در دنیای امروز وب اپلیکیشن های پیش رونده بسیار مورد توجه قرارگرفته اند و به طور دائم در مورد آن ها صحبت می شود. امکان استفاده آسان و قابلیت کاربری منحصر به فرد این نرم افزارها، دلیل محبوبیت آن ها است. این اپ ها به کاربران خود اجازه می دهند تا به آسانی، برنامه نویسی سایت خود را در قالب یک نرم افزار انجام دهند.
Application های PWA روی آینده نرم افزارهای گوشی ها تأثیرگذار هستند و به تازگی محبوبیت زیادی به دست آورده اند. از این رو ما در این مقاله از آی وحید به شما توضیح خواهیم داد که وب اپلیکیشن پیش رونده یا PWA چیست و چه کاربردی دارد.

PWA یا وب اپلیکیشن پیش رونده چیست ؟

به نرم افزارهای اینترنتی که قابلیت دسترسی و اجرا به وسیله هر مرورگری را دارند، PWA گفته می شود. برای این که دسترسی کاربران به سرویس هایی که توسعه دهندگان ارائه می دهند، راحت تر باشد؛ این اپ ها هم در قالب نسخه موبایل و هم نسخه وب ساخته می شوند که هر دوی آن ها از امکانات مشابهی برخوردار هستند.
PWA مخفف کلمه Progressive Web Application است که به آن وب اپلیکیشن پیش رونده گفته می شود. شرکت گوگل، این فناوری را در ابتدای سال 2015 معرفی کرد. پی دبلیو ای در واقع وب سایتی است که می توان با استفاده فایرفاکس و کروم یا مرورگرهای دیگر به آن وارد شد و در مرحله بعدی به سراغ یک اپ رفت. یک سایت برای ارسال نوتیفیکیشن ( Notifications ) نیاز به استفاده از قابلیت های یک Web Application دارد. در واقع هدف اصلی استفاده از توسعه PWA ها این است که کاربران سایت، رضایت بیشتری به دست آورند و تعداد آن ها افزایش پیدا کند؛ زیرا این مدل از برنامه ها می توانند با پایین بودن سرعت اینترنت و حتی آفلاین بودن، اجرای خوبی را ارائه دهند. در بیانی دیگر می توان گفت که وب اپلیکیشن ها با استفاده از قابلیت های جدیدی که دستگاه های هوشمند ارائه می دهند، بیشتر شبیه به یک نرم افزار عمل می کنند.

علت اهمیت وب اپلیکیشن پیش رونده یا PWA چیست ؟

در صورتی که شما بخواهید در زمانی که سرعت اینترنت بسیار پایین است یا حتی زمانی که اینترنت ندارید از نرم افزارهای معمولی گوشی خود استفاده کنید، می توانید از خدمات آن ها با سرعت خوبی بهره مند شوید. اما اگر بخواهید از نرم افزارهای تحت وب و وب سایت ها استفاده کنید نیاز به اینترنت با سرعت بالا دارید. اگر اینترنت نداشته باشید یا سرعت آن کند باشد، شما دیگر نمی توانید از خدمات وب سایت ها استفاده کنید. در این میان بود که وب اپلیکیشن های پیش رونده وارد میدان شدند تا دیگر برای استفاده از نرم افزارها در صورت نبود اینترنت یا کند شدن سرعت آن مشکلی وجود نداشته باشد و اهمیت حضور آن ها مشخص شد. به عنوان مثال می توان گفت زمانی که اینترنت قطع می شود، PWA از صفحه Splash یا نوار بارگذاری استفاده می کند. به عکسی که تا زمان کامل شدن بارگذاری نرم افزار روی صفحه نمایش داده می شود، Splash می گویند.

ویژگی های PWA

ما در قسمت بالا توضیح دادیم که وب اپلیکیشن پیش رونده یا PWA چیست و چرا ساخته شده است. حال در این قسمت در مورد ویژگی های منحصر به فردی که باعث تمایز آن از دیگر اپ ها شده است، توضیح می دهیم. این ویژگی ها شامل موارد زیر هستند :

  • در صورت ضعیف بودن اینترنت یا قطع آن، امکان استفاده از پی دبلیو ای وجود دارد.
  • کار کردن با PWA شبیه به کار کردن با یک نرم افزار موبایل است.
  • وب اپلیکیشن های پیش رونده می توانند خود را به سرعت و نامحسوس به روز کنند.
  • قابلیت کار کردن روی دستگاه هایی با ابعاد مختلف صفحه را دارند، زیرا انعطاف پذیر هستند.
  • قابلیت برقراری ارتباط مؤثر با کاربر از طریق استفاده از اطلاعیه ها دارند.
  • نصب آن ها آسان است و می توان آن ها را شبیه به نرم افزارهای دیگر نصب کرد و میانبر مربوط به آن را به صفحه اصلی دستگاه انتقال داد. در واقع تنها با یک کلیک قابلیت اجرای یک پی دبلیو ای وجود دارد.
  • قابلیت دسترسی به صفحات اپ از طریق فراخوانی لینک فراهم می شود.
  • اپلیکیشن های پیش رونده از HTTPS و ایمن بودن آن ها به صورت پیش فرض پشتیبانی می کنند.
  • قابلیت اتصال به توانایی هایی مانند ارسال اطلاعیه و دوربین

مزایا و معایب PWA

اما مزیت استفاده از وب اپلیکیشن پیش رونده چیست؟ در صورتی که شرکت ها برای Application کردن سایت های خود اقدام کنند، می توانند از مزایای زیر بهره مند شوند:

  • سرعت سایت به طور چشمگیری افزایش می یابد.
  • افزایش قابل توجهی از ترافیک تلفن همراه
  • تعداد بازدیدهای سایت تا 78 درصد افزایش می یابد.
  • تعامل کاربران و مشارکت آن ها تا 137 درصد افزایش می یابد.
  • نرخ پرش سایت تا 42 درصد کاهش می یابد.
  • نرخ تبدیل تا 52 درصد افزایش می یابد.

