چرا باید سایت داشته باشید؟

در دنیای امروز که عصر اطلاعات است، امکانات و ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد که به کمک آنها می توان یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کرد.

با این حال، شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا باید سایت طراحی کنیم ؟ اصلا سایت داشتن چه مزیتی دارد وقتی ما می توانیم با یک پیج اینستاگرام، فروش خیلی خوبی داشته باشیم!

اگر شما هم این سوال را دارید و می خواهید بدانید که چرا باید سایت طراحی کنیم ، این مقاله را تا انتها بخوانید تا به جواب این سوال که چرا باید سایت طراحی کنیم برسید.

در این قسمت از مقاله آی وحید، می خواهم درباره موضوعاتی با شما صحبت کنم که باعث می شود فکر داشتن سایت را از ذهنتان بیرون کنید! پس از شما می خواهم با من همراه باشید تا ببینید که کدام یک از این بهانه ها و سوالات را در ذهن دارید.

آیا شبکه های اجتماعی، جایگزین خوبی برای سایت می شود؟

افراد خیلی زیادی را دیده ام که می گویند به جای طراحی سایت، می توانیم با راه اندازی یک پیج اینستاگرام، کسب و کار اینترنتی خودمان را راه اندازی کنیم. باید بگوییم این موضوع برای شروع و تست کسب و کار بسیار خوب است؛ چون می تواند ایده شما را تست کند، اما در ادامه این کار باعث می شود خطرهایی کسب و کار شما را تهدید کند.

برای درک بهتر این خطرات، بگذارید داستان یکی از مشتریان خودم را برای شما تعریف کنم.

من یک مشتری داشتم که هم سایت دارد و هم پیج اینستاگرام، اما این مشتری من، تمرکز بیشتری روی پیج اینستاگرام خودش داشت و در این پیج، بیشتر از 35 هزار فالوور داشت.

چند مدت قبل بود که ناگهان متوجه شدیم اینستاگرام، پیج این شخص را غیرفعال (disable) کرده است و هرکاری برای بازگردانی این پیج کردیم، نتوانستیم پیج را برگردانیم و این پیج با 35 هزار فالوور از دست رفت.

اما خوشبختانه این مشتری من اطلاعات بیشتر فالوورهای خودش را از طریق وبسایت خودش جمع آوری کرده بود و بعد از راه اندازی پیج جدید، با یک ایمیل افراد خیلی زیادی پیج او را فالو کردند و دوباره کارش را ادامه داد.

حالا تصور کنید اگر این مشتری من وبسایت نداشت و هیچ اطلاعات از کاربران خودش دریافت نکرده بود (مثل اکثر کسب و کارهای اینستاگرام)، چه مشکلی برایش پیش می آمد؟ آیا می توانست دوباره خیلی راحت از ابتدا شروع کند و فالوورهای خودش را به دست بیاورد؟ آیا کل دارایی کسب و کارش که فالوورها بودند از بین نمی رفتند؟

صفحات و پروفایل های شبکه های اجتماعی، می توانند یک راه ارتباطی عالی برای ما با مخاطبین مان باشند، اما این صفحات دارایی ما نیستند بلکه دارایی آن شبکه اجتماعی هستند و مانند بلایی که بر سر مشتری من آمد، هرزمان ممکن است آن شبکه اجتماعی قوانین خود را عوض کند یا به کشور ما خدمات ندهد یا حتی مانند تلگرام، بحث فیلترینگ باعث از بین رفتن تعداد زیادی از کسب و کارها شود. اما وبسایت دارایی خود شماست و اختیار و کنترل آن دست شماست، به همین خاطر می توانید با خیال راحت، به جمع کردن دارایی (کاربر، ایمیل، شماره تلفن و…) برای کسب و کار خودتان بپردازید.

پس اولین دلیل برای اینکه چرا باید سایت طراحی کنیم ، این است که شبکه های اجتماعی نمی توانند جایگزین مناسبی برای وبسایت باشند و از آنها باید به عنوان یک راه ارتباطی با مخاطبین خودتان استفاده کنید و سپس اطلاعات مخاطبین خودتان را جمع آوری کنید.

