اختصاصی ندارند و می توانند با هزینه های کمتری یک فروشگاه اینترنتی با امکانات مورد نظرشان داشته باشند. سیستم‌های فروشگاه ساز اینترنتی این امکان را برای صاحبان کسب و کارهای فروشگاهی فراهم می‌کند.

در مقاله ویژگی های انتخاب یک فروشگاه ساز مناسب به بررسی معیار های مهم یک سیستم فروشگاه ساز پرداختیم در این مقاله به مقایسه بهترین فروشگاه سازهای رایگان می پردازیم.

منظور از فروشگاه سازهای رایگان چیست؟

این سیستم ها به صورت رایگان و در قالب یک سیستم مدیریت محتوا  (csm به صورت کد باز)  open source می باشند. همچنین در این فروشگاه سازها امکان ساخت فروشگاه بدون نیاز به کد نویسی هم فراهم شده و امکان سفارشی سازی وابسته نوع کسب و کارها را دارد.
از جمله فروشگاه سازهای رایگان که قرار است مورد بررسی قرار دهیم :

  1. 🔥 ووکامرس – Woocommerc
  2. شاپیفای – Shopify
  3. مجنتو – Magento
  4. اپن کارت – Open cart
  5. پرستاشاپ – Presta shop

مزایای کلی برای استفاده از فروشگاه سازهای رایگان

  • بدون داشتن دانش برنامه نویسی می تونید ازاین سیستم ها استفاده کنید.
  • دسترسی به افزونه های متنوع برای امکانات بهتر
  • رایگان بودن بیشتر افزونه ها و قالب ها
  • امکان توسعه و افزایش امکانات
  • سئو و بهینه سازی خوب

معایب فروشگاه سازهای رایگان

  • برای پیاده سازی قالب و پلاگین نیاز به فردی متخصص دارید
  • اکثر افزونه ها و قالب ها انگلیسی هستند و باید فارسی سازی شوند
  • اگر از افزونه ها به درستی استفاده شود سرعت سایت کاهش خواهد یافت
  • به دلیل داشتن متن و کدهای باز بیشتر مورد حمله و هک قرار می گیرند و بایت سایت را در بالا ترین سطح امنیت قرار دهید.

حال که با مزایا و معایب فروشگاه سازهای رایگان آشنا شدید نوبت به مقایسه این سیستم ها ست در این ادامه به طور کامل فروشگاه سازها را باهم مقایسه می کنیم تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

فروشگاه ساز رایگان ووکامرس

1-ووکامرس WooCommerce

ووکامرس یکی از محبوب ترین و کامل ترین فروشگاه ساز هایی می باشد که تحت cms وردپرس پیاده سازی می شود. این فروشگاه ساز کاملا انعطاف پذیر و دارای یک پلتفرم با کدهای باز است که به راحتی میتوانید کدها را ویرایش و مرتبط با کسب و کار خود سفارشی سازی کنید.

  • کاربرپسند بودن وردپرس

استفاده از این افزونه اصلا سخت نیست شاید در مقایسه با شاپیفای کمی پیچیده تر باشد ولی نسبت به مجنتو کاربر پسندتر است.برای نصب ووکامرس نیاز به تظیمات خاصی دارید که با استفاده از راهنمای ووکامرس می توانید قدم به قدم مراحل را پیش ببرید.  

  • قیمت و هزینه ووکامرس

یکی از معیار های انتخاب ووکامرس رایگان بودن آن است و همچنین بروز رسانی های آن نیز رایگان است. فقط وقتی بخواهید از امکانات سئوی آن استفاده کنید باید هزینه پرداخت کنید.

  • سئو و بهینه سازی

ووکامرس به علت سفارشی شدن و نصب بر روی وردپرس گزینه های خوبی برای بالا رفتن سئو دارد. به گزارش سایت «ecommerce-platform » ووکامرس توانسته است در سئو، رتبه‌ی ۹۸ از ۱۰۰ را کسب کند.

  • پشتیبانی از مشتری

با ارسال تیکت به ووکامرس میتونید مشکل خود را حل کنید البته این فروشگاه ساز مانند مجنتو کد باز است و شما میتونید در اتاق های گفت و گو مثل اتاق های گفت و گو در وردپرس سوال خود را ارسال کنید و جواب بگیرید.

