هر چند سال یک بار، برنامه‌ی جدیدی به بازار می‌آید و رسانه‌های اجتماعی را دگرگون می‌سازد. در سال 2021 نیز، برنامه بسیار محبوب تیک تاک این نقش را به عهده گرفته است. بیشتر افراد کم سن و سال از این برنامه لذت می‌برند، در حالی که برخی بزرگسالان از آن سر در نمی‌آورند. اما با این وجود شکی در میزان محبوبیت این برنامه‌ی سرگرم‌کننده وجود ندارد.

چه بخواهید و چه نخواهید، پلتفرم‌های جدید تغییرات بزرگی در رسانه‌های اجتماعی به وجود می‌آورند که بعضاً فرهنگ‌ها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. چرا که این پلتفرم‌ها روش‌های جدیدی برای ایجاد ارتباط، تعامل و نیز سرگرمی به وجود می‌آورند.

پلتفرم‌ها و محبوبیت‌ شان یک چرخه در حال حرکت هستند. از مای اسپیس (Myspace) در سال 2005 گرفته تا فعالیت بی‌سابقه فیسبوک (Facebook) در سال 2008 و نیز اوج محبوبیت اینستاگرام (Instagram) در سال 2014، که البته با رقابت جزئی برنامه اسنپ‌چت (Snapchat) همراه بود. اما در سال 2021، برنامه تلفن همراه تیک تاک حکومت را در دست گرفته است.

فهرست عناوین :

  • تیک ‌تاک (TikTok) چیست؟
  • آمار تیک ‌تاک (TikTok) در سال 2021
  • چه کسی تیک ‌تاک (TikTok) را اختراع کرد؟
  • چه کسانی از تیک تاک استفاده می‌کنند؟
  • هدف تیک ‌تاک (TikTok) چیست؟
  • قابلیت‌ها و امکانات تیک تاک
  • چگونه یک حساب کاربری در تیک ‌تاک (TikTok) ایجاد کنیم؟
  • بخش‌های مختلف تیک ‌تاک (TikTok)
  • دانلود برنامه تیک تاک
  • نسخه وب برنامه تیک ‌تاک (TikTok)

تیک ‌تاک (TikTok) چیست؟

ترکیبی از موسیقی، ویدئو‌های لب‌خوانی، برنامه های کمدی و دیگر ویدئوهای علمی و وبلاگی است. البته استفاده از این برنامه در نگاه اول ممکن است سخت به نظر برسد اما کار کردن با آن سخت نیست. همچنین در ادامه باید گفت عاملی که منجر به رشد رقیبش تریلر (Triller) شده است امکانات ویژه و به خصوص برای آن می باشد.

تیک تاک برای افراد بالای 25 سال برنامه‌ای ناشناخته است. در حالی که امروزه کاربران فیسبوک دارای سنی بیش از 40 سال هستند و اینستاگرام کاربرانی دارد که بین سن 20 تا 40 هستند. به همین دلیل آمار استفاده از آن را مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانید با توجه به آمار به دست آمده میزان محبوبیت آن را مشاهده نمایید.

آمار تیک ‌تاک (TikTok) در سال 2021

  • از فوریه سال 2021، تیک تاک 1.1 میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد.
  • طبق آمار تا ژوئن سال 2021، سن 60% از کاربران آن بین 16 تا 24 سال است.
  • تقریباً 50% از مخاطبان آن زیر 34 سال سن دارند.
  • تابحال این برنامه بیش از 1.5 میلیارد بار در سراسر جهان دانلود شده است.
  • تعداد 466 میلیون نفر از هند، 173 میلیون نفر از چین و 123 میلیون نفر از ایالات متحده از این برنامه استفاده می‌کنند.
  • یک کاربر معمولی به طور متوسط روزانه 52 دقیقه در برنامه تیک تاک وقت می گذراند.
  • ارزش این برنامه 140 میلیارد دلار است که آن را به ارزشمندترین استارت‌آپ جهان تبدیل کرده و این به گونه است که ارزش شرکت از توییتر و کوکاکولا بیشتر کرده است.
  • طبق گزارشات تیک تاک، این برنامه ماهانه 80 میلیون کاربر فعال در ایالات متحده دارد که 60% آن زن و 40% درصد مرد هستند.

