موتورهای جستجو مانند گوگل یک مشکل دارند و آن هم محتوای تکراری است . محتوای تکراری بدین معناست که چندین کپی از یک مطلب در آدرس های متفاوت وب سایت موجود است . به همین دلیل موتور جستجو نمیتواند تشخیص دهد . همین باعث میشود که به رتبه وب سایت شما در موتور جستجو صدمه وارد شود . مخصوصا زمانی که کاربران به آدرس های متفاوت لینک دهند مشکل بزرگتر خواهد شد . این مقاله به شما کمک میکند تا با دلایل مختلف بروز محتوای تکراری آشنا شده و راه حل هرکدام از آن ها را پیدا کنید .

محتوای تکراری – دلایل و راه حل ها – قسمت اول

محتوای تکراری چیست ؟

بگذارید دو نمونه برای شما مثال بزنیم

http://www.example.com/keyword-x/
http://www.example.com/article-category/keyword-x/

هر دو خط مربوط به یک مطلب و محتوا هستند که ممکن است در سیستم های مدیریت محتوای جدید از اینگونه موارد ببینید . حالا در این میان ممکن است بعضی افراد به خط اول لینک دهند و دیگران به لینک دوم . برای حل مشکل وقتی به موتور جستجو مراجعه میکنید یک جواب دریافت میکنید و آن هم این است : این مشکل شماست !

خب حالا میریم به سراغ دلایل بروز این مشکل :

در واقع میتونیم بگیم این مشکل دلایل خیلی زیادی داره . اکثر آنها فنی هستند . خیلی کم پیش میاد که یک شخص بخواهد دو مطلب با لینک یکسان قرار دهد . بگذارید یک بررسی کلی انجام بدیم .

 

  • سوء تفاهم مفهوم URL

اگر شما به بانک اطلاعاتی سایت خود مراجعه کنید تنها یک مقاله مشاهده میکنید . اما نرم افزار و سیستم مدیریت محتوای شما اجازه میدهد که از طریق چند آدرس متفاوت به یک مقاله از وب سایت شما دسترسی داشته باشند . اگر شما به توسعه دهنده وبسایتتان پیام دهید و بگویید دو لینک وجود دارد او به دیتابیس شما نگاه کرده و بر اساس شناسه مطلب میگوید فقط یکی است . البته حق هم دارد زیرا مطلب در واقع یکی است اما از لحاظ آدرس دهی ممکن است چندین آدرس وجود داشته باشد .

 

  • شناسه های نشست

شما ممکن است که بخواهید نشست های کاربرتان را ردیابی کنید . برای مثال اون موارد و محصولاتی که مشتری میخواهد سفارش دهد . برای اینکار باید به وی یک نشست بدهید . یک نشست خلاصه ای از آن چیزی هست که کاربر در سایت شما انجام داده مثل تاریخچه . برای نگهداری نشست کاربر پس از کلیک وی بر روی لینک های شما به وی یک شناسه منحصر به فرد داده میشه که به اون نشست میگن .بیشتر راه حل ها با کوکی انجام میشه .  که البته باید بگیم موتور های جستجو کوکی هارو ذخیره نمیکنند.

در این مورد باید بگیم بعضی سیستم ها هستند که به آخر لینک سایت نشست کاربری رو اضافه میکنند که عملا به ازای هر کاربر و لینک های درونی سایت یک لینک جدا به وجود می آید که خود دلیل بروز مشکلات زیادی است .

 

  • پارامتر های آدرس استفاده شده برای ردیابی و مرتب کردن

این مورد رو اکثرا توی کمپین های سایت های فروشگاهی میتونید مشاهده کنید که در ایران نیز زیاد از آنها دیدیم . مثلا مطلب به دو صورت زیر قابل مشاهده است :

http://www.example.com/keyword-x/
http://www.example.com/keyword-x/?source=rss

خب متاسفانه این مشکل هم وجود داره که ما میتونیم با لینک دوم کاربران خودمون رو ردیابی کنیم اما از اون طرف با مشکل محتوای تکراری رو به رو میشویم .

 

  • دزدی مطالب

خیلی وقت ها مطلب شما درست هست و بدون مشکل اما بعضی از سایت ها از محتوای سایت شما استفاده میکنند بدون اینکه نامی از شما ببرند . این یکی از مشکلات عمده در این زمینه است .

 

  • سفارشی سازی پارامترها

بعضی مواقع مشکلی که پیش می آید باز هم از سمت سیستم مدیریت محتوای شما است که سیستم لینک دهی آن زیبا و تمیز نیست ! مثلا لینک /?id=1&cat=2 از دسته دوم شناسه اول رو میخونه . در طرف مقابل /?cat=2&id=1 نیز همان کار را انجام میدهد .

 

  • صفحه بندی نظرات 

در بعضی از سیستم ها ممکن است قسمت نظرات به صورت چند صفحه ای باشد . اما خب باز خودش مشکل ساز میشود .

 

  • صفحات قابل چاپ

بعضی صفحات هستند که معمولا مناسب چاپ کردن مقاله و یا موارد دیگر در صفحه میباشند که اکثرا نیز توسط گوگل نیز یافت میشوند ، مگر اینکه شما آن را بلاک کرده باشید . این هم خود مشکل ساز است !

 

  • آدرس با www و آدرس بدون www

یکی از دغدغه های کاربران این است که بدانند کدام آدرس را بگذارند . آدرس با WWW یا بدون آن . اگر هر دو آدرس قابل دسترسی باشند محتوای تکراری رخ خواهد داد . البته HTTP و HTTPS هم از این قاعده مستثنا نیستند !

 

خب قسمت اول از مطلب محتوای تکراری رو با هم دنبال کردیم . قسمت دوم مطلب به ادامه این موارد و بررسی آن برای به دست آوردن راه حل مناسب این مشکلات میباشد . امیدواریم که ما را در آن مطلب نیز همراهی کنید .