در مطالب قبلی ما درباره محتوای تکراری صحبت کرده بودیم و دلایل آن را خدمت شما عرض کرده بودیم . امروز میخواهیم این بحث را به صورت مفصل تر و مقایسه ای دنبال کنیم . بحثی که کاربران ممکن است با محتوای کپی و یا سایر محتواهای دیگر اشتباه بگیرند . پیشنهاد میشود در ادامه با ما همراه باشید .

محتوای تکراری چیست ؟

محتوای تکراری در اصل تمام محتواهایی میباشد که در چندین نقطه از سایت شما وجود دارد . این مورد معمولا بر روی آدرس های مختلف از دامنه شما و یا حتی در دامنه های مختلف نیز یافت میشود . اکثر محتواهای تکراری به دلیل برخی اشتباهات فنی و یا تصادفی روی میدهند . به عنوان مثال سایت شما میتواند بر روی دامنه های با www و یا بدون www ، با HTTPS و یا بدون آن موجود باشد . خب این خیلی خطرناکه! و به همین راحتی یک محتوای تکراری به وجود خواهد آمد . حتی صفحاتی که با AMP طراحی شده است میتواند دارای محتوای تکراری شود . البته اگر به درستی لینک داده نشود . محتوای تکراری همه جا است .

تعریف گوگل از محتوای تکراری در زیر آمده است :

محتوای تکراری عمدتا اشاره به بلاک های مشابه در داخل دامنه یا بین دامنه ها دارد که به طور قابل توجهی مشابه همدیگر هستند . در اغلب این موارد این کار فریبنده نمیباشد .

 

جمله آخر خیلی مهم است . اگر شما مطلبی رو با عملیات خزیدن دریافت کنید ، کپی کنید و یا سایر موارد – گوگل اینها را کپی کردن می نامد – رتبه بسیار زیادی از سایت شما توسط گوگل به خاطر همین کار از شما گرفته خواهد شد .

 

مقایسه محتوای تکراری ، محتوای کپی و محتوای کوتاه

محتوای تکراری معمولا بخاطر اشتباهات فنی رخ میدهد . برای گوگل هم همین تعریف شده است . اما با این حال مجدد محتوا را بررسی میکند . مثلا با خودش میگوید ” دو محتوا با دو لینک متفاوت وجود دارد ، کدام را باید انتخاب کنم ؟ ” بعضی افراد صاحب سایت هم با خودشان فکر میکنند که ” من یک محتوا را در چندین قسمت سایت خود قرار داده ام ، آیا این بد هست ؟” تمام اینها محتوای تکراری است اما تصمیم گیری برای انتخاب اینگونه موارد بین محتوای تکراری ، کپی و کوتاه با خود موتور جستجو میباشد .

 

محتوای شما ممکن است به صورت کپی برچسب بخورد ، اگر و اگر مطلب خودتان را برای استفاده دوباره در سایت کپی کرده باشید . مهم نیست که مطلب کمی بوده یا در حد چند کلمه کلیدی . این رفتار غیر قابل پذیرش خواهد بود .

 

محتوای تکراری در سایت خود را بلاک نکنید

گوگل به زیبایی محتواهای تکراری را شناسایی میکند و آنها را هندل میکند . موتور جستجو اونقدر باهوش است که بداند با اکثر محتواهای تکراری یافت شده چکار کند . اگر شما اینگونه محتواها را توسط فایل robots.txt مسدود کنید ربات گوگل نمیتواند عملیات درستی انجام دهد و میتواند باعث بروز مشکل در آینده برای سایتتان گردد . شما در اینگونه مواقع باید یک سری کار انجام دهید که نمونه آنها برای شما در زیر آورده شده است :

 

  • به ربات ها اجازه دهید این آدرس ها را کراول ( عملیات خزیدن ) کنند .
  • با استفاده از rel=canonical آنها را با عنوان محتوای تکراری علامتگذاری کنید .
  • از ابزار هندل پارامتر گوگل استفاده کنید .
  • از ریدایرکت 301 استفاده کنید .

 

بحث سئو و محتوای تکراری ،محتوای کپی و سایر موارد تمامی ندارد و هر روز موارد و تکنیک ها و قانون های جدیدی ارائه میشود که باید آنها را رعایت کرد . شما نیز سعی کنید همیشه بروز باشید و این قوانین را رعایت کنید تا از بقیه سایت ها عقب نمانید . امیدواریم که از این مطلب استفاده کافی برده باشید . خوشحال میشویم که نظرات خود را با ما در میان بگذارید .