چه کسی تیک ‌تاک (TikTok) را اختراع کرد؟

در سال 2014، یک برنامه سرگرمی به نام Musical.ly با جمعیتی دارای سن 13 تا 18 سال، بسیار محبوب شد. این برنامه آهنگ‌های محبوب را با ویدئوهای کاربران ترکیب می‌کرد. از این برنامه بیشتر برای لب‌خوانی و رقص با آهنگ مورد علاقه استفاده می‌شد. در اواسط سال 2017، برنامه Musical.ly بیش از 200 کاربر فعال داشت.

در سال 2016، شرکت چینی ByteDance برنامه‌ای به نام Douyin را ایجاد کرد که با Musical.ly رقابت می‌کرد. این برنامه در ابنتدا فقط در چین راه‌اندازی شد و بعدها برای گسترش بین‌المللی به تیک تاک تغییر نام داد. در طول یک سال، این برنامه توانست 100 میلیون کاربر به دست آورد و همچنان محبوبیت ویدئوهای لب‌خوانی در حال افزایش بود.

در اواخر سال 2017، شرکت ByteDance، Musical.ly را به ارزش 800 میلیون دلار خرید. در سال 2018، این شرکت دو برنامه تیک تاک و Musical.ly را با هم ادغام کرد و تحت عنوان تیک تاک به جهان عرضه کرد.

با استفاده از این نام تجاری و نیز استفاده کاربران از این برنامه، تیک تاک توانست در مدت بسیار کوتاهی به محبوبیت فوق‌العاده‌ای دست یابد. اوایل سال 2018 تیک تاک با پیشی گرفتن از واتس‌اَپ (WhatsApp)، اینستاگرام و یوتیوب (YouTube) بیشترین دانلود از اَپ استور اَپل را به خود اختصاص داد. این برنامه در ژوئیه سال 2019، بیش از 500 میلیون بار از گوگل پلی دانلود و نصب شد.

چه کسانی از تیک تاک استفاده می‌کنند؟

تیک تاک در چین همچنان با نام Douyin عرضه می‌شود و در حال حاضر دارای 250 میلیون کاربر فعال است. در سایر نقاط جهان نیز، در 154 کشور، با نام تیک تاک در دسترس است. در حال حاضر 40 درصد از کاربران این برنامه خارج از چین هستند. این برنامه در هند بسیار محبوب است و حدود 25 درصد از دانلودهای آن به کاربران این کشور تعلق دارد. تا مارس سال 2019، در ایالات متحده تقریباً 14 میلیون نفر در تیک تاک صفحه اجتماعی داشتند.

در سال 2021، استفاده از برنامه تیک تاک در حال افزایش است و این پلتفرم تبدیل به نیرویی قالب در جهان رسانه‌های اجتماعی شده است.

ویدئوهای کوتاه برای سرگرمی

هنگامی که وارد برنامه‌ی تیک تاک می‌شوید، با انبوهی از ویدئوهای آماتور و حرفه‌ای مواجه می‌شوید. اکثر ویدئوها موسیقی، رقص، کمدی یا نوعی چالش تیک تاکی هستند. بسیاری از کاربران با به اشتراک گذاشتن ویدئوهای کوتاه، سعی می‌کنند بخشی از زندگی خود را به صورت منحصر به فرد در فضای مجازی به نمایش بگذارند.

شاید سخت‌ترین قسمت برنامه، کوتاهی محتواهای ویدئویی آن باشد؛ چرا که تیک تاک در مرحله‌ی اول تنها ویدئوهایی به طول 15 ثانیه را به نمایش می‌گذارد. در حالی که گزینه‌ای برای به اشتراک گذاشتن ویدئوها تا 1 دقیقه را هم دارد. دیگر تنظیمات ویدئویی و گزینه‌های دیگری نظیر افزودن تصویر و متن ندارد. همین محدودیت‌ها باعث می‌شود تا در شروع کار با این برنامه دچار سردرگمی بشوید.

