با سلام خدمت کاربران عزیز سایت آی وحید . اگر شما صاحب یک سایت بوده و سایت خود را قبلا در سرچ کنسول گوگل ثبت کرده باشید در چند روز اخیر ایمیلی از سمت گوگل دریافت کردید که دارای عنوان Mobile First Indexing بوده است . ما امروز تصمیم گرفتیم مطلب آموزشی درباره آشنایی با mobile first indexing و تاثیر آن بر سئو را برای شما آماده کنیم تا آشنایی بهتر با این مورد را داشته باشید .

آشنایی با mobile first indexing و تاثیر آن بر سئو

چند روز گذشته ایمیلی برای ما تحت عنوان Mobile First Indexing از سمت گوگل ارسال شد . در این ایمیل گفته که این ویژگی برای سایت شما فعال شده است . خب ممکنه خیلی از عزیزان با این ویژگی جدید گوگل آشنایی نداشته باشند . ما سعی میکنیم امروز این ویژگی رو بررسی کنیم و به دوستانی که به سئو سایت خودشان اهمیت میدهند توضیح دهیم که این ویژگی چه کاربردی میتواند در سئو سایت داشته باشد . تصویری از متن ایمیل ارسال شده برای آی وحید به صورت زیر میباشد . احتمالا برای شما نیز با همین نوشته ها ولی با آدرس دامنه متفاوت ایمیلی ارسال شده باشد .

 

آشنایی با mobile first indexing و تاثیر آن بر سئو
آشنایی با mobile first indexing و تاثیر آن بر سئو

 

در این ایمیل توضیح داده شده است که این قابلیت برای شما در سایتتان فعال شده است که با استفاده از این ویژگی شما لاگ ترافیک بیشتری از سمت روبات گوگل گوشی هوشمند در سرچ کنسول خود مشاهده خواهید کرد . احتمالا از این زمان به بعد شاید اسنیپت بیشتری از سایت خود در نسخه موبایل نیز خواهید بود . در ابتدا بگذارید که توضیحات خود گوگل رو بررسی کنیم :

گوگل اعلام کرده که از این پس بات گوگل از طریق گوشی موبایل از نسخه سایت شما برای ایندکس کردن سایتتان استفاده خواهد کرد و اگر نسخه موبایل سایتتان بهینه سازی و کد نویسی اصولی داشته باشد مطمئنا رتبه بهتری در گوگل خواهید داشت . به دلیل اینکه در زمان حال اکثر استفاده کنندگان و وب گردان از گوشی هوشمند خود استفاده میکنند باعث شده که مشکلات زیادی در ایندکس کردن سایت هایی که قبلا با نسخه دسکتاپ بررسی و ایندکس میشد رخ دهد . یک سایت ممکن بود نسخه موبایل برای سایت خود نداشته باشد و کاربر در مراجعه به سایت بسیار اذیت شود و قاعدتا سایت را ببندد . اما اگر سایت شما نسخه موبایل خوبی داشته باشد ، کاربر هم از این سایت راضی خواهد بود و به سایت گردی با موبایل در سایت شما ادامه خواهد داد . به همین دلیل نتایج بازخوردی برای کاربران در مرورگر های موبایل بسیار بیشتر خواهد شد .

حدود یک سال و نیم قبل گوگل صحبتهایی در این خصوص مطرح کرده بود که متاسفانه در بعضی زمان ها مخالفت هایی برای اجرایی کردن این طرح انجام شده بود . اما اکنون پیش از یک سال و نیم گوگل به سمت اجرایی کردن این گام رفته است . متاسفانه تا پیش از این چند روز اخیر که طرح اجرایی نشده بود کاربران از طریق گوشی های خود اقدام به جستجو میکردند اما نتایجی که مشاهده میکردند بر اساس فرمول های انجام شده بر روی نسخه دسکتاپ سایت بود که مشکلاتی برای بعضی کاربران اعم از عدم هماهنگی سایت برای آنها به وجود آورده بود .

البته این بدان معنی نیست که گوگل از این به بعد فقط نتایج خود را بر اساس گوشی های هوشمند به روز میکند . در واقع ابتدا از طریق بات مربوط به گوشی سایت ها را بررسی میکند . در صورتی که نسخه مناسبی برای موبایل یافت نشد به سراغ نسخه دسکتاپ میرود .

سئوالی که اینجا مطرح میشود این است که Mobile First Indexing چه تاثیری بر روی سئو سایتتان خواهد داشت ؟

عقیده ما این است که داشتن نسخه موبایل و ریسپانسیو بودن سایت در این طرح جاری بسیار در سئو و بالا رفتن رتبه سایت شما موثر خواهد بود . احتمالا طی ماه های آتی ما شاهد تغییراتی عظیم در رنکینگ سایت های مختلف باشیم . سایت هایی که قالبشان نسخه موبایل مناسبی ندارد ممکن است افت کرده و سایت های دیگر با قابلیت ریسپانسیو پذیری بهتر جایگزین آنها شوند . البته همان طور که گفته شد بات گوگل در صورت عدم وجود نسخه موبایل به سمت نسخه دسکتاپ میرود اما برای کاربران استفاده کننده از گوشی همراه احتمالا ابتدا سایت های ریسپانسیو را نمایش خواهد داد . با هم همه چیز به سایت شما بستگی دارد . اگر بخواهیم نظر متخصصان سئو را در این باره بدانیم ممکن است نظر های متفاوتی بشنویم ، بعضی از دوستان اینگونه عقیده دارند :

