با سلام خدمت شما کاربران عزیز . امروز میخواهیم در مورد فیشینگ صحبت کنیم . اتفاقی که دیروز توسط یکی از مشتریان و سایت های طراحی شده توسط ما گزارش شده بود . یکی از روش های کلاه برداری و سرقت اطلاعات کاربران که متاسفانه امروزه در حال افزایش میباشد . با ما در ادامه همراه باشید تا توضیحات کامل تر را خدمت شما عرض کنیم . خواندن این مطلب ممکن است حدود 5 دقیقه زمان ببرد ، اما با خواندن آن ممکن است در مورد بسیاری از کلاه برداری ها در امان بمانید .

فیشینگ چیست ؟ به همراه معرفی یکی از این نمونه سایت ها

اگر بخواهیم توضیحی درباره فیشینگ از طریق سایت ویکی پدیا بدهیم باید آن را اینگونه بیان کنیم که به تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و… از طریق جعل یک وب‌سایت، آدرس ایمیل و… گفته می‌شود. متاسفانه صفحات بانکی و پرداخت آنلاین توسط برخی افراد سوء استفاده کننده کپی شده و شما بدون توجه به آدرس سایت اقدام به وارد کردن اطلاعات خود میکنید . در این گونه سایت ها اولین چیز پس از وارد کردن اطلاعات نمایش نادرست بودن اطلاعات میباشد . زیرا در این گونه صفحات جعلی مکانی برای بررسی صحت داده های وارد شده وجود ندارد . تنها داده های شما را دریافت و آنها را در مکانی ذخیره کرده و بعدا صاحب صفحه فیشینگ با مراجعه که دیتابیس یا فایل ذخیره شده اطلاعات وارد شده توسط قربانیان میتواند از آنها سوء استفاده کند . نمونه ای که خود ما در روز گذشته شاهد آن بودیم جعل کردن صفحه پرداخت سامان بود . نمونه آن در لینک زیر قابل مشاهده است :

فیشینگ

همانگونه که در تصویر بالا مشاهده میکنید این یک صفحه جعلی و البته فعال میباشد که در حال سرقت اطلاعات کاربران میباشد !  به آدرس بالای تصویر توجه کنید . برخی افراد تنها به https بودن لینک ها توجه میکنند و دیگر به ادامه آدرس توجه نمیکنند که این یک اشتباه بسیار بزرگ میباشد . امروزه استفاده کردن از https  و ssl برای سایت بسیار راحت تر از گذشته است و در کنار توجه به این مورد باید به آدرس بعد از آن نیز توجه کرد . در ادامه آدرس های رسمی پرداخت های اینترنتی زیر نظر شاپرک را خدمت شما عرض میکنیم :

[su_table responsive=”yes” fixed=”yes”]

ردیف نام شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت آدرس درگاه شرکت ارائه دهنده خدمات بر پایه شاپرک
1 آسان پرداخت پرشین https://asan.shaparak.ir
2 به پرداخت ملت https://bpm.shaparak.ir
3 تجارت الکترونیک پارسیان https://pec.shaparak.ir
4 پرداخت الکترونیک سامان https://sep.shaparak.ir
5 پرداخت الکترونیک پاسارگاد https://pep.shaparak.ir
6 پرداخت نوین آرین https://pna.shaparak.ir
7 پرداخت الکترونیک سداد https://sadad.shaparak.ir
8 کارت اعتباری ایران کیش https://ikc.shaparak.ir
9 فن آوا کارت https://fanava.shaparak.ir
10 مبنا کارت آریا https://mabna.shaparak.ir
11 الکترونیک کارت دماوند https://ecd.shaparak.ir
12 سایان کارت https://sayan.shaparak.ir

[/su_table]

متاسفانه برخی افراد با ایجاد اینگونه صفحات فیشینگ و جعلی و با سرقت اطلاعات کاربران اقدام به خرید اینترنتی از سایر سایت ها میکنند و قربانی با متوجه شدن این مشکل شکایت خود را متوجه سایتی میکند که فرد کلاهبردار خرید خود را در آن سایت انجام داده است . به همین دلیل هم کاربرانی که پرداخت انجام میدهند و هم صاحبان سایت و دارندگان درگاه های اینترنتی باید حواسشان به این گونه مسائل باشد .

البته لازم به ذکر است که فیشینگ تنها مربوط به پرداخت اینترنتی نیست و شامل بسیاری از انواع سایت های دیگر مانند صفحات ورود به ایمیل یا شبکه های اجتماعی نیز میشود . امیدوارم که از این آموزش استفاده کافی برده باشید . خوشحال میشویم شما هم تجربیات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید .