امروز میخواهیم درباره RSS با شما صحبت کنیم و توضیح دهیم که در واقع این RSS چیست و چه کارایی برای شما دارد . آیا شما این واژه را تابحال شنیده اید ؟ احتمال زیاد با آن هم کار کرده اید ولی میخواهیم سطح اطلاعات عمومی شما را در این زمینه افزایش دهیم . پس توصیه میکنیم با ما همراه باشید .

RSS چیست ؟

RSS را میتوان به نوعی خوراک وب دانست که با بروز رسانی های منظم میتوان آن را از سایر سایت های مختلف و حتی جاهای دیگر دریافت کرد . واژه RSS مخفف Really Simple Syndication یا Rich Site Summary میباشد . در وب فارسی آن را با نام های خوراک فید ، فید آر اس اس و نام های مشابه مشاهده کرده ایم . در گذشته شما اگر میخواستید از اخبار وبسایت مورد علاقه خود آگاه شوید از بوکمارک استفاده میکردید . با بوکمارک کردن هم مجبور بودید که به صورت دستی سایت را باز کرده و به دنبال اخبار جذاب آن بگردید . فید آر اس اس این مشکل را برای کاربران حل کرده و نیازی به بازکردن دستی سایت و بررسی اخبار نخواهید داشت . RSS به کاربران اجازه میدهد تا اخبار وبسایت های مورد علاقه شان را در ایمیل ، فیدخوان ها و حتی سایر دستگاه ها مطالعه کنند . ساختار فیدهای آر اس اس معمولا به صورت XML میباشد . تمام بلاگ های وردپرسی دارای یک سیستم فید داخلی هستند .

 

مزایای RSS چیست ؟

RSS کار را برای مشترکان سایت شما راحت تر میکند و با استفاده از آن میتوانید مطالب سایت خود را راحت تر در اختیار کاربران قرار دهید . کاربران به راحتی میتوانند فیدهای سایت شما را در فیدخوان ها ، نرم افزارها و سایر محتواهایی که از این قابلیت پشتیبانی میکند داشته باشند . مشترکین سایت شما دیگر نیازی به حفظ آدرس سایت شما ندارند و با فیدها به راحت ترین شکل ممکن میتوانند به مطالب سایت شما دسترسی داشته باشند . در زیر لیست چند سایت برتر فیدخوان به همراه انواع سیستم عامل های مورد قبول برایتان آورده شده که میتوانید از آنها استفاده کنید :

  • Feedly – (Web, Browser Add-ons, iOS, Android, Kindle)
  • Innoreader – (Web, Android, iOS)
  • The Old Reader (Web, Mac, Windows, Android, iOS, and more)
  • Bloglovin’ (Web, Android, iOS)

سایت Feedly نسبت به سایر سایت ها امکانات بهتری دارد و دارای اددان مرورگری نیز است که کار شما را راحت تر میکند .

چگونه میزان استفاده از فید را به کاربران پیشنهاد بدهیم ؟

  • برای این کار شما نیاز به یک تصویر برای فید هستید که در سایت نمایش دهید و تنها کافی است لینک فید خود را به آن اضافه کنید . اگر دقیق نمیدانید آدرس فید شما چه چیزی است کافی است عبارت /feed/ را به آخر آدرس اصلی سایت خود اضافه کنید ، مانند آدرس زیر :
https://ivahid.com/feed/

حتی شما میتوانید با ساخت لیست های خبرنامه کاربران را دعوت به عضویت در آن کنید . موارد بسیار زیادی میتوان روی استفاده از فید ها انجام داد . یکی از آنها استفاده از فید در طراحی نرم افزارهای موبایلی که خبرها با استفاده از این فیدها در اختیار کاربران قرار میگیرد . امیدوارم از این آموزش استفاده کافی برده باشید . خوشحال میشویم نظرات خود را با ما مطرح کنید .