آیا عضویت در یک سایت بزرگتر به عنوان فروشنده، شما را از داشتن یک سایت بی نیاز می کند؟

 حتما سایت هایی مانند دیجی کالا یا آمازون را دیده اید که این امکان را به شما می دهند تا در آنها عضو شوید و محصولات خودتان را به فروش برسانید.

این امکان بسیار عالی است و می تواند فروش شما را چندین برابر کند، اما بازهم باید بگوییم که این امکان، تنها می تواند یکی از راه های بازاریابی و فروش برای برند شما باشد، نه جایگزینی برای وبسایت!

اولین موضوعی که وجود دارد، این است که شما در این سایت ها، تحت برند همان وبسایت فعالیت می کنید و برند شما خیلی مطرح نیست، به همین خاطر نمی توانید مانور زیادی روی برندینگ کسب و کار اینترنتی خودتان انجام دهید.

همچنین مانند شبکه های اجتماعی، صفحه شما در این سایت ها بازهم سرمایه همان سایت است و ممکن است به هردلیلی همکاری شما با این سایت ها قطع شود و دیگر نتوانید از آنها برای فروش خودتان استفاده کنید. به همین خاطر بازهم باید بگوییم که وبسایت خود شما، مهمترین و بزرگترین دارایی شماست. اگر شما در یکی از سایت های بزرگ ثبت نام کنید و فروش خوبی هم داشته باشید، اما ناگهان به هر دلیلی همکاری شما با این سایت ها قطع شود، کل درآمد شما از بین خواهد رفت و دیگر درآمدی ندارید. اما در وبسایت خودتان، تقریبا هرگز این مشکل پیش نمی آید و شما می توانید از طریق مخاطبینی که برای خودتان جمع آوری می کنید، درآمد ثابت و پایداری برای خودتان ایجاد کنید.

پس باید بگوییم که سعی کنید همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید تا ضرر نکنید.

آیا استفاده از سیستم های فروشگاه ساز و سایت ساز، شما را از داشتن سایت بی نیاز می کند؟

یکی دیگر از روش هایی که می توانید از آن برای طراحی سایت خودتان استفاده کنید، استفاده از سیستم های سایت ساز و فروشگاه ساز اینترنتی است.

این روش خیلی بد نیست و می توانید از آن استفاده کنید اما چیزی که مهم است این است که قبلا چندین شرکت طراحی سایت بوده اند که مدتی فعالیت کرده اند و بعد از آن به دلایل مختلفی بدون اطلاع قبلی سیستم خود را جمع آوری کرده اند و بازهم مانند موارد قبلی، تمامی دارایی کسانی که در آنها ثبت نام کرده بودند، از بین رفته است.

به همین خاطر بازهم برمی گردیم به همان حرف خودمان که طراحی سایت اختصاصی برای خودتان، حداقل این امکان را به شما می دهد که تمامی کنترل و اختیار سیستم دست خودتان باشد و خودتان تصمیم گیرنده باشید.

یکی از مشکلات بزرگ در کشور عزیز ما ایران، این است که اکثر استارتاپ ها در اوایل کارشان ثبات زیادی ندارند، به همین دلیل خیلی قابل اعتماد نیستند و باید مدتی فعالیت کنند تا بتوان به آنها اعتماد کرد که این موضوع در مورد سیستم های سایت ساز و فروشگاه ساز هم صدق می کند. پس اگر قصد دارید از این سیستم ها استفاده کنید یا در حال حاضر، از آنها استفاده می کنید، حتما حواستان به موضوعاتی که گفتیم باشد.

 آیا پیام رسان ها مانند تلگرام و… می تواند جای سایت را بگیرد؟

یکی دیگر از روش هایی که اکثر افراد جایگزین سایت می دانند، استفاده از تلگرام و پیام رسان های دیگر است که ربات فروشنده و … دارند. بازهم در اینجا لازم است به همان بحث اینستاگرام خودمان برگردیم.

