یاهو از لوگو جدید خود رونمایی کرد و در صورتی که یکبار لوگو این شرکت را مشاهده کنید میبینید شباهت عجیبی با لوگو اسنپ وجود دارد . امروز میخواهیم بررسی کنیم که اسنپ یا یاهو کدام یک از دیگری کپی برداری کرده اند ؟ از شما نیز میخواهیم در این مطلب ما را همراهی کنید .

اسنپ یا یاهو ؟ کدام یک مقصرند ؟

یاهو جدیدا لوگو خود را دچار تغییراتی کرده که به قول خودش به شما یادآوری کند که هنوز هم فعال است . شرکتی که از قدیم الایام به عنوان موتور جستجو و سرویس ایمیل فعالیت میکرد . البته من به شخصه زیاد از این سرویس خوشم نمی آید آن هم به چند دلیل :

  • اول اینکه یک زمان ایران را تحریم کرد و ایرانی ها هم تحریم ها را ترکاندند و با ترفند ثبت نام میکردند .
  • دوم اینکه برخلاف گوگل بسیاری از ایمیل ها را غیرفعال و از دسترس خارج کرد ، اتفاقی که برای من چندین بار رخ داد .
  • سوم بخاطر سرعت ، نرم افزار های در دسترس (حجم نرم افزار موبایل یاهو در مقایسه با جیمیل) ، بهتر بودن نتایج گوگل نسبت به یاهو
  • قابلیت sync کردن داده ها در حساب گوگل و جیمیل برخلاف یاهو

بگذارید نگاهی به تصویر رسمی منتشر شده در اینستاگرام یاهو بیندازیم .

اسنپ یا یاهو

حالا بر روی بخشی که لوگو یاهو نمایش داده میشود تمرکز میکنیم ، چیزی که به صورت خروجی در زیر نمایش داده شده است :

اسنپ یا یاهو

طبق اعلام ها لوگو جدید یاهو توسط شرکت Pentagram طراحی شده . این شرکت ید طولانی در طراحی لوگو شرکت های مختلف اعم از مستر کارت و DC و … دارد . اما این شرکت سوتی جالبی در طراحی خود داده است . به احتمال فراوان این شرکت به کشورهای نه چندان مطرح در زمینه های اینترنتی نگاهی می اندازد و بر اساس برندهای معروف آنها طراحی خود را با رنگ و لعاب دیگری آماده میکند . بگذارید تصویر زیر را ببینیم :

اسنپ یا یاهو

از لحاظ رنگ بندی هر دو دارای رنگ فلت فقط با رنگ متفاوت هستند . فونت هر دو لوگو شباهت زیادی و حتی میشود گفت بیشتر از زیادی به هم دارد !

Yahoo! logo redisgn to remember us that Yahoo is still alive ! but there are some problem . Yahoo Logo is Very similar to Iranian Company that called as Snapp! . do you know which of them don’t respect to another company ? i know … hmm

Ivahid Blog

در ایران چیزی که رعایت نمیشود قانون کپی رایت است . اما در خارج به صورت سختگیرانه و خیلی شدید برای این موارد و نقض قوانین حتی کپی برداری از لوگو سایر شرکت ها مجازات در نظر میگیرند . همانگونه که در اخبارهای هفتگی قبلی اعلام کرده بودیم که شرکت مایکروسافت ، از اپل برای کپی برداری از ایده ها و برنامه های خود شکایت کرده بود و بالعکس .

احتمال دیگری نیز وجود دارد . اینکه کارمندان این شرکت خارجی و شخص اصلی برای طراحی لوگو جدید چینی بوده است ! به دلیل کپی برداری چینی ها از ایرانیان در تولید سفره هفت سین ، قرآن ، مهر و تسبیح ، زن و انواع و اقسام لوازم دیگر از ایرانیان و روانه کردن این محصولات به بازار ایران دیگر این چیزها برای ایرانیان عادی شده است !!

اما اگر بخواهیم شرکت ایرانی را مقصر بدانیم باید بگوییم لوگو یاهو همیشه شامل علامت ! بوده است . این چیزی است که از گذشته وجود داشته و تنها مختص به لوگو جدید نمیباشد . میتوان گفت اسنپ هم از لحاظ تعداد حرف هم از لحاظ علامت تعجب کپی برداری از روی لوگو یاهو انجام داده و با داشتن رابط هایی در شرکت طراح لوگو جدید یاهو این لوگو را با تغییر پیش از موعد برای خود قرار داده است ! البته مورد آخر کمی جنبه فان دارد !

شکایت اسنپ از یاهو بخاطر کپی برداری از لوگو

این اتفاق خیلی بعید است که رخ دهد اما اگر رخ دهد پیامد های جالبی خواهد داشت . شرکتی از ایران علیه شرکت خارجی که از سوی آنها نیز مورد تحریم هایی قرار گرفته شکایت میکند و غرامت چندین میلیونی به شرکت ایرانی پرداخت خواهد شد ! این را پیش بینی میکنم اگر شکایتی از سمت اسنپ صورت گیرد ، یاهو ایمیل مدیران و کارکنان اسنپ را در مرحله اول مسدود خواهد کرد تا زهر چشمی از این شرکت ایرانی بگیرد !!

برخی از قسمت های این مطلب جنبه طنر دارد چون ممکن است اصلا اتفاق نیفتد . حتی ممکن است نه اسنپ و نه شرکت خارجی طراح لوگو یاهو هیچکدام همدیگر را نشناسند . این گفته ها بر اساس حدس و گمان ها میباشد . ما دوست داریم شما هم نظر خودتان را برای ما ارسال کنید . به نظر شما کدام یک از این دو از یکدیگر کپی کرده است ؟ ما منتظر نظرات شما هستیم .