فروشگاه ساز شاپیفای shopify

2-شاپیفای shopify

در نگاه اول شاپی فای یک سیستم فروشگاه ساز کامل است که می تواند به راحتی مسائل کدنویسی را پشتیبانی کند همچنین دسترسی کنترل کدهای HTML و CSS برای شما وجود دارد. برای ایجاد یک فروشگاه با دسترسی آسان مناسب است.

  • از نطر کاربر پسند بودن

شاپیفای از نظر کاربرپسند بودن بسیار خوب و کاملا «User Friendly» است. از نظر کارای بسیار ساده است و با  drag & drop(کشیدن و رها کردن) می توانید کارها را انجام دهید. این فروشگاه ساز برای افراد مبتدی کامل مناسب است همچنین تجربه کاربران در خرید از فروشگاه های شاپیفای لذت بخش می باشد.

  •  قیمت و هزینه های شاپیفای

شاپیفای به مدت 14 روز به صورت رایگان به شما خدمات می دهد
و پس از آن باید به صورت ماهانه هزینه پرداخت کنید.

  • سئو و بهینه سازی

شاپیفای در بهینه سازی موتور های جست و جو امتیاز خوبی دارد. همچنین طبق گزارش سایت ecommerce-platform شاپیفای در سئو رتبه 98 از 100 را دارد. این فروشگاه ساز امکانات سئو مثل تگ عنوان ، توضیحات متا و… را پشتیبانی می کند.

  • قالب ها

یکی از نقاط ضعفی که این فروشگاه ساز دارد با وجود تعداد زیاد قالب که می توانید به سلیقه خود انتخاب کنید امکانات کمی برای شخصی سازی دارد.

  • پشتیبانی

شاپیفای در زمینه پشتیبانی حرف اول را میزند و به طور 24 ساعته همه روزه پاسخگوی کاربران است.برای ارتباط با تیم پشتیبانی شاپیفای از3 روش میتونید اقدام کنید تماس تلفنی ، چت و ایمیل همچنین با مراجعه به سایت شاپیفای با می توانید راهنمایی های زیادی را مشاهده کنید.

فروشگاه ساز مجنتو Magento

3- مجنتو Magento

این فروشگاه ساز انعطاف پذیری زیادی دارد و امکانات نامحدودی در اختیار صاحبان فروشگاه ساز قرار می دهد. همچنین مجنتو از واحد های پولی، نرخ های مالیات مختلف و انواع محصولات پشتیبانی می کند. در مجنتو می توان ظاهری حرفه ای، دسته بندی دقیق و منظم، فروش اختصاصی و تقسیم بندی مشتریان را داشت. در این پلتفرم شما می توانید امکانات ویژه ای برای فروشگاه سازهای خود در نظر بگیرید. مجنتو هم از متن باز استفاده می کند و از پلاگین های توسعه یافته بهره می برد. از این رو شما می توانید کدها را به دلخواه خود دستکاری کنید و ویژگی های زیادی را به آن اضافه کنید.

  • کاربرپسند بودن

بر خلاف انتظار ، مجنتو مثل شاپیفای و ووکامرس محیط کاربرپسندی ندارد و کار با آن کمی سخت است. در واقع افرادی که دانش کمی در رابطه با فروشگاه سازها دارند مناسب نیست و باید اصول و مفاهیم مجنتو را خودشان یادد بگیرند.

  • قیمت و هزینه مجنتو

مجنتو در دو نسخه Magento CE و  Magento EE ارائه می شود. در نسخه Magento CE نیازی به پرداخت ماهیانه وجود ندارد و برای فروشگاه سازهایی با اندازه کوچک و یا متوسط مناسب است. اما در نسخه دیگر آن Magento EE برای فروشگاه ساز های بزرگ مناسب است و هزینه های آن بستگی به کسب و کار شما دارد.

  • سئو

یکی از نقاط مثبت مجنتو عملکرد عالی سئو آن می باشد. مجنتو تنظیمات زیادی مانند متاتگ ها ، بهینه سازی تصاویر ، تگ‌های استاندارد برای محصولات و ویرایش فایل robot.txt را برای بهینه سازی و سئو در اختیار کاربران قرار داده است. همچنین در بین  فروشگاه سازهای رایگان تنها فروشگاه سازی است که توانسته در سئو نمره 100 از 100 کسب کند.

  • قالب ها

مجنتو قالب های بسیار متنوعی به کاربران خود ارائه می کند. جالب است بدانید قالب های ارائه شده در فروشگاه مجنتو کاربرپسندی بالایی دارند همچنین طراحی این قالب ها را می توان تنظیم و تغییر داد و بر روی هر دستگاه پاسخگو هستند.

  • پشتیبانی

نسخه رایگان مجنتو پشتیباتی ندارد و فقط از طریق انجمن ها میتوانید سوال بپرسید و مشکل خود را حل کنید ولی کاربرانی که از نسخه پولی استفاده می کنند میتوانند از خدمات پشتیبانی بهره ببرند. همچنین با مراجعه به سایت مجنتو می توانید دوره های آموزشی رایگان و غیر رایگان را مشاهده کنید.

فروشگاه ساز اپن کارت Opencart

4- اپن کارت Opencart

یکی دیگر از بهترین فروشگاه سازهای رایگان اپن کارت است.  این پلتفرم بر پایه php  نوشته شده است و افرادی که این زبان را مسلط هستند بسیار راحت و کار آمد است. این سیستم برای برای فروشگاه های کوچک و متوسط مناسب است.  سرعت در اپن کارت بالا است زیرا از تکنولوژی AJAX  استفاده می کند. همچنین ین پلت فرم می تواند از زبان های مختلف و واحد پولی متنوع پشتیبانی کند.

  • کاربر پسندی

از نظر کاربرپسندی اپن کارت تقریبا از مجنتو راحت تر و از
ووکامرس سخت تر است.

  • قیمت و هزینه اپن کارت

اکثر امکانات اپن کارت رایگان است ولی تعدادی از افزونه ها هستند که باید برای آن ها هزینه پرداخت کنید همچنین اپن کارت برای کاربران نسخه محدود و رایگان قرار داده است تا از آن استفاده و محیط و ظاهر آن را مشاهده کنند.

  • سئو

از نظر سئو اپن کارت زیاد خوب نبوده ولی این بدین معنی نیست که بد است تقریبا معمولی است و سئوی لینک های آن است که در مقایسه با ووکامرس بهتر است.

  • قالب ها

برای استفاده از اپن کارت باید از قالب های حرفه ای استفاده کنید و نیاز به دانش برنامه نویسی دارید منظور از دانش برنامه نویسی تسلط به زبان های HTML،  CSS و JavaScrip از این رو مدیریت قالب ها نسبت به فروشگاه سازهای رایگان ووکامرس و شاپیفای سخت تر است.

  • پشتیبانی

اپن کارت پشتیبانی محدودی دارد و باید خوتان برای حل مشکلات به انجمن ها سر بزنید.

فروشگاه ساز پرستاشاپ PrestaShop

5- پرستاشاپ PrestaShop

پرستاشاپ هم یکی از فروشگاه سازهای رایگان است که پیچیدگی آن مانند مجنتو و سادگی اش مثل شاپیفای است این سیستم هم متن باز است و رایگان و به راحتی میتونید آن را دانلود کنید.وجه تمایز پرستاشاپ از دیگر فروشگاه سازهای دیگر در تحلیل و ارزیابی هاست.یش بینی شرایط فروش یکی از این تحلیل هاست. از دیگر مزایای این فروشگاه امکان ادغام لیست محصولات شما را با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند eBay، آمازون و گوگل است.

  • کاربرپسندی

پرستاشاپ پنل مدیریت آسانی دارد و مدیریت در ان آسان است یک داشبورد مدرن که میتوانید تنظیمات مورد نیاز را در ان انجام دهید.

  • قیمت و هزینه پرستا شاپ

دانلود و نصب پرستاشاپ رایگان است اما برای داشتن امکانات بیشتر و پیشرفته تر باید هزینه پرداخت کنید.

  • سئو

پرستاشاپ از سئوی حوبی برخوردار است امکان افزودن تگ ها به هر صفحه وجود دارد از این رو می توان با این پلتفرم به رتبه های خوبی در گوگل دست پیدا کرد.

  • قالب ها

پرستا شاپ حدود 1500 قالب با استاندارهای خوب برای استفاده دارد.

  • پشتیبانی

پرستاشاپ خدمات پشتیبانی دارد ولی برای استفاده از آن باید هزینه کنید و رایگان نیستند.همچنین می توان از اناق های گفتگوی پرستاشاپ مشکلات خود را حل کنید.پس از بررسی امکانات و ویژگی های این 5 فروشگاه سازهای رایگان بد نیست سری هم به آمار بزنیم تا ببینیم هرکدام چقدر از سهم بازار و کاربران رو به خود اختصاص داده اند.


