منظور از بک لینک همان پیوندهایی است که از سایت‌های دیگر به سایت شما داده می‌شود. برای مثال زمانی که شما در متن مطالب سایت خود، لینک مطالب سایت دیگری را قرارمی‌دهید درواقع این سایت مقصد از شما بک لینک دریافت کرده‌است. درادامه این مطلب بیش تر با بک ‌لینک‌ها آشنا خواهیم شد، با ما همراه باشید.

عوامل موثر برکیفیت بک‌ لینک

بک لینک می‌تواند تاثیربسیارزیادی را در سئوسایت داشته باشد، به همین دلیل نیز باید درانتخاب بک لینک مناسب برای سایت دقت بسیارزیادی داشته باشید. انتخاب یک بک لینک مناسب می‌تواند سئو سایت را تا حدزیادی بهبود بخشد. به دلیل اهمیت بسیارزیادی که بک لینک‌ها دارند در ادامه عوامل موثر بر کیفیت آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • اعتبار دامنه
  • انکرتکست
  • اعتبار صفحه
  • تعداد لینک‌های موجود در هرصفحه
  • دریافت لینک براساس موقعیت

اعتبار دامنه

اعتباردامنه از جمله عوامل موثربر کیفیت بک لینک است که توسط شرکت moz تعیین شده‌است. از جمله عواملی که روی اعتباردامنه اثرگذار است می‌توان به سن دامنه، میزان فعالیت در شبکه‌های مجازی، کیفیت پیوندها و کیفیت لینک ورودی اشاره‌کرد. با بررسی این موارد می‌توانید کیفیت دامنه را بررسی کنید.

انکرتکست

شاید در ابتدا کلمه انکرتکست برای شما عجیب به نظربرسد واما منظور از انکرتکست کلمه و یا کلماتی است که برای لینک‌دهی به صفحات دیگر از آن استفاده می‌شود. انکرتکست بخشی از همان لینکی است که کاربر می‌بیند وبرای این که به سایتی دیگر بروند روی آن کلیک می‌کنند. در بیشتر سایت‌ها این کلمه‌ها با رنگ آبی مشخص شده‌اند که به خوبی می‌توانید آن ها را از سایر بخش‌های متن تمییز دهید.

اعتبار صفحه

اعتبارصفحه نیز از جمله همان فاکتورهایی است که توسط شرکت موز مشخص می‌شود. اعتبارکلی این صفحه، کیفیت لینک‌ها و لینک‌های ورودی می‌تواند روی کیفیت بک لینک تاثیر زیادی بگذارد.

تعداد لینک‌های موجود در هرصفحه

گوگل روش های متعددی برای تشخیص لینک‌های طبیعی از غیرطبیعی دارد به همین دلیل هم تعدد لینک‌ها باید براساس محتوای سایت تنظیم شده باشد. تعداد بالای لینک‌های موجود در هرصفحه مسلما نمی‌تواند سئوی سایت را بهبود بخشد.

دریافت لینک براساس موقعیت

اگر زبان اصلی سایت شما فارسی است، بهتراست بک لینک‌هایی که درسایت شما استفاده می‌شود، دامنه  ir داشته باشند. این موضوع سبب می‌شود تا شانس سایت شما برای این که جز نتایج جست وجوی برتر باشد، بیشتر شود. البته این کار شاید نتواند رتبه خوبی را برای شما در بین سایت‌های بین المللی کسب کند.

بک لینک خو

منظور از بک لینک خوب و بد چیست؟

به صورت کلی می‌توان گفت آن دسته از بک لینک‌هایی که  توسط خود نویسنده محتوا تولید می‌شوند، و متن آن‌ها با خود سایت مرتبط است جز بک لینک‌های خوب دسته بندی می‌شوند. برای انتخاب بک لینک نیز باید دقت زیادی داشته باشید، برای مثال انتخاب بک لینک از سایت‌هایی که لینک خروجی زیادی دارند نمی‌تواند سبب ارتقای سئو سایت شود.

 توجه کنید سایت لینک‌دهنده باید ارتباط و هماهنگی با سایت شما داشته باشد، به هیچ عنوان مطالب سایت خود را به سایت‌های غیرمرتبط لینک ندهید، این کار بازدید سایت شما را پایین می‌آورد.

از چه سایت‌هایی بک لینک بگیریم؟

سایت لینک‌دهنده برای این که اعتبارسایت شما را بالاببرد باید دارای ویژگی‌های زیرباشد. درادامه برخی از این ویژگی‌ها را موردبررسی قرارمی‌دهیم.

