10 ایده برای شروع کسب و کار اینترنتی و اهمیت داشتن سایت برای کسب و کارهای اینترنتی

اگر به کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب و کارعلاقه مندید ولی نمی‌ دانید از کجا شروع کنید یا نگران بودجه اولیه آن هستید، کسب و کارهای اینترنتی گزینه‌ خوبی برای شروع هستند. هزینه‌ های راه‌ اندازی این گونه کسب و کارها به نسبت کم است. به علاوه، دامنه کسب و کارهایی که می‌ توانید راه‌ اندازی کنید وسیع است. در این مطلب 10 ایده عالی برای شروع کسب و کار اینترنتی ارائه شده ‌است. اگر شما نیز به کارآفرینی علاقه دارید، می توانید از مطالب این نوشته استفاده کنید. اگر قصد شروع یک کسب و کار اینترنتی را دارید، می توانید به گزینه های زیر فکر کنید:

1. راه ‌اندازی وب ‌سایت‌ های آموزشی
با توجه به مهارت یا تخصصی خود می‌ توانید یک وبسایت آموزشی راه‌ اندازی کنید و با ارائه‌ محتوای مناسب آن‌ را به یک کسب و کار اینترنتی تبدیل کنید. امروزه نمونه‌ های فراوانی از وب سایت‌ های آموزشی در اینترنت موجود است. با گسترش فناوری اینترنت و گوشی‌ های هوشمند، انقلابی در حوزه‌ آموزش در حال رخ‌ دادن است.
بسیاری از دانشگاه‌ های معروف دنیا وبسایت‌ های خود را مجهز به دوره‌ های آموزشی رایگان کرده‌ اند. آموزش، یک نیاز دائمی است که هیچ‌گاه به ‌طور کامل برآورده نخواهد شد. پس اگر خوب عمل کنید و محتوای با کیفیت ارائه دهید، احتمال موفقیت شما زیاد است. با هر موضوعی که تخصصش را دارید، شروع کنید و با یاد دادن آن، کسب درآمد کنید.

2. ارائه‌ خدمات
راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی بر اساس توانایی‌ های شخصی و فروختن مهارت خود به مشتریان گزینه‌ بعدی برای کارآفرینی اینترنتی است.
فرض کنید شما توانایی طراحی لوگو دارید، یا مشاور کسب و کار هستید یا تولیدکننده اپلیکیشن گوشی‌های همراه هستید، شما با راه‌ اندازی یک وب سایت توانایی‌ های خود را به مشتریانی که به مهارت‌ های شما نیاز دارند بفروشید. مهمترین مزیت این کسب و کار عدم نیاز به اجاره محل کار و توانایی کار گروهی از راه دور است.

3. تولید و فروش محصولات
در هر زمینه‌ ای که تخصص دارید، از قبیل نویسندگی، نقاشی، عروسک ‌سازی، برنامه ‌نویسی، برنامه ‌‌سازی (صوتی و تصویری)، می توانید از اینترنت به ‌عنوان بستری برای تبلیغ و فروش محصولات خود استفاده‌ کنید.
مهمترین کار شما، ایجاد و برقراری رابطه‌ با مشتریان بالقوه است. شما باید بتوانید اعتماد کاربران اینترنتی را جلب کنید. تصاویر واقعی محصولات خود را روی وبسایت خود بگذارید، اگر امکان دارد نمونه‌ رایگان ارسال کنید تا افراد از نزدیک بتوانند نمونه کار شما را مشاهده کنند. همچنین کاری کنید تا در صورت نارضایتی، امکان برگشت ‌دادن پول مشتری نیز فراهم باشد تا او بتواند پولش را پس بگیرد.

