شما اگر مطالب ما رو دنبال کرده باشید حتما میدونید مطالبی که توی بلاگ آی وحید منتشر میشه بر اساس سیستم مدیریت محتوای وردپرس هست و مانور اصلی ما هم روی همین موضوع هست . اکنون تا این لحظه که من دارم مطلب رو مینویسم و امروز قراره منتشر بشه آخرین نسخه از وردپرس 4.9.6 هست و کم کم باید از نسخه 4 خداحافظی کنیم و منتظر نسخه 5 باشیم . در نسخه وردپرس 5 اینجور که مشخصه تغییرات بزرگ و جالبی میخواهد اتفاق بیوفتد به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم مطلب امروزمان را به وردپرس 5 اختصاص دهیم .

گوتنبرگ Gutenberg

در بین تغییرات یکی بیشتر از همه پر رنگ شده و همه جا دست به دست میشود و آن چیزی نیست جز Gutenberg . احتمالا شما هم مثل من بگین این Gutenberg چی هست . اگر بخواهم در یک جمله به صورت مختصر براتون توضیح بدم باید بگم Gutenberg ویرایشگر جدید وردپرس هست که قراره جایگزین ویرایشگر قدیمی و در حال حاضر توی نسخه های این سیستم مدیریت محتوا بشه .

بگذارید برای درک بهتر از این ویرایشگر مقایسه ای انجام بدیم . تصویر زیر ، مربوط به ویرایشگر فعلی وردپرس است :

وردپرس 5 ، یک تغییر بزرگ در راه هست !
وردپرس 5 ، یک تغییر بزرگ در راه هست !

اکنون تصویر زیر ویرایشگر جدید وردپرس در نسخه 5 رو بهتون نشون میدم :

وردپرس 5 ، یک تغییر بزرگ در راه هست !
وردپرس 5 ، یک تغییر بزرگ در راه هست !

حالا اگر بخواهید از نحوه کارکردنش هم تصویری کوتاه داشته باشید فایل تصویری متحرک زیر رو براتون میگذارم که امیدوارم در سایت نیز به صورت کامل و صحیح بهتون نمایش داده بشه :

همینطور که در تصاویر بالا پیدا و مشخص است تغییرات عمده ای از لحاظ گرافیکی وجود دارد . اگر شما علاقه دارید که این ویرایشگر را خودتان امتحان کنید میتوانید از لینک تست آنلاین Gutenberg اینکار را انجام دهید . یا باز هم اگر خواستید بیشتر آن را تست کنید میتوانید از افزونه Gutenberg برای وردپرس استفاده کنید .

ما همچنان منتظریم ببینیم چه تغییرات دیگری انجام خواهد شد . لازم به ذکر است که ویرایشگر جدید وردپرس نیز در حال تست میباشد که در ابتدا کاربران علاقه چندانی به این ویرایشگر نشان نداده اند و درخواست کرده که این حالت در نسخه وردپرس 5 غیرفعال شود تا از ویرایشگر پیشفرض وردپرس بتوانند استفاده کنند . تعداد بالای کسانی که به این افزونه در صفحه آن 1 ستاره داده اند گواهی بر این مسئله میباشد . در کل باید منتظر بمانیم و نظر سازندگان وردپرس را برای تغییراتی که اتفاق خواهد افتاد جویا شویم . تنها امیدواری ما این است که از لحاظ کاربرد ، عملکرد و امنیت و حتی سئو نسبت به نسخه های قبل خیلی بهتر شود .