از دیگر مزایای PWA می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان استفاده از آن در تمام دستگاه ها مانند تبلت، گوشی موبایل، دسکتاپ و … وجود دارد.
  • برای دانلود آن ها نیاز نیست به اپ استور و مارکت های اپ مراجعه کرد.
  • سازنده مستقیما آن را در اختیار کاربران قرار می دهد.
  • امکان اشتراک گذاری آن ها به وسیله لینک
  • امکان یافتن آن ها از طریق موتورهای جستجو وجود دارد.

معایب PWA

  • عدم دسترسی پی دبلیو ای به موقعیت مکانی
  • عدم دسترسی PWA به اس ام اس ها
  • عدم دسترسی PWA به شماره تلفن ها
  • نیازمند به کد نویسی اختصاصی برای اندروید و iOS

تفاوت وب اپلیکیشن های پیش رونده با سایت های واکنش گرا

با مطالعه دقیق تر بخش PWA می توان فهمید که سرعت این نرم افزارها از سایر وب سایت ها بسیار بیشتر است؛ زیرا اپلیکیشن های بومی با وب سایت ها ترکیب شده اند و این وب اپ های پیش رونده تولید شده اند. همه ما می دانیم اگر زمانی که طول می کشد تا یک وب سایت بارگذاری شود، بسیار طولانی باشد، کاربر منتظر نمی ماند و صفحه را ترک می کند. اما پی دبلیو ای بسیار سریع اجرا می شود و اطلاعات جدید به صورت خودکار به روز می شوند؛ بنابراین دیگر نیازی نیست که کاربران منتظر به روز شدن اطلاعات جدید باشند. از دیگر تفاوت های سایت های واکنش گرا با Web Application های پیش رونده می توان به عمل کردن PWA ها به صورت پویاتر اشاره کرد به طوری که همان طور که در قسمت های قبلی گفته شد، امکان ارسال اعلان توسط آن ها وجود دارد.

کاربردهای وب اپلیکیشن پیش رونده چیست؟

بازخورد مثبت کاربران و توسعه دهندگان PWA باعث شده است تا به کار گیری این نوع از وب اپ ها روز به روز بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد. زیرا شرکت های زیادی توانسته اند از طریق آن ها کسب وکار خود را رونق دهند و میزان خدماتی را که ارائه می دهند، زیاد کنند و همین موضوع باعث شده که به مراتب فروش و درآمد این شرکت ها افزایش یابد. از کاربردهای دیگر آن ها می توان به برپایی پروژه های آنلاین، طراحی اندروید یا اپلیکیشن و طراحی استارتاپ ها از طریق آن ها اشاره کرد.

هزینه ساخت PWA چقدر است؟

توسعه دهندگانی که در زمینه طراحی، انتشار و پیاده سازی وب اپلیکیشن های پیش رونده فعالیت می کنند نیازی به پرداخت هزینه های مالی زیاد ندارند. اغلب به دلیل این که افراد یک تیم توسعه دهنده زیاد هستند و زمانی که لازم است یک طرح پیاده سازی شود، چندان طول نمی کشد، هزینه مربوط به ساخت این فناوری به مراتب کم تر است. از این جهت است که اغلب برای یک پروژه آنلاین به شما پیشنهاد ساخت یک PWA داده می شود.

جمع بندی

ما هرگز با اپ های واکنش گرا و بومی خداحافظی نمی کنیم و آن ها همواره وجود خواهند داشت، اما ظهور وب اپلیکیشن های پیش رونده یا PWA باعث شده خدمات ارائه شونده به کاربران در فضایی بهتر و سریع تر انجام گیرد و از طرفی کسب وکار شرکت های مختلف توسعه یابد. قابلیت های منحصر به فردی که Progressive Web Application از وب ها و اپ های بومی ارائه می دهند باعث شده است تا همواره آن ها را به عنوان بهترین راه حل برای پروژه های مختلف آنلاین ارائه دهند. ما در این مقاله سعی کردیم تا با زبانی ساده به شما توضیح دهیم که وب اپلیکیشن پیش رونده چیست و چرا در سال های اخیر در جمع کاربران خود تا این حد محبوب شده است؟ ما انتظار داریم که در آینده قابلیت های بهتر و جدیدتری را در دنیای نرم افزارها و وب سایت ها مشاهده کنیم. در آخر اگر در این زمینه اگر سوالی داشتید می توانید از طریق کامنت آن را با ما به اشتراک بگذارید کارشناسان آی وحید در اسرع وقت پاسخگوی شما هستند.