10 ایده عالی برای شروع کسب و کار اینترنتی

4. برنامه‌ های اجتماعی و سرگرمی
اگر توانایی اجرای برنامه‌ های هفتگی یا ماهانه دارید، برنامه‌ هایی حرفه‌ ای در حوزه‌ های اجتماعی-آموزشی و سرگرمی، می‌ توانید وب سایتی راه بیندازید و عضوگیری کنید. حق عضویت ماهانه یا سالانه و تبلیغات محل درآمد خوبی برای شما خواهند بود.
البته برای این کار، باید برنامه‌ های باکیفیت تولید کنید و آن‌قدر خوب باشید تا مشتریان حاضر به پرداخت حق عضویت بشوند. به مشتریان این اعتماد را بدهید که برنامه‌ ها تا پایان حق عضویت آن‌ها تولید خواهند شد.

5. فروش رابطه‌ ای (Affiliate Marketing)
فروش رابطه‌ ای، یکی از انواع بازاریابی است که در آن شما محصولات دیگران را در سایت خود یا سایت‌های مخصوص این کار تبلیغ می‌کنید و به ازای فروش یا هر مراجعه ‌کننده‌ای که به سایت مبدا می‌ فرستید کسب درآمد می‌ کنید.
همان‌طور که از تعریف فروش رابطه‌ ای مشخص است، در این نوع کسب و کار، شما نیازی به ساخت یا تولید محصول یا خدماتی ندارید، تنها بستری برای فروش محصولات دیگران فراهم می‌کنید؛ اما باید بدانید که در این راه، نیاز به جذب کاربران و تبدیل آن به مشتریان واقعی دارید و در غیر این صورت درآمدی نخواهید داشت! پس تکنیک‌ های بازاریابی را باید فرا بگیرید و از اصول این کار استفاده کنید.

اگر دقت کنید، می بینید که وب سایت های بزرگ از این روش برای بازاریابی و فروش محصولات خود بسیار استفاده می کنند. مثلا بخشی از وب سایت دیجی کالا به موضوع همکاری در فروش اختصاص دارد. با کمک این بخش، شما می توانید محصولات موجود در سایت دیجی کالا را بفروشید و با این کار، درآمد کسب کنید. همکاری در فروش، در خارج از ایران نیز یکی از روشهای کسب درآمد است.

چند نمونه از کسب و کارهایی که بر اساس فروش رابطه‌ ای بنا نهاده شده‌ اند، را بشناسید:

  • inspirereview.com
  • thegreenhead.com
  • thisiswhyimbroke.com
  • thewirecutter.com

6. ساختن سایت و فروش تبلیغ
دِرِک هالپرن (Derek Halpern) اعجوبه‌ این کار است. او سال‌ ها پیش وب سایتی برای انعکاس اخبار ستاره‌ های هنری و شایعات مربوط به آن‌ها راه‌اندازی کرد و بعد از مدتی، سایتش به محل تبلیغ کسب و کارهای دیگر تبدیل شد.
او اکنون موسس و مدیر وبسایت SocialTriggers است که به ارائه‌ محتوای آموزشی می ‌پردازد. در واقع این حوزه یکی از عمومی ‌ترین حوزه‌های کسب درآمد اینترنتی است. رمز و راز موفقیت مطالب جذاب، استمرار و ماندگاری آنها است؛ یعنی شما باید با پشتکار و مداومت محتوا تولید کنید و هرگز متوقف نشوید.

7. جذب اسپانسر برای محتوای تولیدی برند شده
جذب اسپانسر برای محتوای تولیدی گزینه‌ ای سخت و در عین حال، راحت است! سخت از این بابت که برای تبدیل شدن به یک برند تولید کننده‌ محتوا در اینترنت، باید زحمت زیادی بکشید و راحت از این بابت که وقتی تبدیل به برند شدید این اسپانسرها خواهند بود که به شما مراجعه خواهند کرد. همان طور که پبش ‌تر اشاره شد برای این کار نیاز به تولید محتوای باکیفیت و مستمر دارید.

