شبکه های اجتماعی، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین ابزارها برای کسب‌وکارهای مختلف است. کسب‌وکارها می‌توانند از طریق آن، با مشتریان خود تعامل داشته باشند. گاهی اشتباهات ما، باعث می‌شود که نتوانیم از این ابزار، به درستی استفاده کنیم.

بیشتر کسب‌وکارهای مدرن، به خوبی از اهمیت استفاده از شبکه‌ های اجتماعی برای تبلیغ و معرفی برند خود، آگاهی دارند.

شبکه های اجتماعی، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین ابزارها برای کسب‌وکارهای مختلف است. صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند از طریق آن، با مشتریان خود تعامل داشته باشند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی، هسته‌ی اصلی استراتژی‌ بازاریابی دیجیتال در بسیاری از شرکت‌ها است. حضور در شبکه‌ های اجتماعی، تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در افزایش فروش و افزایش تعداد مشتریان دارد.

اشتباهاتی که ممکن است در بازاریابی شبکه های اجتماعی مرتکب شوید، به راحتی می‌تواند استراتژی بازاریابی شما را تحت‌ تاثیر قرار دهد.

حضور در شبکه های اجتماعی در عین حال که برای بازاریابی دیجیتال بسیار اهمیت دارد، در صورت اشتباه کردن، می‌تواند نتیجه‌ی معکوس داشته باشد.

۵ اشتباه بزرگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی

در ادامه، پنج مورد از اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را عنوان می‌کنیم. این اشتباهات می‌توانند اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشند. سپس، روش‌هایی برای جبران این اشتباهات عنوان می‌کنیم.

۱. گوش ندادن به مخاطب

مخاطبان شما با رفتاری که در شبکه‌ های اجتماعی از خودشان نشان می‌دهند، با شما حرف می‌زنند. از این طریق، نیازها و انتظاراتشان را بازگو می‌کنند. در مورد برند، خدمات، محصولات و رقبای شما نظر می‌دهند.

 آیا به مخاطبان خود گوش می‌دهید؟

به نقل از Brandwatch که یک شرکت نظارت بر شبکه های اجتماعی است، ۹۶ درصد از افرادی که در مورد برندها در فضای آنلاین، گفت‌وگو می‌کنند، آنها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نمی‌کنند. به همین دلیل، مالکان کسب‌وکارها باید فراتر از فیدها و نوتیفیکشن‌های خود را بررسی کنند.

رفتار مخاطبان فعلی و مخاطبان احتمالی خود را در شبکه‌ های اجتماعی، دنبال و بررسی کنید. از تک‌تک کامنت‌ها، لایک‌ها و واکنش‌های مخاطبان، می‌توانید چیزهای زیادی در مورد آنها یاد بگیرید.

۲. نداشتن هدف‌های واقع‌گرایانه

حتما تعجب می‌کنید اگر بدانید که بسیاری از کسب‌وکارها، از حضور در شبکه‌ های اجتماعی، هیچ هدف روشن و دقیقی ندارند.

اگر می‌خواهید نتایج مثبتی از بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی بگیرید، باید برای آن، برنامه‌ریزی داشته باشید. برنامه‌ریزی بدون داشتن هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ممکن نیست.

تعیین کنید که برای ماه‌های آینده و سال آینده چه هدفی در نظر دارید. تعیین هدف نه تنها در ساختار کلی کسب‌وکار، بلکه در تک‌تک اجزای بازاریابی آن باید وجود داشته باشد.

استراتژی شبکه های اجتماعی، باید هدفمند باشد تا به نتیجه برسد. اگر روزانه مجموعه‌ای از پست‌های بی‌هدف را در شبکه‌ های اجتماعی ارسال می‌کنید و توقع دارید که مخاطبان بیشتری جذب کنید و فروش‌تان بیشتر شود، سخت در اشتباهید.

به دست آوردن مشارکت مخاطبان در شبکه های اجتماعی، کار راحتی نیست. باید علایق مخاطبان را کشف کنید و برای جلب رضایت آنها تلاش کنید. هر پستی که می‌گذارید، باید هدفی داشته باشد.

یکی از مزیت‌های تبلیغ در شبکه های اجتماعی این است که به آمار و ارقام آن دسترسی دارید و می‌توانید نتایج آن را کاملا دقیق و روشن، بررسی کنید.

با کمک همین آمار و ارقام است که می‌توانید برنامه‌های آتی و هدف‌های بعدی خود را تعیین کنید.

باید خروجی شبکه های اجتماعی را با اهداف اصلی کسب‌وکار خود پیوند بزنید. در غیر این صورت، شبکه ‌های اجتماعی نه تنها به سکویی برای پرش شما به سوی موفقیت تبدیل نمی‌شود، بلکه یک هزینه‌ی اضافه است که هیچ نتایج مثبتی در افزایش فروش ندارد.

