با سلام خدمت همه شما کاربران عزیز سایت آی وحید . همانطور که میدونید در این چند روز اخیر خبری خیلی در فضای مجازی جای خود را باز کرده و آن هم فیلتر تلگرام است . همه ما با تلگرام و مزایا و معایب آن آشنا هستیم . به جرات میتوان گفت که نمیتوان کسی را یافت که از تلگرام استفاده نکرده و یا حتی از آن استفاده نکرده باشد . حال خبری مبنی بر فیلتر تلگرام خاطر کاربران را مکدر کرده است . ما نمیخواهیم از شخص خاصی طرفداری کنیم و فقط استدلال خود را از این قضیه نوشته ایم . از شما دعوت میکنیم که ما را دنبال کنید .

فیلتر تلگرام ، خوب یا بد ؟ – بررسی اختصاصی از آی وحید

دلایل مدافعان فیلترینگ تلگرام 

  • میگویند تلگرام به خاطر استفاده از ارز دیجیتال جدید به نام “گرام” فیلتر خواهد شد : من تا جایی که اطلاع دارم پاول دوروف در آخرین اطلاعیه های خود گفته بود این ارز برای ایران در تحریم قرار گرفته است ! یعنی عملا ایرانی ها نمیتوانند از این امکان استفاده کنند .

 

  • میگویند بسیاری از فعالیت های خرابکاری در تلگرام صورت گرفته است یا به نوعی تلگرام باعث ترویج خشونت است ! : من یه سئوال دارم از دوستان عزیز ، شما میگید خیلی از خرابکاران که در ایران فعالیت کرده اند از طریق تلگرام با هم در ارتباط بوده اند . به نظر من اگر همان خرابکاران هم در شبکه های اجتماعی ایرانی و وطنی بخواهند میتوانند کارشان را ادامه دهند . مگر اینکه یک مورد باشد . اینکه وقتی شما یک پیام رو برای دوستت در پیام رسان وطنی ارسال میکنی عملا 3 تیک میخورد ، یکی خودت میبینی ، یکی دوستت و دیگری دوستان عزیز سروشی و داخلی !

 

  • مگر این نیست که ما رعایت حریم خصوصی کاربرانمان برایمان خیلی مهم است ؟ من دوست دارم وقتی با کسی از طریق فضای مجازی گفتگو میکنم به غیر خودم و شخص مقابل کسی پیام من را نخواند ! کار خاصی هم نمیکنم اما دوست ندارم کسی وارد حریم خصوصی من بشه . حتی خود شما هم میتونم به جرات بگم این رو میخواین پس نمیشه نادیده گرفت . پس وقتی میگن با پیم رسان وطنی این مشکل به وجود نمیاد فقط ذهن آدم به سمت همین عدم رعایت حریم خصوصی میره .

 

  • میگویند سایر کشورها نرم افزارهای خارجی رو محدود کرده و دارن از نرم افزار ملی خودشون استفاده میکنند : من از طرف خودم به دوستان عزیز میگم که شما یک پیام رسان بسازید که قابلیت های خوب و عالی داشته باشه ، امکان ایجاد روبات داشته باشه ، نسخه های مختلفش بدون مشکل جواب بده ، بعد از اینکه به 20 هزار کاربر رسید خطا ندهد که ثبت نام شما برای بعد رزرو شد! ، به حریم خصوصی کاربران احترام گذاشته بشه ، مشکلات و باگ های امنیتی کمی داشته باشه . اگر من همچین پیام رسانی پیدا کردم چشم داخلش حتما عضو میشم و دوستانم رو هم دعوت میکنم که عضو بشوند !
قضاوت با خودتون - آی وحید
قضاوت با خودتون – آی وحید

من به شخصه نمیخوام بگم خوشم نمیاد از جنس داخلی و محصول داخلی اما محصولی رو میپسندم که کیفیت داشته باشه . یوتیوب رو فیلتر کردن ، بلاگ اسپات رو فیلتر کردن ، وردپرس رو فیلتر کردن . به جای اون چه چیزی گذاشتن ؟ آپارات ! کلوب ! لنزوور ( البته اگه درست نوشته باشم ! ) من به عنوان یک توسعه دهنده وب در داخل ایران با سیستم هایی کار میکنم که در ایران عملا هیچ کسی تجربه توسعه دهی اون رو نداره و اگر هم کسی کار کرده باشه و توسعه دهنده باشه خب ترفندهاش رو برای خودش نگه میداره تا اینکه منتشر کنه . خیلی خیلی پیش میاد سئوالاتی که من مجبورم برای پیدا کردن جواب آنها به سایتی بروم که متاسفانه دولت محترم فیلتر کرده است . دولت محترم یوتیوب رو فیلتر کرد ( اگر اشتباه نکنم به خاطر اغتشاشات سال 88 ) ولی خب 99 درصد از استفاده هایی که از یوتیوب میشه جهت فیلم های آموزشی داخلش هست!

توئیتر رو فیلتر کردن اما خود سران دولتی و ملی دارن از فیلترشکن استفاده میکنند !