اگر سایت شما ریسپانسیو میباشد و یعنی در واقع محتوای سایت شما در حالت گوشی و سیستم رومیزی تنها از طرف نمایش در سایز های مختلف متغیر میباشد سایت شما از لحاظ سئو در Mobile First Indexing تغییری را مشاهده نخواهد کرد . چون محتوا یکی است و فقط گوگل پیشنهاداتی مبنی بر بهینه سازی در گوشی های هوشمند به شما میدهد . وب سایت هایی شامل تغییر زیاد از روش جدید Mobile-First Indexing خواهند شد که محتوای نمایش داده شده در نسخه موبایل و کامپیوتر برای کاربرانشان متفاوت باشد . این مورد هم نیز بستگی دارد که کاربر از چه دستگاهی برای مشاهده سایت شما استفاده کند . در این سناریو نسخه موبایل در ابتدا بررسی شده و این ممکن است تاثیراتی بر رتبه بندی سایت شما به دلایل زیر داشته باشد :

 

آشنایی با mobile first indexing و تاثیر آن بر سئو

  • شما ممکن است محتوای مختلفی برای یک صفحه برای نسخه موبایل و دسکتاپ داشته باشید .
  • صفحات سایت شما در نسخه موبایل دارای اطلاعات ساختاری نباشد .
  • صفحات سایت شما در نسخه موبایل حاوی داده های متا نباشند .
  • نسخه موبایل یک صفحه به درستی در سرچ کنسول معتبرسازی نشده باشد .
  • پروفایل های لینک شما در نسخه موبایل ضعیف تر از سیستم باشند .
  • صفحات موبایل سایت شما بهینه سازی مناسبی برای موبایل نداشته باشد .

در اکثر موارد بالا میتوان گفت که رتبه سایت شما در صورت دارا بودن موارد بالا افت شدید خواهد کرد . در این گونه موارد شما میتوانید به صورت تخصصی با یک سئوکار صحبت کرده و از وی راهنمایی های لازم در این موارد را دریافت کنید . حال بگذارید این مورد را بررسی کنیم که در صورت داشتن شرایط متخلف برای سایتتان در طرح جدید گوگل چه اتفاقی خواهد افتاد :

 

نسخه دسکتاپ

در این حالت سایت شما هیچ نسخه موبایلی ندارد و فقط مناسب با نسخه دسکتاپ میباشد . در این وضعیت سایت شما تغییری در رنکینگ مشاهده نخواهد کرد .

 

سایت با طراحی ریسپانسیو

در این حالت سایت شما با اندازه های مختلف بهینه سازی شده است . رنکینگ شما تغییری نخواهد داشت چون محتوا نسخه دسکتاپ و موبایل شما یکی است .

 

استفاده از Canonical AMP

در این وضعیت تمام صفحات سایت شما در AMP به صورت HTML ساخته شده است . باز هم تغییری نخواهید داشت .

 

آدرس های جداگانه

لینک های سایت شما در نسخه موبایل و سیستم مختلف میباشد که در این حالت گوگل ابتدا به سراغ نسخه موبایل میرود و باعث میشود که اکثر لینک های شما تغییر کنند . برای اینکه مشکلات بعدی برایتان پیش نیاید پیشنهاد میشود آموزش های گوگل در این زمینه را مشاهده کنید .

لینک آموزش گوگل : https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-first-indexing#best-practices

 

محتوای جداگانه

بر اساس اینکه چه نوع گوشی سایت شما را باز میکند محتوای مختلف به وی نمایش داده خواهد شد . در این مورد هم باید برای جلوگیری از بروز مشکلات آموزش های گوگل در این زمینه را مشاهده کنید .

 

AMP و غیر AMP

در این حالت که سایت شما هم نسخه موبایل دارد و هم غیر موبایل لینک های شما متفاوت است . باز هم در این حالت شما باید برای جلوگیری از بروز مشکل از آموزش های گوگل در این زمینه برای اینکه سایت شما از نظر سئو لطمه نبیند ، استفاده کنید .

 

همانطور که گفته شد سایت شما زمانی از این طرح جدید آسیب میبیند که نسخه موبایل از نسخه سایت شما متفاوت باشد . البته شما میتوانید مشکل را با آموزش های گوگل رفع کنید . همچنین به نظر من در آینده گوگل ممکن است با توجه به افزایش استفاده کاربران در وبگردی با موبایل نمره مثبت برای ریسپانسیو بودن سایت شما در نظر بگیرد . همانطور که در بالا هم گفتم پس بهتر است قالب سایت خود را برای استفاده در موبایل بهینه سازی کنید .

 

اگر نسخه دسکتاپ و موبایل شما متفاوت است پیشنهاد میشود موارد زیر را هر چه زودتر انجام دهید :

  • بررسی نسخه موبایل و دسکتاپ برای محتوای یکسان
  • هر دو نسخه صفحات شما ساختار داده را داشته باشند
  • هر دو نسخه صفحات شما داده متا داشته باشند
  • هر دو نسخه صفحات شما در سرچ کنسول معرفی و معتبر شده باشند
  • هر تگ rel=hreflang به صورت جداگانه برای نسخه موبایل و سیستم وجود داشته باشد
  • فایل robot.txt برای نسخه های موبایل و دسکتاپ یکی باشد ( البته بهینه سازی شده باشد )
  • استفاده از عناصر rel=canonical و  rel=alternate را برای نسخه های موبایل و دسکتاپ سایت خود اصلاح کنید

 

هر زمان که ایمیل مشابه تصویر بالا در ابتدای توضیحات را دریافت کردید آن وقت میتوانید مطمئن شوید که طرح Mobile First Indexing برای شما اجرا شده است . امیدوارم که از مطلب آشنایی با Mobile first indexing و تاثیر آن بر سئو  استفاده کافی برده باشید . خوشحال میشویم که نظرات خود را با ما در میان بگذارید .