آمار استفاده کاربران از فروشگاه سازها

مشاهده منبع اصلی : wappalyzer


جدول مقایسه امکانات مهم فروشگاه ساز

ویژگی ها Woocommenrce Magento Prestashop Open card shopify
تاریخ اولین انتشار رسمی 2011 2008 2005 1999 2006
آخرین بروزرسانی 2016/10/21 2016/10/12 2016/11/7 2016/8/1 2016/9/21
قالب های موجود (بالاتر به معنای بیشتر) 6 6 5 3 2
افزونه های جانبی موجود(بالاتر به معنای بیشتر) 6 5 4 4 3
سنگینی سایت (بالاتر به معنای سنگین تر) 5 6 3 2 3
مراحل خرید (کمتر به معنای سریع تر) 2 2 3 3 6
پیچیدگی پنل (بیشتر به معنای سخت تر) 3 3 4 3 5
استفاده از آژاکس در بررسی فیلدهای عضویت
افزونه پرداخت آنلاین (شاپرک) دارد دارد دارد دارد دارد
استفاده از آژاکس در افزودن محصول به سبد نیازمند افزونه
افزونه پیامک دارد دارد دارد دارد دارد
فاکتور مناسب چاپ نیازمند افزونه html pdf html html
تغییر شیوه پرداخت/ارسال
افزودن چند آدرس برای ارسال کالا نیازمند افزونه
پشتیبانی از ریال دارد دارد دارد دارد دارد
اعمال درصد مالیات بر ارزش افزوده (VAT) دارد دارد دارد دارد دارد
زیرمحصول (attribute) دارد دارد دارد دارد دارد
محصولات مرتبط دارد دارد دارد دارد دارد
بروزرسانی قیمت کالاها از طریق اکسل افزونه دارد دارد نیازمند افزونه نیازمند افزونه
پشتیبانی از کوپن تخفیف (بازه زمانی)
پشتیبانی از کد هدیه (یکبار استفاده)
فرم نظر/رتبه روی محصول دارد دارد نیازمند افزونه دارد دارد
مقایسه محصول نیازمند افزونه دارد دارد دارد نیازمند افزونه
افزونه فیلتر محصولات – آژاکس
فیلتر “نمایش فقط” محصولات موجود (in stock) نیازمند افزونه کدنویسی کدنویسی نیازمند افزونه کدنویسی
سطح دسترسی برای مدیران فروشگاه ندارد دارد دارد دارد ندارد
تغییر فیلدهای عضویت کاربر (از پنل)
افزودن فیلد به صفحه عضویت کاربر افزونه افزونه افزونه
پشتیبانی از SSL
انتخاب آدرس پنل مدیریت لینک پنل وردپرس دارد رندم خیر لینک پنل جوملا
بلاک حمله bruteforce در فرم ورود از طریق کد ضد اسپم خیر خیر خیر خیر خیر
پنل مدیریت فارسی

پنل مدیریت ریسپانسیو هست نیازمند خرید قالب هست هست هست
پشتیبانی گیر در پنل مدیریت نیازمندافزونه کامل پایگاه داده پایگاه داده نیازمند افزونه
خبرنامه (ارسال ایمیل گروهی) نیازمندافزونه حرفه ای نیازمندافزونه مقدماتی توسط جوملا
ویرایشگر آنلاین قالب ایمیل (html) دارد دارد افزونه افزونه ندارد

بهترین فروشگاه سازهای رایگان در ایران کدام هستند؟

با مقایسه فروشگاه سازهای رایگان باید از این نکته مطلع باشید که امکتن خرید فروشگاه سازهای غیر رایگان پایین است. به همین دلیل است که فروشکاه سازهای مجنتو، پرستاشاپ، اپن کارت، ووکامرس، دروپال همچنین فروشگاه سازهای مبتنی بر جوملا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

با همه ی این تفاسیر فروشگاه سازهای ووکامرس و پرستاشاپ در ایران محبوب تر هستند چرا که پشتیبانی فارسی انجمن گفتگوها در آنها وجود دارد.

جمع بندی
اگر در ابتدای کار هستید و میخواهید یک فروشگاه محدود و کوچک راه اندازی کنید می توانید از فروشگاه فروشگاه سازهای رایگان استفاده کنید ولی اگر میخواهید یک فروشگاه ساز پر قدرت و بزرگ ایجاد کنید پیشنهاد می کنیم از فروشگاه سازهای اختصاصی و حرفه ای استفاده کنید.
برای مشاهده فروشگاه های اختصاصی طراحی شده توسط آی وحید به بخش نمونه کارها مراجعه کنید.