۳. عدم بهینه‌سازی شبکه های اجتماعی مختلف

احتمالا برای معرفی کسب‌وکار خود، چند شبکه‌ی اجتماعی را در نظر گرفته‌اید و در آنها فعالیت می‌کنید. این روش، می‌تواند بسیار موفقیت‌آمیز باشد و شما را از سایر رقبا، جلو بیاندازد. ولی یکی از اشتباهات رایجی که صاحبان کسب‌کارها انجام می‌دهند این است که محتوای یکسانی را در شبکه‌ های اجتماعی مختلف منتشر می‌کنند.

این روش، صحیح نیست. چرا که کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف، همگن و مثل هم نیستند. هر کدام سلایق متفاوتی دارند و دنبال محتواهای متنوعی هستند.

وقتی از چند شبکه اجتماعی برای بازاریابی یک برند یکسان استفاده می‌کنید، باید متناسب با نیاز مخاطبان هر شبکه، محتوای جدیدی تولید کنید. شاید لازم باشد که فعالیت در بعضی از این شبکه‌ های اجتماعی را که مناسب کار شما نیستند، متوقف کنید.

اگر نمی‌توانید پست‌های بهینه‌سازی شده برای هر شبکه را تهیه کنید، تعداد آنها را کمتر کنید.

داشتن یک شبکه اجتماعی، با پست‌های برنامه‌ریزی شده و بهینه‌سازی شده، شما را چند قدم جلوتر از سایر رقبا می‌برد.

برای تهیه‌ی محتوای ارزشمند و مناسب، وقت بگذارید.

اشتباه در بازاریابی شبکه های اجتماعی

۴. تحت فشار قرار گرفتن با حجم زیاد محتوا

فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی، روشی برای جذب مخاطب بیشتر و به دست آوردن مشارکت بیشتر مخاطبان است.

گاهی این مسئله باعث می‌شود که صاحبان کسب‌وکارها، خودشان را برای تولید محتوای زیاد، تحت فشار قرار دهند.

برای پیشگیری از چنین شرایطی، قبل از تبیین استراتژی برای فعالیت در شبکه های اجتماعی، ابتدا مشخص کنید که کدام شبکه اجتماعی برای معرفی شما مناسب‌تر است.

بررسی کنید که مخاطبان احتمالی شما، در کدام شبکه اجتماعی بیشتر حضور دارند. ابزارها و ویژگی‌های کدام شبکه اجتماعی پاسخگوی نیازهایتان است؟

ابتدا انتخاب کنید، سپس برای تهیه‌ی محتوا و انتشار آنها برنامه‌ریزی کنید. حضور در شبکه‌های اجتماعی متعدد، هزینه‌ی هنگفت و زمان زیادی می‌خواهد. بهتر است یکی دو مورد از آنها را انتخاب کنید و فقط روی آن تمرکز کنید.

۵. ارائه نکردن محتوای خوب

یکی از اشتباهات رایج صاحبان کسب‌وکارها این است که فکر می‌کنند شبکه‌های اجتماعی، فقط برای تبلیغ کردن است. در حالی که باید از این فرصت‌ها برای آشنا کردن مردم با برند خود استفاده کنید.

باید یکی از مهم‌ترین هدف‌های شما از حضور در شبکه‌های اجتماعی، اطلاع‌رسانی و دادن اطلاعات مفید به مخاطب باشد. از این ابزار به عنوان یک پل ارتباطی با مخاطبان‌تان استفاده کنید.

پیجی که همه‌ی پست‌های آن را تبلیغات و اصرار به فروش محصولات تشکیل می‌دهد، برای هیچ‌کس جذاب نیست.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی را با محتوای خوب و آموزنده، تلفیق کنید. محتوایی ارائه کنید که ارزش دنبال کردن داشته باشد.

اینفوگرافیک، مقاله‌های مفید، ویدیو‌های جذاب، سرگرم‌کننده یا آموزنده، از جمله محتواهایی است که می‌توانید در اختیار مخاطبان خود بگذارید. سعی کنید با محتوای خود، سوالی از سوالات مخاطبان را پاسخ دهید یا مشکلی از آنها حل کنید.

محتوایی که بیان‌کننده‌ی احساس و رویکرد کلی برند شما است، معمولا محتوای بهتری است تا پست‌هایی که صرفا تبلیغاتی است.

مخاطبان خود را به گفت‌وگو دعوت کنید. فرصتی برای آنها فراهم کنید تا نظرات و انتقادات خود را ارائه کنند. با این روش‌ها می‌توانید تصویر بهتری از برند خود به دنیا ارائه کنید.

نتیجه‌گیری

اجتناب کردن از این اشتباهات، مسیر موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را برایتان هموار می‌کند. به دنبال بازاریابی موفق، فروش بیشتری خواهید داشت که بر نرخ بازگشت سرمایه، بسیار تاثیرگذار است.

شما در استراتژی بازاریابی خود، کدام اشتباه را تکرار می‌کنید؟ با جبران این اشتباهات، روند بازاریابی شما چه تغییراتی خواهد کرد؟

برگرفته از:

https://www.forbes.com