سلام خدمت دوستان عزیز . امروز مطلب مفیدی برای طراحان و توسعه دهندگان وردپرسی مبنی بر جلوگیری از اشتباهات رایج در کدنویسی افزونه های وردپرس داریم . اشتباهاتی که ممکن است بسیاری از توسعه دهندگان یا به اصطلاح Developer های عزیز مرتکب آن شوند . با ما تا انتهای مطلب همراه باشید .

جلوگیری از اشتباهات رایج در کدنویسی افزونه های وردپرس

در اینجا سعی میشود به صورت عمومی و کلی مشکلات رایج توضیح داده شود .

  • اولین اشتباه توجه نکردن به سازگاری آن میباشد . شما قبل از اینکه بخواهید کد نویسی خود را آغاز کنید ، باید مشخص کنید که برای چه نسخه ای از PHP میخواهید کد نویسی را انجام دهید . بیشتر نسخه های پی اچ پی با بعضی از کاربران سازگاری دارد ، اما نه همگی آنها . باید قبل از شروع کار بررسی انجام داده و ببینید کاربران مورد نظر شما از چه نسخه PHP بیشتر استفاده میکنند و سپس بر اساس همان افزونه خود را بنویسید . پی اچ پی 7 آخرین نسخه از پی اچ پی هست اما تنها 30% از کاربران از این نسخه استفاده میکنند . پس اگر نسخه 5 را نادیده بگیرید حدود 70% از کاربران خود را از دست خواهید داد . در سایت وردپرس به راحتی میتوانید آمار استفاده از نسخه های مختلف و پی اچ پی مختلف را مشاهده کنید .
جلوگیری از اشتباهات رایج در کد نویسی افزونه های وردپرس
جلوگیری از اشتباهات رایج در کد نویسی افزونه های وردپرس

 

  • دومین اشتباه رایج ، انتخاب نام اشتباه برای توابع میباشد . یک نام تابع عمومی ، نامی بد برای تابع به حساب می آید . نام تابع باید آن را توصیف کند . همچنین از سایر توابع دیگر متمایز باشد . به عنوان مثال اگر نام تابع شما update باشد نامی بد انتخاب کرده اید . زیرا ممکن است با سایر توابع مشابه باشد و باعث بروز اختلال گردد . معمولا دلیل اینکه نام بد برای تابع انتخاب میشود این است که شخص کدنویس سعی میکند نامی کوتاه برای تابع خود انتخاب کند .

 

  • سومین اشتباه پیشوند برای تابع میباشد . همانگونه که مستحضرید سایر کد نویس ها میتوانند تابعی هم نام با تابع شما بنویسند . پس زمانی که افزونه ای فعال شود توابع مربوط به آن افزونه بارگزاری خواهند شد . همان طور که خودتان نیز میدانید این مشابه و یکسان بودن نام ها ممکن است باعث بروز مشکل در سایت شما شود . برای جلوگیری از این مشکل تنها کافیست یک پیشوند برای آن انتخاب کنید .

 

  • اشتباه چهارم دارا نبودن تابع uninstall میباشد . دارا بودن تابع uninstall در افزونه ها چیزی مهم است اما باید تحت استاندارد وردپرس باشد . استفاده از تابع uninstall دو راه دارد . اول استفاده از هوک uninstall  و دوم استفاده ساده از فایل uninstall .

 

  • اشتباه پنجم نگهداری حالت دیباگ به صورت خاموش است . وقتی روی یک پلاگین کار میکنید و میخواهید آن را خطا یابی کنید باید حالت دیباگ ( خطایابی ) وردپرس را فعال کنید . این کار کمک زیادی به شما در مشاهده خطاها و فهمیدن اینکه کدام تابع منقضی شده است .

 

  • اشتباه ششم فراموشی استفاده از nonces میباشد . این پارامتر برای امنیت سایت در آدرس و فرم هایتان استفاده میشود . یک nonce به لینک های خود با استفاده از فیلد مخفی اضافه کنید . چون هر کاربر یک nonce مربوط به خود دارد و سیستم متوجه میشود که کدام کاربر درخواست دسترسی داده است .

 

  • اشتباه هفتم عدم دریافت بازخورد از کاربر است . وقتی یک افزونه امکان ثبت نظر کاربر را ندارد یعنی عمر آن خیلی کوتاه است . افزونه شما باید بروز رسانی شود و از نظرات کاربران در آن استفاده شود . پس سعی کنید همیشه از نظرات کاربران خود باخبر شوید تا همیشه بهترین پلاگین ها را پیاده سازی کنید .

 

  • اشتباه هشتم پیروی نکردن از کدهای استاندارد وردپرس میباشد . وردپرس در سایت خودش منبعی از اطلاعات برای توسعه دهندگان عزیز دارد . فقط کافیست به بخش codex سایت وردپرس سر بزنید . یا از لینک WordPress PHP Coding standards کمک بگیرید . اگر کدهای شما استاندارد باشد بهتر و راحت تر توسط دیگران فهمیده خواهد شد .

 

امیدوارم که از مطلب جلوگیری از اشتباهات رایج در کدنویسی افزونه های وردپرس استفاده کافی برده باشید . خوشحال میشویم که نظرات خود را با ما در میان بگذارید .