8. برگزاری مراسم های خاص
برگزاری مراسم، اعم از سمینارها یا کارگاه‌ های آموزشی و غیره در اینترنت، می‌ تواند حوزه‌ مناسبی برای کسب درآمد باشد. شما می توانید این کار را در دنیای واقعی نیز انجام دهید.
یکی از نمونه‌های موفق، مایکل استلزنر (Michael Stelzner) است. او برگزار کننده‌ جلسات آنلاین و مراسم حضوری با هزاران شرکت‌ کننده است. او چند سال پیش کار خود را با یک بلاگ ساده شروع کرد و اکنون بنیان‌گذار و مدیر سایت socialmediaexaminer.com است.

10 ایده عالی برای شروع کسب و کار اینترنتی

9. مربی‌گری
اگر توانایی مربی‌گری در حوزه‌ های موفقیت و روانشناسی را دارید، این حوزه دامنه‌ ای وسیع از کسب و کارهای مختلف را شامل می‌ شود. هم می‌ توانید بصورت کاملاً اینترنتی به این کسب و کار مشغول شوید و خدمات مشاوره‌ ای خود را در بستر اینترنت ارائه دهید و هم می‌توانید با ترکیب این مهارت با انواع دیگر کسب و کارهای اینترنتی که در شماره‌های بالا به آنها اشاره شد، ضمن تبدیل کردن خود به یک برند، برای مراسمات مختلف، اسپانسر بگیرید یا در دنیای واقعی سمینار یا کارگاه آموزشی برگزار کنید.

10. خلاق باشید!
روش‌ های دیگری نیز برای کسب درآمد در اینترنت وجود دارد. کافی است به قابلیت‌ های خود و نیازهای موجود دقت کنید و بر اساس آنها، مدل کسب و کار خود را مشخص کنید. همچنین روند فعلی کاربرانی که به آنها دسترسی دارید یا می‌توانید پیدا کنید را بررسی کنید و بر آن اساس ایده‌ ای جذاب تولید کنید. نکته مهم در این کار، شناخت مشتریان بالقوه، شناخت بازار و آشنا بودن به مسائل فرهنگی بازار مورد نظر است.

اهمیت داشتن سایت برای کسب و کارهای اینترنتی

همانطور که می دانید در دنیای امروز، روند کار و دنیای تجارت رو به الکترونیک و کامپیوتری شدن است و این روند در پیشروی تمامی انسان ها قرار گرفته است؛ به همین دلیل، وجود وب سایتها دنیای جدیدی را به وجود آورده است که شما به راحتی می توانید خدمات و پاسخگوئی یا امکانات دیگری را در اختیار کاربران یا مشتریانتان قرار دهید. وب سایت شما حکم یک فروشگاه، سفارتخانه  مدرسه، دانشگاه، سازمان، اداره، موسسه و … را دارد که این موضوع، به موضوع کسب و کار شما بستگی دارد.

10 ایده عالی برای شروع کسب و کار اینترنتی

چرا برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود، به وب سایت نیاز دارید؟

دلائل زیر، به شما اثبات می کنند که برای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی، لازم است که وب سایت داشته باشید:

