برندینگ عمل بازاریابی است به منظور ایجاد نام، نماد یا طرحی که محصول شما را از سایر محصولات رقبا متمایز می کند. امروزه استفاده از استراتژی برند عاملی مهم در بازارهای فزاینده رقابتی است. اما دقیقا “برندینگ” چیست؟ برندینگ به زبان ساده شناسایی نام تجاری شما برای مشتریان و همچنین تمایز شما از رقبا است.

برندينگ يا نام تجاری چیست؟

آیا شما در صنعت خود نوآور هستید؟ آیا با تجربه و قابل اطمینان هستید؟ آیا محصول شما با قیمت رقابتی، با کیفیت بالا و با ارزش است؟ همه اين سوالات مطرح شده را بايد در نام تجاری خود بگنجانيد. هر چند كه نمی توانید مطابق با سلیقه ی همه ی افراد باشید اما باید بدانید که مشتریان هدف شما به چه چیزی نیاز دارند و مطابق آن مارک و لوگوی خود را بسازید. اين نكته را هم بايد در نظر بگيريد كه آدرس وب سایت و موارد تبلیغاتی كسب و كار در لوگوی شما موجود باشند.

استراتژی برندینگ شامل: سوال هایی مانند چگونه، چه چیزی، کجا و چه زمانی است كه بايد در مارک تجاری شما مشهود باشد. همچنین بايد نام تجاری معتبری را انتخاب كنيد كه بتوانيد آن را تبليغ كنيد.

برای داشتن نام تجاری پایدار بايد برند خود را ارزشمند كنيد. به اين معنی كه محصول یا خدمات شرکت شما دارای ارزش افزوده باشند. واضح ترین مثال در این مورد نوشابه کوکاکولا است. از آنجایی که کوکا کولا ارزش ویژه ای در برندش دارد به همين دلیل هرچه قیمت محصول خود را بیشتر کند مشتریان این قیمت را پرداخت خواهند کرد.

در حقیقت ارزش افزوده منجر به ارزش برند می شود و اين به کیفیت و رضایت مشتریان شما بستگی دارد. به عنوان مثال، شرکت نایک محصولاتش را به صورت رایگان در اختیار ورزشکاران مشهور قرارداد و امیدوار بود که مشتریان وابستگی احساسی نسبت به محصولات آن پیدا كنند. ديری نگذشت كه با این شيوه در مدت کوتاهی توانستد کفش های وزشی خود را به فروش بالایی برساند.

تعریف مارک یا برندینگ مانند ایجاد یک کسب و کار جدید است. به همین دلیل كاری دشوار، وقت گیر و حتی ناامید کننده نيز می باشد، بنابراين بايد صبر و حوصله ی زيادی داشته باشيد.

برای داشتن برندی ارزشمند حداقل بايد به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مأموریت شرکت شما چیست؟
  • مزایا و ویژگی های محصولات یا خدمات شما چیست؟
  • در حال حاضر مشتریان در مورد شرکت شما چه فکری می کنند؟
  • با چه کیفیتی می خواهید مشتریان بیشتری را به شرکت خود سرازیر کنید؟

بنابراين بايد تحقیقات خود را برای پاسخ به این سوالات قرار دهید هچنين نیازها، عادت ها و خواسته های مشتریان فعلی و آینده خود را در نظر بگیرید.

نکات ساخت برند

هنگامی که برندینگ خود را تعریف کردید، چطور می توانید آن را پیاده کنید؟ در ادامه شما را با نكاتی ساده برای داشتن برندی با ارزش آشنا می كنيم.