هدف تیک ‌تاک (TikTok) چیست؟

هنگامی که یک برنامه جدید در بازار عرضه می‌شود و به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا می‌کند، این سوال ممکن است پیش بیاید که هدف از وجود این برنامه چیست؟

چند سالی بود که اینستاگرام به عنوان یک برنامه‌ی ساده برای فیلتر کردن عکس استفاده می‌شد، اما به آرامی به یک پلتفرم اجتماعی و ابزار تجاری تبدیل شد. یا توییتر با سیستم هشتگ‌گذاری خود، در نهایت به راهی جدید برای دنبال کردن و انتشار اخبار و رویدادهای مهم دست یافت.

هنگامی که صحبت از تیک تاک می‌شود، تعداد وسیعی از مردم در طول روز به دنبال حواس‌پرتی و سرگرمی هستند؛ از این رو برخی اوقات خود را در این برنامه فوق‌العاده می‌گذرانند. اگر ویدئویی جالب و جذاب باشد، به سرعت توسط الگوریتم ابداع شده به اشتراک گذاشته می‌شود و میلیون‌ها بازدید کسب می‌کند.

قابلیت‌ ها و امکانات تیک تاک:

  • دسترسی به آهنگ‌های محبوب و ترند به صورت رایگان
  • قابلیت مشاهده و دانلود ویدئوهای کاربران از سراسر جهان
  • دارای ابزار و امکانات پیشرفته برای ساخت و ویرایش ویدئوها
  • دارای طیف گسترده‌ای از فیلترها و ایموجی‌های جذاب و محبوب برای استفاده در ویدئوها
  • قابلیت آپلود و به اشتراک گذاشتن ویدئوهای خود با دیگران
  • دارای قسمتی مجزا برای به نمایش گذاشتن ویدئوهای مخصوص شما، با توجه به محتواهایی که قبلاً مشاهده و لایک کرده‌اید
  • دارای دسته‌بندی‌های متعدد ویدئو برای همه‌ی سلیقه‌ها

چگونه یک حساب کاربری در تیک ‌تاک (TikTok) ایجاد کنیم؟

1- ابتدا برنامه‌ی تیک تاک را از مرجع موردنظر دانلود و راه‌اندازی کنید. (آیکون آن یک نُت موسیقی با پس‌زمینه‌ای سیاه است)

2- آیکونی را که در گوشه و سمت راست پایین برنامه قرار دارد، لمس کنید. بدین ترتیب به صفحه‌ی مخصوص ثبت‌نام دست می‌یابید. اگر قبلاً ثبت نام نموده‌اید کافیست روی آیکون Log in بزنید و اطلاعات خود را وارد نمایید تا وارد حساب کاربری قبلی خود شوید. اگر در تیک تاک ثبت نام نکرده باشید هم می‌توانید ویدئوها را ببینید اما قابلیت لایک، گذاشتن کامنت و یا دانلود را نخواهید داشت.

3- از طریق شماره تلفن یا ایمیل و یا حساب‌های گوگل، توییتر یا فیسبوک خود می‌توانید ثبت نام کنید. در روند ثبت نام تیک تاک از شما سن و نیز موضوع‌هایی را که به آن علاقه‌مند هستید، خواهد پرسید تا ویدئوهای مرتبط با علایق‌تان را برایتان به نمایش بگذارد.

4- پس از انتخاب پلتفرم موردنظرتان، دکمه Continue را لمس نمایید. پس از ثبت نام در تیک تاک، به صفحه کاربری‌تان منتقل خواهید شد.

بخش‌های مختلف تیک ‌تاک (TikTok)

هنگامی که برای اولین بار وارد پروفایل تیک تاک خود می‌شوید، ممکن است دچار سردرگمی شوید؛ چرا که این برنامه دارای بخش‌های مختلفی است و نیاز است تا نحوه‌ی استفاده از آن را بدانید.

