با سلام خدمت تمامی کاربران عزیز در آی وحید ، امروز میخواهیم آموزش بلاک کردن آدرس آی پی در وردپرس را برای شما کاربران عزیز داشته باشیم ، در ابتدا با هم بررسی میکنیم که آی پی چیست و چرا نیاز به بلاک آن خواهیم داشت و سپس روش های بلاک کردن آی پی در وردپرس را برای شما توضیح خواهیم داد .

آموزش بلاک کردن آدرس آی پی در وردپرس

آی پی چیست ؟

اگر ما اینترنت را یک دنیای فیزیکی در نظر بگیریم ، سپس میتوانیم بگوییم آی پی همانند آدرس کشور ، شهر ، خیابان و شماره کد پستی منزل است . یک آی پی آدرس از 4 قسمت تشکیل شده است که محدوده اعداد هر قسمت از 0 تا 255 میباشد .مثلا میتوانید به آی پی زیر نگاهی بیندازید :

185.55.105.22

هر کامپیوتر متصل به اینترنت یک آدرس آی پی مختص به خود دارد که توسط ارائه دهنده اینترنت یا همان ISP به کامپیوتر ها اختصاص داده میشود .

تمام بازدید کنندگان سایت شما دارای یک آدرس آی پی خاص میباشند که در فایل لاگ سرور و سایت قرار میگیرد . البته شما میتوانید برای مخفی نگه داشتن آدرس آی پی خود از نرم افزار های مخفی کننده آدرس آی پی استفاده کنید .

چرا و چه زمانی شما نیاز به بلاک کردن آی پی خواهید داشت ؟

معمولا در زمانی صحبت از بلاک کردن پیش می آید که بخواهید دسترسی مستقیم برای اعمال ناخواسته توسط افراد بدکار از حملات DDOS ، اسپم ، هک و … را از سایت خود قطع کنیم . البته اکثرا حملات DDOS توسط افراد مزاحم استفاده شده که با بلاک کردن آی پی میتوان جلوی آنها را گرفت .

نحوه یافتن آی پی برای بلاک

ما فرد مزاحمی داریم که وارد سایت ما شده و نظرات اسپم وارد میکند و میخواهیم دسترسی این فرد را به سایت قطع کنیم  ، برای این کار به چند روش میتوان آی پی فرد مزاحم را به دست آورد ، در ابتدا فردی که نظر میدهد در قسمت نظرات ، آی پی شخص نظر دهنده نیز وجود دارد که میتوانید نمونه آن را در تصویر زیر مشاهده کنید :

آموزش بلاک کردن آدرس آی پی در وردپرس
آموزش بلاک کردن آدرس آی پی در وردپرس

اگر تحت حمله DDOS قرار گرفته اید میتوانید آی پی فرد مزاحم را در لاگ های هاست خود پیدا کنید ، برای نمونه ما تصویری از محیط سی پنل به شما نشان میدهیم که میتوانیم آی پی را به دست آورید :

آموزش بلاک کردن آدرس آی پی در وردپرس
آموزش بلاک کردن آدرس آی پی در وردپرس

با کلیک بر روی گزینه Raw Access Logs در صفحه ورودی کنترل پنل هاست خود و انتخاب دامنه سایت خود شما میتوانید لاگی از آی پی های مراجعه کننده به سایت خود را مشاهده کنید :

آموزش بلاک کردن آدرس آی پی در وردپرس
آموزش بلاک کردن آدرس آی پی در وردپرس

شما میتوانید فایل لاگ را به صورت یک فایل فشرده دریافت و درون سیستم خود باز کنید :

آموزش بلاک کردن آدرس آی پی در وردپرس

این لیست به همراه تاریخ و ساعت مراجعه نیز میباشد که همین کار شما را بسیار ساده خواهد کرد .

پس از به دست آوردن آی پی شما میتوانید از سایت های بررسی کننده آی پی استفاده کنید تا مطمئن شوید آی پی مربوط به خودتان نمیباشد ! و سپس آن را بلاک کنید .

بلاک کردن آی پی در وردپرس

اگر شما میخواهید یک آی پی را در وردپرس صرفا جهت عدم ارسال نظر و دیدگاه محدود کنید میتوانید در ناحیه مدیریت با کلیک بر روی تنظیمات ، نظرات (بحث) و سپس در قسمت تنظیمات دیدگاه ها ، آی پی فرد خاطی را وارد کنید تا آن شخص نتواند دیگر اسپم برای شما ارسال نماید .

بلاک کردن آی پی از طریق هاست سی پنل

در صورتی که شما میخواهید دسترسی کاربر را به کل سایت خود قطع کنید ( به منظور جلوگیری از حملات DDOS ) میتوانید وارد کنترل پنل هاست خود شده و سپس بر روی گزینه IP Address Deny Manager کلیک نمائید .

سپس در صفحه باز شده آی پی مورد نظر را وارد کرده و بر روی دکمه Add کلیک کنید .

آموزش بلاک کردن آدرس آی پی در وردپرس

البته یک سری افزونه های فایروال مربوط به وردپرس میباشد که اکثرا تجاری میباشد که اگر کاربران درخواست دهند آنها نیز برای شما معرفی و درباره آنها توضیح داده خواهد شد وگرنه این روش یکی از آسان ترین روش های مد نظر برای جلوگیری از دسترسی افراد مزاحم به سایت شما میباشد ، همچنین این نکته را باید اشاره کرد که اکثر سرور های هاستینگ قدرتمند خود تدابیری برای جلوگیری از حملات DDOS بر علیه سرور خود را پیاده سازی میکنند پس نگرانی شما کمی در مورد حملات دیداس کمتر خواهد شد .

امیدواریم که از این مطلب استفاده کاربردی را برده باشید ، خوشحال میشویم که نظرات شما را در مورد مطالب فعلی و مطالبی که شاید برای شما جالب باشد بدانیم .