اگر دقت کرده باشید، از زمانی که تلگرام فیلتر شد، تعداد کاربران فعال این پیام رسان ریزش زیادی داشت و هنوز هم در حال کم شدن است. به همین خاطر به این سیستم ها هم نمی توان زیاد اعتماد کرد و بهتر است شما از آنها به عنوان سیستمی برای ارتباط راحت تر با مخاطبین خودتان استفاده کنید، نه اینکه تمامی بنیان کسب و کار خودتان را برپایه این پیام رسان ها بگذارید و هر روز دغدغه به وجود آمدن مشکل یا از بین رفتن کسب و کارتان را داشته باشید.

پس در این مورد هم دیدیم که پیام رسان ها نمی توانند جایگزین مناسبی برای طراحی سایت باشند و شما باید برای خودتان وبسایت طراحی کنید.

آیا سیستم های وبلاگ دهی، می تواند جایگزین خوبی برای سایت باشد؟

یکی دیگر از روش هایی که افراد خیلی زیادی از آن استفاده می کنند، استفاده از سیستم های وبلاگدهی و راه اندازی وبسایت با استفاده از آنها است.

دوستان این مورد هم مانند فروشگاه سازها و سایت سازها است و شما نمی توانید خیلی به این سیستم ها تکیه کنید.

از نام این سیستم ها کاملا مشخص است که برای ساخت وبلاگ ساخته شده اند و به هیچ وجه نمی توانند جایگزین وبسایت باشند. چون این سیستم ها امکانات کاملا محدودی دارند و شما نمی توانید یک فروشگاه حرفه ای با آنها بسازید. همچنین وبلاگ یک سیستم صمیمی و شخصی است، اما وبسایت شرکت شما باید نشان دهنده مجموعه بزرگ شما باشد و در شان شرکتتان طراحی شود.

به همین خاطر استفاده از سیستم های وبلاگ دهی نمی تواند خیلی برای معرفی یک شرکت مناسب باشد.

چیز دیگری هم وجود دارد که این است که بازهم مانند روش های قبلی، سیستم وبلاگ دهی و وبلاگی که روی آن می سازید، به هیچ وجه سرمایه شما نیست. چون می تواند از بین برود و براساس قوانین آن سیستم، وبلاگ شما حذف شود یا از دسترس خارج شود.

به همین خاطر بهتر است بازهم به فکر طراحی سایت اختصاصی خودتان باشید و به این سیستم های وبلاگ دهی تکیه نکنید تا بتوانید با خیال راحت، کسب و کار اینترنتی خودتان را بسازید و برای وبسایت خودتان مشتری جذب کنید.

جمع بندی: بالاخره چرا باید سایت طراحی کنیم ؟

به این فکر کنید که شما در جایی یک مغازه اجاره کنید و چندین سال برای این مغازه تبلیغ کنید و مشتریان زیادی را برای آنجا جذب کنید. اما بعد از چندین سال که شما به عنوان یک کاسب موفق فعالیت کردید، با صاحب مغازه به مشکل بخورید و مجبور باشید مکان مغازه خودتان را عوض کنید.

حالا به این حالت بدتر فکر کنید که بعد از شما، یک مغازه دیگر دقیقا با موضوع کاری شما در همانجا افتتاح شود. چه حسی به شما دست می دهد؟ کل سرمایه کسب و کارتان را برای تبلیغ آن مغازه گذاشته اید و حالا خیلی راحت رغیب شما از سرمایه گذاری شما استفاده می کند. نداشتن وبسایت هم همین طور است، ساختن کسب و کارتان بر روی یک بستر دیگر که متعلق به شما نیست، می تواند عواقب بدی برای شما به دنبال داشته باشد.

پس حتما از همین امروز به فکر طراحی وبسایت خودتان باشید و بیشتر از این، کسب و کار اینترنتی خودتان را در معرض خطر قرار ندهید. با داشتن یک وب سایت شخصی، شما می توانید با خیال راحت در فضای اینترنت کار کنید، مشتریان قدیمی خود را حفظ کنید و به خوبی برندسازی کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با آی وحید همراه بودید از شما متشکرم. از شما می خواهم که نظر خود را درباره این مقاله بنویسید و بگویید که به چه دلیلی می خواهید وب سایت شخصی خود را راه اندازی کنید؟