تناسب بک لینک و سایت لینک دهنده

سایت لینک‌دهنده به اندازه خود بک لینک مهم است به همین دلیل نیز باید در انتخاب آن دقت بسیارزیادی داشته باشید. گوگل ابزارهای بسیارزیادی را دراختیاردارد که با کمک آن‌ها می‌تواند تشخیص دهد، آیا سایت شما با سایت لینک دهنده هماهنگی و ارتباط دارد یا خیر. به همین دلیل نیز به خیال این نباشید که تنها با انتخاب بک لینک از چند سایت بی ربط می‌توانید جایگاه خود را بهبود بخشید.

برای مثال اگرسایت شما درزمینه پوشاک فعالیت دارد؛ باید به دنبال سایت‌های مرتبطی باشید که فعالیت آن‌ها با شما هماهنگی داشته باشد. با کمک لینک‌های مرتبط هم رتبه خوبی را از نظر گوگل خواهیدداشت و هم بازدیدکنندگان سایتتان چندبرابر خواهدشد.

اعتبار سایت

توجه‌کنید برای انتخاب بک لینک مناسب تنها نباید به مرتبط بودن آن با سایت مقصد توجه کنید، زمانی که صحبت از رقابت به میان می‌آید مسلما باید فاکتورهای دیگری را نیز درنظرداشته باشید. بک لینک انتخابی شما بهتراست مربوط به سایت‌های معتبر مرتبط باشد.اعتبار سایت لینک دهنده سبب می‌شود تا گوگل نیز به شما اعتماد بیشتری دراین زمینه داشته باشد.

البته در بسیاری از موارد شاید سایت‌های معتبر ارتباط چندانی با سایت شما نداشته باشد و اما شما می‌توانید با گرفتن بک لینک از آن‌ها اعتبار سایت خود را چندبرابر کنید. برای بررسی ارزش هربک لینک می‌توانید از سایت موز کمک بگیرید. دراین سایت برای هر بک لینک اعتباری بین یک تا صد درنظرگرفته شده‌است که می‌تواند انتخاب را برای شما راحت تر کند.

لینک نوفالو و فالو

بک لینک‌ها به صورت کلی از نظر گوگل ارزشمند هستند و می‌توانند رتبه سایت را بهبود بخشند، این لینک‌ها را لینک فالو می‌نامند.  درمقابل لینک‌های دیگری نیز وجوددارند که اعتبار و ارزش خاصی ندارند، این لینک ها نوفالو نام دارند.

پس متوجه شدید که تنها لینک‌های فالو می‌تواند ارزش وب سایت شما را بالاببرد. البته می‌توانید با انتخاب لینک‌های نوفالو از سایت‌های پربازدید نیز اعتبارسایت خود را چندبرابر کنید.

محل قرارگرفتن لینک

بک لینک‌ها براساس محل قرارگیری آن‌ها در سایت به دو نوع لینک‌های بافتی و فوتر تقسیم می‌شوند. ارزش لینک‌های بافتی نسبت به لینک‌های فوتر بیشتراست زیرا خواننده می2تواند به راحتی روی کلمات کلیک کرده و اطلاعات بیشتری دراین زمینه کسب کند. این موضوع سبب می‌شود تا سایت شما تناسب بیش‌تری داشته باشد و درنتیجه سبب بهبود رتبه سایت خواهدشد.

استفاده از بک لینک رایگان

اگر به دنبال دریافت بک لینک رایگان برای سایت خود هستید می توانید از یکی از روش‌های زیر برای این کار اقدام کنید.

نظرات خود را در وبلاگ‌ها ثبت کنید

توجه کنید ابتدا وبلاگ‌هایی که با سایت شما مرتبط هستند را پیدا کنید و سپس در انتهای این وبلاگ نظرات خود را درج کرده و آدرس سایت خود را نیز ذکرکنید.

گفتگو در انجمن

شما می‌توانید برای دریافت بک لینک رایگان در انجمن‌های مختلف اکانت‌های مختلفی بسازید و آدرس سایت خود را دراین گفت‌وگوها قراردهید.  با کمک این روش درواقع می‌توانید بازدید سایت‌تان را چندبرابر کنید.

مطالب خود را در شبکه‌های مجازی به اشتراک بگذارید

می توانید در فضای مجازی صفحات زیادی را ایجادکنید، و سپس بک لینک مطالب خود را انتشاردهید. حتی اگر این لینک‌ها از نوع نوفالو باشند، بازهم روی بازدید سایت شما اثرگذار خواهدبود.