امروز میخواهیم براتون توضیح بدهیم که UX چیست و به چه دردی میخورد . UX بحث مهمی در سئو هست و نباید آن را کم گرفت . همانطور که میدانید UI مخفف USer Interface به معنی رابط کاربری میباشد . UX هم به معنی User eXperience است ، میشه معنی عامیانه اون را به تجربه کاربری در سایت گفت . حالا در ادامه بیشتر به توضیح درباره مقوله UX خواهیم پرداخت …

 

UX چیست ؟

تمام موارد UX به میزان تجربه کاربر درباره یک محصول میباشد . حال این میتواند وبسایت باشد ، میتواند یک نرم افزار موبایل باشد . این محصول میتواند هر چیزی باشد ، حتی میتواند شیر خشک هم باشد فرقی نمیکند ! این تمام چیزی هست که کاربر حس میکنه . احساس کاربر در مورد محصولی که به اون فروخته شده رو میشه UX گفت .

 

UX یا قابلیت استفاده ؟

UX و قابلیت استفاده بعضی اوقات جای خود را به همدیگر میدهند . هر دو آنها برای توصیف راحتی کاربر بازدیدکننده از سایت شما استفاده میشوند . هر چند که UX وسیع تر از قابلیت استفاده میباشد . اگر یک وبسایت خیلی راحت و کاربر پسند باشد ، کاربر خیلی راحت آن چیزی را که میخواهد پیدا میکند . میزان تجربه کاربری میتواند متفاوت باشد ، سایت میتواند دارای UX بالا اما در عین حال کسل کننده و خسته کننده باشد .

 

چرا برای سئو مهم است که UX بهبود داشته باشد ؟

حالا این سئوال برای شما پیش می آید که چرا باید UX بهبود داشته باشد ؟ یکی از دلایلش این است که گوگل و سایر موتورهای جستجو همیشه در تلاش هستند تا به کاربران بهترین نتیجه را ارائه دهند . بهترین نتیجه همیشه به معنی بهترین جواب نیست . اما به معنی بهترین تجربه است . مثلا وقتی کاربر یک سئوال رو جستجو میکند گوگلبه دنبال یک جواب راضی کننده و ایمن میگردد . اگر شما بهترین جواب را نوشته باشید اما سایت شما کند باشد یا ناامن باشد ، بنابراین گوگل شما را به عنوان بهترین جواب نمیشناسد .

 

گوگل چگونه UX را تشخیص میدهد ؟

گوگل متد های متفاوت برای محاسبه چگونگی میزان UX کاربرانتان انجام میدهد . آنها به عواملی از جمله سرعت سایت ، سازگاری با گوشی های موبایل ، ساختار محتوای شما ، لینک های داخلی و خارجی صفحات سایت شما بستگی دارد . همچنین یک سری عوامل دیگر است که گوگل با جمع بندی همه آنها به سایت شما نمره ای میدهد و بر اساس آن سایت شما به صفحات برتر گوگل می آید .

 

پس شما متوجه شدید UX چیست و عوامل اندازه گیری آن را نیز شناختید . UX خیلی در سئو سایت شما تاثیر گذار است . اگر شما دوست دارید که میزان UX سایت خودتون رو اندازه بگیرید و مقدار مختلف عواملش رو بدونید میتونید به سایت دکتر رنک – بررسی کننده سئو سایت مراجعه کنید . توی این سایت میتونید یک آنالیز کلی از سایتتون رو مشاهده کنید . امیدوارم که از این مطلب خوشتون اومده باشه . خوشحال میشیم نظراتتون رو با ما در میان بگذارید .