 

فیلتر تلگرام - آی وحید

 

وی چت از اولین نرم افزارهای مسنجر بود که در ایران استفاده شد که بعد از اون سریعا فیلتر شد . مردم روی آوردن به وایبر . بعد از آن کوچ سراسری یه تلگرام اتفاق افتاد . هزاران کاربر در تلگرام یک شبه عضو شدند . گروه ها و کانال هایی احداث شد که اکثرا هدف کسب و کارهای مجازی بود . سئوالم این هست دولت و کشوری که توئیتر رو به عنوان مثال فیلتر کرده اند چرا باید خودشان هر روز مطلب جدیدی در توئیتر منتشر کنند !

حدیث هست که میگه ” هر آنچه برای خودت نمیپسندی برای دیگران هم نپسند” وقتی توئیتی در شبکه اجتماعی توئیتر صورت میگیره مخاطب باید ایرانی باشه نه خارجی ! ما که نمیتونیم پیامتون رو بخونیم پس واسه کی الکی توئیت میزنین !

گفتند اینترنت نامحدود میخواهیم عرضه کنیم . پس از ارائه در یکی از ستون های جدول قیمت گذاری میزان سقف استفاده منصفانه را دیدیم ! حالا بعد از آن اومدن و شبکه اجتماعی سروش رو با اینترنت رایگان اپراتور های همراه عرضه کردند ! یک مثل داریم از قدیم که هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره !

 

 

تلگرام پشتیبانی آنلاین نداره و فقط سئوالاتتون رو میتونید مطرح کنید . اما شبکه اجتماعی سروش 3 اپراتور به همراه شناسه کاربری آنها معرفی کرده که متاسفانه آنلاین هستند اما جواب نمیدهند ! (خب پس پشتیبانی آنلاین به چه درد میخوره که بعد از بیشتر از 12 ساعت جوابی ندهند ؟!) مشکلی در نسخه دسکتاپ سروش داریم . اون هم این هست که بعضی اوقات اصلا پیامهای داده شده را نمایش نمیدهد . فایل آپلود میشود بعد از چند مگابایت آپلود شدن فایل لغو شده و باز برای ارسال مجدد باید از 0 آپلود کرد . (خب اگر با اینترنت غیر همراه اول و ایرانسل باشید به مشکل برمیخورید چون همینطور حجم از شما کم میشود اما فایل ارسال نمیشود . اما آیا تلگرام همچین مشکلی دارد ؟ به پشتیبانی پیام داده شده بعد از چندین ساعت پرسیدند چه نسخه ای استفاده میکنید و بعدش دیگه خدانگهدار !

باید کمی به فکر حال استفاده کننده هم بود . مثل خودرو پراید که استفاده وطنی از آن فقط باعث کاهش جمعیت خواهد شد !

من خودم ترجیح میدم دوستان خارجی پیام های منو بخونند تا دوستان داخلی و پیام رسان های وطنی داخل پیام ها و مخاطبان و گوشی من سرک بکشند ! البته دیگه توی پیام رسان سروش بخاطر اون باگ که منتشر شده بود و شماره مدیران کانال هم معلوم بود دیگه نیاز به سرک کشیدن دوستان داخلی نبود و همه میتونستند سرک بکشند !

 

باگ سروش - آی وحید

 

و در چند جمله آخر چند تا چیز رو میخوام بگم ، اول اینکه وی چت فیلتر کردین ملت رفتن سراغ وایبر ، وایبر فیلتر کردین ، ملت رفتن سراغ تلگرام اما تلگرام رو فیلتر کردین ملت به جای اینکه برن سمت پیام رسان وطنی رفتند سراغ فیلتر شکن ، دیگه الان آدم 50 ساله هم داخل گوشیش یه فیلتر شکن داره پس اگر فیلتر کنین تلگرام رو جدا از اون مسئله بلاک چین تلگرام که فیلتر داخلش اثری نداره استفاده مردم از فیلترشکن و متناسب با اون خیلی از کارهای دیگه ناپسند اجتماعی بیشتر خواهد شد !

دوم اینکه دولتی که در مناظره اش با سایر رقبا میگفت دلار اگر شما رئیس جمهور بشوید به بالای 5000 تومان خواهد رسید ، میخوام بهشون بگم لطفا قیمت دلار رو الان ببینید توی بازار چقدر هست که بخاطر سرپوشونی این قیمت دلار نخواهید فیلترینگ تلگرام رو مطرح کنید که بخواهد ذهن مردم رو از دلار به فیلتر تلگرام تغییر جهت دهد !

حرف خیلی زیاد مونده بود توی دلم که نتونستم بگم اما سعی کردم توی این مقاله به آنها بپردازم . فیلتر تلگرام فقط حرفی هست که ذهن مردم رو از وضعیت اقتصادی و قیمت دلار تغییر جهت دهند . من خودم از نزدیک دیدم که پلیس فتا از فیلتر شکن فروش ها فیلترشکن میخرد و میتوان گفت همه در همه صنف و رسته ای در حال استفاده از فیلترشکن هستند . در پایان تصویر زیر رو بدون شرح تقدیمتون میکنم امیدوارم نکته روی صفحه دسکتاپ سیستم برنامه تلویزیونی رو گرفته باشید !

فیلتر تلگرام

امیدوارم شما هم نظر خودتون رو درباره فیلتر تلگرام و سیاست جدید دولت برای حواسپرتی ملت اعلام کنید . ما خواهان ترویج خشونت نیستیم و فقط کارمان و هدفمان در تلگرام ادامه کسب و کارمان هست  . اگر ما رو هم فیلتر کردند خوبی بدی دیدید حلالمان کنید 🙂 .