  1. آرمی در ابعاد بزرگ از شرکت خود تهیه کنید، اين آرم  را در همه جا تبلیغ کنید.
  2. پیام های نام تجاری خود را در برندتان پیاده کنید، پیام های کلیدی نام تجاری شما چیست؟ هر فرد باید از ویژگی های نام تجاری خود آگاهی داشته باشد.
  3. نام تجاری خود را گسترش دهيد، به هر وسيله ای می توانيد نام تجاری خود را گسترش دهيد. مثلا از طريق بازاريابی تلفنی و يا ايميلی با مشتريان خود در ارتباط باشید و از همه مهم تر ایمیل مارکیتینگ داشته باشید.
  4. ضبط “فیلم یا صدا” در رابطه با معرفی نام تجاری خود، در ارتباط با کلیت خدمات و محصولاتی که ارائه می دهید فيلم يا پادكست تهيه كنيد. همچنین سعی کنید از نام های تجاری دوستانه و در عين حال رسمی در برند خود نيز استفاده كنيد.
  5. برای برندتان يک شعار ایجاد کنید، متنی به یاد ماندنی، معنی دار و مختصر در مورد كسب و كار خود بنویسید که جوهر نام تجاری شما را به تصویر بکشد.
  6. از طرح های استاندارد و متناسب با نام تجاری خود استفاده کنید، از طرح های رنگی و آرم هایی با ابعاد مناسب برای برندینگ خود استفاده کنید.  لازم نیست از آرم های فانتزی استفاده شود بلکه باید از آرم هایی استفاده کنید که مفهوم نام تجاری شما را برسانند.
  7. نام تجاری که انتخاب می کنید باید اصولی باشد، اگر برندینگ نداشته باشيد، مشتریان به شما اعتماد نخواهند کرد و به سمت رقبای شما كه دارای نام تجاری هستند می روند.

اگر نتوانيد مواردی كه در بالا ذكر شد را به انجام برسانيد، تلاش هایتان برای ایجاد نام تجاری ناکام خواهد ماند، زيرا كه تصمیم گیری های خرید مصرف کنندگان تحت تاثیر برندینگ و شهرت شما قرار دارد. در ادامه، چند دلیل مهم برای اینکه چرا برندینگ تجاری برای کسب و کار شما مهم است را معرفی می كنيم.

برندینگ ابزار ارتباطی موثر است. علامت های تجاری، ویژگی های فکری و احساسی و شهرت محصولات و خدمات شما را منتقل می کند.

علائم تجاری، باعث می شوند مشتریان شما را به آسانی پیدا کنند. علامت های تجاری ابزار ارتباطی کارآمدی برای توجه مشتری و برجسته کردن محصولات و خدمات شما هستند.

علائم تجاری به کسب و کار شما اجازه می دهند تا به طور موثر از اینترنت و رسانه های اجتماعی استفاده کنید. نام تجاری شما اولین چیزی است که مشتریان هنگام جستجوی محصولات و خدمات مورد نیاز خود در موتورهای جستجو یا شبکه های اجتماعی با آن روبرو می شوند.

علائم تجاری یک دارایی ارزشمند هستند. علائم تجاری در طول زمان با كسب شهرت ارزش می شوند.

علائم تجاری ارزش افزوده ای فراتر از فعالیت اصلی شما را فراهم می کنند. علائم تجاری راهی برای گسترش صنعت شما هستند. همچنين علائم تجاری مانند دارایی هايی از جمله: املاک و مستغلات هستند که می توانند خریداری، فروش، مجوز (مانند اجاره) شوند یا به عنوان منافع مالی (گرفتن وام) برای رشد کسب و کار استفاده شوند

علائم تجاری می توانند استخدام و حفظ كاركنان شما را ساده تر کنند. علامت های تجاری می توانند احساسات مثبت را در ذهن افراد ايجاد كنند. همچنين باعث. حفظ کارکنان و استخدام آسان افراد ديگر در شركت شما می شوند.

علائم تجاری هرگز منقضی نمی شوند. بیش از صد سال است که بعضی از مشهورترین مارک ها نيز در حال حاضر در دسترس هستند. به عنوان مثال مرسدس اولین بار در سال 1900 ثبت شد و پپسی-کولا در سال 1896 ثبت شد.

در نظر داشته باشید که مارک ها یک دارایی حیاتی هستند و هرچه بیشتر نام تجاری خود را از دیگران تمایز دهید، ساده تر می توانید از آن محافظت کنید.  بنابراين نام و لوگویی را انتخاب کنید که به طور مشخص کسب و کار شما را معرفی كند.

منبع: entrepreneur.com