آیا تا به حال در مورد فناوری گوگل لنز ( Google Lens ) چیزی شنیده‌اید؟ Google Lens نوعی فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است که با استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند و اسکن اشیا و یا QR Code روی منوی رستوران‌ها، اطلاعات کاملی در مورد آن ها به شما می‌دهد. این اطلاعات از نوع شی مقابل دوربین گرفته تا اطلاعاتی مانند محل فروش آن و حتی زمان باز شدن مغازه، متغیر خواهد بود.

ورود فناوری Lens یکی از مهم‌ترین خبرهای سال 2017 گوگل در دنیای تکنولوژی بود که پس از معرفی، به یکی از امکانات منحصر به فرد گوشی های پیکسل خود گوگل تبدیل شد. اما پس از مدتی گوگل لنز به عنوان یک عضو اصلی به اکثر دستگاه‌های موبایل Android نیز راه یافت. بنابراین اگر هنوز از این تکنولوژی در تلفن همراه خود استفاده نکرده اید، می‌توانید همین الان از Google Play دانلود کنید. در صورتی که کنجکاو شدید در مورد این فناوری بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله با آی وحید همراه باشید.

فهرست عناوین:

  • فناوری گوگل لنز ( Google Lens ) چیست؟
  • کاربردهای Google Lens چیست؟
  • فناوری گوگل لنز چگونه کار می‌ کند؟
  • کدام نوع گوشی‌ ها از این نوع فناوری پشتیبانی می‌ کنند؟

فناوری گوگل لنز ( Google Lens ) چیست؟

گوگل لنز به شما این امکان را می‌دهد که تلفن خود را روبروی شی ایی، مانند یک گل خاص، قرار دهید و سپس از دستیار Google خود بپرسید، موردی که شما به آن اشاره می‌کنید چیست؟ نه تنها به شما پاسخ داده می‌شود، بلکه در مورد انواع مشابه این گل و گل فروشی‌ های نزدیک نیز پیشنهادهایی دریافت خواهید کرد.

مثال های دیگری از آنچه Google Lens می‌تواند انجام دهد شامل امکان گرفتن عکس از برچسب SSID در پشت روتر Wi-Fi است، پس از آن تلفن همراه شما به طور خودکار بدون نیاز به انجام کار دیگری به شبکه Wi-Fi متصل می‌شود. بله، با وجود چنین برنامه ای دیگر نیازی به خواندن و یا حفظ کردن رمز عبور و وارد کردن آن در گوشی همراه خود ندارید.

بنابراین با کمک امکانات فناوری گوگل لنز می‌توانید دوربین گوشی خود را مقابل هر چیزی که می‌خواهید در مورد آن اطلاعات داشته باشید بگیرید و سپس بر روی دکمه آنالیز بزنید.

این برنامه در واقع اطلاعات رستوران‌ ها، باشگاه ‌ها، و کافه ‌ها را نیز می‌داند ودر صورت درخواست شما جزئیات آدرس و حتی زمان باز شدن آنها را در اختیار شما قرار می دهد. توانایی تشخیص Lens در خصوص اطلاعات اشیاء بسیار چشمگیر است. شاید برایتان جالب باشد زمانی که شما دست‌تان را جلوی آن بگیرید به شما ایموجی شست را نشان می‌دهد، اما اگر آن را به سمت نوشیدنی‌تان نشانه بگیرید، سعی می‌کند بفهمد چه نوع نوشیدنی مصرف می‌کنید.

پس از آزمایش کردن عملکرد این فناوری با یک لیوان دلستر مشخص شد این برنامه تنها کلمه دلستر را به کاربر پیشنهاد نکرد بلکه طیف وسیعی از نوشیدنی های غیر الکلی را پیشنهاد داد. بنابراین فناوری Google Lens به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید مواردی که به سمت آن اشاره می‌کنید چیست و چگونه تهیه می‌شوند. البته با اینکه در ذکر جزئیات عالی عمل می‌کند و بسیار سریع و هوشمند است اما همیشه دقیق نیست. این فناوری را با کمک شناسایی بسیاری از گیاهان یک باغ آزمایش شد شاید باورتان نشود ولی راه‌های واقعاً مفیدی را برای پرورش گیاهان در حال رشد آن ارائه داد.

کاربردهای Google Lens چیست؟

جدا از سناریوهای شرح داده شده در متن بالا، گوگل لنز ویژگی های منحصر به فرد زیر را نیز ارائه می‌دهد:

  • ترجمه : می‌توانید تلفن خود را به سمت متن مورد نظرتان بگیرید و با کمک Google Translate به زبان فارسی، متن را مستقیماً ترجمه کنید. این دسترسی می‌تواند به صورت آفلاین نیز کاربرد داشته باشد.
  • تبدیل عکس متن دار به متن : جالب ترین امکان گوگل لنز تبدیل یک عکس متن دار به متن واقعی است. برای کار کافی است دوربین را بر روی متن مورد نظر بر روی عکس بگیرید. گوگل متن داخل ععکس را برای شما به یک متن قابل ویرایش تبدیل خواهد کرد.
  • انتخاب متن هوشمند : شما همچنین می‌توانید دوربین تلفن همراه خود را به سمت متن بگیرید، سپس آن متن را در Google Lens برجسته کرده و برای استفاده در تلفن خود، کپی کنید. ویا تلفن خود را به سمت رمز عبور Wi-Fi بگیرید Lens اطلاعات رمز آن را کپی می کند به گونه ای که می‌توانید رمز را در صفحه ورود به سیستم Wi-Fi قرار دهید.
  • جستجوگر متن هوشمند : وقتی متن یا سوالی را در وارد این برنامه می‌کنید، می توانید آن متن را در مرورگر نیز جستجو کنید. برای مثال، اگر به دنبال معنی یا تعریف واژه خاصی باشید، از این امکان می‌توانید برای پیدا کردن اطلاعات دقیق تر استفاده کنید.
  • خرید: اگر هنگام خرید پوشاک، شاخصه‌ی خاصه‌ی از لباسی را دوست دارید ( مثلا مدل یقه ) ، Google Lens می‌تواند آن شاخصه را در پوشاک مشابه جستجوکند. این نوع جستجو تقریبا برای هر موردی در هر برندی نیز قابل دسترسی است.
  • پرسش از Google : آیا این فناوری جدید می‌تواند به سوالات مختلف ما پاسخ دهد؟ درست حدس زدید، بله، در برنامه Lens می‌توانید سوالات خود را اسکن کرده و پاسخ آن ها را مشاهده کنید.
  • در اطراف خود جستجو کنید : اگر دوربین موبایل را به سمت اطراف خود بگیرید، این فناوری مکان و امکانات محیط اطراف شما را شناسایی می‌کند. اطلاعات ارائه شده ممکن است شامل جزئیات مربوط به یک رستوران و غذاهای موجود در آن باشد.

فناوری گوگل لنز چگونه کار می‌کند؟

برای کار با این نرم افزار، ابتدا مستقیماً وارد پنل برنامه شوید، Google امکان دسترسی خودکار در Android و iOS را برای Google Lens ایجاد کرده است. بنابراین می‌توانید به راحتی به این برنامه دسترسی پیدا کنید. به محض انتخاب گزینه Lens در ای برنامه ، مستقیماً اطلاعات مورد نظرتان را دریافت خواهید کرد. البته چنانچه گزینه دسترسی این برنامه را در گوشی خود پیدا نکردید، می‌ توانید آن را از اپ‌های معتبر دانلود نرم افزار دریافت کنید.
پس از اجرا نرم افزار آیکون اسکن را انتخاب کرده و مقابل شی یا مکان مورد نظر خود بگیرید تا تصویر به طور کامل اسکن شود؛ سپس آیکون آنالیز را انتخاب کنید تا پس از پردازش تصویر، اطلاعات مورد نظر به شما داده شود. البته دقت داشته باشید که هنگام بررسی تصاویر در قسمت جستجوی Google Photos ، نماد Google Lens را در پایین صفحه مشاهده خواهید کرد. با ضربه زدن روی نماد، نقاط مختلف تصویر اسکن شده و روی صفحه شما ظاهر می‌شود. سپس Google پیشنهاداتی را در خصوص آن تصویر به شما ارائه می‌دهد. البته کار با این نرم افزار در سیستم اندروید و iOS مشابه بوده و دسترسی آن منوط به پشتیبانی برند تلفن همراه شما است.

دسترسی در گوشی های اندروید

در برخی از گوشی‌های اندرویدی، فناوری گوگل لنز مستقیماً به تنظیمات دوربین دستگاه اضافه شده است. ممکن است در بخش “More” آن را پیدا کنید، اما خب بسته به برند گوشی و رابط کاربری، مکان آن ممکن است متفاوت باشد.

دسترسی در گوشی های ios

اگر می‌خواهید به Google Lens در گوشی آیفون دسترسی پیدا کنید، می‌توانید آن را از طریق برنامه Google دریافت کنید. این برنامه طیف وسیعی از خدمات Google را که در دستگاه‌های Android وجود دارد، پوشش می‌دهد. هنگامی که برنامه را نصب کردید، می‌توانید به قسمت گوگل لنز بروید، اجازه دسترسی به دوربین iPhone خود را برای آن ایجاد کنید و تمام ویژگی‌های گفته شده در بالا را دریافت کنید.

کدام نوع گوشی‌ها از این نوع فناوری پشتیبانی می‌کنند؟

اگر از کاربران دستگاه Android هستید، می‌توانید به راحتی به این برنامه دسترسی پیدا کنید. با این حال، در دسترسی برخی از تلفن‌ های همراه استثنائاتی نیز وجود دارد، مانند گوشی های Huawei که از خدمات Google به طور کامل پشتیبانی نمی‌ کند. بنابراین ارزش دارد که قبل از خرید گوشی در Google Play بررسی کنید تا ببینید آیا می‌توانید به فناوری‌ های مختلفی مثل گوگل لنز دسترسی داشته باشید یا خیر.

جمع بندی

در این مقاله در خصوص فناوری گوگل لنز صحبت کردیم. این فناوری با اسکن اشیا و مکان‌ های مختلف اطلاعات زیادی به شما می‌دهد. برای مثال اگر شما دوربین گوشی خود را به سمت یک کتاب بگیرید، این برنامه تمامی اطلاعات آن از جمله نویسنده، ناشر، خلاصه ای از کتاب و…. را در اختیار شما قرار میدهد. خوشبختانه گوگل دسترسی به این برنامه را برای طیف مختلفی از مدل ها و برند های گوشی‌ فراهم کرده است.بنابراین چنانچه این برنامه از زمان خرید به طور خودکار در گوشی شما نصب نشده بود، می‌توانید آن را از اپ‌های معتبر فروش و دانلود نرم افزار، دانلود کرده و از استفاده و از آن لذت ببرید.