پرداخت یاری ،کسانی که در حال کار کردن به عنوان درگاه پرداخت واسط هستند و کسانی که با این نوع سایت ها سر و کار دارند درباره پرداخت یاری شنیده اند . اما پشت پرده پرداخت یاری چه میگذرد ؟ این چیزی است که امروز میخواهیم درباره آن به شما عزیزان و دنبال کنندگان آی وحید توضیحاتی دهیم . موارد مطرح شده صرفا از روی تجربه شخصی و پیگیری اینگونه مسائل میباشد . سعی ما این است که این مورد را برای شما بازتر کنیم .

پشت پرده پرداخت یاری چه میگذرد ؟

در فصل بهار 97 بود که صحبت هایی در مورد لیست سیاه شاپرک در مورد پذیرندگان متخلف مطرح شد . نتیجه این طرح مسدود شدن هزاران درگاه اینترنتی و کد ملی متخلف بود . افرادی که دیگر امکان استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی شبکه شاپرک را نخواهند داشت . در این میان بیشترین افرادی که از این طرح صدمه میدیدند صاحبان فین تک درگاه پرداخت واسط بودند . شاید با خودتان بپرسید چرا ؟! پاسخ این سئوال مشخص است . کسب و کار درگاه پرداخت واسط به این صورت میباشد که شخص صاحب این نوع کسب و کار یک درگاه از یکی از psp های مجاز تهیه کرده و آن را بین کاربران به اشتراک میگذارند .در صورتی که یکی از کاربران هم متخلف باشد نتیجه آن مسدود شدن درگاه و کد ملی فرد صاحب سایت درگاه پرداخت واسط در شبکه شاپرک میباشد . شما دیگر نمیتوانید بگویید که من صاحب آن سایت متخلف نیستم زیرا مسئولیت تمام کارهای کاربرانتان به پای شما نوشته خواهد شد .

شاپرک تصمیم گرفت فکری به حال این افراد کند که البته به نظر من دلیل بیشتر این کار تسلط و مدیریت بیشتر بر کاربران زیر مجموعه این کسب و کارها میباشد تا اینکه به فکر صاحبان کسب و کار درگاه پرداخت واسط باشد . شاپرک نام این طرح را پرداخت یار گذاشت . طرحی که پس از گرفتن مجوز مربوط به آن توسط هر شرکت حقوقی باعث خواهد شد ، بتواند به هر کاربر زیر مجموعه خود یک کد پذیرندگی بدهد . با این کار دیگر در صورت تخلف یک کاربر زیر مجموعه ، شرکت پرداخت یار مقصر اصلی نخواهد بود . البته باید این نکته را در نظر گرفت که باز هم پرداخت یار باید بر این کسب و کارهای زیر مجموعه خود نظارت کامل داشته باشد .

مزایای پرداخت یاری :

  • ساماندهی درگاه های پرداخت واسط
  • جلوگیری از سوء استفاده وبسایت های متخلف
  • نظارت بیشتر شاپرک بر روی درگاه های پرداخت واسط
  • ارائه یک کد پذیرندگی برای هر پذیرنده ( کاربران زیر مجموعه )
  • واریز شدن تنها سود کارمزد پذیرنده ها به  حساب شرکت پرداخت یار ( مبالغ تراکنش پذیرنده ها پس از کسر کارمزد به حساب خودشان واریز میشود )
  • مدیریت بهتر لیست سیاه پذیرندگان

معایب پرداخت یاری : 

  • کندی روند اجرای پرداخت یاری
  • ناهماهنگی بین افراد مختلف در شاپرک برای پاسخگویی ( برخی مواقع ممکن است یکماه برای صحبت با شخص خاص منتظر بمانید و پس از آن متوجه شوید که آن شخص در روند دریافت مجوز شما تاثیر و نقشی ندارد )
  • ناقص بودن پیاده سازی پرداخت یاری ( بخش واریز جداگانه سود پذیرنده ها هنوز پیاده سازی نشده و مدیریت لیست سیاه پذیرنده ها هنوز به صورت کامل انجام نشده است )

