با عرض سلام خدمت شما کاربران گرامی امروز نیز در خدمت شما هستیم با جلسه دوم آموزش HTML5. امیدوارم از جلسه قبل بهره کافی و وافی رو برده باشین و مفید موثر واقع شده باشه.

خب سریع میریم سراغ آموزش جلسه دوم که اولین صفحه وب HTML ای خودتون رو خواهید نوشت البته با آموزش های اختصاصی آی وحید!

کدنویسی صفحه وب با Notepad یا TextEdit مسئله این است؟!

به غیر از کدنویسی توسط notepad یا textedit شما میتوانید از نرم افزارهای حرفه ای تری استفاده کنید که فقط کار را برای برنامه نویسان وب راحت تر و سریعتر میکنند. مانند:

  • Adobe Dreamweaver
  • Microsoft Expression Web
  • CoffeeCup HTML Editor

اما یادتون باشه ما در آموزش حداقل رو در نظر میگیریم و با notepad کار خواهیم کرد هم چنین notepad برای ویندوزی ها و textedit برای مکی ها هست(اینم محض اطلاع دوستان!).

تیم کدنویسی آی وحید معتقد است که ساده ترین ویرایشگر متن برای یاد دهی و یادگیری زبان برنامه نویس HTML بهترین گزینه روی میز است پس توصیه ما به شما استفاده از notepad برای ویندوزی ها و textedit برای مکی ها هست.

خب اولین صفحه وب را در 4 مرحله همراه ما بسازید:

 

1. NotePad را باز کنید!

برای اجرای نرم افزار NotePad در ویندوز هفت و یا نسخه های قبلی از منوی استارت به All Programs بروید و سپس Accessories و سپس نرم افزار NotePad را با همین نام اجرا کنید.

هم چنین برای اجرای نرم افزار NotePad در ویندوز هشت و نسخه های بعدی به پیشخوان رفته(با کلیدی که با آرم ویندوز در کیبورد شما وجود دارد) و NotePad را تایپ کنید و سپس اجرای نرم افزار.

 

2. کمی کدنویسی کنید!

اگر جلسه قبل همراه ما بودید میتوانید یک فایل کامل بنویسید و اگر جلسه قبل را مطالعه نکرده اید اول جلسه قبل رو مطالعه کنید و سپس این جلسه را ادامه بدین اما اگر جلسه قبل را نیز در کنار ما بودید بنابراین میتوانید کمی کدنویسی کنید و یا کدهای زیر رو کپی و پیست کنید!

<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<h1>My First Heading</h1>

<p>My first paragraph.</p>

</body>
</html>

اینم یه اسکرین از مثالی که نوشتیم:

HTML5 - Example
HTML5 – Example

3. ذخیره فایل کدنویسی شده!

الان شما میتونید فایلی رو که با دستای خودتون کدنویسی کردین بر روی سیستم خودتون ذخیره کنید.

برای این کار از منوی File نرم افزار NotePad گزینه SaveAs رو انتخاب کنید. هم چنین شما میتونید نوع فرمت فایل ذخیره شده رو نیز مشخص کنید مثل .html یا .htm که تفاوتی نداره و تنها تفاوت در سلیقه شما و دیگر کدنویسان هست که البته در دنیای وب بیشتر .html رایج هست و به شما هم توصیه میشه از این فرمت استفاده کنید تا از همین الان استاندارد و جهانی جلو بریم.

 

4. تبریک! شما کدنویس شُدید

با دوبار کلیک روی فایلی که ذخیره کردید نتیجه کار خودتون رو خواهید دید و ما نیز پیشاپیش به شما تبریک میگیم که شما از الان یه کدنویس محسوب میشوید البته خیلی خیلی مبتدی.

اینم یه اسکرین از نتیجه کار ما که خیلی شبیه کار شماست:D

pic_ie

 

دوستان خسته نباشید جلسه دوم آموزش HTML5 نیز به پایان رسید. امیدوارم مفید و موثر واقع شده باشه. یادتون نره حتما تمرین کنید و اگه سوال یا مشکلی داشتین حتما در قسمت نظرات اعلام کنید.

در پناه حق – آی وحید