بخش Home

در سمت چپ پایین صفحه، گزینه‌ی Home را مشاهده خواهید کرد که در واقع صفحه‌ی اصلی این برنامه است. پس از ورود به این صفحه با دو دسته‌بندی For You و Following (که در بالای صفحه قرار گرفته‌اند) مواجه خواهید شد. بخش Following شامل تمامی ویدئوهای صفحاتی است که فالو کرده‌اید. بخش For You اما ویدئوهایی است که طبق فعالیت شما، توسط تیک تاک به صورت حدسی قرار داده می‌شود، درست همانند قسمت Explore در اینستاگرام. تنها تفاوت فیدهای این دو برنامه این است که در تیک تاک فقط محتواهای ویدئویی به نمایش گذاشته می‌شوند و خبری از تصاویر نیست در حالی که اینستاگرام شامل محتواهای تصویری نیز می‌باشد. تفاوت دیگر این دو پلتفرم در سایز ویدئوها است. در اینستاگرام تعیین اندازه ویدئو (از جمله مربعی) به عهده‌ی کاربر است در حالی که در تیک تاک تمامی ویدئوها به صورت تمام صفحه (Full Screen) به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین آیکون‌های لایک، کامنت و کپشن روی ویدئو قرار نمی‌گیرند.

آیدی کاربر و کپشن پست: کپشن و هشتگ‌هایی که کاربر برای ویدئو خود می‌نویسد در بخش پایینی ویدئو قرار می‌گیرد. آیدی پیج کاربر نیز بالای کپشن درج می‌شود.

عکس صفحه کاربری: در سمت راست چندین آیکون قرار می‌گیرد که اولین آن‌ها، عکس پروفایل منتشرکننده ویدئو است. با لمس کردن عکس کاربر به پروفایل وی منتقل خواهید شد و اگر علامت + را لمس کنید، مستقیماً می‌توانید کاربر را دنبال کنید.

موزیک: در قسمت پایینی کپشن، نام و کاور موزیکی که کاربر روی ویدئو خود قرار داده قابل مشاهده است. با لمس این قسمت می‌توانید از آهنگ موردنظر برای ساخت ویدئو خود استفاده کنید و یا دیگر ویدئوهایی که با این موزیک ساخته شده‌اند را مشاهده نمایید.

آیکون لایک: یکی از آیکون‌ها در سمت راست ویدئو، آیکون لایک است. با لمس این آیکون می‌توانید ویدئو را لایک کنید. همچنین تعداد لایک‌های آن زیر این آیکون قابل مشاهده است.

کامنت: با لمس کردن آیکون کامنت نیز می‌توانید علاوه بر گذاشتن کامنت، بقیه کامنت‌ها را نیز بخوانید.

Share: توسط این آیکون نیز می‌توانید ویدئو موردنظر را هم در تیک تاک و هم در پیام‌رسان‌های دیگر با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بخش Me

در قسمت راست پایین صفحه، گزینه‌ی Me با یک آیکون آدمک قرار دارد. این قسمت پروفایل شخصی شما است. قسمت Me شبیه پروفایل اینستاگرام است. در بالای صفحه این قسمت می‌توانید عکس پروفایل، تعداد فالوور، فالووینگ و لایک‌های خود را مشاهده نمایید. بیوگرافی، قسمت پست‌ها، ویدئوهای لایک شده و تب ویدئوهای خصوصی شما نیز در این صفحه قرار دارد.

بخش Discover

در این قسمت می‌توانید توسط کادر جستجویی که در بالا قرار گرفته است، آیدی، هشتگ، موزیک یا هر چیز دیگری را جست‌وجو نمایید.

بخش Inbox

بخش Inbox تیک تاک شباهت زیادی به بخش نوتیفیکیشن اینستاگرام دارد. در این قسمت اطلاعات جدید در رابطه با پروفایل شما مانند درخواست‌های فالوورهای جدید، کامنت‌ها و لایک‌های پست‌هایتان و دیگر موارد قابل مشاهده هستند. در قسمت بالا سمت راست این صفحه آیکونی وجود دارد که با لمس آن می‌توانید به بخش مسیج‌ها دست یابید. در این قسمت تمام پیام‌هایی که دیگر کاربران برایتان ارسال کرده‌اند قرار دارد.