دریافت مجوز پرداخت یاری

در ابتدای کار برای دریافت مجوز پرداخت یاری نیازمند داشتن چنین مواردی خواهید بود :

  • شرکت حقوقی باشید
  • دارای یک وبسایت کد نویسی شده مناسب برای ارائه درگاه پرداخت واسط باشید
  • سروری ترجیحا در داخل کشور داشته باشید
  • گواهی عدم سوء پیشینه برای تمام اعضای شرکت خود دریافت کرده باشید ( برای بستن قرارداد با psp )

فرآیند دریافت این مجوز بستگی به سرعت عمل شما در کد نویسی های سایت خود و همچنین سرعت عمل شاپرک در پاسخگویی به پرداخت یاران دارد و ممکن است این عملیات تا 6 ماه و حتی بیشتر نیز زمان ببرد .

هر شرکت پرداخت یار باید در ابتدا درخواست خود را از طریق یک psp مجاز به سمت شاپرک ارسال نموده و پس از تائید اولیه شاپرک باید شخصی را به عنوان نماینده فنی به شاپرک معرفی کند . پس از انجام این کار ارتباط شاپرک تنها با نماینده فنی خواهد بود . ارتباط با شاپرک از طریق یک شبکه خصوصی (vpn) انجام خواهد شد . اطلاعات اتصال به این شبکه به نماینده فنی از طریق ایمیل ارسال خواهد شد . پس از آن باید برنامه نویس سایت آماده تغییر در کدهای وبسایت شود . قسمت فنی شاید مهمترین بخش کار باشد . در مرحله فنی شرکت پرداخت یار باید 9 مورد اطلاعات مورد نیاز را به شاپرک ارسال کرده ( موارد از طریق شاپرک به شما اعلام خواهد شد ) و پس از آن اطلاعات دسترسی به سامانه تست شاپرک و مستندات فنی برای نماینده فنی ارسال خواهد شد . شرکت پرداخت یار باید کدهای سایت خود را تغییر داده به صورتی که بتواند اطلاعات هر کدام از کاربران زیر مجموعه را در قالب مخصوص به شاپرک ارسال کند و خروجی مناسب را دریافت کند . پس از اینکه تغییرات انجام شد و تست های انواع مختلف ارسال اطلاعات انجام شد زمانی برای آزمون فنی مشخص خواهد شد . در زمان آزمون تمامی موارد قبلی مجدد انجام خواهد شد و این بار شاپرک نیز با شرکت پرداخت یار بر روی اطلاعات ارسال شده نظارت خواهد کرد .

در صورتی که تمامی موارد به صورت کامل انجام شود ، تفاهم نامه ای بین طرفین به امضا خواهد رسید . در نهایت مشخصات شرکت در صفحه پذیرندگان مجاز شاپرک درج خواهد شد .

مزیت دیگر پرداخت یاری این است که در صورتی که این طرح به صورت کامل پیاده سازی شود ، پرداخت یاران دیگر نیاز به نگهداری کل هزینه های پرداخت شده از طریق درگاه های اینترنتی کاربران زیر مجموعه خود را ندارند . تنها کارمزد مشخص شده مربوط به تراکنش هر کاربر درون حساب شرکتی واریز خواهد شد .

طرح پرداخت یاری به منظور ساماندهی سایت های درگاه پرداخت واسط و البته پذیرندگان اینترنتی ( علی الخصوص افرادی که درون لیست سیاه میباشند ) میباشد . با این طرح دیگر هر شخصی که درون لیست سیاه باشد ، نمیتواند از هیچ کدام از پرداخت یاران درگاه اینترنتی دریافت کند . البته باید منتظر اجرای کامل این طرح باشیم زیرا هنوز نواقصی در پرداخت یاری فعلی شاپرک وجود دارد و جا برای سوء استفاده برخی کاربران باز است .

امیدوارم که از مطلب پشت پرده پرداخت یاری استفاده کافی برده باشید . خوشحال میشویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید .