اخیرا تبلیغاتی در شبکه های تلویزیونی پخش میشد که سیامک انصاری در آن حضور داشت و این تبلیغات در مورد سرویسی به نام بایا صحبت میکرد و برای خیلی ها این سوال پیش آمد که بایا چیست.

در این مقاله می خواهیم در این مورد صحبت کنیم که بایا چیست و چه کاری انجام می دهد و چطور می توانید از آن استفاده کنید.

پس اگر تبلیغات بایا ذهن شما را مشغول کرده است و می خواهید در مورد این سرویس بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

  • بایا چیست؟
  • نحوه ثبت نام در بایا چگونه است؟
  • شرایط تسویه بایا چگونه است؟

بایا چیست؟

بایا یک پلتفرم است که مشتریان و فروشندگان یا تولیدکنندگان را به هم متصل می کند.

مثلا اگر شما یک تولیدکننده یا فروشنده محصولی باشید، می توانید در بایا ثبت نام کنید و محصولات خودتان را ثبت کنید تا بایا آنها را برای شما به فروش برساند.

اگر هم شما مشتری باشید می توانید محصولات موردنیاز خودتان را از وبسایت بایا به صورت آنلاین خریداری کنید و آنها در درب منزل تحویل بگیرید.

پلتفرم بایا تقریبا مانند سایت باسلام یا قسمت فروشندگان دیجی کالا فعالیت می کند و مانند آنها محصولات مختلف را به مشتریان عرضه می کند.

یعنی می توان گفت بایا مشتریان را به تولیدکنندگان یا فروشندگان اصلی وصل می کند تا بتوانند خرید ارزان تر و بهتری داشته باشند.

معنی کلمه بایا چیست؟

کلمه بایا در فارسی به معنای موردنیاز یا بایسته است که مناسب فعالیت این شرکت است.

یعنی بایا محصولات و خدماتی را که موردنیاز مردم است تامین می کند و در این مسیر نحوه دریافت کالا و خدمات را تسهیل می کند تا هم فروشندگان و تولیدکنندگان بتوانند محصول و خدمات خودشان را به فروش برسانند و هم خریداران بتوانند کالا و خدمات موردنیازشان را با راحتی بیشتر و قیمت مناسب تر دریافت کنند.

بایا متعلق به چه کسی است؟

با کمی گشت و گذار و جستجو در اینترنت می توانید متوجه شوید که وبسایت بایا متعلق به شرکت دانش بنیان «دانش پارسیان» تعلق دارد که مجری طرح های بزرگ دولتی مانند سامانه الکترونیکی کووید 19، سامانه سیب وزارت بهداشت و… است.

نحوه کار بایا چگونه است؟

در پلتفرم بایا شما می توانید خدمات یا محصولات خودتان را ثبت کنید تا مشتریان آنها را به صورت آنلاین سفارش دهند و از خدمات یا محصولات شما استفاده کنند.

بایا در این میان بابت هر خدمات شما که به فروش برسد بین 3 تا 5 درصد و بابت هر کالایی که فروخته شود بین 3 تا 5 درصد را برداشت می کند.

این روش درآمدزایی مستقیم بایا است و از این طریق کسب درآمد می کند. البته روش درآمد دیگر بایا می تواند رسوب پول در حساب بانکی باشد که سودهای بسیار زیادی را با خود به همراه دارد.

نحوه ثبت نام در بایا چگونه است؟

اگر می خواهید در سیستم بایا به عنوان تامین کننده ثبت نام کنید و کالا و خدمات خودتان را به فروش برسانید، می توانید به وبسایت بایا مراجعه کنید و در قسمت ثبت نام تامین کنندگان، مشخصات کامل خودتان را وارد کنید و منتظر بمانید تا پس از بررسی اطلاعات و مدارک شما، حساب کاربری تان تایید شود و بتوانید محصولات و خدمات خودتان را ثبت کنید.

در بایا طبق گفته خودشان، نیازی نیست که لزوما شما مجوز از اصناف داشته باشید تا بتوانید کالا و خدمات خودتان را بفروشید و فقط کافیست که کالا یا خدماتی را برای ارائه به مشتریان داشته باشید.

همچنین شما به صورت حقیقی یا حقوقی (شرکت) می توانید در بایا ثبت نام کنید که مدارک موردنیاز آن به شرح زیر است:

مدارک موردنیاز اشخاص حقیقی:

  • عکس پرسنلی
  • کارت ملی
  • صفحه اول شناسنامه
  • مجوز فعالیت (در صورت داشتن)

این مدارک مربوط به اشخاص حقیقی هستند که می خواهند در این سرویس ثبت نام کنند.

مدارک موردنیاز اشخاص حقوقی:

  • عکس پرسنلی مدیرعامل
  • کارت ملی صاحبان
  • امضاء مجاز
  • مجوز فعالیت (از وزارت خانه ها یا سازمان ها یا اصناف)
  • روزنامه رسمی

این مدارک مربوط به اشخاص حقوقی است که می خواهند در بایا ثبت نام کنند و محصولات و خدمات خودشان را ارائه کنند.

نحوه تایید فروشندگان در بایا چگونه است؟

وقتی شما به عنوان تامین کننده کالا یا خدمات ثبت نام می کنید، کارشناسان بایا مشخصات شما را بررسی می کنند و سپس با شما تماس می گیرند تا فرآیند ارزیابی را انجام دهند. بعد از این مرحله و با تایید کامل مدارک شما، حساب کاربری تان تایید می شود و می توانید به عنوان فروشنده در بایا فعالیت کنید.

آیا مشاغل خانگی هم می توانند از بایا استفاده کنند؟

بایا در شرایط خود گفته است که مشاغل خانگی اگر مورد تایید وزارت کار باشند، می توانند از بایا استفاده کنند و خدمات و محصولات خودشان را در آن ارائه کنند.

همچنین بایا گفته است برنامه های مناسبی را برای حمایت از مشاغل خانگی و کمک به رشد و معرفی آنها دارد.

بایا فقط مخصوص شهر تهران است؟

خیر، بایا مخصوص تمامی شهرهای کشور است و قصد دارد افرادی را تحت عنوان «بایار» استخدام کند که در تمامی شهرها بتوانند کار حمل و نقل کالا را انجام بدهند و خدمات و کالای موردنیاز را به دست مشتریان برسانند.

به این ترتیب فروشندگان و تولیدکنندگان دغدغه ای نسبت به ارسال و تحویل محصول نخواهند داشت و می توانند به راحتی به فروش محصولات خودشان در بایا بپردازند.

شرایط تسویه بایا چگونه است؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اگر در بایا ثبت نام کنید و کالا و خدمات خودتان را به فروش برسانید، چطور می توانید درآمدهای خودتان را برداشت کنید.

نحوه برداشت از بایا براساس قوانین تجارت الکترونیکی است و در حال حاضر پس از تحویل موفق کالا و رضایت مشتری، با گذشت 24 ساعت شما می توانید درخواست برداشت وجه داشته باشید تا در سریع ترین زمان ممکن درآمد شما به حساب بانکی تان واریز شود.

جمع بندی

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که بایا چیست و چگونه کار می کند. در ادامه به سوالات متداولی که در مورد این سرویس و ثبت نام در آن نیاز دارید را بررسی کردیم تا بتوانید به راحتی از سرویس بایا استفاده کنید. امیدواریم در این مقاله اطلاعات مناسبی را در مورد سرویس بایا به دست آورده باشید و با این پلتفرم حاشیه ساز در شبکه های تلویزیونی آشنا شده باشید.