بخش ایجاد پست

با لمس کردن گزینه “+” که در وسط کادر پایین صفحه قرار دارد، دوربین گوشی برایتان باز خواهد شد. در این قسمت می‌توانید با استفاده از امکانات و ابزارهای مختلف ویدئوی خود را ادیت کنید. با لمس آیکون Upload در سمت راست می‌توانید از گالری گوشی ویدئو از قبل ضبط شده خود را انتخاب نمایید.

  • Speed: انتخاب سرعت ویدئو تا 3 برابر
  • Flip: جابجایی میان دو دوربین جلو و پشت گوشی
  • Beauty: این گزینه پوست صورت را کمی روتوش کرده و صاف‌تر از حالت عادی جلوه می‌دهد
  • Filters: این گزینه امکان استفاده از چند فیلتر رنگی را به کاربر می‌دهد
  • Timer: اگر نیاز دارید تا ضبط ویدئو کمی دیرتر از لمس آیکون ریکورد شروع شود، نیاز است تا تایمر را فعال نمایید. در این صورت عملیات ضبط تنها پس از چند ثانیه شروع خواهد شد، تا شما فرصت داشته باشید قبل از شروع ضبط در جای موردنظر خود قرار بگیرید.
  • Duration: با این گزینه می‌توانید مدت زمان ویدئوی خود را تعیین کنید. البته شما فقط بین 15 ثانیه و یک دقیقه حق انتخاب دارید.
  • Effects: برای زیباتر و خاص‌تر کردن محتوای ویدئویی خود می‌توانید از افکت‌هایی که در این قسمت قرار دارند استفاده نمایید. برای استفاده از هر کدام نیاز است تا آن را دانلود کنید.
  • Templates: با استفاده از این قسمت می‌توانید با عکس‌های خود یک محتوای ویدئویی بسازید.
  • Sound: این قسمت مختص تنظیمات موزیک ویدئو شما هست. بدین صورت که با انتخاب موزیک موردنظرتان از آرشیو تیک تاک، می‌توانید آن را روی ویدئو خود قرار دهید.

دانلود برنامه تیک تاک

این برنامه برای کاربران اندروید و IOS قابل استفاده می‌باشد. از این رو می‌توانید آن را از اپل استور یا گوگل پلی نصب و اجرا نمایید. بدین ترتیب تجربه‌ای بی‌نظیر از ساخت و به اشتراک‌گذاری ویدئوهای خود و نیز مشاهده‌ی ویدئوهای دیگران خواهید داشت.

نسخه وب برنامه تیک ‌تاک (TikTok)

تیک ‌تاک (TikTok) نیز همانند اینستاگرام، نسخه وب مخصوص به خود را دارد. از این رو کاربران زیادی از جمله ایرانیان از این نسخه استفاده می‌کنند. چرا که در بعضی کشورها محدودیت‌هایی برای استفاده از این برنامه وجود دارد و نمی‌توان نسخه موبایلی آن را دانلود و اجرا کرد. از این رو می‌توانید به آدرس TikTok.com مراجعه کرده و از نسخه وب آن بهره ببرید.

جمع بندی

گرچه برنامه‌ی تیک تاک شباهت‌های زیادی به پلتفرم اینستاگرام دارد، اما محتواهای ویدئویی و نیز ابزار ادیت آن بسیار کامل‌تر از اینستاگرام است. حتماً در اینستاگرام متوجه ویدئوهایی شده‌اید که آیکون تیک تاک روی آن قرار دارد، این امر نشان دهنده‌ی محبوبیت این برنامه در میان مردم است. امیدواریم شما هم با نصب و اجرای تیک تاک از قابلیت‌های آن لذت ببرید و ویدئوهای زیبای خود را با جهان به اشتراک بگذارید.