  • دلیل اول: وجود وب سایت، اعتبار شما را افزایش می دهد. 
    وب سایت تائیر قوی بر اعتماد مشتری های بالقوه دارد. یک طراحی حرفه ای، متن مناسب با نوشتار خوب، اطلاعات مفید از محصولات و اطلاعات تماس مناسب باعث افزایش اعتماد مشتریان به شرکت شما می شود. به مردم می فهماند که شما دارای دانش و به روز هستید. اگر شما در طراحی یک سایت با کیفیت و دارای اطلاعات مفید هزینه کنید، مردم حتما تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
  • دلیل دوم: وب سایت باعث می شود شرکت شما در هر زمان و از هر مکان قابل دسترس باشد.
    با داشتن یک سایت پویا، شما شرکت خود را برای دنیایی از فرصت ها برای دسترسی مردمی که غیر از سایت شما راهی دیگر برای رسیدن به شما ندارند آماده می کنید. با کلیک ساده موس، هر کسی می تواند در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز به شما دسترسی داشته باشد.
  • دلیل سوم: وجود وب سایت سهولت ارجاع مشتریان جدید به شما را فراهم می کند.
    برای بسیاری از تجارتها، یک منبع حیاتی برای یافتن مشتریان جدید، ارجاع سایرین است. داشتن وب سایت این امکان را فراهم می کند که مردم به راحتی سایت شما را به دیگران ارجاع دهند. آدرس وب سایت راحت تر از شماره تلفن به خاطر می ماند به علاوه دادن راه های مختلف تماس با شما به مردم، امکان برقراری تماس را بیشتر می کند.
  • دلیل چهارم: وب سایت یک ابزار قوی برای فروش است.
    فروش محصولات از طریق یک فروشگاه اینترنتی یک راه بسیار عالی برای افزایش فروش است. شما یک ویترین دائمی و سهل الوصول و شبانه روزی که هزینه آن خیلی کمتر از یک فروشگاه آجری است دارید ضمن اینکه مردم بیشتری امکان دسترسی به آن را دارند. وجود اطلاعات فروش موثر در وب سایت شما، امکان وادار شدن مردم به کلیک روی دکمه خرید را افزایش می دهد. هرچند که شما از طریق اینترنت نتوانید فروش انجام دهید، وب سایت شما یک سرمایه مهم است. وب سایت شما یک شروع برای متقاعد کردن بازدید کنندگان به نیاز آنها به محصولات شما است. شما آنها را برای خرید تحریک می کنید سپس از آنها دعوت می کنید که با شما تماس بگیرند.
  • دلیل پنجم: وجود وب سایت باعث افزایش ارزش تبلیغات شما می شود.
    اضافه کردن آدرس وب سایت در تبلیغات، کارت تجاری و امضاء شرکت، یک راه خوب برای جلب مشتری به شرکت شما است. داشتن آدرس سایت به مردم کمک می کند که هر زمان که در مورد شما می شنوند و یا تبلیغات شما را می بینند، به پیام شما عکس العمل نشان دهند. مراجعه به وب سایت شما راحت تر از نوشتن نامه یا رفتن به مغازه یا حتی تلفن زدن به شما است. مردم اطلاعات شما را به راحتی دریافت می کنند . همچنین بازدید از وب سایت خیلی راحت است چون هیچ معذوریتی وجود ندارد و بازدیدکنندگان تحت فشار نیستند.
  • دلیل ششم: وب سایت به شما کمک می کند با مشتریان بالقوه در ارتباط باشید.
    مردم زیادی وجود دارند که به آنچه شما ارائه می کنید علاقمند هستند ولی ممکن است هم اکنون برای خرید آمادگی نداشته باشند. شما باید با آنها در ارتباط باشید تا زمانی که آنها برای خرید آمادگی یافنتد، با خبر شوید. وب سایت یک روش عالی برای تسهیل این فرایند است. شما می توانید از طریق وب سایت خود آدرس تماس مشتریان بالقوه را جمع آوری کنید. سپس می توانید به تناوب، نامه یا خبرنامه برایشان ارسال کنید. در ارتباط ماندن با مردم به تازه ماندن شرکت شما در اذهان کمک می کند.

اگر شما هم به یک وبسایت عالی نیاز دارید میتوانید با کمک مقالات سایت آی وحید، اصول راه اندازی وب سایت و شروع فعالیت در اینترنت را یاد بگیرید. در این نوشته با 10 ایده برای شروع کسب و کار اینترنتی آشنا شدید. از اینکه تا انتهای این نوشته با آی وحید همراه بودید از شما متشکریم. امیدواریم نکات خوبی را در این نوشته یاد گرفته باشید و برای شروع کسب و کار اینترنتی، ایده های جدید و خلاقانه ای به ذهن شما خطور کرده باشد.